HR-MEDIJI-E-S DNEVNI PREGLED BR.21 30.1.2001. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE29. I. 2001.Zagreb: vlada stabilna ? država neurednaPrilog Ines Šaškor: "Prvu obljetnicu stupanja na dužnost Hrvatska vlada dočekala je u punom sastavu. Promjena
ministara vjerojatno neće ni biti. Istodobno, u javnosti vlada veliko nezadovoljstvo funkcioniranjem pojedinih resora i države u cjelini. Ivica Račan neće mijenjati svoj tim. Za neke je to znak stabilnosti vlade, za druge znak nastavljanja kompromisnog održavanja ravnoteže u koaliciji. Na samo spominjanje analize učinjenog u vladi, stranački su šefovi ministre iz svoje stranke odreda ocijenili izvrsnim. Za HSS ministri poljoprivrede i prosvjete su nedodirljivi, za HSLS takav je ministar obrane, kao i ministri gospodarstva i znanosti, SDP ne da dirnuti u potpredsjednike, niti u financije, pravosuđe ili unutarnje poslove, i tako redom. A za sve te ministre bilo je zahtjeva da podnesu račune, pa i da daju ostavke. Neki od tih zahtjeva bili su više, neki manje argumentirani, ali nije bilo šanse za ozbiljnu raspravu o njima.Stranačko vezivanje za određene resore dobiva apsurdne dimenzije. Stranke preuzimaju glavnu brigu za pojedina područja, kao da su im dodijeljena. Tako HSS organizira okrugle stolove o reformi
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
29. I. 2001.
Zagreb: vlada stabilna ? država neuredna
Prilog Ines Šaškor: "Prvu obljetnicu stupanja na dužnost Hrvatska
vlada dočekala je u punom sastavu. Promjena ministara vjerojatno
neće ni biti. Istodobno, u javnosti vlada veliko nezadovoljstvo
funkcioniranjem pojedinih resora i države u cjelini.
Ivica Račan neće mijenjati svoj tim. Za neke je to znak stabilnosti
vlade, za druge znak nastavljanja kompromisnog održavanja
ravnoteže u koaliciji. Na samo spominjanje analize učinjenog u
vladi, stranački su šefovi ministre iz svoje stranke odreda
ocijenili izvrsnim. Za HSS ministri poljoprivrede i prosvjete su
nedodirljivi, za HSLS takav je ministar obrane, kao i ministri
gospodarstva i znanosti, SDP ne da dirnuti u potpredsjednike, niti
u financije, pravosuđe ili unutarnje poslove, i tako redom. A za sve
te ministre bilo je zahtjeva da podnesu račune, pa i da daju
ostavke. Neki od tih zahtjeva bili su više, neki manje
argumentirani, ali nije bilo šanse za ozbiljnu raspravu o njima.
Stranačko vezivanje za određene resore dobiva apsurdne dimenzije.
Stranke preuzimaju glavnu brigu za pojedina područja, kao da su im
dodijeljena. Tako HSS organizira okrugle stolove o reformi
školstva, HSLS o nacionalnoj sigurnosti i stranim ulaganjima, SDP o
zakonu o radu i o reviziji privatizacije. Stranačka infrastruktura
opslužuje resornog ministra i obrnuto ? vladine i saborske službe
povezuju se sa stranačkim. Posebna su priča lokalni lobiji.
Zavičajno vezivanje političara na Balkanu je odavno nacionalni
sport. Nova, navodno moderna i proeuropska hrvatska vlast kojoj je
poštivanje pravne države verbalni prioritet, nije daleko odmakla.
IDS-ovi političari često u Zagrebu demonstriraju upravo takav stil
i grade image Europljana, ali kada je Pula tjedan dana bila pod
opsadom zbog incidenata s plinom, traže da se pritvoreni šefovi
Plinare puste iz zatvora, jer su im ? potrebni. Ne misle niti da
njihov gradonačelnik mora odgovarati za stanje komunalija,
spašavali su Istarsku banku, ultimativno zaprijetivši vladi.
Najutjecajniji HSLS-ovci uključuju se u saniranje bjelovarskih
tvrtki, jer u tom gradu imaju jako uporište, SDP-ovci to rade u
Rijeci, sada u Zagrebu. Vlada je promrežena stranačkim, grupnim i
lokalnim interesima. To samo po sebi nije nikakva negativna pojava.
Pitanje je što oni izražavaju i kako se usklađuju. Usklađivanje
interesa sama je bit politike, lobiranje legitiman način
djelovanja. Po tome kako se donose odluke i usklađuju
najraznorodniji interesi, demokracije se razlikuju od
klijentelističkog društva, na primjer. Ono lobiranje, oni grupni,
interesni pritisci koji rezultiraju boljitkom građana, čine jednu
politiku uspješnom.
A u Hrvatskoj, stanje u svim područjima društvenoga života nije
poboljšano, uprava nije postala efikasnija, nije se približila
građanima. Neurednost i zapuštenost države možda građanima nikad
nije bila očitija nego danas. Ona, naravno, nije od danas, ali to
građane sve manje zanima. Vladina analiza jednogodišnjeg učinka i
ocjena da je vlada stabilna, kao da služi održavanju krhke
međustranačke ravnoteže, a osobito glavnih partnera - SDP-a i HSLS-
a - više nego dobrobiti građana. Zato svi ministri ostaju na broju.
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
29. I. 2000.
"Nakon sastanka na vrhu u Nici države Europske unije moraju
odgovoriti na pitanje kako će unija izgledati u budućnosti.
Političku pozadinu procesa nakon sastanka u Nici može se
jednostavno objasniti: s jedne strane, baš na konferenciji u Nici
zaključeno je da se nastavi ovim putem jer je premijerima svih 15
država Europske unije postalo jasno da je neizbježno načelno
preispitivanje trenutačnoga stanja Unije. S druge strane, tijekom
sastanka na vrhu u ovom južnofrancuskom gradu došao je kraj
dosadašnjem načinu europskoga ujedinjavanja. Jer tako kako je
dosad bilo, nije se moglo nastaviti - u toj su ocjeni svi sudionici
sastanka na vrhu bili jedinstveni. Na konferenciji u Nici još je
jednom postignuta suglasnost samo na najmanjem mogućem nazivniku -
iskreno rečeno, drugo se nije moglo ni očekivati. Dok god se
ulaganjem veta mogu blokirati sporazumi, trijumfirat će i
nacionalni egoizmi.
