DE-FR-US-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 3. 4. SIJEČNJA 2001. NJEMAČKI RADIO - RDW3. I. 2001.S prošlom 2000. godinom, završena je prvi, trogodišnji mandat predstavnika za medije pri Organizaciji za europsku sigurnost i
suradnju u Europi, OESS. Ipak, za bivšeg SPD-e parlamentarca, u Bundestagu, Freimuta Duvea, mandat nije produžen. Ruska Vlada je kao jedina, od ukupno 53 zemlje članice OESS-a, uskratila svoj glas. Duve će međutim, na ovaj dužnosti ostati još do kraja prve polovice ove godine. U današnjem pregledu pisanja njemačkog tiska, prenosimo skraćeni intervjuu s Duveom, kojeg su vodili novinari lista, 'Frankfurter Rundschau'. - Vi ste prije tri godine, stupili na dužnost predstavnika za medije pri OESS-u. Što ste od trenutka postigli? = Važno je da se osigura sloboda medija. Prvi put je jednoj, regionalnoj organizaciji uspjelo da na tome zajedno radi. Vlade moraju računati s time da postoji službena kritika kada se novinari proganjaju. U svakom slučaju još uvijek ima mnogo posrtanja. Mi moramo registrirati porast indirektne cenzure, ali i cenzure koja se obavlja ubijanjem. Ne mogu reći da sam ja bio u situaciji da ubrzam proces slobodnog novinarstva. Međutim povećana je budnost, ali i nervoza pojedinih Vlada. To ne bi bilo moguće bez medijskih
NJEMAČKI RADIO - RDW
3. I. 2001.
S prošlom 2000. godinom, završena je prvi, trogodišnji mandat
predstavnika za medije pri Organizaciji za europsku sigurnost i
suradnju u Europi, OESS. Ipak, za bivšeg SPD-e parlamentarca, u
Bundestagu, Freimuta Duvea, mandat nije produžen. Ruska Vlada je
kao jedina, od ukupno 53 zemlje članice OESS-a, uskratila svoj
glas. Duve će međutim, na ovaj dužnosti ostati još do kraja prve
polovice ove godine. U današnjem pregledu pisanja njemačkog tiska,
prenosimo skraćeni intervjuu s Duveom, kojeg su vodili novinari
lista, 'Frankfurter Rundschau'.
- Vi ste prije tri godine, stupili na dužnost predstavnika za medije
pri OESS-u. Što ste od trenutka postigli?
= Važno je da se osigura sloboda medija. Prvi put je jednoj,
regionalnoj organizaciji uspjelo da na tome zajedno radi. Vlade
moraju računati s time da postoji službena kritika kada se novinari
proganjaju. U svakom slučaju još uvijek ima mnogo posrtanja. Mi
moramo registrirati porast indirektne cenzure, ali i cenzure koja
se obavlja ubijanjem. Ne mogu reći da sam ja bio u situaciji da
ubrzam proces slobodnog novinarstva. Međutim povećana je budnost,
ali i nervoza pojedinih Vlada. To ne bi bilo moguće bez medijskih
organizacija, kao što su, recimo, 'reporteri bez granica', od kojih
dobivam provjerene informacije.
- Vaš ponovni izbor morao je biti odložen za 2001. godinu jer Rusija
nije dala svoj glas. Da li se s ruskom Vladom nalazite u posebnom
sukobu ?
= Rusija se vrlo zanimala i zalagala za ovu dužnost. Međutim, mi smo
u slučaju Čečenije, zatim slučaju potapanja ruske podmornice
Kursk, i brojnim drugim pojedinačnim slučajevima morali ruskoj
Vladi postaviti kritička pitanja. I tad je u moskovskom
Ministarstvu vanjskih poslova s vremena na vrijeme pojavljivalo
mišljenje da je OESS-ov opunomoćenik za medije Duve postao čimbenik
koji smeta. Međutim, mislim da će se u sadašnjem, neformalno
zaključenom, produženju moga mandata doći do zaključka u kojem će i
ruska Vlada, iznova glasovati za moj izbor. Do tada, ja u svakom
slučaju ostajem u ovoj dužnosti.
