ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Ministar pomorstva, prometa i veza Alojz Tušek potpisao je u četvrtak u Solunu (Grčka) Memorandum o suglasnosti o razvoju Desetog paneuropskog prometnog koridora koji je za Hrvatsku najznačajniji prometni
koridor, priopćeno je iz Ministarstva.
ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Ministar pomorstva, prometa i veza
Alojz Tušek potpisao je u četvrtak u Solunu (Grčka) Memorandum o
suglasnosti o razvoju Desetog paneuropskog prometnog koridora koji
je za Hrvatsku najznačajniji prometni koridor, priopćeno je iz
Ministarstva.#L#
Osim Republike Hrvatske memorandum su potpisale i ostale države na
tom koridoru: Austrija, Slovenija, Mađarska, Jugoslavija,
Makedonija, Bugarska i Grčka, a naknadno će ga potpisati i Europska
komisija.
Deseti Paneuropski prometni koridor definiran je osnovnom trasom
između Salzburga - Ljubljane - Zagreba - Beograda - Niša - Skoplja -
Velesa - Soluna te ograncima A Graz - Maribor - Zagreb,
B Budimpešta - Beograd, C Niš - Sofija i D - Veles - Florina, odnosno
povezuje zapadnu Europu s jugoistočnom. Deseti paneuropski koridor
odnosi se na cestu, željeznicu, točke povezivanja za unutarnje
plovne putove, zračnu, pomorsku i pogotovo na kombinirani promet.
Željeznička pruga na desetom je koridoru posve modernizirana i
omogućuje vožnu brzinom od 160 kilometara na sat, dok na cestovnom
dijelu koridora još Hrvatskoj preostaje dovršiti dionicu autoceste
Velika Kopanica - Lipovac i dionicu Krapina - Macelj.
S obzirom na količinu tereta i broj putnika koji tuda prolaze, za
Hrvatsku je taj koridor najznačajniji paneuropski koridor koji
zauzima oko 300 kilometara cestovnih i željezničkih prometnica.
Hrvatske željeznice do 1990. godine na desetom su koridoru
ostvarivale više od 60 posto prihoda, dok današnji promet iznosi 20
posto predratnog.
Želeći unaprijediti međunarodni promet robe i putnika te se
povezati s Transeuropskom prometnom mrežom Europske unije
potpisnici Memoranduma podržavaju korištenje najučinkovitijih i
ekološki prihvatljivih oblika prometa te žele unaprijediti
uspostavu zajedničkih graničnih kontrola kao i suradnju carine s
namjerom smanjivanja vremena čekanja na graničnim prijelazima.
Uoči potpisivanja Memoranduma održan je bilateralni sastanak
hrvatskog izaslanstva na čelu s ministrom Alojzom Tušekom s
jugoslavenskim izaslanstvom na čelu sa saveznim ministrom prometa
SR Jugoslavije Zoranom Šamijem o tranzitnim naknadama i
dopusnicama za hrvatske i jugoslavenske prijevoznike,
razminiravanju rijeka, plovidbi Dunavom te posebice o uređenju i
otvaranju plovnog puta Save za međunarodni promet i uključivanje u
paneuropski koridor VII (rijeka Dunav).
Jugoslavenska strana je naglasila potrebu da se otvaranje Save
rješava u cjelini s pitanjem plovidbe Dunavom, no hrvatsko je
izaslanstvo inzistiralo da se problem plovidbe Savom rješava kao
poseban projekt, što je na kraju načelno i prihvaćeno.
(Hina) pp ps