Relativni neuspjeh konferencije EU-a u Nici zato i nije bio
iznenađenje - sastanak je donio rezultat kakav se i mogao
očekivati. Nakon Nice Europska unija, bar načelno, više nije
prisiljena na zajedništvo, pojedine članice ne moraju se
ravnomjerno razvijati. Manje skupine država, bez obzira na želje
ostalih članica, mogu sada tješnje surađivati. Prošla su vremena
kad su Englezi ili Danci sa strane mogli ometati razvoj Europske
unije. Prošla su, međutim, i ona vremena kad su Španjolska ili Grčka
mogle debelo naplatiti svaki svoj 'da' nekom napretku. Oslobođen je
put Europskoj uniji koja će se razvijati različitim brzinama,
takozvanim koncentričnim krugovima.
Ali, to znači i sljedeće: budući da u zajednici s 20 ili više članica
nema mjesta za duh stare Europske gospodarske zajednice, duhu
kompromisa, raste i opasnost slabije međusobne suradnje. Zajednica
osim toga mijenja sliku o samoj sebi u uvjetima kad svi ne brinu o
svemu. Ponajprije u Bruxellesu raste strah od moguće renesanse
nacionalnih država.
Neosporno je da se u Europi u kojoj su pojedine članice ostvarile
vrlo različit stupanj razvoja moraju ponovno odrediti uloge
povjerenstva i parlamenta EU-a. O tome se tek sad počelo
razmišljati. Odlučujuću ulogu odigrat će odnos između Francuske i
Njemačke. Pariz i Berlin oduvijek su bili pokretač europskog
ujedinjenja. U proširenoj Europi ove dvije države svoje uloge
moraju tek naći. Proces je počeo, ali politički će postati ozbiljan
tek nakon izbora u Francuskoj sljedeće godine, kad se bude znalo tko
će vladati u Parizu. Neovisno o tomu može se reći: Europa mora
krenuti u pravcu novog samopoimanja."
Iz tiska
"(...) Ovdašnji tisak znatnu pozornost posvećuje i održavanju
Svjetskoga gospodarskog foruma u Švicarskoj. 'Nuernberger
Nachrichten' bilježi kako cilj brojnih prosvjednika koji su se
okupili u Davosu nije napad na pomodni izraz 'globalizacija'.
Njihov je cilj u puno većoj mjeri napad na nepromišljene,
kratkovidne i nejasne poteze vodećih političara i
gospodarstvenika. Kada se malo bolje razmisli, može se zaključiti
kako se neke pogreške unedogled ponavljaju: primjerice zato što je
poduzetniku puno značajniji burzovni tečaj njegovih dionica, zato
što je političaru puno značajniji ishod idućih izbora nego globalne
opomene... To je zabluda koja nam se, kako možemo sve više vidjeti,
gorko osvećuje, poručuje 'Nuernberger Nachrichten'.
O stanju svjetskog gospodarstva 'Handelsblatt' iz Duesseldorfa
piše da se većina političara zapetljava u stereotipe, kad je riječ o
pronalaženju rješenja za krizu svjetske privrede ili posljedice
globalizacije. Većina karte polaže na razum zemalja izvoznica
nafte, OPEC-a i Fed, američku središnju banku. Nastave li zaljevske
zemlje održavati stabilnu cijenu nafte, a šef Feda Alan Greenspan
za nekoliko posto snizi kamatne stope, nadaju se, moglo bi se
spriječiti najgore. No svjetskoj privredi je potrebno puno više od
kratkoročno djelotvornih instrumenata. Potrebna joj je
koncentrirana makroekonomska akcija trokuta SAD-Europa-Japan,
kako bi se dao impuls održivom razvoju. Nažalost još se više
razmišlja u regionalnim nego u globalnim razmjerima, razmišlja
'Handelsblatt'.
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
29. I. 20001.
Iz tiska
"Posljednjih osam godina američka vlada ulagala je znatne napore u
promicanje poštenih i slobodnih izbora širom svijeta. U zemljama
europskog jugoistoka ova je vrsta pomoći bila posebno izražena.
Američke vladine i nevladine organizacije i ustanove sponzorirale
su niz projekata - od obuke izbornih promatrača, mobilizacije
glasača do izravne stručne pomoći strankama. Mora li američka
vanjska politika nastaviti s jačanjem demokratskih institucija
građanskog društva u inozemstvu sada kad je izabran novi
predsjednik? Na ovo pitanje u američkom tisku pokušavaju
odgovarati tri poznata vanjskopolitička stručnjaka.
Thomas Carothers, potpredsjednik Zaklade za međunarodni mir
Carnegie u dnevniku 'The Washington Post' navodi četiri razloga za
promicanje slobodnih izbora u inozemstvu. Ta četiri razloga su
Meksiko, Srbija, Peru i Gana, zemlje u kojima su stranke
demokratske oporbe prošle godine pobijedile na izborima uz znatnu
američku pomoć. Mnogi u Americi skeptično gledaju na naše napore u
promicanju poštenih i slobodnih izbora. Skeptici upozoravaju da na
slobodnim izborima često znaju pobijediti nedemokratski
političari ili da nakon njih može doći do etničkog sukoba. Međutim
događaji iz ove četiri zemlje pokazuju da je američka pomoć bila
vrlo značajna, iako su, naravno, odlučujuću ulogu imale lokalne
demokratske snage, smatra Thomas Carothers.
