US-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Vlada-Ratovi US-IHT-16.2.-PRIZEMLJITE OPČINJENOST SVEMIRSKIM RATOVIMA SJEDINJENE DRŽAVEINTERNATIONAL HERALD TRIBUNE16. II. 2001.Prizemljite opčinjenost svemirskim ratovima"Dužnosnici Bushove administracije
kad god imaju priliku što glasnije mogu govore kako smo 'predani' raketnoj obrani. Europski čelnici stalno jasno i glasno govore kako grade snage za brzu intervenciju kako bi mogli samostalno djelovati. Budući da svaka strana zamjera planovima one druge, pretpostavlja se da će se raditi ustupci i da će se oba projekta realizirati.Ovo je čudna, štetna i provokativna zamisao. Teoretski je riječ o nacionalnoj sigurnosti SAD-a, ali zapravo su posrijedi politika i apstraktne ideje suverenosti i statusa.Tehnološki program za raketnu obranu kojim bi se realizirao štit s bazom u svemiru koji bi branio od malog broja raketa koje bi, pak, bile usmjerene na SAD nije dokazan i ne može biti prihvaćen.Veći su izgledi za izgradnju učinkovite obrane u fazi u kojoj se rakete lansiraju i prije nego što se bojne glave odvoje. No takav sustav morao bi imati bazu razmjerno blizu lansirnim točkama, daleko od SAD-a, i zahtjevao bi mnogo bolju međunarodnu suradnju.Snage za brzu intervenciju, koje se, što ukazuje na mnogo toga, ne
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
16. II. 2001.
Prizemljite opčinjenost svemirskim ratovima
"Dužnosnici Bushove administracije kad god imaju priliku što
glasnije mogu govore kako smo 'predani' raketnoj obrani. Europski
čelnici stalno jasno i glasno govore kako grade snage za brzu
intervenciju kako bi mogli samostalno djelovati. Budući da svaka
strana zamjera planovima one druge, pretpostavlja se da će se
raditi ustupci i da će se oba projekta realizirati.
Ovo je čudna, štetna i provokativna zamisao. Teoretski je riječ o
nacionalnoj sigurnosti SAD-a, ali zapravo su posrijedi politika i
apstraktne ideje suverenosti i statusa.
Tehnološki program za raketnu obranu kojim bi se realizirao štit s
bazom u svemiru koji bi branio od malog broja raketa koje bi, pak,
bile usmjerene na SAD nije dokazan i ne može biti prihvaćen.
Veći su izgledi za izgradnju učinkovite obrane u fazi u kojoj se
rakete lansiraju i prije nego što se bojne glave odvoje. No takav
sustav morao bi imati bazu razmjerno blizu lansirnim točkama,
daleko od SAD-a, i zahtjevao bi mnogo bolju međunarodnu suradnju.
Snage za brzu intervenciju, koje se, što ukazuje na mnogo toga, ne
nazivaju europskom vojskom, definitivno se ostvaruju, no američki
strah da će potkopati NATO ili mu postati suparnikom prilično su
nerealne.
Rasprava o tome koliko bi neovisnog planiranja europske snage
morale imati izazivaju zabrinutost u Washingtonu jer se
pretpostavlja da bi moglo doći do udvostručenja establishmenta
NATO-a čime bi se SAD-u oduzela vodeća uloga u savezu. To se neće
dogoditi, ako ni zbog čega drugog onda zbog goleme količine novca
koji bi Europljani morali potrošiti na opremu, kao i zbog činjenice
da većina njih želi zadržati bliske veze s SAD-om.
Sadašnja tvrdnja da se američke snage smije slati u inozemstvo samo
kad je potrebna vojna intervencija i kad je u pitanju izravni
nacionalni interes i protivljenje SAD-a europskim misijama bez
SAD-a, stoje u izrazitoj kontradikciji.
Washington tvrdi da bi se održavanje mira moralo ostaviti
Europljanima, ali još želi zadržati pravo na to da utječe na
odlučivanje kada, što i gdje. Konkretna potreba za određenom
američkom vojnom pomoći - komunikacijama, prijevozom, dojavnim
sustavom s bazom u svemiru - jamči američki utjecaj u fazi donošenja
odluka.
Europljanima treba konkretna sposobnost da reagiraju na krize kako
bi razvili sigurnosni i vanjskoplitički identitet koji bi bili
ključni djelovi njihovih dugoročnih nastojanja u smjeru
integracije. SAD je oduvijek podupirao ovu politiku, iz jednog
razloga: snažna, stabilna Europa potpuno je u interesu SAD-a. Pa
znači da nije riječ o pravom ustupku Europi.
S druge strane, potiskivanje političkih glasova protiv američkog
raketnog štita za Washington bi bilo prikladno - ali neće pomoći ako
raketna obrana ne funkcionira, a neće ni trajati ako se planovi SAD-
a prošire, kako se sad traži.
Novi ministar obrane, Donald Rusmfeld, predvodio je poseban odbor
za svemir koji je odobrio kongres i koji je prošloga mjeseca dovršio
izvješće. Izvješće je prepuno upozorenja na vojnu krhkost koja
nastaje kad se SAD previše osloni na tehniku s bazom u svemiru, pa
zato ističe hitnu potrebu da se 'svemir kontrolira'. Ističe kako
neke zemlje (Kina) možda neće 'pasivno prihvatiti regionalnu
stabilizirajuću ulogu SAD-a' pa će možda pokušati 'osujetiti
američku kontrolu svemira'.
Izvješća o sve većoj vojnoj važnosti svemira podsjećaju na kampanju
'ratova zvijezda' iz Reaganove ere, no sad su pretočeni u realne
planove. Prošloga mjeseca američki Air Force proveo je svoje prve
vježbe simulacije svemirskoga rata. Rumsfeldovo izvješće o svemiru
preporučuje da se, osim u slučaju da zračne snage u znatno više
počnu rješavati svoje vojne probleme u svemiru, osnuje novo,
neovisno zapovjedništvo za svemir uz postojeće četiri službe.
Navodi se kako postoji potreba da se u budućnosti održavaju vježbe
koje bi vjerno odražavale realne situacije, i to ne samo kako bi se
naučilo kako rješavati ovaj novi oblik neprijateljstava nego i da
se pokaže američka vojna spremnost.
To izvješće nije izravno povezano s izvješćem iz 1998., prethodnog
Rumsfeldova odbora za raketnu prijetnju iz 'razbojničkih zemalja',
kojim se opravdava plan za raketnu obranu. No zajedno, dva izvješća
odražavaju sve veći, jači pritisak da se mogućnost svemirskoga rata
uključi u veliko izvješće za 'novu konstrukciju' američke vojske
koje je naručio predsjednik George W. Bush. Izvješće iz 1998.
godine odgovorilo je samo na pitanje mogućnosti pojavljivanja
prijetnje SAD-u raketama iz neke 'razbojničke države' u sljedećih
pet godina, a ne na pitanje je li prijetnja vjerojatna, jesu li neke
druge prijetnje mnogo vjerojatnije od ove ili što učiniti. Izvješće
se namjerno krivo tumači kao poziv na raketnu obranu.
Sve te tvrdnje prilično su prozirne i sumnjive, pa ipak govore o
životu i smrti mnogo milijuna ljudi, i o potrošnji mnogih milijardi
dolara. Ključno je da se rasprava udalji od hipotetskih ustupaka i
usmjeri natrag na čvrsta sigurnosna pitanja. Ovo nije igra",
zaključuje Flora Lewis.