ZAGREB, 21. veljače (Hina) - Vladajuća koalicija je pri donošenju ustavnih promjena napravila veliki propust, ne predvidjevši ustavno-pravnu prazninu, koja će nastati raspuštanjem Županijskoga doma, mišljenje je većine sudionika
večerašnjeg okrugloga stola o budućnosti Županijskog doma, održanoga u zagrebačkom Novinarskom domu, u organizaciji Hrvatskog radija.
ZAGREB, 21. veljače (Hina) - Vladajuća koalicija je pri donošenju
ustavnih promjena napravila veliki propust, ne predvidjevši
ustavno-pravnu prazninu, koja će nastati raspuštanjem
Županijskoga doma, mišljenje je većine sudionika večerašnjeg
okrugloga stola o budućnosti Županijskog doma, održanoga u
zagrebačkom Novinarskom domu, u organizaciji Hrvatskog
radija.#L#
Predsjednik Kluba zastupnika HDZ-a u Zastupničkom domu Sabora
Vladimir Šeks smatra da su najnovije ustavne promjene samo prividno
povećale ovlasti Županijskoga doma. Njima je ukinut utjecaj toga
Doma na izbor pravosudnih tijela i njegovo pravo na opći veto, a
umjesto toga ostavljeno je samo pravo na specifični veto, koji
Županijski dom može donijeti na zakone koji se tiču lokalne
samouprave. Taj Dom, kaže Šeks, ne može utjecati na donošenje
zakona, nego samo može usporiti zakonodavne djelatnosti.
Šeks je ocijenio da je "došlo do određenih političkih pregrupiranja
u vladajućoj koaliciji, kako zbog mogućih rezultata izbora za
Županijski dom, tako i zbog osjećaja dijela šestorice, da bi odnosi
između njihovih zastupnika u tom Domu mogli biti kočnica
zakonodavnoj djelatnosti Zastupničkoga doma Sabora".
Na pitanje hoće li HDZ inicirati raspuštanje Županijskoga doma
Sabora, Šeks je odgovorio da ta stranka "priprema iznenađenje za
vladajuću koaliciju, ali ga ne može otkriti".
Smatra, da bi Gornji dom Sabora trebalo transformirati u Senat, u
kojemu će se zastupati interesi područnih i mjesnih samouprava.
Predsjednik saborskoga Odbora za ustav, poslovnik i politički
sustav i predsjednik Kluba zastupnika SDP-a, Mato Arlović,
naglasio je da će odluku o budućnosti Županijskoga doma stranke
šestorice donijeti zajednički. Usprotivio se ideji transformacije
Županijskog doma u Senat, naglašavajući kako sukladno svjetskim
trendovima, Senat ne bi trebao štititi samo interese lokalnih
samouprava, nego i pojedinih skupina i profesija.
Arlović je istaknuo kako je, s obzirom na Ustavom zajamčeno pravo
građana na lokalnu samoupravu, pri donošenju odluke o ukidanju
Županijskoga doma, nužno ovlasti toga Doma prenijeti na tijela
lokalne samouprave. Tako bi županijske skupštine, gradska i
općinska vijeća mogla davati prethodnu suglasnost za donošenje
zakona koji se tiču lokalne samouprave.
Arlovićevoj tezi se usprotivio, SDP-ov zastupnik u Županijskom
domu Ratko Maričić. "Ako Županijski dom nije imao nikakve ovlasti i
nije ničemu služio, što onda prenosimo na županijske skupštine",
upitao je Maričić. Smatra kako bi prethodna suglasnost 21
županijske skupštine, bila znatno veća prepreka zakonodavnoj
djelatnosti od Županijskoga doma.
HDZ-ov zastupnik u Županijskom domu Zvonimir Puljić, ocijenio je da
je ideja o ukidanju toga doma političke, a ne ustavnopravne naravi.
Po njegovu mišljenju, ukidanjem Županijskoga doma napravila bi se
dvostruka greška: difamiralo bi se Ustav iz dnevno-političkih
razloga, a Županijski dom bi se, zbog svjetskih trendova, ionako
ponovno osnovao.
Odluka o budućnosti Županijskoga doma mora se donijeti prije
raspuštanja sadašnjega saziva toga Doma, što bi se, po Ustavu,
trebalo dogoditi najkasnije sredinom svibnja. Ustavnim promjenama
donešenim u studenomu prošle godine, predviđeno je da je za
donošenje zakona koji se tiču pitanja lokalne samouprave potrebna
suglasnost Županijskoga doma. Rad Zastupničkoga doma, zbog toga
bi, nakon raspuštanja Županijskoga, bio onemogućen do
konstituiranja novoga saziva Županijskoga doma, nakon izbora u
lipnju.
(Hina) ibob dd