Tako ne misli Ted Galen Carpenter, znanstvenik pri institutu
"Cato". U komentaru naslovljenom 'Balkan treba napustiti što
prije', koji objavljuje bostonski 'Christian Science Monitor', on
navodi baš izbore u Bosni i Hercegovini kao primjer neuspješnog
američkog angažmana u regiji. U zemlji koja nije ništa drugo nego
kolonija međunarodne zajednice glasači već godinama odbacuju
umjerene stranke koje se ne temelje na naciji i glasuju za
tvrdokorne nacionaliste. U slučaju Bosne i Hercegovine održavanje
izbora nema nikakvog racionalnog opravdanja jer stvarna vlast je
ionako u rukama arogantnih i arbitrarnih međunarodnih činovnika na
čelu s visokim povjerenikom, piše ovaj znanstvenik. On misli da bi
administracija predsjednika Georgea Busha morala što prije povući
američke snage iz misije u Bosni i na Kosovu. Ako se situacija na
Kosovu i u Bosni ponovno destabilizira, američka će javnost za
eventualne žrtve kriviti sadašnju vladu, iako se za mirovni
angažman odlučila prethodna, Clintonova vlada.(...)
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
29. I. 2001.
Pregled tiska
"U današnjim britanskim listovima dominira samo jedno pitanje:
hoće li ostavka donedavno utjecajnog ministra Petera Mandelsona na
premijera Tonyja Blaira imati isti učinak kao što je 1990. ostavka
tadašnjeg ministra vanjskih poslova Geoffreya Howea imala za
tadašnju premijerku Margaret Thatcher, te hoće li dovesti do
njegova pada.
Svi listovi na naslovnim stranicama u prvi plan ističu niz izjava
britanskih ministara kojima se oni nastoje ograditi od bivšeg
kolege Petera Mandelsona, ali i njegovu najavu da će sa svoga imena
skinuti ljagu i ukazati na stvarne razloge zbog kojih ga se željelo
maknuti iz vlade. 'The Daily Telegraph' na naslovnici objavljuje
tekst u kojemu najavljuje razdoblje dubokih obračuna u vladi i na
vrhu vladajuće laburističke stranke, dok u redakcijskom komentaru
zaključuje kako se gospodin Mandelson u ovoj aferi nedvojbeno
pokazao kao budala, ili kao prevarant, ali da je takvima prokazao i
druge visoko rangirane dužnosnike, poput premijerova
glasnogovornika Alastaira Campbella. Činjenica da je afera oko
dodjele britanskoga državljanstva indijskom milijarderu tako
posvađala najbliže suradnike premijera Tonyja Blaira govori
ponešto i o njemu samom, kaže list, dok njihove međusobne optužbe o
lažima najviše govore o najvećoj pojedinačnoj laži na kojoj počiva
program nove Laburističke stranke, kaže list.
Londonski 'The Times' upozorava na, po svemu sudeći koordinirane,
napore više ministara da gospodina Mandelsona, koji je najavio
politički obračun radi obnove vlastita ugleda, prikažu kao žrtvu
naglog poremećaja psihičkog stanja, a u tom kontekstu izdvajaju
izjavu premijerova glasnogovornika Campbella na zatvorenom
briefingu za novinare da se gospodin Mandelson doima rastresenim i
na čudan način odvojenim od realnosti. Izjave gospodina Campbella
objavljene su samo nekoliko sati nakon što je bivši ministar za
Sjevernu Irsku, jučer u tekstu koji je napisao za list 'The Sunday
Times', optužio svog bivšeg bliskog prijatelja i suradnika
premijera Blaira da ga je otjerao iz kabineta prije nego što je
dobio priliku da razmotri vlastiti položaj. 'The Times' javlja kako
se pretpostavlja da je ubrzo nakon objavljivanja njegova teksta u
'The Sunday Timesu', Peter Mandelson otputovao na kraći odmor u
inozemstvo.
Dopisnik 'The Timesa' iz Beograda John Phillips jutros izvješćuje o
naporima srpskih državnih tužitelja da od nadležnih sudova dobiju
rješenje kojim bi se bivšeg jugoslavenskog predsjednika Slobodana
Miloševića stavilo u kućni pritvor. Pozivajući se na izvore u
pravosudnim tijelima, dopisnik javlja kako se protiv Slobodana
Miloševića priprema podizanje optužnice za pronevjeru i korupciju
državne vlasti, te možda i za ratne zločine i za genocid. Ti koraci
uslijedili su samo nekoliko dana nakon što je jugoslavenska vlada
povukla postrojbu specijalne policije koja je dosad osiguravala
rezidenciju Slobodana Miloševića u beogradskoj četvrti Dedinje.
List navodi i izjavu dužnosnika ministarstva vanjskih poslova kako
će od sada, ako želi zaštitu, gospodin Milošević morati sam plaćati
svoju pretorijansku gardu".
(BBC)
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
29. I. 2001.
Pokušajte mrežni pristup globalnom rješavanju problema
"Ako 'globalizacija' ima zaštitni znak onda je to sigurno ovaj
bogati grad, zimsko odmaralište, domaćin godišnjeg sastanka
Svjetskoga gospodarskog foruma.(...)
U konferencijskoj dvorani velika tema razgovora bila je mračna
izjava Alana Greenspana da je gospodarski rast SAD-a 'blizu nule',
i što će to iznenadno usporavanje značiti za ostatak svijeta. Uh!
Kada bi Davos bio marka paste za zube moglo bi biti vrijeme za
angažiranje druge marketinške agencije.
Iza kratkoročnih gospodarskih briga, na nekim sastancima i u
razgovorima po hodnicima pojavio se dublji problem. Forum se
sastaje svake godine dijelom i radi razgovora o velikim globalnim
problemima poput okoliša, AIDS-a i širenja siromaštva, no čini se
da se rješenje za te probleme više udaljava no što se približava.
Najinovativnije razmišljanje, koje sam ovdje čuo o globalizaciji,
počinje otvorenim priznanjem da sadašnji napori za rješavanje
problema ne djeluju. Globalno se zagrijavanje pogoršava. Afričke
siromašne zemlje postaju sve siromašnije i sve ih više pogađaju
bolesti. Digitalni jaz između bogatih i siromašnih raste.
U tom su smislu prosvjednici u pravu. Ne samo da se ti problemi
pogoršavaju nego je i sve jasnije da tradicionalni mehanizmi za
njihovo rješavanje neće djelovati. Sporazumi o zaštiti okoliša,
multilateralne organizacije, agencije Ujedinjenih naroda - nemaju
izgleda.
