IT-HR-E-ideologije-Politika IT-14.III IL MANIFESTO - O GRANICAMA PA I ONOJ NA DRINI ITALIJAIL MANIFESTO14. III 2001.Crno srce netolerancije"Mladi ratnik hrvatske vojske 1993. objašnjavao je da je 'povijesna granica između Hrvata i
Srba Drina, koja je bila i granica između zapadnog rimskog carstva i onog istočnog. Mi smo bili u karolinškom carstvu, i potom smo bili pod habsburškom dinastijom, Srbi su bili pod Bizantom, a potom pod Turcima...'. Mnogo bi se moglo razmišljati o toj rečenici, koju navodi Guido Caldiron u svojoj novoj knjizi 'Pluralna desnica. Od nacionalnih preferencija do potpune netolerancije'. Primjerice, mogli bi pronaći jednu temu na koju smo se već naviknuli, instrumentalno korištenje povijesti, ili to izvanredno ponašanje podređenih koji se ponose što su služili moćnijim gospodarima od gospodara njihovih suparnika. No htio bih se zaustaviti na još jednoj temi, na najčešće ponavljanoj riječi: granica. I zapravo u slijedećem odlomku nalazimo isti oblik (i isto korištenje povijesti) s druge strane Drine, u ustima srpskog predsjednika Miloševića: 'Na Kosovu (u bici na Kosovkskom polju 1389.) Srbi nisu branili samo sebe, nego cijelu europsku civilizaciju'.
ITALIJA
IL MANIFESTO
14. III 2001.
Crno srce netolerancije
"Mladi ratnik hrvatske vojske 1993. objašnjavao je da je 'povijesna
granica između Hrvata i Srba Drina, koja je bila i granica između
zapadnog rimskog carstva i onog istočnog. Mi smo bili u karolinškom
carstvu, i potom smo bili pod habsburškom dinastijom, Srbi su bili
pod Bizantom, a potom pod Turcima...'. Mnogo bi se moglo
razmišljati o toj rečenici, koju navodi Guido Caldiron u svojoj
novoj knjizi 'Pluralna desnica. Od nacionalnih preferencija do
potpune netolerancije'. Primjerice, mogli bi pronaći jednu temu na
koju smo se već naviknuli, instrumentalno korištenje povijesti,
ili to izvanredno ponašanje podređenih koji se ponose što su
služili moćnijim gospodarima od gospodara njihovih suparnika. No
htio bih se zaustaviti na još jednoj temi, na najčešće ponavljanoj
riječi: granica. I zapravo u slijedećem odlomku nalazimo isti oblik
(i isto korištenje povijesti) s druge strane Drine, u ustima
srpskog predsjednika Miloševića: 'Na Kosovu (u bici na Kosovkskom
polju 1389.) Srbi nisu branili samo sebe, nego cijelu europsku
civilizaciju'.
Postoji jedna rafinirana igra premještanja: granica civilizacije
sada uključuje, a sada isključuje Srbe, ovisno prema tome smješta
li se između katolicizma i pravoslavlja (ili između 'latinskog'
zapada i slavenskog istoka), ili između kršćanstva i islama. Taj
mobilni i dvostrani vid granice čini mi se korisnim ključem za
čitanje Caldironove knjige. Ne samo stoga što granica, mateforička
i stvarna, stoji u temelju svih politika i ideologija isključivanja
i identiteta koje Caldiron opisuje izvanrednim obiljem informacija
(po kojemu, na svaku granicu koja se ruši druge se snaže, a europska
gradnja pokazuje jedan znak toga), nego i po tome što sugerira da
najvažnija stvar nije toliko gdje se granica nalazi koliko sama
činjenica da se iz granice napravi temeljni vid ne samo identiteta
nego i ekspanzije. Kako bi zaokružili paradoks, zapravo, Zapad na
kojega se pozivalo s obje strane Drine na kraju je izabrao granicu
koja ih oboje uključuje i isključuje, Kosovo s kojega OVK prelazi i
na zapad i na istok, u Srbiju i u Makedoniju.
U tom smislu bolje razumijemo jedan drugi paradoks kojega knjiga
osvjetljava: po kojemu je kultura krajnje desnice i jedan
ograničeni i zatvoreni svijet, i jedan prostor koji se širi sve više
u opću svijest. Primjerice Caldiron opisuje pravila, mitove,
rituale koji iz najekstremnijih navijačkih skupina čine jedan
gotovo ezoterični realitet, no potom dodaje da 'kada se bolje
pogleda, anomaličan je cijeli grad ne samo stadion'.(...)
Proglasiti se ograničenim u getu, sve u svemu, retorički je
instrument na kojemu se temelji ekspanzija: opća svijest navlači
alternativno i antagonističko odijelo, usijana retorika protiv
materijalizma i profita, retorika geta postaje opća svijest. Kada
se najvatreniji navijači sa stadiona predstavljaju kao progonjeni
od policije i obilježeni od društva, to samogetoizirajuće
ponašanje skladno odjekuje s paranojom običnog navijača koji se
osjeća progonjen od sudaca i nesreća. (...)
Čitatelji Manifesta već dugo vremena imaju Guida Caldirona kao
vodiča u paklu kultura desnica, no kada se zajedno vidi masa
informacija i obilje veza izgrađenih tijekom vremena, to je uistinu
impresivno, prava enciklopedija i priručnik o mnogim desnicama
Italije, Europe i svijeta. Vidjevši ih sve zajedno uviđamo
pluralitet i raznovrsnost desnica: od Haidera do Le Pena, od
američkih hammerskina do Forze Nuove, od negiranja do rasističke
fantastike, rasističkog razlikovanja do rocka koji zagovara
istovrsnost, i to je možda najvažniji sveukupni doprinos knjige:
kvantiteta čini kvalitetu, u ovom slučaju.
Desnica je mnogo i stalno se mješaju i prebražavaju, neizbježne su i
neuhvatljive, surove su i sofisticirane (iz surovosti prave jedan
sofisticiran instrument). Poglavito su uvijek u kretanju, i bježe
pojednostavljivanjima i tješenjima kada vjerujemo da smo ih
istjerali.(...)", piše Alessandro Portelli.