RU-US-IR-diplomati-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi RUSIJA-NEZAVISIMAJA GAZETA OD 15.3.01.RUSKA VANJSKA POLITIKA-IRAN RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA15. III. 2001.Ruska vanjska politika: iranska provjera "Posjet iranskog predsjednika
Hatamija može biti prekretnica ne samo u rusko-iranskim odnosima, već može ozbiljno utjecati na odnose između Rusije i Sjedinjenih Država, budući da su zadnjih godina izravni rusko-iranski odnosi bili zapravo derivacija rusko-američkih odnosa. Gotovo na svim susretima povjerenstva Gore-Černomirdin i drugih ruskih premijera s američkim dopredsjednikom, postavljalo se pitanje o rusko-iranskim odnosima, osobito o rusko-iranskoj suradnji na području nuklearne energetike i vojno-tehničke suradnje. U prigodi susreta na najvišoj razini između ruskog i američkog predsjednika, također se uvijek raspravljalo o rusko-iranskim odnosima. Tako se ruska politika prema Iranu donekle vodila s osvrtom na SAD.Prošle je godine predsjednik Putin pokušavao vratiti Rusiji subjektivitet u međunarodnim odnosima, dati dostojno mjesto našoj državi u međunarodnoj zajednici, postići veću uvjerljivost i slobodu manevra u vanjskoj politici. Ipak, istini treba pogledati u oči i priznati da smo se u zadnjih deset godina u rusko-američkim
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
15. III. 2001.
Ruska vanjska politika: iranska provjera
"Posjet iranskog predsjednika Hatamija može biti prekretnica ne
samo u rusko-iranskim odnosima, već može ozbiljno utjecati na
odnose između Rusije i Sjedinjenih Država, budući da su zadnjih
godina izravni rusko-iranski odnosi bili zapravo derivacija rusko-
američkih odnosa. Gotovo na svim susretima povjerenstva Gore-
Černomirdin i drugih ruskih premijera s američkim dopredsjednikom,
postavljalo se pitanje o rusko-iranskim odnosima, osobito o rusko-
iranskoj suradnji na području nuklearne energetike i vojno-
tehničke suradnje. U prigodi susreta na najvišoj razini između
ruskog i američkog predsjednika, također se uvijek raspravljalo o
rusko-iranskim odnosima. Tako se ruska politika prema Iranu
donekle vodila s osvrtom na SAD.
Prošle je godine predsjednik Putin pokušavao vratiti Rusiji
subjektivitet u međunarodnim odnosima, dati dostojno mjesto našoj
državi u međunarodnoj zajednici, postići veću uvjerljivost i
slobodu manevra u vanjskoj politici. Ipak, istini treba pogledati u
oči i priznati da smo se u zadnjih deset godina u rusko-američkim
odnosima našli ne samo u položaju u kojem je bila Finska naspram
Sovjetskog Saveza, već u položaju Poljske, Bugarske ili
Čehoslovačke, čiji su se odnosi s SSSR-om temeljili na
'Brežnjevljevoj doktrini'. Mislim tu na činjenicu da je, sukladno
zamisli o 'finlandizaciji', finsko čelništvo imalo ograničen
suverenitet, ali samo u vanjskoj politici, pa su Finci svoju
vanjsku politiku doista vodili gledajući na Moskvu. Dok je
'Brežnjevljeva doktrina' pretpostavljala upletanje Sovjetskog
Saveza ne samo u vanjskopolitička pitanja, već i u
unutarnjopolitičke procese bivših socijalističkih zemalja. Ona je
zadala vrlo stroge parametre u sklopu kojih su djelovale vlasti
bivših socijalističkih zemalja. Zadnjih smo godina svjedoci dosta
jakog nadzora SAD-a nad ruskom unutarnjom politikom, kada američka
uprava izravno i preko međunarodnih financijskih ustanova očituje
svoje želje kako o glavnim problemima gospodarskog razvitka, tako i
razvitka ruskog unutarnjepolitičkog procesa. Još je veća
ograničenja američka uprava htjela nametnuti ruskom
vanjskopolitičkom djelovanju. (...)