To je provokativno početno stajalište nedavnog govora Jeana
Francoisa Rischarda, dopredsjednika Svjetske banke za Europu. On
primjećuje da se unatoč summitu u Rio de Janeiru 1992. i protokolu
iz Kyota 1997., globalno zagrijavanje pogoršava, a doslovno se
ništa ne poduzima.
Slično tomu, nastavlja se i sječa tropskih šuma stopom od 1 posto,
lovišta ribe sve su siromašnija, a sadašnji međudržavni sustav to,
čini se, ne zna riješiti.
Da su sporazumi dovoljni okoliš bi već bio spašen. (...) 'Metode iz
19. stoljeća i ritam globalnih sklapanja sporazuma i ratifikacija'
jednostavno se ne uklapaju s problemima 21. stoljeća, primjećuje
Rischard. Isto tako sumnja i u sposobnost postojećih organizacija
poput Ujedinjenih naroda, Međunarodnog monetarnog fonda, pa čak i
njegove vlastite Svjetske banke, da same rješavaju velike globalne
probleme. (...)
I ako netko još zamišlja da će se nekako pojaviti 'svjetska vlada'
kako bi nas spasila od tih možda smrtonosnih opasnosti, poruka
ovdašnje rasprave o toj temi je bila: Zaboravite. Europska unija ne
može shvatiti ni kako donositi odluke koje bi bile prihvatljive za
15 sličnih zemalja.
Pa koji je odgovor? Gospodin Rischard se upušta u intrigantan
prijedlog. Jedini modeli koji će imati izgleda u 21. stoljeću bit će
oni koji dijele mrežne efekte nove ekonomije. Bit će to koalicije
zainteresiranih država, privatnih tvrtki i nevladinih
organizacija. Oni će koristiti on-line glasovanja kako bi ubrzali
svoj rad. I usredotočit će se na uspostavljanje standarda ili normi
- umnogome poput neformalnih tijela koja su izgradila Internet bez
sporazuma ili zakonskih pravila i regulativa.
Rischard ih zove 'mreže za globalna pitanja'. I nada se da će, s
vremenom, one davati ocjene kako zemlje i privatne tvrtke
uspijevaju zadovoljiti utvrđene norme za zaštitu okoliša i druga
pitanja koja utiču na blagostanje planeta.
Proces će biti brz i nebirokratski. Premisa je da ćete, ako ne
zadovoljite dogovorene standarde, biti istaknuti kao lopov u
globalnom gospodarstvu.(...)
Kako bi se stvorile te mreže za globalna pitanja, nekoliko moćnih
država i organizacija morat će prihvatiti proces - počevši, možda,
od Svjetskoga gospodarskog foruma. To bi sigurno dalo sjaj davoškom
zaštitnom znaku", piše David Ignatius.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
29. I. 2001.
Načelo Jupitera
"Pouka o Jupiteru i volu nije doduše ni u jednoj zbirci zakona, ali
uvriježilo se njezino shvaćanje kao naputak za djelovanje.
Međunarodna zajednica - ne više od retoričke figure - moskovskom
režimu dopušta ono što beogradskom režimu nije dopustila. Čečenija
se i dalje pustoši, razorni rat nastavlja se u režiji unutarnje
tajne službe a ne vojske. Po državnom nalogu ruski oružnici već 16
mjeseci razaraju temelj opstanka naroda na Kavkazu, pljačkaju,
muče i ubijaju, bez da se ozbiljno djeluje na savjest onih koji su za
to odgovorni.
Parlamentarna skupština Vijeća Europe ukinula je isključenje
ruskog predstavnika. Ne zato što bi se stanje na Kavkazu presudno
poboljšalo, nego zato što je oportuno biti ljubazan prema Rusiji
Vladimira Putina. Kaznene mjere protiv zastupnika među kojima su
dokazani demokrati, ionako su u prvom redu pogodile pogrešne a u
drugom redu ništa nisu postigle. Bila je to jedina međunarodna
sankcija. U Moskvi se iz toga moglo naučiti sljedeće: Jupiter
Rusija smije ono što je volu Srbiji u slučaju Kosova - i tek u
slučaju Kosova - bilo zabranjeno i zbog čega je srpski narod ratno
kažnjen, umjesto predsjednika Miloševića kojega je sam izabrao.
Tu nisu posrijedi skandali i poluskandali kojima se opravdava
ovakvo ili onakvo ponašanje. Nije riječ o moskovskoj inačici
'unutarnjih stvari', 'kaznenoj akciji protiv terorista' i nije
riječ o navodnim beogradskim planovima genocida 'potkova' koji su
se pokazali proizvodom tajne službe - dakako tek kad su pridonijeli
mobilizaciji javnoga mišljenja.
NATO je uz poslušno, povremeno oduševljeno sudjelovanje crveno-
zelene vlade vodio svoj zračni rat, kako bi - takvo je pojašnjenje -
spriječio genocid. U tu je svrhu Povelja UN-a u više točaka
stavljena izvan snage, vlastiti okvir akcija teritorijalno je
rastegnut a druge međunarodne ustanove marginalizirane. Među
'kolateralne štete' pripada i kršenje međunarodnog prava.
Ipak je veći skandal što se gotovo deset godina nije obraćala
pozornost na civilni i nenasilni otpor Kosovara koje je
predstavljao Ibrahim Rugova. Možda je potpora njemu putem nevojne
intervencije mogla spriječiti rat. No politički establishment nije
razmišljao u tim kategorijama, nego tek šačica angažiranih koji su
se i inače oteli fatalizmu belicista.
To je temeljni problem. Njega se ne može smanjiti na suprotnost od
upletanja i smirivanja. Riječ je o sprječavanju rata, u tom smislu o
humanitarnoj intervenciji, o upletanju u unutarnje stvari država
čiji su protupravni postupci očiti - kršenje obveza za zaštitu
ljudskih prava i ljudskog dostojanstva utvrđenih UN-ovim pravilima
i mnogim drugim dokumentima.
Ujedinjeni narodi nemaju za to nikakav preventivni instrument.
