ZAGREB, 11. prosinca (Hina) - Stajališta Vlade RH u odnosu na suradnju s tužiteljstvom Međunarodnog kaznenog suda za bivšu Jugoslaviju, koja je Vlada usvojila na svojoj sjednici u četvrtak, a u ponedjeljak su podijeljena novinarima,
donosimo u cjelosti: "Polazeći od želje Vlade Republike Hrvatske da u punoj mjeri surađuje s Međunarodnim kaznenim sudom za bivšu Jugoslaviju, vjerujući da svi ratni zločini, neovisno o nacionalnoj pripadnosti počinitelja, trebaju biti procesuirani i individualni počinitelji kažnjeni, nastojeći da se u suradnji s Međunarodnim kaznenim sudom prikaže stvarna slika ratnih događanja, logika zbivanja i počinjenja ratnih zločina na području Republike Hrvatske, držeći da je hrvatsko pravosuđe u stanju samo procesuirati sve zločine, pa tako i one ratne, držeći da rezultat rada Međunarodnog kaznenog suda ne smije biti izjednačavanje krivnje i amnestiranje agresora, u potpunosti podržavajući rad Savjeta za suradnju s Međunarodnim sudom pravde i Međunarodnim kaznenim sudom, Vlada Republike Hrvatske traži da Tužiteljstvo Međunarodnog kaznenog suda za bivšu Jugoslaviju u provođenju svojih istraga na području Republike Hrvatske poduzme sljedeće:
ZAGREB, 11. prosinca (Hina) - Stajališta Vlade RH u odnosu na
suradnju s tužiteljstvom Međunarodnog kaznenog suda za bivšu
Jugoslaviju, koja je Vlada usvojila na svojoj sjednici u četvrtak,
a u ponedjeljak su podijeljena novinarima, donosimo u cjelosti:
"Polazeći od želje Vlade Republike Hrvatske da u punoj mjeri
surađuje s Međunarodnim kaznenim sudom za bivšu Jugoslaviju,
vjerujući da svi ratni zločini, neovisno o nacionalnoj pripadnosti
počinitelja, trebaju biti procesuirani i individualni počinitelji
kažnjeni,
nastojeći da se u suradnji s Međunarodnim kaznenim sudom prikaže
stvarna slika ratnih događanja, logika zbivanja i počinjenja
ratnih zločina na području Republike Hrvatske,
držeći da je hrvatsko pravosuđe u stanju samo procesuirati sve
zločine, pa tako i one ratne,
držeći da rezultat rada Međunarodnog kaznenog suda ne smije biti
izjednačavanje krivnje i amnestiranje agresora,
u potpunosti podržavajući rad Savjeta za suradnju s Međunarodnim
sudom pravde i Međunarodnim kaznenim sudom,
Vlada Republike Hrvatske traži da Tužiteljstvo Međunarodnog
kaznenog suda za bivšu Jugoslaviju u provođenju svojih istraga na
području Republike Hrvatske poduzme sljedeće:
1. U potpunosti prihvati kriterij individualizacije krivnje;
2. Prilikom pokretanja postupka pred Sudom poštuje vremenski
slijed i težinu zločina;
3. Procesuira ratne zločine rukovodeći se načelom istine i pravde,
izbjegavajući svaki utjecaj političkih prosudbi u postupku
donošenja odluka;
4. Rukovodi se kriterijem težine počinjenog zločina i odgovornosti
počinitelja, bez obzira na položaj počinitelja u formalnoj
strukturi vlasti, te napusti svoj stav da će progoniti samo
odgovorne na "vodećim položajima";
5. Jednako tretira žrtve i počinitelje, bez obzira na njihovu
nacionalnu pripadnost, te napusti dosadašnju praksu podjele
istražiteljskih timova prema nacionalnoj pripadnosti
počinitelja;
6. Više učini na procesuiranju zločina koje su bivša JNA i srpska
paravojska počinile na području Hrvatske u periodu 1991-1995.
godine, uvažavajući postojeće dokaze za te zločine;
7. Istražuje konkretne zločine, a ne u cjelini legitimne operacije
Oržanih snaga Republike Hrvatske koje su vođene u cilju oslobađanja
međunarodno priznatog teritorija Republike Hrvatske;
8. U potpunosti surađuje s hrvatskim pravosudnim organima na
procesuiranju ratnih zločina za koje se postupci vode pred sudovima
u Republici Hrvatskoj;
9. U zahtjevima za pomoć koje dostavlja Vladi Republike Hrvatske
navede:
a) ime osobe protiv koje se vodi istraga;
b) kazneno djelo za koje se vodi istraga;
c) okolnosti i inkriminirani događaj;
d) relevantnost dokumenata koji se traže;
e) što je moguće veću određenost traženih dokumenata;
10. Kontakte s državnim dužnosnicima i službenicima, bivšim i
sadašnjim, u slučajevima kada ih se želi ispitati o okolnostima za
koja su saznanja dobili u obavljanju službene dužnosti, obavlja
isključivo preko Vlade Republike Hrvatske;
11. Poštuje pozivanje potencijalnih svjedoka na njihovu dužnost
čuvanja službene, vojne i državne tajne, te da poštuje zakonsku
proceduru za oslobađanje osoba od obveze čuvanja službene tajne;
12. U provođenju istražnih radnji na području Republike Hrvatske
pridržava se Statuta Suda, te da poštuje pravni poredak Republike
Hrvatske;
13. Ne primjenjuje dvostruke standarde u procjenjivanju suradnje
pojedinih država.
S obzirom na navedeno, Vlada Republike Hrvatske razmotrit će
mogućnost predlaganja izmjene Statuta Međunarodnog kaznenog suda
za bivšu Jugoslaviju u smjeru definiranja ovlasti Tužiteljstva
kaznenog suda za bivšu Jugoslaviju prema uzoru na ovlasti
Tužiteljstva Stalnog međunarodnog kaznenog suda, definiranim u
Rimskom statutu.
Vlada Republike Hrvatske razmotrit će i mogućnost upućivanja
prijedloga Hrvatskom saboru o izmjeni Ustavnog zakona o suradnji
Republike Hrvatske s Međunarodnim kaznenim sudom za bivšu
Jugoslaviju u smjeru uspostavljanja učinkovitije suradnje
Reupblike Hrvatske i Suda na navedenim stajalištima.
Vlada ocjenjuje da su ova stajališta sadržana i u pismu koje je 18.
studenoga 2000. godine, u ime Savjeta Vlade za suradnju s
Međunarodnim sudom pravde i Međunarodnim kaznenim sudom i uz
suglasnost predsjednika Vlade, glavnoj tužiteljici Međunarodnog
kaznenog suda uputio dr. sc. Goran Granić, predsjednik Savjeta za
suradnju s MSP i MKS.
Vlada Republike Hrvatske, zbog važnosti problema koji prelazi
nacionalne okvire, o svojim stavovima upoznat će predstavnike
međunarodne zajednice."
(Hina) pp br