US-KRIZA-Diplomacija-Izbori-Organizacije/savezi-Ratovi US-IHT-14.2.-ŠTO NAKON DOLASKA DEMOKRATA NA VLAST SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES14. II. 2001.Što nakon dolaska demokrata na vlast?"Godine 1997. kao američki dužnosnik pozvan
sam u Srbiju kako bih održao govor na konferenciji o gospodarskoj reformi, tom sam prigodom Beograd opisao kao 'europski Pjongjang'. Slobodan Milošević je, naravno, osudio govor. Pitanje je što će Beograd odlučiti postati, sad kad je oslobođen od Miloševića. Unatoč mirnom trijumfu 'moći naroda' prošlog listopada, sumnje o budućem smjeru Srbije i dalje postoje.Srbijanska odluka bitna je i za Balkan i za SAD jer je Srbija i dalje od ključne važnosti za stabilnost jugoistočne Europe. Zapad je dosad primjereno reagirao na izbor Vojislava Koštunice za predsjednika ukidanjem sankcija i pružanjem ograničene pomoći. Ipak, Beogradu se jasno reklo kako buduća financijska pomoć ovisi o onome što će Beograd odlučiti o nizu političkih i gospodarskih pitanja.Prvi ispit tiče se Miloševića i drugih Srba koje je haaški sud optužio kao ratne zločince. Pronaći prikladnu Elbu za bivšeg diktatora nikad nije lako. Želja za pravdom za počinjene zločine
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
14. II. 2001.
Što nakon dolaska demokrata na vlast?
"Godine 1997. kao američki dužnosnik pozvan sam u Srbiju kako bih
održao govor na konferenciji o gospodarskoj reformi, tom sam
prigodom Beograd opisao kao 'europski Pjongjang'. Slobodan
Milošević je, naravno, osudio govor. Pitanje je što će Beograd
odlučiti postati, sad kad je oslobođen od Miloševića. Unatoč mirnom
trijumfu 'moći naroda' prošlog listopada, sumnje o budućem smjeru
Srbije i dalje postoje.
Srbijanska odluka bitna je i za Balkan i za SAD jer je Srbija i dalje
od ključne važnosti za stabilnost jugoistočne Europe. Zapad je
dosad primjereno reagirao na izbor Vojislava Koštunice za
predsjednika ukidanjem sankcija i pružanjem ograničene pomoći.
Ipak, Beogradu se jasno reklo kako buduća financijska pomoć ovisi o
onome što će Beograd odlučiti o nizu političkih i gospodarskih
pitanja.
Prvi ispit tiče se Miloševića i drugih Srba koje je haaški sud
optužio kao ratne zločince. Pronaći prikladnu Elbu za bivšeg
diktatora nikad nije lako. Želja za pravdom za počinjene zločine
otežana je prisutnošću nacionalističke manjine koja još vidi Srbe,
a ne Bosance ili Kosovare, kao glavne žrtve ratova na Balkanu. Neki
Miloševića vide čak kao izdajicu jer je izgubio te ratove.
Zapad se pita sljedeće: što je razumno očekivati od predsjednika
Koštunice. Milošević će se na kraju morati suočiti s optužbama za
ratne zločine. Ipak, Koštunica bi mudro postupio kad bi svijetu
pokazao kako može prisiliti Miloševića da odgovara pred licem
pravde i suditi mu u zemlji zbog onoga za što je optužen u Srbiji, te
istodobno uhititi što više drugih optuženika. Ovi postupci ne bi
smjeli isključivati buduća nastojanja da se Miloševiću sudi za
ratne zločine.
Rješavanje problema separatizma na Kosovu i u Crnoj Gori drugi je
ispit za Srbiju. Što se Kosova tiče, Koštunica se mora nastaviti
pokoravati UN-ovoj rezoluciji 1244, koja osigurava privremenu UN-
ovu upravu na Kosovu. Mora smirivati i nacionalističke ispade,
posebice u nestabilnom južnom dijelu Srbije uz granicu s Kosovom.
Napokon, odbor za istinu i pomirbu u južnoafričkom stilu mogao bi
biti jedini način da se počnu liječiti rane etničkih sukoba.
Crna Gora - republika sa 600.000 stanovnika - predstavlja poseban
izazov za Srbiju i SAD. Doista, povijest nas naposljetku može
osuditi zbog toga što smo Crnoj Gori dali nadu za neovisnost kada
nam je to odgovaralo, u vrijeme kada je bilo korisno poticati otpor
Crne Gore Miloševiću. Sada, kad je u Beogradu na vlasti demokratska
vlada, naš je službeni zahtjev da Srbija i Crna Gora, dva dijela
Savezne Republike Jugoslavije, na miran način definiraju svoje
političke i gospodarske odnose.
Konačno, Koštuničina vlada mora odlučno izabrati put koji nema veze
s korupcijom koja je bila karakteristična za Miloševićev režim. Za
uklanjanje Miloševićevih ljudi s utjecajnih položaja bit će
potrebno hrabrosti, no to je vrlo bitno za nastavak gospodarske
pomoći sa Zapada. (...)
Srbijansko gospodarstvo je prepolovljeno u odnosu na ono što je
bilo 1989. godine. Zbog rata i međunarodnih sankcija, Srbija je
većim dijelom propustila tržišne transformacije koje su se
dogodile u većem dijelu Istočne Europe. Koštunica, koji je okupio
snažnu ekipu reformatora gospodarstva, mora brzo oblikovati
učinkovitu monetarnu i fiskalnu politiku kako bi stabilizirao
gospodarstvo, normalizirao odnose s međunarodnim financijskim
institucijama, ponovno izgradio ratom oštećenu infrastrukturu i
pokušao potaknuti ulaganja kako bi mogao otvarati radna mjesta. U
zemlji sa stopom nezaposlenosti od 40 posto možda se niže i ne može
pasti. No ako rezultati ne budu postignuti, i to uskoro, srbijanska
politička stabilnost mogla bi biti ugrožena.
Za uspješnu demokratsku i gospodarsku tranziciju u Srbiji nužne su
prave odluke Beograda, kako bi dobio podršku SAD-a i Europe.
Poticanje Srbije na odabir novoga pravca jedini je pravi način
prema smanjenju broja američkih vojnika u tom području, što želi
Bushova administracija", piše Mark C. Medish, bivši pomoćnik
ministra financija i direktor Nacionalnoga vijeća sigurnosti u
Clintonovoj vladi.