US-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Proračun-Organizacije/savezi US-IHT-13.2.-VRIJEME JE DA SE PREKINE OGORČENOST NATO-A SJEDINJENE DRŽAVEINTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. II. 2001.Vrijeme je da se okonča ogorčenost NATO-a"Europi najviše
nedostaju neprijatelji. Ova rijetko spominjana nestašica ključ je za sadašnju transatlantsku dvostruku raspravu o europskim vojnim snagama i američkoj raketnoj obrani. Ova dva prijedloga najnoviji su primjeri stare pojave: vojni projekti u službi političkih ciljeva. Takve projekte, koji su uvijek skupi, teško je opravdati samo u svjetlu njihovih političkih ciljeva pa se zato mora pronaći vojne neprijatelje.Prototip je bila francuska nuklearna sila. Prije 43 godine Charles de Gaulle je postao predsjednik s jednim ciljem: ponovno izgraditi moral i potvrditi neovisnost Francuske u krhotinama. Njegova je metoda bila obnova slave. Središnji instrument bila je neovisna nuklearna 'force de frappe', koja službeno nije bila usmjerena samo protiv Sovjeta nego u svim smjerovima - i na zapad i na istok. Zapravo, sve nije imalo mnogo vojnog smisla čak ni u svjetlu realne sovjetske prijetnje, za koju su NATO i nuklearno oružje SAD-a bili ključni, no pomogla je u postizanju internoga cilja.NATO je služio stvarnoj vojnoj svrsi. (...) Od njegova tri
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. II. 2001.
Vrijeme je da se okonča ogorčenost NATO-a
"Europi najviše nedostaju neprijatelji. Ova rijetko spominjana
nestašica ključ je za sadašnju transatlantsku dvostruku raspravu o
europskim vojnim snagama i američkoj raketnoj obrani. Ova dva
prijedloga najnoviji su primjeri stare pojave: vojni projekti u
službi političkih ciljeva. Takve projekte, koji su uvijek skupi,
teško je opravdati samo u svjetlu njihovih političkih ciljeva pa se
zato mora pronaći vojne neprijatelje.
Prototip je bila francuska nuklearna sila. Prije 43 godine Charles
de Gaulle je postao predsjednik s jednim ciljem: ponovno izgraditi
moral i potvrditi neovisnost Francuske u krhotinama. Njegova je
metoda bila obnova slave. Središnji instrument bila je neovisna
nuklearna 'force de frappe', koja službeno nije bila usmjerena samo
protiv Sovjeta nego u svim smjerovima - i na zapad i na istok.
Zapravo, sve nije imalo mnogo vojnog smisla čak ni u svjetlu realne
sovjetske prijetnje, za koju su NATO i nuklearno oružje SAD-a bili
ključni, no pomogla je u postizanju internoga cilja.
NATO je služio stvarnoj vojnoj svrsi. (...) Od njegova tri
neslužbena cilja: 'Ruse držati podalje, Nijemce dolje, a
Amerikance unutra', samo je prvi bio potpuno vojni, ali strah koji
je zastupao bio je stvaran i ključan za funkcioniranje
organizacije.
Uz kolaps Varšavskog pakta i Sovjetskog Saveza, međutim, vojni su
razlozi nestali jer je nestao i neprijatelj. Briga zapadnih
Europljana zbog Nijemaca i dalje postoji, no sad su zabrinuti zbog
gospodarske i političke dominacije snažne demokracije, što je
nešto posve drugo od strahova post-nacističkog razdoblja.
'Zadržavanje Amerikanaca unutra' kao politička ravnoteža u još
fragmentiranoj Europi postalo je dominantan cilj NATO-a, a
pronalaženje vojnog načela postalo je složen intelektualni i
politički problem.
Zaljevski rat s početka devedesetih i ratovi koji su uslijedili
nakon raspada Jugoslavije i koji su počeli nešto poslije,
djelomično su poslužili toj svrsi. Zaljevski rat nije vodio NATO,
ali 40 godina vojne suradnje NATO-a koje su prethodile svakako su
pomogle britanskim i francuskim snagama u suradnji s dominantnom
američkom silom (...). Bosna i Kosovo bili su eksplicitne vježbe
NATO-a. Sve je to, međutim, bio 'dobrovoljni savez', što je daleko
od originalne svrhe NATO-a.
Iskustvo NATO-a pomoglo je u Zaljevu i na Balkanu, ali upitno je
koliko je dugotrajan savez vojno potreban. Manje je upitna dokazana
korist nastavka vodstva SAD-a, koje se još ostvaruje kroz NATO.
Ipak, baš je ono u središtu rasprava koje se nastavljaju. Europa
općenito - a posebno Francuska - ne želi toliko ovisiti o SAD-u. Ta
želja za političkom neovisnošću ključna je za buduće europske snage
kao što je bila i za force de frappe; druga politička baza je želja
Britanije da ostane 'u Europi' za manju cijenu nego što je pristanak
na euro.
Vojna funkcija i dalje je, međutim, bez neprijatelja neizvjesna. A
ni Europljani ne pokazuju nikakvu želju da pomognu SAD-u u njezinoj
misiji da stabilizira planet. Balkan, a možda i druga nestabilna
područja same Europe da, ali predložene europske snage imat će samo
neke mogućnosti koje su SAD činile glavnim faktorom na tom
području.
Još je bitnija činjenica da europske snage koje će dobivati naredbe
od 11 ili 16 vlada, a možda će posrijedi biti neki broj između, neće
imati nikakvo vodstvo. Europska Unija možda će jednoga dana imati
vrhovno zapovjedništvo. Ali ne uskoro.
Nacionalna raketna obrana Bushove administracije drugi je
politički cilj u potrazi za vojnom misijom. Pokretačka snaga je
obožavanje Ronalda Reagana koje pomaže u održavanju republikanske
stranke na okupu. Reaganovi 'ratovi zvijezda' su postali teološko
pitanje, njihovo nijekanje - blasfemija. Deseci milijarda dolara
koje se troše na istraživanja i razvoj kao i na proizvodnju također
pomažu. S vojnog gledišta, međutim, trošenje tih milijarda radi
suprotstavljanja Sjevernoj Koreji koja može potrošiti milijune na
oružje za masovno uništavanje koje nije raketno upitno je.
Još gluplji je, međutim, jedan od glavnih europskih prigovora
američkoj raketnoj obrani: SAD će otići i ostaviti Europu bez
obrane! Bez obrane od koga?
Europske vojne snage su bačen novac, isto kao i američka raketna
obrana. No ako Europljani ili Amerikanci žele bacati novac, ti su
projekti njihova stvar. Ipak, važno je, bar dok se Europa ne
integrira dovoljno kako bi samu sebe vodila, da 'SAD ostanu i dalje
unutra'. Vrijeme je da se odbaci gorčina i nastavi s duboko
ukorijenjenim sličnostima koje ujedinjuju obje strane", piše
Robert A. Levine.