- Kakvu ulogu igra internet kada je riječ o slobodi medija?
= Mi ne bismo imali plebiscitarni karakter da smijenimo,
jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića, da toliko mnogo
mladih ljudi nije bilo u stanju služiti se informacijama s
interneta, te da oporbeni političari nisu imali mogućnost da njihov
radio B 92, što ga je režim bio zatvorio, dovesti na internet, i on
na taj način ovom tehnikom i dalje biti dostupan narodu. Slično je
stanje u Iranu, koji ne pripada, zemljama članicama OESS-a, i gdje
jedan cijeli naraštaj - prije svih žena, može računalom doći do
svjetskih informacija koje opet jačaju njihovu samosvijest, kada
je riječ o njihovu prosvjedu. Postoji međutim i negativna pojava,
kao recimo kriminalitet u kompjuterskoj mreži, ili zlostavljanja
čime će se moja služba u sljedećoj godini morati posebno baviti.
- U kojoj se mjeri mogla do sada etablirati sloboda medija na
Balkanu?
= Na Balkanu središnja tema čak i nije sloboda medija. Problem je
mnogo više što su gotovo sve medije politizirale pojedine političke
skupine.
- Što najviše nedostaje u vašem poslu: javna pozornost ili novac?
= Prije javna pozornost. Praćenje našeg posla moglo bi biti
intenzivnije, prije svega u medijskoj publicistici. Na kraju
krajeva ona se u prošlim godinama znatno povećala, iako osnovna
pitanja i dalje ostaju izvan pozornosti, kao i druge inicijative
koje služe slobodi tiska.
***
Već je započelo odbrojavanje posljednjih godinu dana i za njemačku
marku, francuski franak, talijansku liru i čitav niz drugih
nacionalnih valuta 12 zemalja takozvanog 'prostora eura'. Jer od
prvog dana sljedeće godine euro ulazi i u svakodnevnu uporabu. Dok
euro posljednjih dana sve više jača u odnosu na američki dolar -
pretekao je već i 94,5 centi, u posljednji tren čuju se sve glasniji
izrazi bojazni, što će taj prijelaz doista donijeti. Prema
istraživanju njemačkog lista 'Focus Money' čak 70 posto od 1500
ispitanih bi ipak radije ostali kod njemačke marke. Posebno su
Klari Schumann (novčanica od 100 DM), Baltazaru Neumanu (50 DM) i
ostalom društvu s njemačkih novčanica vjerni na Istoku gdje bi ih
rado u novčarkama vidjelo 77 posto bivših stanovnika DDR-a. Čak bi i
mladi - maturanti i srednjoškolci - 55 posto radije ostali kod
njemačke nacionalne valute.
Euro je već stupio na snagu i obični građani nemaju osjećaj kako je
njemačka marka već godinu dana tek indeks unutar eura. A što će
uvođenje novčanica i kovanica sa sobom donijeti - i to se otprilike
zna: 18,7 milijardi maraka - ili ako baš hoćete, oko 9,7 milijardi
eura - troškova, i to samo u bankovnom sektoru i sektoru trgovine na
malo. Državni tajnik financija, Karl Diller stoga je izjavio, kako
je jamačno kako će za sve sudionike uvođenje eura izazvati ozbiljne
troškove, ali vladajuća koalicija je sa novogodišnjom čestitkom
uputila i jasno upozorenje kako ne namjerava pokrivati nastupajuće
troškove. Troškove će snositi onaj, gdje će troškovi nastati.
(RDW)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
3. I. 2001.
Tri mršave bosanske razine, prilog Ivan Lovrenović.
Tri su razine od kojih izravno zavisi bliska i dalja budućnost Bosne
i Hercegovine, a ni na jednoj od tih razina još se ne naziru
kvalitativno i bitno drukčiji odnosi od onih koji su u cijelom
postdaytonskom razdoblju zamračivali perspektive i onemogućavali
predviđanja. Prednovogodišnje uspostavljanje nove parlamentarne
strukture, politički bastardne i funkcijski unaprijed
paralizirane, očevidno ide na ruku svim zagovornicima statusa quo,
a SDP-ovu alijansu za promjene, ionako krhku, dovodi pred velike
teškoće. Snaga, potrebna za afirmaciju i pokretanje ozbiljnijih
integracijskih procesa, gotovo sigurno će i dalje biti bačena u
beskrajnoj igri parlamentarnih opstrukcija i apsolutizacije
partikularnih etničkih interesa.
