DE-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi NJ-FR-22.1.-EU I SAD NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU22. I. 2001.Krizni odnosi i nervozna pitanja"Samo bez dugog lamentiranja o vrhu EU-a u Nici. Sastaviti krhotine, pomesti put za budućnost unije.
Nica? Za saveznog kancelara Gerharda Schroedera to je 'već povijest', za kritičare u najboljem slučaju 'fusnota'. Godina 2004. novi je čarobni datum. Konferencija o tom terminu koja bi trebala sve usmjeriti, pokriti proširenje i sposobnost djelovanja superunije, dijete je Nijemaca. Činjenica da je ona svršena stvar, 'jedan je od najboljih rezultata iz Nice', osim znaka za polazak vlaka širenja, razumije se, unisono su u Berlinu obznanili njemački kancelar i ministar vanjskih poslova. A Joschka Fischer nije dopustio dvojbe u to da mu je 'sposobnost djelovanja' najvažnija opcija budućnosti i da je za EU jednostavno loše sve što ju oslabljuje.No prije nego što se 2004. sve to bude moglo obaviti, treba raščistiti krizne odnose i izbjeći nove moguće: na ispitu su lako pokvarljivi odnos Berlin - Pariz i nova mogućnost narušavanja odnosa EU - SAD stupanjem na dužnost predsjednika Georgea Busha. Nije čudo što su ta oba 'paketa odnosa' bila u središtu zanimanja na
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
22. I. 2001.
Krizni odnosi i nervozna pitanja
"Samo bez dugog lamentiranja o vrhu EU-a u Nici. Sastaviti
krhotine, pomesti put za budućnost unije. Nica? Za saveznog
kancelara Gerharda Schroedera to je 'već povijest', za kritičare u
najboljem slučaju 'fusnota'. Godina 2004. novi je čarobni datum.
Konferencija o tom terminu koja bi trebala sve usmjeriti, pokriti
proširenje i sposobnost djelovanja superunije, dijete je Nijemaca.
Činjenica da je ona svršena stvar, 'jedan je od najboljih rezultata
iz Nice', osim znaka za polazak vlaka širenja, razumije se, unisono
su u Berlinu obznanili njemački kancelar i ministar vanjskih
poslova. A Joschka Fischer nije dopustio dvojbe u to da mu je
'sposobnost djelovanja' najvažnija opcija budućnosti i da je za EU
jednostavno loše sve što ju oslabljuje.
No prije nego što se 2004. sve to bude moglo obaviti, treba
raščistiti krizne odnose i izbjeći nove moguće: na ispitu su lako
pokvarljivi odnos Berlin - Pariz i nova mogućnost narušavanja
odnosa EU - SAD stupanjem na dužnost predsjednika Georgea Busha.
Nije čudo što su ta oba 'paketa odnosa' bila u središtu zanimanja na
forumu zaklade Bertelsmann u Berlinu (vizionarsko geslo 'Europa
bez granica'). Ma koliko se 'dedramatiziranje u oba smjera čini
preporučljivim, toliko su malo nedostajale jasne prosudbe. Tako je
pored Schorederova i Fischerova nastojanja da po pitanju Nice s
puškometa odmaknu kancelarove izjave, bez dvojbe je potrebno 'novo
definiranje' odnosa. Posve na crti šefa Povjerenstva EU-a Romana
Prodija, rekao je, obje se zemlje moraju u EU jasno odlučiti za
integraciju a ne za jaču suradnju vlada. To će imati ulogu na
susretu u Strasbourgu potkraj siječnja.
Dok se možda više zna koliko poleta sadrži njemačko-francuski
'stupanj poleta' (Fischer), proces raščišćavanja s SAD-om mogao bi
dulje potrajati. Bivši ministar vanjskih poslova Henry Kissinger
kao sudionik berlinske rasprave ipak je bio jamac za to da se bez
okolišanja prijeđe na stvar: kad je riječ o tome kakvu
vanjskopolitičku i sigurnosnu ulogu želi imati probuđeni EU u NATO-
u, a isto tako i u osjetljivoj temi američkoga proturaketnog
obrambenog kišobrana (National Missile Defense, NMD). Zagovarač
Kissinger nije ostavio dvojbe da NMD za Goergea Busha nije bio tek
geg u izbornoj borbi. Predsjednik se odlučio i temu shvaća 'vrlo
ozbiljno'. Berlin za sada računa na otvoreni dijalog koji je
kancelar započeo s novom američkom administracijom. Kancelarov
savjetnik Michael Steiner: 'Postoje legitimna pitanja niza vlada o
izvedivosti, smislu i troškovima'. Da ne može biti posrijedi
'prijenos sustava hladnoga rata u novi svijet', ni kretanje u 'novi
Divlji Zapad', govori se u njemačkim krugovima. Spomenuti su i
oružano-politički učinak domina, strategijske posljedice (Kina-
Rusija).
Kissinger je dometnuo i stari 'running gag' koji mu pripisuju: Koji
je zapravo točan telefonski broj Washingtona? I: Kako se oblikuju
odnosi snaga u NATO-u? Hoće li tu EU nastupiti primjerice kao blok?
I gdje zapravo EU želi u buduće sama djelovati? Kissinger je
upozorio da SAD (ma gdje bilo) ne smiju ostati po strani. Tu bi se
već moglo nametnuti pitanje tko je nervozniji u odnosu na buduće
odnose, Amerikanci ili Europljani. Vanjskopolitički i sigurnosni
čelnik EU-a Javier Solana umirivao je: 'Ne želimo formalno
udruživanje Europljana u vijeće NATO-a.' Nije nedostajalo ni
njemačkih tvrdnja da će SAD ostati 'sigurnosnopolitičko sidro'
Europe. Ipak se čini da je u EU usvojena i rečenica ministra obrane
Rudolfa Scharpinga: 'Ravnopravni su samo sposobni za utakmicu'.
Bit će dakle 'napeto' (u doslovnom smislu riječi), ne samo
transatlantski. Na posljetku EU po Romanu Prodiju provodi 'najveću
institucionalnu promjenu na svijetu'" - izvješćuje Brigitte Kols.