Njihova Povelja štiti opstanak država, zabranjuje primjenu sile
među državama ali ne polaže puno na postupak s državama koje nad
vlastitim stanovništvom provode nasilje. Ta se rupa može popuniti i
to ne samo posezanjem za poukom o 'pravednom ratu' koju je 1625.
postavio Hugo Grotius. Ona je sadržala šest uvjeta: moralnu svrhu,
primjerenost sredstava, procjenu izgleda na uspjeh, pravodobno
upozorenje, objavu rata samo od strane ovlaštenih autoriteta i -
kao pretpostavku - neuspjeh mirovnih sredstava.
Ratovi poput onoga na Kosovu ne koriste onima zbog čije se zaštite
(navodno) vode. Štoviše, razaraju i njihove temelje za život, ne
dovode do 'rušenje tirana' (Sadam Husein još je na vlasti u Bagdadu)
pa ih se stoga ne može više držati 'primjerenim sredstvima'.
Potrebna je prevencija, rano prepoznavanje unutarnjeg državnog
nasilja. Moraju se uvesti odredbe za provedbu i očuvanje
međunarodno obvezujućih utvrđenih vrijednosti i načina ponašanja.
A osim sudova koji progone počinjene ratne zločine i kršenja
ljudskih prava, moraju se ustrojiti ustanove nadređene državnoj
suverenosti, sve do obvezne intervencije nevojnim sredstvima. To
ne može biti podređeno tumačenju vrhovne vlasti velikih sila. Mora
ga dokinuti.
To bi bila zadaća nadnacionalnih parlamenata a osobito Ujedinjenih
naroda. No njihova struktura - među ostalim i pravo veta - ide na
ruku samovolji velikih, načelu Jupitera. Stoga će se i Rusija
civilno nekažnjeno izvući" - zaključuje komentator lista Karl
Grobe.
AUSTRIJA
DER STANDARD
29. I. 2001.
Nova jednostavnost i oštriji način postupanja
"Richard Boucher u dubokoj je dolini neznanja. 'To je jedno od tih
složenih pitanja', obratio se novi glasnogovornik State
Departmenta na jednoj od svojih tiskovnih konferencija, 'ne mogu
reći da, ne mogu reći ne'. No njegovi su slušatelji željeli znati
kako će primjerice izgledati politika prema Kini nove Bushove
administracije. (Da, drukčija je. I ne, ona se temelji na odnosima
koji su se održali bez obzira na iduća predsjedništva.') Prvi
tjedan američke vanjske politike pod Georgeom W. Bushom donio je
oboje - i velika očekivanja i tumaranje po magli. Sljedeći bi ipak
mogli ponajprije Rusiji, Kini i Europi donijeti više jasnoće nego
što su tamošnje vlade željele.
Moskva je rano slavila pobjedu Georgea W. Busha i pri tomu obećala
povratak dijalogu između 'ravnopravnih velikih sila'. Tako se
primjerice izrazio Sergej Karaganov, predsjedajući odbora za
obranu i ponadao se da se 'profesionalna Bushova ekipa' neće
miješati u unutarnje stvari Rusije. Uhićenje kremaljske eminencije
Pavela Borodina u New Yorku prošloga tjedna zbog sumnje za
korupciju već je dokazalo suprotno, pa iako se Bushova
administracija nije izravno bavila tim uhićenjem, ipak daje okus
teških vremena koja Moskvu očekuju s vjerovnicima u svjetskim
monetarnim fondovima kojima dominira SAD.
No uistinu 'nova jednostavnost' koju propovijeda ministar vanjskih
poslova Colin Powell, ukazuje na još pragmatičniji smjer nego u
Clintonovo doba. Ono što je važno u odnosu s Rusijom i Kinom samo je
odnos snaga, izjavio je Powell. Moskva i Peking su dakle shvatili da
se Washington više neće igrati učitelja po pitanjima politike i
morala. No način postupanja bi baš zato mogao postati oštrijim.
Powell je ponajprije kod saslušanja u senatu dao prepoznati
ispravak smjera američke vanjske politike. Većina američkih
sankcija nije mnogo postigla, pa se dakle u sljedećim kriznim
slučajevima preporuča više opreza. 'Brojite do deset i zatim me
nazovite', preporučio je senatorima. Europljani se sada pripremaju
za oštru raspravu o planiranom sustavu proturaketne obrane NMD. Na
konferenciji o sigurnosnoj politici u Muenchenu ovoga će se tjedna
prvi put upoznati s postrojbom oko šefa Pentagona Rumsfelda", piše
Markus Bernath.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
29. I. 2001.
Bush i Rumsfeld za sustav proturaketne obrane
"Američki predsjednik Bush i ministar obrane Rumsfeld potvrdili su
želju za ubrzavanjem izgradnje sustava proturaketne obrane.
Predsjednik je u petak na večer nakon susreta s guvernerima u
Bijeloj kući dao izjavu. Ona je prvi odgovor na pismo kojim je ruski
predsjednik Putin pozvao na veću suradnju.
Bushov ton bio je sve doli diplomatski. Putinu je ipak obećao
pismeni odgovor. Riječ je o tomu da Washington više ne priznaje ABM
sporazum iz 1972. koji isključuje izgradnju sustava proturaketne
obrane u svemiru. Da se geostrategijsko stanje toliko promijenilo
da je sporazum postao nebitan, argumentiraju i predsjednik Bush i
ministar obrane Rumsfeld, koji je dodao da Sovjetski savez više ne
postoji. Ta pripomena ima politički a ne pravni značaj. Propašću
Sovjetskog saveza nisu automatski postali bezvrijedni svi
sporazumi koje je sklopio.
Da je ABM sporazum u današnjoj konstelaciji bezvrijedan, drži i
jedan od njegovih potpisnika, bivši američki ministar vanjskih
poslova Kissinger. Sustav proturaketne obrane toliko je
ukorijenjen u predodžbe republikanskog vodstva, da se odvraćanje
od njega čini nevjerojatnim. Prema Bushu on služi za povećanje
snage i autoriteta Sjedinjenih Država u svijetu. Cilj je nova
ravnoteža između mogućnosti napada i obrane.