Druga važna razina, odnosi u najbližemu susjedstvu, jest
rasterećena padom Tuđmanova režima u Hrvatskoj i Miloševićeva u
Srbiji. No, recentno intenziviranje kombinatorike na relaciji
između Banje Luke i Beograda, kao i permanentne nesuglasice oko
Bosne unutar vladajuće šestorke i javnosti u Zagrebu, pokazuju kako
je još na snazi panetnička logika tzv. 'specijalnih odnosa',
umjesto uspostavljanja zdravih, emancipiranih odnosa među
susjednim državama.
Ni na trećoj razini, bitnoj za Bosnu i Hercegovinu, stvari ne stoje
tako da bi građanima ove zemlje otvarali jasne i sigurne
perspektive. Riječ je o politici međunarodne zajednice i njezinih
predstavnika, institucija i foruma, zaduženih za suupravljanje
Bosnom i Hercegovinom. U njihovom djelovanju već je toliko
proturječja, nejasnoća pa i očevidno štetnih i kontraproduktivnih
postupaka, da to zahtijeva ozbiljnu i sustavnu svakodnevnu
kritičku analizu. O tomu sve više govore i inozemni, nepristrani
analitičari.
Međutim, pošto u Bosni i Hercegovini vlada gotovo posvemašnja
odsutnost racionalnih uvida u vlastitu situaciju, svi ovi
nedostaci i pogreške međunarodne zajednice bivaju interpretirani i
iskorištavani skoro isključivo u svrhu širenja ksenofobije i
političke paranoje s pojedinih etničko-partijskih stanovišta.
Zanimljivo je primijetiti kako su u tomu podjednako aktivni
politički i vjerski prvaci na sve tri dotične strane.
U prvu godinu razvikanoga i glamurozno dočekanog kalendarskog New
Agea, kao i u novo dvogodišnje izborno razdoblje, Bosna i
Hercegovina, očito, ulazi s mršavim izgledima za ozbiljnije
promjene, ako do njih ne dođe sinkrono na svim trima spomenutim
razinama.
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
3. I. 2001.
Pregled tiska
"U središtu pozornosti britanskog tiska od međunarodnih je tema i
dalje kriza na Bliskom istoku. Tako 'The Guardian' opširno piše o
prijetnjama islamističke militantne skupine Hamas usmjerenih na
palestinskog vođu Jasera Arafata. Hamas će, kako prenosi list,
svoje terorističke akcije usmjeriti protiv samoga Arafata ukoliko
on pristane na mirovni prijedlog Billa Clintona. Vođa Hamasa na
Zapadnoj obali, Hasan Jusuf u interviewu za 'The Guardian' je rekao
kako će gospodin Arafat biti prisiljen odbiti predloženi sporazum.
On je dodao kako politička opasnost za palestinskog vođu ne leži
samo u sučeljavanju s Hamasom, već u rascjepu unutar njegove
vlastite organizacije Fataha koja je od obnove sukoba u rujnu,
prema Jusufovim riječima, uspostavila čvrste veze s Hamasom.
Također je najavio kako Hamas namjerava obnoviti svoju kampanju
samuobilačkih napada na Izrael, poput onih koji su poduzimani od
1994. do 1996. godine. Hamas neće prestati s borbom i
bombardiranjem dok se ne okonča okupacija, zaključio je u
interviewu vođa islamističke militantne skupine Hamas na Zapadnoj
obali Hasan Jusuf.
