DE-S-STRELJIVO-Organizacije/savezi-Politika NJ 10.I.-FR-NATO I EU NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU10. i. 2001.Cijena rata"Uzbuđenje je veliko. Vojnici su umrli ili teško oboljeli. Donosi li rat naknadne žrtve ili su to samo uobičajene,
tragične sudbine, još se ne može reći. No povezanost stoji, pa makar tek kao asocijacija: rat u Europi donosi i troškove. Pa makar samo političke.To je iskustvo novo. Rat za koji su se naoružavali, u Europi je ipak bio sprječavan pola stoljeća. Bilo je tako zvanih zastupničkih ratova u Trećemu svijetu i prije svršetka hladnoga rata poseban vojni oblik, Zaljevski rat sa svojim istoimenim sindromom. No i taj je vođen i uprizoren daleko u iračkoj pustinji. Europski vojnici koji su vjerovali da boluju od sindroma Zaljevskoga rata, izolirani su u bolnicama kao umišljeni bolesnici.Ratovi na Balkanu bili su naprotiv nove kakvoće, jer su se udari mogli čuti iz zapadnoeuropskih glavnih gradova i jer vojnici nisu potjecali samo iz Južne Karoline nego i iz Uelzena. Iznenada se NATO borio ispred vlastitih vrata. S posljedicama po vojni savez.Jer sada se NATO-ovo vijeće u Bruxellesu mora baviti unutarnje
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
10. i. 2001.
Cijena rata
"Uzbuđenje je veliko. Vojnici su umrli ili teško oboljeli. Donosi
li rat naknadne žrtve ili su to samo uobičajene, tragične sudbine,
još se ne može reći. No povezanost stoji, pa makar tek kao
asocijacija: rat u Europi donosi i troškove. Pa makar samo
političke.
To je iskustvo novo. Rat za koji su se naoružavali, u Europi je ipak
bio sprječavan pola stoljeća. Bilo je tako zvanih zastupničkih
ratova u Trećemu svijetu i prije svršetka hladnoga rata poseban
vojni oblik, Zaljevski rat sa svojim istoimenim sindromom. No i taj
je vođen i uprizoren daleko u iračkoj pustinji. Europski vojnici
koji su vjerovali da boluju od sindroma Zaljevskoga rata, izolirani
su u bolnicama kao umišljeni bolesnici.
Ratovi na Balkanu bili su naprotiv nove kakvoće, jer su se udari
mogli čuti iz zapadnoeuropskih glavnih gradova i jer vojnici nisu
potjecali samo iz Južne Karoline nego i iz Uelzena. Iznenada se NATO
borio ispred vlastitih vrata. S posljedicama po vojni savez.
Jer sada se NATO-ovo vijeće u Bruxellesu mora baviti unutarnje
političkim raspravama i zemljama EU-a. Problematika prijepornog
uranskog streljiva mogla bi se uz dobru volju i inteligentno
vođenje pregovora najjednostavnije riješiti. Zabranom ili barem
moratorijem do znanstvenog razjašnjenja svih nametnutih pitanja,
što kancelar Schroeder traži od svojega veleposlanika u NATO-u.
Pitanje je ima li supersila SAD 'veličinu' da u NATO-ovom
konsenzusu pristane na taj prijedlog.
Bio bi to znak perceptivne i taktičke inteligencije. Jer pri
uzbuđenju oko uranskoga streljiva u NATO savezu radi se o
egzemplarnom sukobu koji bi najkasnije u predvidljivom prijeporu o
proturaketnoj obrani koju planira Bushova administracija mogao
biti ne samo razoran za tenkove nego i ugroziti savez. Što će se
dogoditi ako SAD ustraje na uporabi DU streljiva i razmještanju
obrambenih sustava koje europski partneri NATO-a gotovo
jednoglasno drže medicinski ili politički opasnima? Što će biti ako
se kod zastrašujućeg unilateralizma starih ratnika Bushove
administracije i kod sve veće europske samosvijesti više neće
preklapati scenariji prijetnja za svijet između Los Angelesa i
Kavkaza?
U NATO-u je uvijek bilo sukoba. I miješanje u europske unutarnje
politike, primjerice u raspravi o naoružanju, doživljuje se sve
češće. No unatoč formalnoj ravnopravnosti svih članica saveza i
izričito demokratsko-političkom NATO-ovom ustavu jedno je uvijek
bilo jasno: u ozbiljnom slučaju riječ i djelo supersile Amerike
uvijek su imali osobitu, čak presudnu težinu. To je, kako dokazuje
vođenje balkanskih ratova, još uvijek tako. Međutim, bez prisilnog
ujedinjavanja zbog hladnoga rata, upravo ta konstelacija postaje
politički problem.
To se može riješiti samo potpunom transparentnošću i poštenjem na
obje strane - i ako je potrebno, otvorenim iznošenjem unutarnjih
sukoba. NATO u kojemu vodeća sila ostalim članicama nameće
prijeporno streljivo i scenarije prijetnje, nije partnerski savez.
NATO u kojemu europski časnici nestašno gledaju u stranu dok
supersila sastavlja zajednički arsenal, nije prikladna ustanova za
vođenje rata u demokracijama. Tradicionalno licemjerje iza
neravnoteže snaga hladnoga rata ne smije imati budućnost u NATO-u,
inače u njemu neće biti ništa 'nova'. Tražiti od Europljana vojne
napore a zatim ih sabotirati, također pripada u tu kategoriju kao i
glasna kritika američke politike sile bez ustručavanja kad se
izriče sa stajališta vanjskopolitičke sposobnosti za konsenzus i
djelovanje.
Rasprava o cijeni rata stiže slučajno i sa zakašnjenjem, ali mogla
bi, ako bude dovedena do kraja, pridonijeti razjašnjenju
obrambeno-političkog stanja u Europi. Ponajprije će SAD u NATO-u
morati promijeniti svoje običaje, inače će savez lišiti
vjerodostojnosti. A države EU-a i u podrobnim će pitanjima morati
prakticirati politički konsenzus, inače će opet dovesti u pitanje
svoj zahtjev vlastitog sigurnosnog i obrambenog identiteta.
U primjeni radioaktivnog streljiva SAD i ostale članice NATO-a
moraju sada uvježbavati kako će svoje sve različitije interese
staviti u službu europske sigurnosti. I to pod manevarskim uvjetima
medijske demokracije" - piše Rolf Paasch.