Bush se izjasnio spremnim za daljnja smanjivanja američkog
arsenala nuklearnog oružja. Washington i Moskva 1993. su se
dogovorili o smanjenju atomskih bojnih glava instaliranih na
interkontinentalnim raketama, podmornicama i teškim bombarderima
na 3500 (Amerika) odnosno 3000 (Rusija). Sjedinjene Države žele
dalje smanjivati količinu, bez obzira smanjuje li je i Rusija.
Smanjenje ofenzivne udarne snage šećer je koji bi svijetu morao
učiniti prihvatljivijim projekt proturaketnog kišobrana", piše
novinar lista R. St.
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
25.I.2001.
Osovina Berlin - Washington
"Osim žaljenja koje izaziva odlazak Billa Clintona i zabrinutosti
koju potiče dolazak George W. Busha, mi, drugi Europljani ne
smijemo zaboraviti vrlo važan čin. Naime, najveće priznanje novom
predsjedniku Sjedinjenih Država odao je njemački
socijaldemokratski kancelar Gerhard Schroeder: 'Možete računati
na nas', rekao mu je pomalo svečano.
A da ne bi bilo zabune, kancelar je dodao da 'Njemačka i SAD mogu i
žele uspješno početi rješavati velike zadaće XIX. stoljeća', kako
bi bolje vodili Europu u izgradnji njezina prinosa pravednijem
svijetu. 'Predsjednik Bush i nova uprava znaju da u Berlinu imaju
partnera i prijatelja u kojeg mogu imati puno povjerenje'.
Podsjetio je na Marshallov plan, govor Johna F. Kennedyja u Berlinu
i ulogu Georgea Busha starijeg u ujedinjenju dviju Njemačka. 'Uloga
koju nikad nećemo zaboraviti', odlučno je ustvrdio kancelar.
To se priznanje nije puno komentiralo. Ponajprije zato što je, baš
prije objave amerikanofilnog programa, Schroeder potvrdio kako se
nada da će sljedeća francusko-njemačka inicijativa osigurati dobre
izglede za veću europsku 'integraciju', što zapravo ne ide u prilog
sadašnjoj francuskoj suzdržanosti. Drugo, zato što se u Francuskoj
ne drži puno do veza koje spajaju Njemačku i SAD. Nekad smo se više
trudili doznati hoće li Francois Mitterrand mudro čekati njemačko
ujedinjenje, nego da procijenimo ulogu Georgea Busha u trenutku kad
se Margaret Thatcher plašila 'velike Njemačke', Gorbačov se
uznemirio, a sam Helmut Kohl dvojio.
Što se tiče veza između Washingtona i Berlina koje stalno jačaju,
one su očite poslodavcima s druge strane Rajne, kao i američkim
multinacionalnim kompanijama. Gospodarska i financijska razmjena
između Nijemaca i Amerikanaca nije nikad bila tako brojna ni tako
sveobuhvatna. Ulaganja u oba pravca, udruženja poduzeća,
uravnoteženje uvoza i izvoza, postupno su se povećali. 'Ozbiljni'
ljudi, kako kažu u klubu u Davosu, jednostavno govore o stvarnoj
osovini između Amerikanaca i Nijemaca. To nije 'tandem' (izraz se
rabi za veze s Velikom Britanijom), niti 'par' (rabi se za veze s
Francuskom), već osovina. (...)
Amerikanci su vrlo dobro znali da mogu računati na Nijemce prije
nego im je Schroeder to opetovao s toliko buke. Kancelar mora
pripremiti skup koji će se 31. siječnja održati u Strasbourgu. Skup
na kojemu će se Nijemci, zauzimajući se za izrazito federalnu
Europu i koristeći francuski neuspjeh na susretu na vrhu u Nici,
potvrditi kao prvaci u izgradnji Europe, uz uvjet da ova više ne
bude podložna francuskim protuameričkim hirovima. To je nova
činjenica koju će Jacques Chirac i Lionel Jospin teško moći
odbaciti zbog njihovih uvjerenja i izborne utrke.
Amerikanci su bili sigurni u uspjeh, jer su se u odlučnim trenucima
mogli uvjeriti da su se Nijemci u osjetljivim pitanjima odlučivali
za Europu, često protiv Francuske. O Iraku, o kandidaturi Butrosa-
Ghalija za drugi mandat u UN-u, o mogućnosti da se zapovijedanje
NATO-om prepusti Europljaninu, o Mobutuovu nasljedniku, njemačka
potpora washingtonskim stajalištima bila je iza kulisa
odlučujuća.
Danas Gerhard Schroeder, koji je ipak, kao i njegov ministar
Joschka Fischer, stari ljevičar, otvoreno ističe: 'Europska unija
nije moguća bez oslonca, potpore i jamstva prekoatlantske
suradnje'. (...)
Čini se da njemačka javnost želi neovisnu Europu i čvrste veze s
Francuskom. Napokon, Rajna nije Atlantik i, kao što je govorio De
Gaulle, nema čvršće veze od krvi prolivene u zajedničkim nevoljama.
Ipak je istina da je europska ambicija, ionako slaba, osuđena da sve
više vodi računa o snazi njemačko-američkih veza. A ta ambicija
(...) u više pogleda dovodi u pitanje američke interese. To više
nisu zadaće iz Jedinstvenog dokumenta i sporazuma iz Maastrichta za
dvanaest do petnaest naroda. Ali, velika Europa s dvadeset osam,
zatim s trideset tri i, napokon, s trideset i pet članova, morat će
osigurati mir, osobito na Balkanu, zahvaljujući 'uskoj suradnji s
Rusijom, ne zaboravljajući Ukrajinu, ali i sa zemljama južnog
Sredozemlja'. U tu svrhu Gerhard Schroeder, nakon Joschke
Fischera, postavlja pitanje ustanova. Kad je riječ o federalizmu,
koji on zove integracija, i o odnosima s NATO-om, ne možemo natrag",
u uvodniku lista piše Jean Daniel.