'The Financial Times' izvješćuje o također teškom stanju u kojem se
nalazi čelni čovjek druge pregovaračke strane, izraelski premijer
Ehud Barak. On se, kako prenosi ovaj list, sada nalazi pod velikim
pritiskom domaće javnosti da prekine bilo kakve daljnje napore za
obnovu razgovora. Većina Izraelaca smatra kako gospodin Barak
sada, mjesec dana uoči izbora, nema nikakvog prava nastaviti s
pregovorima o mirovnom procesu, posebice kada njegova vlada
nadzire samo manjinu u tamošnjem parlamentu. Istodobno, kako
ističe list, upravo povratak za pregovarački stol i konkretni
koraci prema postizanju trajnog mira predstavljaju jedinu nadu
gospodina baraka uoči predstojećih izbora. Analitičari
procjenjuju kako bi samo to moglo povećati Barakove izborne šanse.
'The Independent', pak, situaciju oko pregovora za mir na Bliskom
istoku ocjenjuje vrlo kritičnom, te podsjeća na riječi bivšeg
izraelskog pregovarača Urija Savira koji je svojedobno u Oslu kazao
kako između značajnog napretka i velike katastrofe na Bliskom
istoku postoji vrlo tanka linija.
Britanski tisak komentira vijest da su SAD potpisale sporazum o
osnutku prvog Međunarodnog krivičnog suda. Tako 'The Guardian' u
jednom od svoja dva komentara taj potez ocjenjuje pokušajem Billa
Clintona da uoči odlaska iz Bijele kuće preko noći izgradi svoje
predsjedničko nasljeđe. Joan Smith u svojem komentaru naziva ga,
pak, hipokritom.
Novi srpski premijer suočava se s velikim problemima, piše današnji
'The Financial Times', te će zbog odluke Vrhovnog suda o
ponavljanju izbora u 19 općina morati odgoditi konačno
sastavljanje nove srpske vlade. No, to ponavljanje izbora, kako
ističe list, neće utjecati na konačni izgled parlamenta u kojem
donedavna oporba ima više od dvotrećinske većine. Sam novi srpski
premijer ističe kako će njegova vlada biti vlada reformi, te kako je
potrebno ostvariti politički konsenzus, te prevladati nesporazume
koji su često negativno utjecali na odnose unutar koalicije.
Gospodin Đinđić je najavio kako namjerava radikalno smanjiti broj
ministara, te kako će njegova vlada biti najjeftinija koju je
Srbija ikada imala. kada je riječ o prioritetima nove srpske vlade
to će, prema Đinđićevim najavama, ponajprije biti stvaranje
stručnoga povjerenstva koje će istražiti zloporabu državnog novca,
te pripremiti prijedloge zakona u cilju borbe protiv korupcije.
Kada je riječ o najavljenim reformama, kako smatra list, Zoran
Đinđić je sebi i svojoj vladi zadao nimalo jednostavnu zadaću. On
mora uništiti i postojeći sustav zasnovan na nepotizmu i pljački,
koji su poharali većinu državnih tvrtki i banaka, potom reformirati
korumpirane policijske snage i postaviti temelje održiva
gospodarskoga razvoja".
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
2. I. 2000.
Putin i ruska vanjska politika u 2000. Prilog Eve Conant.
2000. je bila godina u kojoj je svijet upoznao novog ruskog
predsjednika - Vladimira Putina - čelnika koji je vanjsku politiku
stavio na prvo mjesto svojih prioriteta. Gospodin Putin je podcrtao
želju da obnovi ruski prestiž u međunarodnoj diplomaciji, ali
istodobno je vodio politiku ruskog interesa u takozvanim 'zemljama
koje izazivaju zabrinutost', kao što su Sjeverna Koreja i Iran.
Naša izvjestiteljica iz Moskve razmatra kako je i zašto gospodin
Putin započeo svoju vanjskopolitičku kampanju obilazeći zemlje
koje su bile bliske negdašnjem sovjetskom bloku.
Ruski predsjednik Vladimir Putin 2000. je godinu proveo putujući po
svijetu - razgovarajući o raketnom sustavu sa Sjevernom Korejom,
pokušavajući pomoći oko uspostave mira na Srednjem istoku,
skupljajući potporu zemalja kao što je Kina za suprotstavljanje
američkim planovima za izgradnju proturaketnog štita. Njegov je
predsjednički mandat započeo predstavljanjem nove ruske vanjske
politike, a tijekom devet mjeseci gospodin Putin je više proputovao
nego što je njegov prethodnik Boris Jeljcin u nekoliko godina.