Globalizaciju međunarodnih odnosa u Washingtonu shvaćaju kao
jačanje uloge SAD-a u međunarodnim odnosima, kada Sjedinjene
Države preuzimaju odgovornost za sudbinu svijeta, sami određuju
politiku koju treba provoditi prema ovim ili onim zemljama, koga
treba nagraditi, a koga kazniti. Takvo je ponašanje sve očitije,
napose nakon dolaska na vlast republikanske uprave čiji su
politički stratezi na još očitijem pravcu jednostranog djelovanja
u međunarodnoj politici. (...)
Dakako da u nastalim okolnostima Rusija nije zainteresirana za
stvaranje novih crta razdvajanja u svijetu, za povećanje napetosti
između Moskve i Washingtona. Istodobno, Rusija se ne može pomiriti
s tim da se zbog ograničenja 'Brežnjevljeve doktrine' koje je
Washington nametnuo Moskvi, odrekne subjektiviteta u međunarodnim
odnosima i jačanja uloge i ugleda u svijetu. Ipak, Rusija mora vrlo
aktivno surađivati s Iranom. To više ako se ima na umu da je Iran za
Rusiju strateški saveznik na dvama pogibeljnim i za Rusiju
najosjetljivijim područjima, na kojima inače ima mnoštvo
međuetničkih i međudržavnih sukoba, gdje se bitno može promijeniti
čitava geopolitika i drugačije organizirati prometni koridori i
robni tokovi. Riječ je o Srednjoj Aziji, gdje Rusija uspješno
surađuje s Iranom na sprječavanju širenja sukoba u Afganistanu i u
Tadžikistanu, i prenošenja tih sukoba na područje Uzbekistana i
Kirgizije te o Kavkazu, gdje je iranski čimbenik vrlo važan za
postizanje stabilnosti na tom području. (...)
Danas se stječe dojam da u izboru između integracije i prilagodbe,
američka uprava daje prednost zamisli o prilagodbi država kao što
su Rusija, Iran, Irak, a možda i Kina, Indija i niz drugih. To znači
da veze s tim zemljama, njihove državne interese, njihove brige i
probleme Washington neće ozbiljno uzeti u obzir pri donošenju
odluka koje se tiču interesa tih zemalja. Oni se moraju prilagoditi
novom svijetu po strogo određenim američkim uvjetima, kao
pobijeđene zemlje o čijim interesima nitko ne želi voditi računa,
uz uvjete koji će im se propisati. To je vrlo opasna politika koja u
slijepu ulicu gura mnoge zemlje u svijetu i koja će, jamačno,
pridonijeti većem nezadovoljstvu tih lupeških država zbog slične
bezobzirne nadmoći Washingtona na međunarodnom polju. (...)
Ne bude li Rusija mogla samostalno, bez osvrtanja na Washington
voditi politiku s Iranom, Moskva će, nedvojbeno, izazvati
nepovjerenje Teherana u svezi sa sigurnošću, budućnošću i
predvidljivošću rusko-iranskih odnosa, što će prisliti Iran da
nađe druge partnere u svijetu koji će manje gledati na Washington u
ostvarenju trgovinsko-gospodarske i vojno-tehničke suradnje.
(...)
Ako današnja globalizacija dovede do posvemašnje prevlasti SAD-a u
svijetu, bit će puno postupaka poput bombardiranja Jugoslavije i
Iraka. Očito je da nova američka uprava u skoroj budućnosti neće
ostati na tome. Osjećajući vlastitu nadmoćnost, ona će uvijek biti
u iskušenju da u odnosima sa zemljama koje nisu integrirane u
zapadnu zajednicu, preuzme ulogu tužitelja, suca i krvnika. Zato je
u interesu samog SAD-a nužno da u svijetu postoje snage izvan
nadzora Washingtona, ne da bi bile protiv SAD-a ili da bi mu
nanijele štetu, već da bi spriječile samovolju jedine preostale
velesile koja, nemajući nikakvih smetnja i zapreka na svom putu,
može stvarati presedane u međunarodnoj politici. (...)", piše
Andranik Movsevovič Migranjan, politolog i dopredsjednik zaklade
'Reforma'.