CH-BA-E-ANALIZE-Politika ŠV 24.II.-NZZ-OESS U BIH ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG24. II. 2001.Spora demokratizacija u Bosni i Hercegovini"Više od pet godina poslije potpisivanja 'Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini' u
prosincu 1995. koji je dovršio troipolgodišnji bosanski rat, zemlji u mnogo pogleda još nedostaju atributi suverene države. Država je doduše de jure ostala u svojim međunarodno priznatim granicama. De facto su i teritorij i vlast podijeljeni između tri najvažnije narodnosne skupine - Bošnjaka (muslimani), Srba i Hrvata.I dalje postoje tri oružane snage. U zajedničkim ustanovama svaka etnička skupina ima pravo veta. A do sada su svi izbori zajedno dovodili do jačanja monolitnih nacionalističkih stranaka. Ratni cilj diobe Bosne za srpske i hrvatske nacionaliste nipošto nije skinut s dnevnoga reda. Toj se centrifugalnoj tendenciji međunarodna zajednica pokušava suprotstaviti. Dayton je daleko više doli klasični mirovni sporazum. Zadaća State Buildinga prenijeta je na razne međunarodne organizacije. Organizacija za sigurnost i suradnju u Europi (OESS) samo je jedna od njih. Pripale su joj presudne zadaće koje su joj dopustile da dokaže mjerodavnost
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
24. II. 2001.
Spora demokratizacija u Bosni i Hercegovini
"Više od pet godina poslije potpisivanja 'Općeg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini' u prosincu 1995. koji je dovršio
troipolgodišnji bosanski rat, zemlji u mnogo pogleda još nedostaju
atributi suverene države. Država je doduše de jure ostala u svojim
međunarodno priznatim granicama. De facto su i teritorij i vlast
podijeljeni između tri najvažnije narodnosne skupine - Bošnjaka
(muslimani), Srba i Hrvata.
I dalje postoje tri oružane snage. U zajedničkim ustanovama svaka
etnička skupina ima pravo veta. A do sada su svi izbori zajedno
dovodili do jačanja monolitnih nacionalističkih stranaka. Ratni
cilj diobe Bosne za srpske i hrvatske nacionaliste nipošto nije
skinut s dnevnoga reda. Toj se centrifugalnoj tendenciji
međunarodna zajednica pokušava suprotstaviti. Dayton je daleko
više doli klasični mirovni sporazum. Zadaća State Buildinga
prenijeta je na razne međunarodne organizacije. Organizacija za
sigurnost i suradnju u Europi (OESS) samo je jedna od njih. Pripale
su joj presudne zadaće koje su joj dopustile da dokaže mjerodavnost
i sposobnost. Izgrađena u najkraćem roku i do sada najveća misija
OESS-a morala je najprije prosuditi jesu li 'vjerodostojni izbori u
danim socijalnim okolnostima u oba entiteta', u bošnjačko-
hrvatskoj federaciji i u Republici srpskoj uopće mogući.
Daytonskim mirovnim sporazumom predviđeni najkasniji datum 14.
rujan 1994. nije slovio kao 'nedodirljiv'.
Tadašnji predsjednik OESS-a Flavio Cotti kojemu je formalno
pripala odluka o roku, ukazao je da bi izbori bez minimalne
pretpostavke za 'prividno demokratsko legitimiranje ekstremnih
nacionalističkih struktura vlasti i etničkih čišćenja' mogli
propasti. No tadašnji švicarski ministar vanjskih poslova nije
vidio razumnu alternativu - i pod pritiskom SAD-a i drugih članova
međunarodne kontaktne skupine.
Privremena izborna komisija pod predsjedavanjem OESS-ovoga šefa
misije Roberta Frowicka upravljala je svim aspektima izbornoga
procesa. Osobito su se kontroverznima pokazale odredbe u odnosu na
izbjeglice i unutarnje prognanike. Dok Daytonski sporazum određuje
da bi ti građani 'kao temeljno pravilo' morali svoje biračko pravo
ostvariti u općinama u kojima su 1991. godine imali boravište,
izborno im je povjerenstvo ostavilo slobodu da se prijave u drugim
općinama. Velika zloporaba tih odredaba na posljetku je dovela do
odgode općinskih izbora predviđenih za isti datum. Neutralna
politička klima nije bila omogućena: sloboda mišljenja,
okupljanja, kretanja i tiska bile su jako ograničene. Velika OESS-
ova promatračka misija u svojoj je zaključnoj izjavi odustala i od
predikata 'slobodni, pošteni i demokratski'. Osim tehničkih
nedostataka, postojala je i sumnja na izbornu prijevaru. No jedan
je drugi aspekt bio presudan: birači su se velikom većinom odlučili
za tri nacionalističke stranke, srpski SDS, hrvatski HDZ i
bošnjački SDA.
Ponajprije su SDS i HDZ sustavnom opstrukcijom mirovnoga procesa
uvjetovali neprekidnu međunarodnu nazočnost. OESS je nadgledao pet
idućih izbora: izbore širom zemlje 1998. i 2000., općinske izbore
1997. i 2000. kao i izvanredne izbore u Republici srpskoj 1997.
Slaba tendencija prema politički umjerenim strankama pokazale se
samo među Bošnjacima za koje cjelovita država predstavlja jedinu
šansu opstanka. OESS je različito koristio svoje velike ovlasti:
nepodobne je kandidate brisao s popisa, smjenjivao izabrane
političare i cijele općinske skupštine (provedba rezultata prvih
općinskih izbora pokazala se izvanredno teškom), sankcionirao
huškačke izborne slogane i na jednom od izbora čak je zabranio dvije
manje stranke. No očekivana promjena mišljenja je izostala. Čak ni
demokratski preokret u Hrvatskoj i Jugoslaviji nije donio više
suradnje unutar Bosne.