ITALIJA
LA STAMPA
29. I. 2001.
Tijesni pokrivač Chiraca i Schroedera
"Jacques Chirac i Gerhard Schroeder još spavaju u istom krevetu,
ali svatko na drugom rubu, pod jednim tijesnim i poderanim
pokrivačem. Tako 'Economist', u jednoj karikaturi, vidi stanje
odnosa između Francuske i Njemačke, dvije najveće kontinentalne
sile, uoči sastanka na vrhu u Strasbourgu, koji dolazi dva dana
nakon današnjeg talijansko-francuskog sastanka u Torinu. No dok se
u Torinu poglavito raspravlja o velikim bilateralnim temama, u
Strasbourgu je u igri opći politički nacrt buduće Europe.
Chirac i Schroeder se susreću prvi put nakon sukoba, povremeno
oštrog, na ključnom europskom skupu u Nici. Tada je, formalno,
završilo izjednačenim rezultatom: Francuska je postigla da u novom
ocjenjivanju nacionalnih težina pri glasanju u vijeću (slavna
'reponderacija') pozicije četiri glavne zemlje ostanu jednake;
Njemačka je isto tako uspjela dati vrijednost svojem broju
stanovnika, većem od bilo koje druge zemlje u EU-u, sustavom
dvostruke većine (država i stanovnika). Zapravo se ocrtala
perspektiva velike Njemačke u središtu proširene Europe.
A to je probudilo stare zabrinutosti u Parizu. Postoji li onda još
povijesna francusko-njemačka 'osovina'? Hoće li Chirac i Schroeder
ostati u istom krevetu ili će zatražiti odvojene sobe, makar bili u
istoj kući? Strasbourg će nam nešto kazati, bar što se toga tiče.
Zapravo, Njemačka izgleda okrenuta prema jednom 'federativnom'
skoku, počevši od zemalja koje žele sudjelovati, dok se Francuska
boji ostati potopljena u jednoj nadnacionalnoj Europi ('pod
njemačkim vodstvom') i spremna je najviše na jedno
'konfederativno' rješenje, te je u međuvremenu odlučna braniti
svoje prerogative suverenosti.
Politička suprotnost, neizbježno, proizvodi moralna ili
psihološka nezadovoljstva. Primjerice, Nijemci se pitaju zašto
Francuzi moraju i dalje biti nepovjerljivi prema njima nakon pola
stoljeća dokazivanja demokracije i vjere u Europu, sve do
žrtvovanja marke za euro. A Italija u svemu tome? Italija je uvijek
bila nepovjerljiva prema francusko-njemačkoj osovini i u nekim
prigodama joj je pokušala stvoriti protutežu posebnim sporazumom s
Velikom Britanijom. Na kraju se, međutim, prilagodila znajući da je
to od odlučujuće važnosti za bilo kakav napredak u integraciji.
Danas se, međutim, počinje postavljati problem izbora unutar same
osovine.
Amatova je vlada, nakon oklijevanja, pokazala da je sklonija
njemačkoj strani, što se vidjelo u Nici u zajedničkoj inicijativi
za jedan program (s federativnim tendencijama) za 2004. To je
ispravan put i moramo željeti da njime idu i Amatovi nasljednici,
koji god bili. Uz jedno upozorenje. Da se ne misli da jak dijalog s
Njemačkom može značiti zauzimanje mjesta Francuske u nekoj novoj
osovini, jer Francuska, ipak, ostaje od odlučujućeg značaja za
svaku realnu europsku budućnost, te stoga i za svaki projekt
Njemačke", piše Aldo Rizzo.
RUSIJA
SEGODNJA
29. I. 2001.
Žele li Rusi hladni rat
O budućnosti rusko-američkih odnosa, sa Strobeom Talbottom, bivšim
zamjenikom državnog tajnika u Clintonovoj upravi zaduženim za
rusko-američke odnose, razgovarao je Avtandil Culadze:
"- Koji su, po vašem mišljenju, dobri, a koji loši rezultati
Clintonove politike prema Rusiji?
= Predsjednik Clinton osvrće se unatrag, jer je uglavnom zadovoljan
svojim radom s Rusijom. Njegov je mandat bio vrlo bogat u vanjskoj
politici, no nijedan pravac na kojemu je radio nije bio važniji ni
uspješniji od razvoja novih odnosa s novom Rusijom. Upoznao sam se s
Clintonom prije 32 godine, u jeku hladnog rata. Kada smo bili
studenti na Oxfordskom sveučilištu, napisao je studije u kojima je
razmišljao o mogućnosti da sovjetski građani jednom izgrade
otvoreno, pluralno društvo. (...) Naravno, predsjednik Clinton
priznaje da su Rusi u zadnjih osam godina patili od oskudice i
nevolja. No oni su i puno toga postigli. Najvažnije je što su stekli
naviku da na uobičajen način biraju vođe na svim razinama. Izbori su
danas pravilo u ruskom političkom životu. (...)
Što se tiče loših rezultata. Rusija i Sjedinjene Države imale su niz
velikih nesporazuma u pogledu primjene vojne sile na Balkanu,
širenja NATO-a, politike neširenja, napose u svezi s odljevom
ruskih tehnologija koje Iranu mogu pomoći da dođe u posjed
balističkih raketa i atomskog oružja prije nego to prilike dopuste
(mogućnost koja može biti pogibeljna za samu Rusiju). No
zahvaljujući svladavanju tih nesporazuma, naši su se odnosi
ponekad razvijali i jačali. Osvrćući se na te teške događaje,
svjestan sam koja je bila cijena tih napora: naše su vlade utrošile
puno vremena za rješavanje međusobnih neslaganja i za sprječavanje
nepopravljivog prekida odnosa, da smo zacijelo propustili mnoge
prilike za zbližavanje.
- S kojim je ruskim čelnicima Clinton volio raditi?
