CH-YU-društva-Diplomacija-Vlada-Vjerske zajednice-Izbori ŠVIC. - LE TEMPS 9.1.01. NA IZVORU SRPSKOGA NACIONALIZMA ŠVICARSKALE TEMPS9. I. 2001.Na izvoru srpskog nacionalizma"'Srbija se oslobodila diktature Slobodana Miloševića, ali je
još uvijek jako daleko od demokracije', ocijenio je antropolog Ivan Čolović, zaštitni znak srpskih disidentskih intelektualaca. Ojačanu neprijepornim uspjehom na prijevremenim parlamentarnim izborima od 23. XII., dva i pol mjeseca nakon pobune 5. X., Demokratsku oporbu Srbije (DOS, naime nova većina), raznorodnu koaliciju koju čini osamnaest političkih stranaka, muči sukob različitih struja. Prikriveni sukob između saveznog jugoslavenskog predsjednika Vojislava Koštunice i budućeg srbijanskog premijera Zorana Đinđića zapravo potvrđuje duboke ideološke razlike. 'Liberalno' i demokratsko krilo blisko lijevom centru moglo bi se okupiti oko Demokratske partije Zorana Đinđića, dok se konzervativne struje DOS-a okupljaju oko osobe predsjednika Koštunice. Novi gradonačelnik Beograda Milan St. Protić nije nikada skrivao svoje monarhističke sklonosti, dok Kršćansko-demokratska stranka (DHSS) Vladana Batića sanja da 'vrati Crkvi vodeće mjesto u društvu'. Predsjednik Koštunica, i sam vrlo
ŠVICARSKA
LE TEMPS
9. I. 2001.
Na izvoru srpskog nacionalizma
"'Srbija se oslobodila diktature Slobodana Miloševića, ali je još
uvijek jako daleko od demokracije', ocijenio je antropolog Ivan
Čolović, zaštitni znak srpskih disidentskih intelektualaca.
Ojačanu neprijepornim uspjehom na prijevremenim parlamentarnim
izborima od 23. XII., dva i pol mjeseca nakon pobune 5. X.,
Demokratsku oporbu Srbije (DOS, naime nova većina), raznorodnu
koaliciju koju čini osamnaest političkih stranaka, muči sukob
različitih struja. Prikriveni sukob između saveznog
jugoslavenskog predsjednika Vojislava Koštunice i budućeg
srbijanskog premijera Zorana Đinđića zapravo potvrđuje duboke
ideološke razlike. 'Liberalno' i demokratsko krilo blisko lijevom
centru moglo bi se okupiti oko Demokratske partije Zorana Đinđića,
dok se konzervativne struje DOS-a okupljaju oko osobe predsjednika
Koštunice. Novi gradonačelnik Beograda Milan St. Protić nije
nikada skrivao svoje monarhističke sklonosti, dok Kršćansko-
demokratska stranka (DHSS) Vladana Batića sanja da 'vrati Crkvi
vodeće mjesto u društvu'. Predsjednik Koštunica, i sam vrlo
pobožan, ne protivi se toj 'rehabilitaciji' o kojoj otvoreno sanja
Srpska pravoslavna crkva. (...)
I Crkva vjeruje da je došao njezin čas. U 80-im je podupirala
Slobodana Miloševića na putu prema vlasti, u kojemu je vidjela
čovjeka srpske narodne obnove. Medeni mjesec nije trajao dugo i
Crkva je ubrzo postala jedna od najžešćih kritičara Miloševićeva
režima. 'Vladike nisu zamjerali Miloševiću što je započeo
besmislene ratove, već što ih je izgubio, kaže teolog laik Mirko
Đorđević. Danas se isti vladike ne plaše da govore o novom
'gospodarstvu'. U bizantskoj tradiciji, taj teološki pojam
označava suradnju između Crkve i države, a potonja bi trebala biti
podložna duhovnoj vlasti'. Uz uvođenje vjeronauka u škole, Crkva se
nada da će joj se ubrzo vratiti golema dobra nacionalizirana 1945.
(...)
Nakladnička kuća iz Beograda koja je jako povezana s Pravoslavnom
crkvom objavila je zbornik političkih tekstova pjesnika Jovana
Dučića 'Vjerujem u Boga i u srpstvo'. Većina tekstova su oštra
kritika jugoslavenske države osnovane nakon Drugog svjetskog rata,
čiji je tvorac bio diplomat. (...)
Čitava tradicija srpskog nacionalizma zapravo osuđuje
'jugoslavenstvo' kao obmanu koju je skupo morao platiti srpski
narod. (...)
Vjersko podrijetlo nacionalne definicije ima osobite posljedice.
Patrijarh Pavle nije patrijarh 'Srbije', već 'srpski patrijarh'.
Crkveno-narodni identitet nadilazi uske državne granice. Od svih
jugoslavenskih naroda, srpski je narod u najvećem broju živio izvan
granica svoje matične republike, u Hrvatskoj, u Bosni, u Crnoj
Gori, a u manjem broju i u Makedoniji. Pošto je pokopana nada u
stvaranje 'velike Srbije' pomoću oružja, neki crkveni
velikodostojnici koji se bave geopolitikom počinju razmišljati o
poslijejugoslavenskoj budućnosti. U toj su skupini intelektualnih
odličnika veliki zagovornici pretjeranog nacionalizma s konca 80-
ih, vladike Amfilohije, Atanasije i Artemije. Svi su učenici
teologa Justina Popovića i svetog vladike Nikolaja Velimirovića
koji je također bio prisilno protjeran u SAD zbog svog
antikomunizma. (...)
Srbija se, međutim, našla pred velikim paradoksom, budući da se
nakon jugoslavenskih ratova, ne računajući Kosovo, pretvorila u
jednu od balkanskih država s najvećim brojem etničkih skupina, s
muslimanskim Slavenima u Sandžaku i u Novom Pazaru na jugu
republike i s brojnim manjinama u Vojvodini, na sjeveru. Te
različite zajednice ne mogu sudjelovati u zanosu svesrpskog
vjerskog nacionalizma, pa su u velikom broju glasovale za kandidata
Koštunicu, što mu je omogućilo pobjedu. Neobično je što novi
jugoslavenski predsjednik, srpski nacionalist koji je
antijugoslaven, igra ulogu koja mu ne odgovara, ali raspad
federacije mogao bi dovesti do toga da cilja na dužnost
predsjednika Republike Srbije.
Novi jugoslavenski predsjednik morat će vrlo brzo stvoriti svoju
predodžbu o samoj Srbiji: država građana s jednakim pravima bez
obzira na vjeru i etničko podrijetlo, ili političko i privremeno
očitovanje stvarnosti duhovne i vječne naravi, izabranog srpskog
naroda. Uoči bitke na Kosovu Polju 1389., anđeo je srpskog kneza
Lazara Hrebeljanovića stavio pred izbor: ili će pobijediti u bitci
i uspostaviti kraljevstvo na Zemlji, ili će izgubiti bitku i
zadobiti vječno kraljevstvo na nebesima. Prevelik broj
intelektualaca i pisaca nije se mogao odreći 'nebeskog poziva'
srpskog naroda koji je do sada iskusio najneugodnije zemaljske
udarce", kaže se u napisu Jeana-Arnaulta Derensa.