US-YU-HR-STRELJIVA-Obrana-Promet-Onečišćenje VOA 24. I. OSIROMAŠENI URAN I U REPOVIMA BOINGA GLAS AMERIKE VOA24. I. 2001.Iz emisije na srpskom jeziku"U jeku velike zabrinutosti u Europi - zbog navodne opasnosti od streljiva s
osiromašenim uranom - javnost doznaje nove podatke o tome gdje se sve taj element koristi. Dopisnik Glasa Amerike iz Pentagona Alex Belida izvješćuje kako su deseci tisuća putnika u zračnom prometu svake godine mnogo bliže osiromašenom uranu nego što pretpostavljaju:Ako mislite da osiromašenoga urana ima samo na ratištu - griješite! Taj kontroverzni element može se naći i u jednom od najpoznatijih putničkih zrakoplova na svijetu - Boingu 747. Tvrtka 'Boing' je priznala, odgovorajući na pitanja novinara Glasa Amerike, da je od kraja šezdesetih izgradila 551 jumbo jet tipa 747 u čiji rep su u uređajima za održavanje ravnoteže vodoravnih stabilizatora ugrađeni utezi s osiromašenim uranom. Prema izvorima iz 'Boinga', taj je element posebno vrijedan jer se zahvaljujući velikoj specifičnoj težini može smjestiti u vrlo mali prostor. Izvori naglašavaju da je korištenje osiromašenog urana odobrila i američka savezna uprava za zračni promet i povjerenstvo za kontrolu nuklearnih tvari. Boing dodaje da se ta dozvola ne bi mogla dobiti
GLAS AMERIKE VOA
24. I. 2001.
Iz emisije na srpskom jeziku
"U jeku velike zabrinutosti u Europi - zbog navodne opasnosti od
streljiva s osiromašenim uranom - javnost doznaje nove podatke o
tome gdje se sve taj element koristi. Dopisnik Glasa Amerike iz
Pentagona Alex Belida izvješćuje kako su deseci tisuća putnika u
zračnom prometu svake godine mnogo bliže osiromašenom uranu nego
što pretpostavljaju:
Ako mislite da osiromašenoga urana ima samo na ratištu - griješite!
Taj kontroverzni element može se naći i u jednom od najpoznatijih
putničkih zrakoplova na svijetu - Boingu 747. Tvrtka 'Boing' je
priznala, odgovorajući na pitanja novinara Glasa Amerike, da je od
kraja šezdesetih izgradila 551 jumbo jet tipa 747 u čiji rep su u
uređajima za održavanje ravnoteže vodoravnih stabilizatora
ugrađeni utezi s osiromašenim uranom. Prema izvorima iz 'Boinga',
taj je element posebno vrijedan jer se zahvaljujući velikoj
specifičnoj težini može smjestiti u vrlo mali prostor. Izvori
naglašavaju da je korištenje osiromašenog urana odobrila i
američka savezna uprava za zračni promet i povjerenstvo za kontrolu
nuklearnih tvari. Boing dodaje da se ta dozvola ne bi mogla dobiti
da osiromašeni uran predstavlja opasnost za avionsko osoblje i
putnike.
Prema priopćenju 'Boinga', u zrakoplovima se nije koristila uvijek
ista količina urana, a taj element se koristi sve manje kako se
razvijaju novi tipovi zrakoplova konstruirani s lakšim
materijalima. Međutim, kada se usporedi s uranom korištenim u
projektilima - riječ je o golemim količinama! 'Boing' kaže da se po
zrakoplovu koristilo 325 do 372 kg osiromašenog urana, ili čak pola
tone u onim jumbo jetovima koji lete na prekooceanskim linijama.
Radi usporedbe, svaki od 41 tisuće projektila kalibra 30 mm - koliko
je rabljeno u balkanskim sukobima prošlih godina - sadržavao je
nešto više od 300g osiromašenog urana.
S jedne je strane imamo 12.000 kg osiromašenog urana sadržanog u
rabljenom streljivu, a s druge 178.000 kg istog materijala
ugrađenog u jumbo jetove! Baš kao i europski i američki vojni
dužnosnici, tvrtka 'Boing' tvrdi da ne postoji nikakva povezanost
zdravstvenih problema s korištenjem osiromašenog urana. 'Boing'
međutim naglašava da su utezi od osiromašenog urana, ugrađeni u
repove zrakoplova, bili u posebnim košuljicama koje su zatim
obojane. Predstavnici tvrtke kažu da se od 1982. za izradu
spomenutih kontrautega koristi samo legura volframa i čelika zbog
povoljne cijene i pristupačnosti na tržištu.
(VOA)