FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

U SABORSKOJ PROCEDURI PRIJEDLOG DA SE PRISTUPI PROMJENI USTAVA

ZAGREB, 28. veljače (Hina) - Prijedlog odluke da se pristupi promjeni Ustava, prije svega zbog ukidanja Županijskog doma, odaslan je danas zastupnicima, što je potvrda da je taj prijedlog i formalno ušao u saborsku proceduru, doznaje se u Saboru.
ZAGREB, 28. veljače (Hina) - Prijedlog odluke da se pristupi promjeni Ustava, prije svega zbog ukidanja Županijskog doma, odaslan je danas zastupnicima, što je potvrda da je taj prijedlog i formalno ušao u saborsku proceduru, doznaje se u Saboru. #L# Promjenu Ustava predložila su 34 zastupnika - onima iz vladajuće koalicije i "manjinskim" potpisom se pridružila i DC-ova zastupnica Vesna Škare Ožbolt. Po Ustavu, promjenu tog temeljnog pravnog akta može predložiti najmanje petina zastupnika, predsjednik države te Vlada. Objašnjavajući zbog čega se, u manje od četiri mjeseca kreće u još jedne ustavne promjene, predlagatelji ocjenjuju da djelovanje Županijskog doma od ustavnih promjena do danas nije opravdalo njegovo očuvanje, jer nije pridonio jačanju uloge Sabora, niti je ispunio očekivanja da nadzire i poboljšava kvalitetu zakonodavne djelatnosti Zastupničkog doma. Zbog navedenoga, kažu, otpada u teoriji najčešće spominjani razlog za postojanje drugog doma u unitarnim državama, kao institucije koja provjerava odluke prvog doma kao predstavništva građana. Predlagatelji navode da su neprihvatljivi i ostali teoretski razlozi primjene dvodomnog sustava: federalizam kao oblik državnog uređenja, veličina i broj stanovnika države, izražavanje regionalnih posebnosti te povijesni i tradicionalni razlozi. Hrvatska je, ističu, po Ustavu jedinstvena i nedjeljiva te nikakvi oblici federalizacije zemlje nisu prihvatljivi za većinu građana, mala je zemlja s relativno malim brojem stanovnika, pa otpada i veličina kao temelj dvodomnog sustava. Kada je riječ o izražavanju regionalnih posebnosti, predlagatelji drže da se može zaključiti kako Županijski dom - ni po izbornoj osnovi, ni po ovlastima - nije pokazao da je tijelo gdje se izražavaju regionalni interesi. Županijski dom nije izražavao stajališta jedinica lokalne i područne samouprave, već političkih stranaka kojima su zastupnici pripadali, tvrde predlagatelji. Naglašavaju također da ni hrvatska parlamentarna tradicija ne ide u prilog dvodomnosti. Nikada u povijesti, kažu, Hrvatski sabor nije bio dvodoman, od 1848. uvijek je bio jednodomno tijelo, a i ranije kao feudalna staleška skupština. Predlagatelji upozoravaju da pri donošenju odluke o ukidanju Županijskog doma valja, osim političkih i ekonomskih, na umu imati i praktične razloge, konkretno troškove. Troškovi djelovanja Županijskog doma u četiri godine mandata iznose oko 100 milijuna kuna (dakle, godišnje oko 25 milijuna) čemu treba pribrojiti i troškove izbora i izborne promidžbe. Uštedom tih izdataka, tvrde predlagatelji, mogla bi se osigurati sredstva koja nedostaju za isplatu dječjeg doplatka. Zaključno napominju kako će predložene ustavne promjene dovesti do potrebe osnivanja novog radnog tijela u Saboru koje će biti mjerodavno za pitanja lokalne i područne (regionalne) samouprave. Napominju da to neće povećati troškove jer bi istodobno prestala potreba za nedavno ustrojenim odborom u kojem se usuglašavaju zakoni koje dva doma ne donesu u istovjetnom tekstu. S obzirom na to da ustavne promjene moraju proći tri saborske faze procjenjuje se da će se moći izglasati koncem ožujka, ili sredinom travnja. Vladajuća koalicija, koja u Zastupničkom domu ima 95 zastupnika, partnere za donošenje ustavnih promjena morat će potražiti izvan svojih redova. Naime, za izglasavanje promjene Ustava potreban je 101 glas. Posljednji put Ustav je promijenjen 9. studenoga 2000. kada je ukinut polupredsjednički, a uveden parlamentarni sustav. (Hina) bm az

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