Cilj te nove ruske vanjske politike bio je osigurati Moskvi
respektabilno mjesto u novom svjetskom poretku i to bez ignoriranja
gospodarskih ograničenja koje ima Rusija. Gospodin Putin je opisan
kao europski orijentiran političar, odnosno kao čovjek više
zainteresiran za integraciju Rusije u Europu nego za praćenje
američkih inicijativa. Isto tako 2000. godina je pokazala jasna
nastojanja za obnavljanjem veza s nekim sovjetskim saveznicima kao
što su Kuba, Sjeverna Koreja, Iran ili Libija - dakle, zemalja koje
Zapad smatra 'otpadnicama od međunarodne zajednice' bilo zbog
nuklearnih prijetnji, bilo zbog navodnog sponzoriranja terorizma
ili nedostataka demokracije.
Na kraju godine vanjskopolitička inicijativa predsjednika Putina
nastojala je popuniti svu vanjskopolitičku prazninu nastalu zbog
turbulencije na američkoj političkoj sceni. On je tako znao iz
Sjeverne Koreje poručiti da ta zemlja nije nuklearna prijetnja za
Sjedinjene Države ili je nastojao srednjoistočne čelnike
nagovarati da započnu razgovore nakon višetjednih nasilja na
palestinskim područjima. Politički analitičar Andrej Kortunov
kaže da je gospodin Putin više nacionalist i domoljub nego njegov
prethodnik Boris Jeljcin koji je više pratio diktate
vanjskopolitičkih ciljeva zapadnih zemalja, nego što je ispunjavao
vlastite ruske potrebe. Do toga je u velikoj mjeri, kaže naš
sugovornik, došlo zbog prodemokratskog imidža na kojem je gospodin
Jeljcin temeljio svoju vlast.
= Gospodin Putin je više oportunist, veći je pragmatičar, a može se
reći, i veći je cinik nego Boris Jeljcin. Jeljcin je bio uvjereni
antikomunist. Putin, naravno, nije komunist, ali on, također, nije
ni antikomunist. Upravo zbog toga on može sebi dopustiti i
putovanje u Sjevernu Koreju ili na Kubu - što si njegov prethodnik
jednostavno nije mogao dopustiti.
Sergej Markov, direktor Instituta za političke znanosti, kaže da na
gospodina Putina Rusi gledaju kao na nekoga kome je rusko
gospodarstvo važnije od ideologije - na primjer - on kaže da će
Rusija poduzeti unosnu prodaju oružja Iranu unatoč očekivanim
osudama Zapada. Analitičari kažu da prodaja oružja zemljama kao što
su Iran, Libija, Sirija i Sjeverna Koreja mogu Rusiji donijeti
godišnju zaradu veću od 450 milijuna dolara, što bi nadoknadilo
eventualni financijski gubitak uzrokovan potencijalnim američkim
sankcijama.
= Putin nije car poput Jeljcina. On je pragmatični menadžer koji
pokušava voditi rusku vanjsku politiku ekonomskim, a ne ideološkim
motivima - kaže Sergej Markov.
Međutim, neki politički analitičari ističu da je predsjednik Putin
koji je nekoć radio u KGB-u, zapravo više vođen ideologijom, ali
drukčijom ideologijom nego što je to bio Boris Jeljcin, jer
pokušava zaliječiti psihološke rane ruskih političara koji su
duboko frustrirani jer drže da su izgubili 'hladni rat'.
= Zato ćemo ponekad moći vidjeti i njegov paranoidni
antiamerikanizam - kaže neovisni analitičar Andrej Piontkovskij.
Naglašavajući da predsjednik Putin pokušava održati određenu
političku ravnotežu, za što kao primjer može poslužiti pomilovanje
od 20-godišnje zatvorske kazne američkog državljana Edmunda Popea
osuđenog za špijunažu, gospodin Piontkovskij podsjeća i na
suprotan primjer. Riječ je o nedavnoj tragediji ruske nuklearne
podmornice Kursk, jer ruska Vlada uporno inzistira da se Kursk
sudario s nekim stranim plovilom i da je to bio razlog potonuća.