= Clinton je radio s ruskim čelnicima koje su izabrali sami Rusi. To
je samo po sebi nova pojava. Svih deset Clintonovih prethodnika
koji su se susretali sa sovjetskim vođama, razgovarali su s ljudima
koje je izabrao Politbiro, a ne ruski birači. Clinton je jako
poštovao svoja dva partnera u Kremlju, Borisa Jeljcina i Vladimira
Putina. Više je vremena proveo i više je toga postigao s gospodinom
Jeljcinom. Clinton vjeruje da će povijest pozitivno ocijeniti
Jeljcinov predsjednički mandat. Zašto? Zato što je gospodin
Jeljcin, kada bi se pritisak u ruskoj unutarnjoj politici počeo
povećavati, pronalazio rješenje koje je odgovaralo demokratskim
pravilima. A kada su se javljale teškoće između Rusije i Zapada,
Jeljcin je tražio teren za međusobno razumijevanje i gotovo ga
uvijek pronalazio, zahvaljujući političkoj odvažnosti i
državničkoj mudrosti.
- Na kakve bi teškoće, po vašem mišljenju, mogli naići rusko-
američki odnosi u skoroj budućnosti?
= Danas u Rusiji postoje dvije težnje u politici koje najviše
zabrinjavaju. Prva je sve veći pritisak na neovisna glasila koja su
krvotok građanskog društva, demokracije i razvoja Rusije sukladno
međunarodnim pravilima na području ljudskih prava. Druga je
opasnost povećanje pritiska na susjedne države, napose na Gruziju,
što svjedoči o tome kako današnja Rusija shvaća svoju međunarodnu
ulogu. Polazeći od jačanja tih dviju težnja u budućnosti, javlja se
opasnost da Rusija odustane od tih nedostižnih, ali važnih zadaća
kao što je međunarodno partnerstvo i integracija.
- Postoji li mogućnost da se odnosi između naših zemalja
poboljšaju?
= Da, ima puno mogućnosti. Prošli smo velik put od ideološkog i
geopolitičkog neslaganja, a možemo ići dalje putem jačanja
partnerstva na mnogim područjima."
OBŠČAJA GAZETA
25. I. 2001.
Sizifov posao naroda i predsjednika
"Godina dana posve je dovoljna da se prepoznaju obrisi našeg
'novog' političkog pravca. Ti su se obrisi doista pokazali savršeno
jasno.
To je nasilje u Čečeniji. To je borba za uspostavu državnog (što u
nas znači predsjedničkog) nadzora nad glasilima koja je započela
uvođenjem cenzure na izvješćivanje o čečenskom ratu i nastavlja se
borbom s NTV-om. To je centralizacija državne uprave,
ograničavanje neovisnosti glavnih subjekata federacije,
izjednačavanje nacionalnih republika i ruskih područja u pravima,
uspostava instituta predsjedničkih 'namjesnika', raspuštanje
Vijeća federacije kao tijela koje može ograničiti predsjedničku
vlast. To je borba s 'oligarsima' kako bi se krupni poduzetnici
pokorili predsjedničkoj vlasti. To je 'centrumaško' stajalište
vlasti koja se jednako distancira od 'lijevih' i od 'desnih',
oslanjanje na specijalne službe i na oružane snage. U vanjskoj
politici, to je skupljanje krhotina sovjetskog područja utjecaja
poput Sjeverne Koreje i Iraka.
Općenito, to je pravac za obnovu uobičajenog ruskog nadzora
autoritarne vlasti neovisne od naroda nad društvom. Novo državno
znakovlje koje ujedinjuje ruske carske i sovjetske simbole,
potpuno je točno odrazilo bit tog pravca. Putinova se Rusija
proglašava povijesnom nasljednicom dvaju carstava, trećim
utjelovljenjem velike Rusije.
Pravac tog razvoja posve je razumljiv. Igrom sudbine, čovjek koji
očito nije imao nikakve 'osobite' osobne zamisli, postaje nositelj
golemih predsjedničkih ovlasti koje su ograničene zbog zbrke i
nereda naslijeđenih od prošlog revolucionarnog razdoblja. Što da
učini takav čovjek? Jasno, mora uvesti red. Prvo, to hoće i to želi
sav narod umoran od revolucije koju je preživio. Drugo, zamisao o
redu vrlo dobro nadomješta nedostatak drugih zamisli, uvođenje
reda lako zamjenjuje bilo koji posao. No što je red? Razni narodi i
razni ljudi imaju različite predodžbe o redu na koje je utjecala
povijest tih naroda i životni put tih ljudi. Što je za Amerikance
red (suđenje predsjedniku zbog nedužnih seksualnih nestašluka,
iscrpljujuća parnica zbog nekoliko stotina glasačkih listića), za
nas je ludost. (...)
I kao što Putin nikad neće imati takvu vlast kakvu su imali njegovi
prethodnici, tako ni ruska država neće nikad imati moć kakvu je
imala prije. Države koje su stvorili monarsi i generalni sekretari
bile su velike države. Veličina carskog imperija bila je doista
veličina Rusije. Veličina SSSR-a zapravo je bila veličina
ideologije u koju su vjerovali engleski lordovi što su dragovoljno
postajali sovjetski uhode, i afrička plemena, a ne Rusija. No
današnja Ruska Federacija razmjerno je slaba zemlja okružena
gorostasima koji se uspješno razvijaju. (...)
U mitu o Sizifu ne kaže se kako su bogovi prisilili tog jadnika da
uvijek iznova valja uzbrdo kamen koji bi se opet skotrljao. Nije
isključeno da Sizif jednostavno nije vidio drugog puta i nije znao
za drugi posao. Ići, značilo je za njega ići uzbrdo, a raditi -
gurati kamen. Ako razmislimo, i lik našeg predsjednika ima nešto
'mitološko'. (...)
Sizifov posao koji je osuđen na propast ne znači da će sam Putin
doživjeti osobni neuspjeh i tragičan svršetak (premda je svršetak
svih autoritarnih vlastodržaca uvijek pomalo tragičan). Naš je
sadašnji predsjednik razmjerno mlad i zdrav, može vladati dugo i
otići s dojmom da je kamen gotovo na vrhu brda. No narodi žive dulje
od vladara, a narod kojeg Putin vodi i koji ujedno vodi Putina i
pokazuje mu put, obvezno će vidjeti kako kamen leti nizbrdo. Što će
nakon tog pada ostati na dnu jame, samo Bog zna", piše Dmitrij
Furman.