DE-IZVJEŠĆA-Glasila/mediji RDW-KOMENTAR-IZDAVAŠTVO-6-2 NJEMAČKI RADIO - RDW 6. II. 2001. Možda ni na jednom drugom gospodarskom području nije običaj toliko konzervativno voditi poslovnu politiku kao u izdavaštvu"No njemački koncern
Bertelsmann ipak je odlučio promijeniti taktiku i - makar indirektno - i sam se izložiti rizicima odlaska na burzu. Njemački Bertelsmann je treća po veličini izdavačka kuća u svijetu - ali na burzu je slao samo svoje podružnice. Osnovica tvrtke ostala je čvrsto u obiteljskim rukama i to se čini doista tipičnim za medijske magnate. A Bertelsmann je doista takav i to jedan od stare sorte. Samu tvrtku osnovao je 1835. Carl Bertelsmann i izdavao knjige uglavnom vjerskoga, evangeličkog sadržaja. No dok je stotine takvih malih izdavača već odavno propalo, ova je izdavačka kuća - i to doslovno, s koljena na koljeno isključivo u okviru obitelji - širila svoj poslovni uticaj. Nakon drugog svjetskog rata, još 1947. posao preuzima Reinhard Mohn kao predstavnik četvrte generacije - a njegova se riječ još i danas sluša. No, od onda doista počinje poslovni uspon: 1952. osniva se leksikografski odio pa je tako Bertelsmann u Njemačkoj praktično sinonim za 'leksikon'. Godine 1958. uključuje se u posao izdavanja gramofonskih ploča i profitira od brojnih njemačkih zvjezda i
NJEMAČKI RADIO - RDW
6. II. 2001.
Možda ni na jednom drugom gospodarskom području nije običaj toliko
konzervativno voditi poslovnu politiku kao u izdavaštvu
"No njemački koncern Bertelsmann ipak je odlučio promijeniti
taktiku i - makar indirektno - i sam se izložiti rizicima odlaska na
burzu. Njemački Bertelsmann je treća po veličini izdavačka kuća u
svijetu - ali na burzu je slao samo svoje podružnice. Osnovica
tvrtke ostala je čvrsto u obiteljskim rukama i to se čini doista
tipičnim za medijske magnate. A Bertelsmann je doista takav i to
jedan od stare sorte. Samu tvrtku osnovao je 1835. Carl Bertelsmann
i izdavao knjige uglavnom vjerskoga, evangeličkog sadržaja. No dok
je stotine takvih malih izdavača već odavno propalo, ova je
izdavačka kuća - i to doslovno, s koljena na koljeno isključivo u
okviru obitelji - širila svoj poslovni uticaj. Nakon drugog
svjetskog rata, još 1947. posao preuzima Reinhard Mohn kao
predstavnik četvrte generacije - a njegova se riječ još i danas
sluša. No, od onda doista počinje poslovni uspon: 1952. osniva se
leksikografski odio pa je tako Bertelsmann u Njemačkoj praktično
sinonim za 'leksikon'. Godine 1958. uključuje se u posao izdavanja
gramofonskih ploča i profitira od brojnih njemačkih zvjezda i
zvjezdica zabavne glazbe. Godine 1969. postaje isprva manjinski, a
zatim i većinski vlasnik izdavačke kuće Gruner und Jahr koja izdaje
magazine poput "Sterna" ali i "Capital" ili "Brigitte". Godine
1980. ulazi na velika vrata u međunarodne poslove akvizicijom
američkog Bantam Books, jednog od najvećih izdavača džepnih
knjiga. Godina 1984. je važna jer - uz 20 posto pomoći izdavača WAZ
iz Essena koji je poznat i u Hrvatskoj - osniva prvu privatnu
televiziju u Njemačkoj, RTL. Samo dvije godine poslije kupuje
gramofonski koncern RCA, a 1995. započinje njegova neuspjela
avantura sa AOL-Europe koje se morao odreći, jer je američki dio
AOL-a kupio najveći medijski koncern i Bertelsmannova konkurenta,
Time-Warner.
No vlasnička struktura osnovne tvrtke ostala je slična onoj iz 19.
stoljeća: 71 posto drži Zaklada Bertelsmann - na čijem je čelu kao
počasni predsjednik još Reinhard Mohn, 21 posto drži obitelj Mohn i
7 posto drži zaklada Zeit. A to će se sada promijeniti: dogovorena
je razmjena dionica s belgijsko-kanadskim financijskim koncernom
Bruxelles Lambert dat će 30 posto vlasništva nad RTL-grupom za 25
posto samog koncerna Bertelsmann. Još potkraj prošle godine iz
Bertelsmanna se čulo kako ni ne pomišljaju pustiti nekoga u svoj
upravni odbor. No - vremena se ipak mijenjaju".
(RDW)