US-FR-KRIZA- P FR, DE, US, EE, PL, CZ, HU, SB, CY, LT -Diplomacija-Izbori-Strana pomoć-Organizacije/savezi WASHINGTON TIMES 10. I. URUŠAVANJE UGLEDA FRANCUSKE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES10. I. 2001.Urušavanje ugleda
Francuske"Kada je u pitanju njega nacionalnog interesa, malo je političara koji to rade bolje od Francuza. Sasvim je moguće kako živeći u jednoj od najljepših zemalja na svijetu, Francuzi smatraju kako su jedinstveni i blagoslovljeni i kako imaju više prava od drugih kada je u pitanju ne pristajanje na kompromis. Ili se, pak, radi o zaostalim duhovima francuske prošlosti, bilo da se radi o Napoleonu ili de Gaulleu, koji još uvijek inspiriraju ono što bi se moglo nazvati francuskim kompleksom nacionalne superiornosti, što je u najboljem slučaju prijeporno psihološko stanje. Sadašnjost, međutim, nije najbolje doba za francuski ego. Njemačka, nekoć slabiji partner Francuske u EU-u, nakon ujedinjenja ne samo da ima brojniju populaciju od one Francuske i to za oko 20 milijuna, Nijemci sada imaju hrabrosti ponašati se u skladu s time. U međuvremenu, zemlje Središnje i Istočne Europe, sve do Baltika i Balkana kucaju na vrata EU-a, što bi moglo rezultirati širenjem sadašnjih 15 članica na čak 30. Iznenada je smjer Europe mnogo teže manipulirati nego u dobra stara vremena
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
10. I. 2001.
Urušavanje ugleda Francuske
"Kada je u pitanju njega nacionalnog interesa, malo je političara
koji to rade bolje od Francuza. Sasvim je moguće kako živeći u
jednoj od najljepših zemalja na svijetu, Francuzi smatraju kako su
jedinstveni i blagoslovljeni i kako imaju više prava od drugih kada
je u pitanju ne pristajanje na kompromis. Ili se, pak, radi o
zaostalim duhovima francuske prošlosti, bilo da se radi o Napoleonu
ili de Gaulleu, koji još uvijek inspiriraju ono što bi se moglo
nazvati francuskim kompleksom nacionalne superiornosti, što je u
najboljem slučaju prijeporno psihološko stanje.
Sadašnjost, međutim, nije najbolje doba za francuski ego.
Njemačka, nekoć slabiji partner Francuske u EU-u, nakon
ujedinjenja ne samo da ima brojniju populaciju od one Francuske i to
za oko 20 milijuna, Nijemci sada imaju hrabrosti ponašati se u
skladu s time. U međuvremenu, zemlje Središnje i Istočne Europe,
sve do Baltika i Balkana kucaju na vrata EU-a, što bi moglo
rezultirati širenjem sadašnjih 15 članica na čak 30. Iznenada je
smjer Europe mnogo teže manipulirati nego u dobra stara vremena
kada je Francuska bila neosporni čelnik a Njemačka zadovoljna
drugim mjestom.
Amerikanci koji sa zabrinutošću gledaju na bilo kakav napredak
Europe u odnosu na SAD, posebice ako njime dominiraju ambicije
Francuza, trebali bi zapamtiti kako je, iako se Europa još uvijek
kreće prema naprijed, to isto kretanje užasno sporo, posebice ako
se u obzir uzme rezultat prošlomjesečnog summita ministara u Nici.
Sastanak je trebao biti dragulj u kruni francuskog predsjedavanja
EU-om, stvarajući elegantni novi ustav Europe, kojeg bi Francuzi,
koji su po prirodi konceptualisti, bili ponosni stvoriti. Zadatak
je bio eliminirati problematično jednoglasno donošenje odluka
(...) što bi utrlo put širenju EU-a novim zemljama članicama EU-a.
Odabrana skupina zemalja koje pretendiraju na članstvo sada se
nalaze u naprednoj fazi pregovora (Estonija, Poljska, Češka,
Madžarska, Slovačka i Cipar). Druge isto tek započinju ( Litva,
Slovenija, Rumunjska, Bugarska, Malta i Turska).
Na posljetku ispada da se niti sam proces niti rezultat u Nici ne
mogu nazvati elegantnima ni vizionarskima. Ogorčeno, zbrkano i
pristrano vjerojatno su bolje riječi. Ono što sada imamo prastare
su države s jasno definiranim nacionalnim interesima, kojih se nisu
spremne odreći u ime EU-a. Ovo i nije iznenađujuće. Kada se 13 novih
američkih država sastalo u Philadelphiji kako bi sastavile ustav
SAD-a, proces je bio prepun svađa i rezultat zasnovan na kompromisu
između velikih i malih država. Europa je sada suočena s istim
konfliktnim nizom interesa.
Na svoj jedinstven način, francuski predsjednik Jacques Chirac,
koji je predsjedavao sastankom, uspio je razbjesniti čelnike
drugih država svojim beskompromisnim pokušajima da zaštiti
francuski utjecaj glede glasovanja u vladajućim europskim
ustanovama, Europskom povjerenstvu i Vijeću ministara. Postignut
je samo pristrani napredak glede rješenja problema veta pojedinih
zemalja (...). Rezultirajući sustav (...)glasovanja tako je složen
da postoje sumnje da će sporazum, koji mora biti potpisan u veljači,
do tada uopće opstati.
Chirac je kritiziran glede rezultata i kod kuće i u inozemstvu.
Odnošaji s Njemačkom, kojoj Francuska nije željela dati utjecaj
koji joj pripada s obzirom na broj stanovnika, klimavi su. Mnoge
manje zemlje, uključujući i Belgiju, Portugal, Finsku i Švedsku
bile su bijesne zbog zastrašivanja koje su Francuzi provodili na
summitu.
Uz sve gore navedeno, ako je konzervativni Chirac pokušavao (...)
zaštititi francuske nacionalne interese - možda imajući na umu i
predsjedničke izbore slijedeće godine - plan je izgleda propao a
njegove se šanse za ponovni predsjednički mandat zasigurno nisu
poboljšale. Francuske kritike Chiracovog ponašanja su bile
grozne.
'Događaji u Nici pokazali su koliko je šteta velika', komentar je
uvodnika lijevo orijentiranih novina Liberation. 'Nigdje ne
postoji jasna zamisao o budućnosti europskih institucija, osim
nejasnog koncepta 'produbljivanja''. Vodeći član parlamenta,
Jean-Louis Bourlanges, nazvao je summit u Nici najvećim
diplomatskim porazom Francuske još od Drugog svjetskog rata. Što
govori prilično mnogo. Najgore od svega jest to da su novine Le
Monde komentirale kako je Nica označila kraj 'intelektualne
hegemonije' Francuske. E, to zaista boli", piše Helle Bering.