CH-US-KOMENTARI-Politika ŠV-NZZ-17.2.-NOVI TONOVI IZ WASHINGTONA ŠVICARSKANEUE ZEURCHER ZEITUNG17. II. 2001.Novi tonovi i staro iz Washingtona"Čini se da se Amerika gotovo protiv volje oprašta od osam Clintonovih godina koje
'Washintgon Post' gledajući unatrag, naziva 'ragged' - divljim i bezveznim. To je bilo još prije zvučnog učinka Clintonova odlaska iz Washingtona bez stila ili što više, stilski ispravnog. Amerika se uzbuđuje zbog pomilovanja bogatih donatora, čovjeka iz Hopea, Arkansas, kao da je tog predsjednika, koji je bez razmišljanja 'iznajmio' čak i Lincolnovu spavaću sobu, u njegovih osam godina odlikovala suzdržanost u tim stvarima. Tu se ništa ne može napraviti. A Clinton je uvijek bio baš onakav kako je odstupio.Politički je vrlo korektno što se sada ponajprije demokrati grade kao da su iznenađeni i razočarani. No koristi očito imaju nova administracija i njezin predsjednik koji su kao suprotni program imali prilično lagan start. Kadrovska oprema - svaki predsjednik, kad se mijenja stranka u Bijeloj kući, mora popuniti više tisuća položaja u mnogim ministarstvima - više je napredovala nego u isto doba prije osam godina, iako se Clinton tada mogao osloniti na jaču
ŠVICARSKA
NEUE ZEURCHER ZEITUNG
17. II. 2001.
Novi tonovi i staro iz Washingtona
"Čini se da se Amerika gotovo protiv volje oprašta od osam
Clintonovih godina koje 'Washintgon Post' gledajući unatrag,
naziva 'ragged' - divljim i bezveznim. To je bilo još prije zvučnog
učinka Clintonova odlaska iz Washingtona bez stila ili što više,
stilski ispravnog. Amerika se uzbuđuje zbog pomilovanja bogatih
donatora, čovjeka iz Hopea, Arkansas, kao da je tog predsjednika,
koji je bez razmišljanja 'iznajmio' čak i Lincolnovu spavaću sobu,
u njegovih osam godina odlikovala suzdržanost u tim stvarima. Tu se
ništa ne može napraviti. A Clinton je uvijek bio baš onakav kako je
odstupio.
Politički je vrlo korektno što se sada ponajprije demokrati grade
kao da su iznenađeni i razočarani. No koristi očito imaju nova
administracija i njezin predsjednik koji su kao suprotni program
imali prilično lagan start. Kadrovska oprema - svaki predsjednik,
kad se mijenja stranka u Bijeloj kući, mora popuniti više tisuća
položaja u mnogim ministarstvima - više je napredovala nego u isto
doba prije osam godina, iako se Clinton tada mogao osloniti na jaču
većinu svoje stranke u oba doma kongresa.
Posve je drugo pitanje koju će strategiju nova ekipa slijediti. Tu
se na obzoru raspoznaju tek dimni signali. Clintonova je
administracija bila izraz vremena, prva koju bi se moglo nazvati
poratnim predsjedništvom. Te godine obilježava okretanje od
stvarnosti ali i strategija i načina razmišljanja hladnoga rata -
više nego što se to prepoznalo. Što sada dolazi, zacijelo će
nastaviti taj proces, ali koliko, o tomu se za sada razbijaju glave.
Neke se nakane izrečene u izbornoj borbi vidljivo konkretiziraju,
kod drugih se otkrivaju proturječnosti.
Ministar obrane Rumsfeld ovoga je tjedna primijenio neobično oštar
ton kad je Moskvu zbog njezina protivljenja proturaketnoj obrani
optužio za nedosljednost i kratkovidnost: da s jedne strane prodaje
Iranu, Sjevernoj Koreji i drugim 'zabrinjavajućim' državama
raketnu tehnologiju, a da se s druge strane okreće protiv obrane od
raketa tih 'mušterija'. Činjenica da se Bushova adimistracija želi
oprostiti od sporazuma ABM, od starosti krhkog stupa strategije u
hladnom ratu, doduše nije sigurna, ali je ipak vjerojatna. Da će se
predsjednik Putin također udaljiti od uzorka ponašanja i ruševina
sovjetskoga doba, treba očekivati samo ako ga se ocijeni kao
realista. No prosudbe još nema.
'Novi' demokrat Clinton vodio je vanjsku politiku koja je ipak u
njegovo doba osiguravala mir, unaprijedila prosperitet i prednost
Amerike i poticala onaj proces ekspanzije trgovine i srastanja
tržišta koji u povijest ulazi kao globalizacija. Iako se u Seattleu
povremeno činilo da je sam sebi nevjeran, Clinton se ipak snašao, i
još je teško procijeniti je li njegova vanjska politika ukupno bila
na račun dugoročne sigurnosti i drugih interesa. Također se lako
zaboravlja da je njegova administracija poticala otvaranje NATO-a
na Istok unatoč republikanskom nepovjerenju i da je na posljetku,
iako opirući se i oklijevajući i tek pod pritiskom republikanaca,
jugoslavenski rat ipak priveo kraju. A to nije malo.
U politici razoružanja vladala je više ili manje, tišina. Staro je
razmišljanje, ono u kategorijama hladnoga rata, tu određivalo
politiku i taktiku odugovlačenja napora za proturaketnu obranu.
Konvencionalno oružje koje uglavnom potječe iz Reaganova doba
zastarjelo je, vrijeme tjera na presudne korake nabave novog ili
preoblikovanje. Bushova je zadaća ponovno razvoj strategije koja
je više od naknadnoga opravdanja za improvizacije pod pritiskom
vremena. Zasad se ne može raspoznati kamo vodi put. Zasad su
povećanja proračuna za obranu obećana u izbornoj borbi odgođena -
do trenutka kad mora biti irađena nova strategija Pentagona. No tu
novoj administraciji vreba opasnost da brzo izgubi
vjerodostojnost.
Izjave u izbornoj borbi i o vanjskopolitičkoj suzdržanosti, bar što
s tiče Balkana, u međuvremenu su ispravljene. No sumnja je u zraku i
svi koji se bave prošlošću novog državnog tajnika Powella i
njegovom restriktivnom intervencijskom ideologijom pod geslom
'force protection', pomalo obuzima dvojba zna li ministar vanjskih
poslova uistinu iznova čitati znakove vremena. I prve vijesti o
napetostima u Bushovoj vanjskopolitičkoj ekipi izlaze u javnost.
Ne zna se koliko vrijede, no novom će se predsjedniku moći uzeti
mjera kad se vidi zna li i kako profesionalne zvijezde svoje
administracije spojiti u doista koherentan tim", piše H. K.