Bez izbora nema demokracije, ali demokracija znači više od izbora.
Tako je OESS poslije prvih izbora pojačao soje napore u
učvršćivanju demokratskog građanskog društva. Nevladine
organizacije - primjerice multietničke udruge za povratak
prognanika - sustavno su unaprjeđivane kao alternativa
nacionalističkim strukturama. I političke stranke dobivale su
financijsku i tehničku pomoć, pri čemu su multietničke i Daytonskom
procesu odane stranke imale prednost. To je imalo smisla zbog toga
što tri nacionalističke stranke raspolažu velikom neformalnom
mrežom - sve do vlastitih tajnih služba -, što im je u odnosu na nove
grupacije dalo strategijske prednosti. U strategiju OESS-a za
demokratizaciju pripada i obrazovanje općinskih vlasti i
pravosudnih službenika. Pri tomu su u prvom planu borba protiv do
danas sve veće korupcije i unaprjeđivanje pravne države koja u
Bosni ima malo vjerodostojnosti.
Središnji element sposobnog građanskog društva, po mišljenju OESS-
a su pluralistički, neovisni mediji. Jer povijesna istina i
sadašnji događaji u Bosni također su etnički podijeljeni. Uz
švicarsku pomoć 1996. godine izgrađena je prva radio postaja
cjelovite Bosne, no broj slušatelja unatoč velikoj
profesionalnosti, u kritičnim je područjima razočarao. Kao sve
uspješnije zastrašivanje protiv huškačke propagande pokazalo se
dnevno promatranje izvještavanja, uvedeno 1998. za općinske
izbore, od strane stručnog medijskog povjerenstva bliskog OESS-u.
Time je trebalo osigurati poštenje i pristup svih stranaka
medijima.
Ne manje od 16 međunarodnih sporazuma o ljudskim pravima - među
njima i Europska konvencija o ljudskim pravima - integrirano je u
mirovni sporazum iz Daytona i izravno primjenjivo kao državno pravo
u Bosni. Zapravo je diskriminacija na temelju etnije, ponajprije od
strane Srba i Hrvata, stalno na dnevnom redu. Povratak prognanika
prošle je godine doduše dobio polet, ali se i dalje masovno
sprječava. OESS raspolaže s 30 ureda za ljudska prava,
raspodijeljenima po cjeloj zemlji a time ima i najveću nazočnost
ljudskih prava na terenu. Posebna je pozornost posvećena povratku
presudnih pitanja o imovini, no njihova je moć samo neformalna.
Isto vrijedi i za osobu ombudsmana pod egidom OESS-a, koji operira
po nacionalnom pravu. Preuzima individualne žalbe o kršenjima
ljudskih prava od strane državnih organa, raspravlja o njima s
vlastima i daje preporuke. Prva ombudsmanica Švicarka Gret Haller
bez velikog je publiciteta uspjela riješiti brojne pojedinačne
slučajeve. Neke naznake ukazuju da se preporuke ombudsmana sve više
prihvaćaju.
Pod posredovanjem OESS-a 1996. između bivših su zaraćenih strana
sklopljena dva vojna sporazuma. Jedan je sporazum između Bosne i
Hercegovine, bošnjačko-hrvatske federacije i Republike srpske o
mjerama stvaranja povjerenja i sigurnosti. U provedbi treba
istaknuti veliki broj do sada obavljenih inspekcija. One su ipak
unaprijed najavljivane. Treba dodati i poboljšano ozračje između
pripadnika triju de facto postojećih vojska koje se tijekom vremena
sve više popravlja. To se primjerice vidjelo 1999. na OESS-ovom
seminaru o demokratskom nadzoru oružanih snaga. U drugom se vojnom
sporazumu radi o nadregionalnom sporazumu o razoružanju koji
uključuje i Hrvatsku i Jugoslaviju, s ciljem uravnotežene stabilne
razine obrambenih snaga na najnižoj razini u skladu sa sigurnosnim
potrebama. Prvi koraci u razgradnji teškog oružja već su
napravljeni.
U odnosu na izbore kod kojih OESS ima stvarnu moć, treba primijetiti
neke kritične točke. Neispunjeni minimalni uvjeti za prve izbore
pripomogli su ultranacionalističkim strankama da dobiju dodatnu
legitimaciju. No ipak su daleko teže bile odredbe privremenog
izbornog povjerenstva iz 1996. i 1997. koje su prognanicima
omogućile da jednostavno glasuju u nekom drugom mjestu, a ne u
boravištu. OESS mora dopustiti prigovor da se nije dovoljno
suprotstavljao cementiranju ratom postignutih 'etničkih
čišćenja'. Na posljetku mu je prigovorena pristranost, jer je OESS
očito preferirao socijaldemokratske i liberalne stranke. Čini se
da je ta strategija zbog gore spomenutih razloga ipak opravdana.
Iako su izbori bili u žarištu medija, OESS je presudno pridonio
demokratizaciji u širem smislu. Za sada je otvoreno hoće li izvana
uvedena i na svoj način 'nedemokratska' demokratizacija dovesti do
uspjeha. OESS je - uz upletanje stanovništva - dao važan doprinos
izgradnji demokratskog građanskog društva i poštivanja ljudskih
prava. Na tom području ipak je međubilanca svega nešto više od pet
godina poslije svršetka rata, preuranjena. Sigurno je da je OESS od
Daytona od često spominjanog papirnatog tigra postao sposobna i
odlučna operativna organizacija" - piše Marcel Stoessel, slobodni
novinar.