= To je priča za inozemstvo - tvrdi Andrej Piontkovskij. Mislim da
ukoliko se ta laž stalno ponavlja da će ruski dužnosnici zaista i
sami početi vjerovati u nju zbog toga što im je teško prihvatiti
istinu. Razumijevanje svijeta kao konfrontacije između
Amerikanaca i Rusa psihološki je komotnije prihvatiti nego
prihvatiti realnost u kojoj se nalazi naša ekonomija ili prihvatiti
sadašnju poziciju Rusije u svijetu.
Predsjednik Putin je energično prihvatio takozvanu novu vanjsku
politiku. S velikom popularnošću koju predsjednik Putin uživa kod
kuće, on ima mnogo bolji reiting nego ostali čelnici u novije doba
ruske povijesti i čini se da su njegovi ciljevi u vanjskoj politici
dobrodošli u Rusiji, iako možda izazivaju određenu zabrinutost.
(VOA)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
3. I. 2000.
Povratak u budućnost: globalizacija raste i politizira se
"Globalizacija je revolucionarna sila koja će opstati. No
globalizacija slijedećih 10 godina biti će drukčija od one
posljednjih 10. Vanjska politika morat će se manje usmjeravati na
gospodarsku stranu globalizacije a više na onu političku.
Tijekom 1990-tih, u prvoj fazi globalizacije, gospodarstvo je bilo
na prvom mjestu. Nakon deset godina, zemlje diljem svijeta su
ukinule gospodarski nadzor, izmijenile sredidbu industrija i
liberalizirale gospodarstva. Dok su tržišta kapitala iskazivala
svoju moć, vlade su počele misliti kako nemaju mnogo moći nad
vlastitom sudbinom.
No kako ulazimo u drugo desetljeće globalizacije, zemlje su
shvatile kako ograničenja kapitalizma nisu niti približno snažna
niti predvidljiva kako su mnogi to vjerovali.
U Europi, vlade reformiraju svoja gospodarstva zadržavajući svoj
status države s punim socijalnim osiguranjem. (...)
U međuvremenu, u pregovorima glede svega, od genetski modificirane
hrane do kulturnih zbivanja, gospodarstvo zauzima mjesto iza
politike. Europljani su odlučili kako žele platiti cijenu u
neučinkovitosti za vlastite političke vrijednosti.
Ignoriranje političke dimenzije globalizacije već je imalo svoju
cijenu. Nigdje ovo nije bilo očitije nego kada je u pitanju
gospodarska kriza Istočne Azije krajem 1990-tih, posebice u
Indoneziji. Nakon te krize, MMF i Washington pomogli su svrgnuti
režim predsjednika Suharta, nadajući se da će uslijediti radikalne
gospodarske i političke reforme. Umjesto toga, čitava je zemlja
utonula u siromaštvo. Gospodarstvo se smanjilo gotovo za pola,
brišući tako 20 godina gospodarskog rasta, bacajući desetke
milijuna ljudi ispod granice siromaštva i uvlačeći zemlju u etnička
nasilja.
Treba uzeti u obzir i suprotnu sudbinu Malezije, koja se oporavila
od istočnoazijske krize jednako brzo kao bilo koji od njezinih
susjeda unatoč zadrtosti njezina diktatora, Mahatira bin Mohamada.
Jedan je indonezijski intelektualac ovo tužno komentirao: 'Mnogi u
mojoj zemlji željeli bi da je Suharto učinio ono što je učinio i
Mahatir - usprotivio se MMF-u i krenuo vlastitim tempom. U tom bi
slučaju danas bili u mnogo boljem gospodarskom stanju.'
Ili, npr. trgovina. Pregovori glede širenja globalne trgovine
zaustavljeni su. Zemlje trećeg svijeta vjeruju da su bez nekih
koncesija Zapada ti pregovori postali jednosmjerna ulica u kojoj
samo oni otvaraju svoja tržišta. No zapadne zemlje ne žele se odreći
domaćih subvencija (...) bez obzira na to koliko iskrivljuju
globalna tržišta. Globalizacija ide samo do te granice. Tu je zatim
i Srednji Istok, gdje zavodljivost globalizacije nije imala
velikog uspjeha. Bill Clinton, