AT-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi AU-STANDARD-23.1.-SOLANINA ANALIZA AUSTRIJADER STANDARD23. I. 2001.Posve 'birokratska vježba'"Dokument od početka do kraja nosi pečat 'povjerljivo'. A sedam gusto tiskanih stranica po želji autora,
'visokog dužnosnika' Javiera Solane, nije uopće trebalo doći u javnost. Jer ono što je stavio na papir sa svojim planskim i analitičkim jedinicama koje po nalogu ministara vanjskih poslova EU-a moraju razvijati zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku, jednako je političkoj zakletvi o istinitosti. 'Prečesto obuhvaćaju (zajedničke strategije) široku paletu tema, ali uniju ne dovode u položaj da na nekom specifičnom polju provodi politiku koja bi uistinu bila bitna', doslovno stoji na papiru: 'Činjenica da svako predsjedništvo EU-a (svakih šest mjeseci) predočava novi radni plan s novim prioritetima, dosad je dovela do toga da je promašen cilj pronalaženja koherentnog i jedinstvenog polazišta EU-a.'Takav se ton provlači kroz cijelu analizu. Kao najveće slabosti vanjske politike EU-a opširno su predočene:- O 'zajedničkim strategijama' su države članice već prije tako pretjerano raspravljale do pojedinosti da one više 'ne sadrže
AUSTRIJA
DER STANDARD
23. I. 2001.
Posve 'birokratska vježba'
"Dokument od početka do kraja nosi pečat 'povjerljivo'. A sedam
gusto tiskanih stranica po želji autora, 'visokog dužnosnika'
Javiera Solane, nije uopće trebalo doći u javnost. Jer ono što je
stavio na papir sa svojim planskim i analitičkim jedinicama koje po
nalogu ministara vanjskih poslova EU-a moraju razvijati zajedničku
vanjsku i sigurnosnu politiku, jednako je političkoj zakletvi o
istinitosti. 'Prečesto obuhvaćaju (zajedničke strategije) široku
paletu tema, ali uniju ne dovode u položaj da na nekom specifičnom
polju provodi politiku koja bi uistinu bila bitna', doslovno stoji
na papiru: 'Činjenica da svako predsjedništvo EU-a (svakih šest
mjeseci) predočava novi radni plan s novim prioritetima, dosad je
dovela do toga da je promašen cilj pronalaženja koherentnog i
jedinstvenog polazišta EU-a.'
Takav se ton provlači kroz cijelu analizu. Kao najveće slabosti
vanjske politike EU-a opširno su predočene:
- O 'zajedničkim strategijama' su države članice već prije tako
pretjerano raspravljale do pojedinosti da one više 'ne sadrže
stvarne prioritete' i nisu više od nekog inventurnog popisa.
- Velik je problem što su pri tomu 'pisani tekstovi za javnost',
zbog čega im u potpunosti neodstaje oštrina. Takve su politike
doduše često formulirane po načelima 'političke korektnosti', ali
su premalo za učinkovit vanjskopolitički postupak. Nedostaje
'sadržajna interna strategija'.
- 'Zajednička vanjska i sigurnosna politika sve više prerasta u
birokratsku vježbu', stoji u analizi.
Uz to, prisila na jednoglasje sa svim mogućnostima veta pokazala se
kao izrazita prepreka. Kritičari iz Solanine skupine pišu da su
politički sadržaji formulirani tako da cilj donošenja odluka s
kvalificiranom većinom (u Vijeću ministara EU-a) dosad nije
postignut.
Za poboljšanje Solana ministrima vanjskih poslova EU-a za ubuduće
preporuča umjerenost u ciljevima koje si zadaju: 'Mora postojati
jasan strategijski predujam', rečeno je, zajednička se strategija
ne smije sastojati od toga da postaje predmet pregovora do u
pojedinosti, tako reći naglavce ('bottom-up'). Također se treba
usredotočiti na manje tema i ne stalno pokušavati u zajedničku
strategiju utrpati gomile tema, zemalja ili čak regija.
Solana na kraju dolazi do sljedećeg zaključka: 'Zajedničke
strategije (unije) bit će vjerodostojne ako posluže razvitku
ograničenih, specifičnih vanjskopolitičkih ciljeva, s
prioritetima i dodatnim koristima'. I ne kao zadnje, bit će
potrebno stvoriti proračunske pretpostavke i s tim povezana
politička sredstva" - izvješćuje Thomas Mayer.