FR-ES-zločini-Ljudska prava-Diplomacija-Terorizam FR-LE COURRIER INT. 4.1.01. FRANC.LJEVICA SUSRETLJIVA PREMA TERORIZMU FRANCUSKALE COURRIER INTERNATIONAL4. I. 2001.ETA i susretljivost francuske ljevice"G. 2001. tek je počela, a
baskijski teroristi iz ETE već šalju čestitke Španjolcima. U Sevilli je demontiran automobil sa sto kilograma eksploziva. 'Više no što treba da bi se načinio pravi pokolj na Novu godinu', s gorčinom primjećuje dnevnik 'El Mundo', dodajući da 'stara teroristička mora više no ikad truje naše živote'. No ovaj je uvodnik imao drugi cilj: vratiti se temi francuske susretljivosti prema baskijskom terorizmu. 'Automobil pronađen u Sevilli ukraden je u Toulouseu i smatra se da je pripremljen u Francuskoj, a zatim da ga je u Andaluziju dovezao terorist ETE s nadimkom Demonio ŠZloduhĆ'. No utvrđeno je da je 'Demonio danas na slobodi, jer francuski policajci nisu u pravom trenutku dobili potrebno dopuštenje za pokretanje istrage protiv njega'. Novinar stoga zaključuje da 'još velik dio puta treba prijeći' i da 'Španjolska mora postići da se baskijski problem u Francuskoj promatra kao unutrašnje pitanje'.Srdžba protiv francuskih susjeda česta je tema uvodnika. Francuska je 'rasadnik' baskijskog terorizma. Optužba je našla odjeka u
FRANCUSKA
LE COURRIER INTERNATIONAL
4. I. 2001.
ETA i susretljivost francuske ljevice
"G. 2001. tek je počela, a baskijski teroristi iz ETE već šalju
čestitke Španjolcima. U Sevilli je demontiran automobil sa sto
kilograma eksploziva. 'Više no što treba da bi se načinio pravi
pokolj na Novu godinu', s gorčinom primjećuje dnevnik 'El Mundo',
dodajući da 'stara teroristička mora više no ikad truje naše
živote'. No ovaj je uvodnik imao drugi cilj: vratiti se temi
francuske susretljivosti prema baskijskom terorizmu. 'Automobil
pronađen u Sevilli ukraden je u Toulouseu i smatra se da je
pripremljen u Francuskoj, a zatim da ga je u Andaluziju dovezao
terorist ETE s nadimkom Demonio ŠZloduhĆ'. No utvrđeno je da je
'Demonio danas na slobodi, jer francuski policajci nisu u pravom
trenutku dobili potrebno dopuštenje za pokretanje istrage protiv
njega'. Novinar stoga zaključuje da 'još velik dio puta treba
prijeći' i da 'Španjolska mora postići da se baskijski problem u
Francuskoj promatra kao unutrašnje pitanje'.
Srdžba protiv francuskih susjeda česta je tema uvodnika. Francuska
je 'rasadnik' baskijskog terorizma. Optužba je našla odjeka u
napisu 'El Munda', budući da, prema mišljenju uvodničara, 'otkako
postoji ETA, njezin je modus operandi nedodirljiv. Banda se skriva
na francuskoj strani, odakle organizira i planira svoje ubojite
akcije'. Novinar, primjerice, žali što 'španjolske snage
sigurnosti mogu obavljati samo nadzor' u Francuskoj. Španjolski
dnevnik s pravom našu zemlju naziva pozadinskom bazom ETE: to je
istina, i to je zapravo oduvijek tako. No 'El Mundo' nije u pravu
kada napada francuske vlasti koje su odavno svjesne važnosti borbe
protiv ETE. Problem je drugdje, on je intelektualne i sentimentalne
naravi: to je problem francuske ljevice.
U svojoj knjizi o ETI, 'El bucle melancolico', Jon Juaresti piše: 'U
svibnju 1968., francuska je krajnja ljevica izgubila vjeru u
proletarijat koji je pristao uz komunističku stranku i sindikalni
pokret i koji joj je okrenuo leđa. Zato se bacila u potragu za novim
revolucionarnim subjektom. Baskijski nacionalisti koji su se s
pravim metcima borili protiv frankizma, imali su savršen profil i
mogli su zauzeti mjesto koje je ostalo prazno u mašti pariških
crvenih'. Ta sklonost 'različitih skupina u francuskoj krajnjoj
ljevici' prema ETI, hrani se nesporazumima koji gdjekada graniče s
nekulturom. Mnogi su aktivisti poistovjetili ETU s drugim
terorističkim skupinama (napose s Crvenim brigadama), ne vodeći
računa o nacionalizmu, a ponekad i o rasizmu, na kojemu se temelji
baskijski radikalizam. Naprotiv, neki su ljevičari mislili da u
baskijskom nacionalnom stajalištu vide uspomene iz Alžira. To više
što se ETA oduvijek nazivala Frontom nacionalnog oslobođenja.
Prema mišljenju Jona Juarestija, 'mit o ETI živi u španjolskoj
ljevici i nakon Francove smrti'. U Francuskoj, gdje se nije živjelo
s terorizmom, taj je nesporazum trajao puno dulje. I još uvijek
traje.
No ljevičarski je pokret imao najviše uspjeha u Francuskoj. Njegovi
su pristaše polagano privukle političke stranke u vladi, javne
dužnosnike - napose iz kulture - i glasila. Tako je, zahvaljujući
površinskoj napetosti, čitava francuska ljevica bila popustljiva
prema baskijskom terorizmu. Prilike su se promijenile 1982., s
dolaskom na vlast socijalista Felipea Gonzaleza u Madridu.
Službena je ljevica, dakle, promijenila mišljenje. Jako polako.
Teroristički napadi iz 80-ih i 90-ih, korzički 'problem' i ulazak
Španjolske u Europu na koncu su uvjerili francusko ministarstvo
unutrašnjih poslova i pravosuđa.
No područna i borbena solidarnost koja se kovala trideset godina,
nipošto nije nestala. Dapače, francuska krajnja ljevica i dalje je
popustljiva prema radikalnim nacionalistima koje još doživljava
kao simpatične aktiviste. Primjerice? U listopadu 2000., na
europskom summitu u Biarritzu, udruge kao AC!, ATTAC i Seljačka
konfederacija, okupile su se kako bi prosvjedovale zajedno s mladim
nacionalističkim radikalima koji u Španjolskoj vode 'kale
barroka', gradski partizanski rat i koji su rasadište ETE. Možda
neumorno treba opetovati, kako u zaključku kaže novinar 'El Munda',
da je 'nasilje koje provodi ETA problem povrede ljudskih prava, a
Francuska, kao i druge zemlje Europske unije, mora toga biti
svjesna i prihvatiti izazov'", piše Anthony Bellanger.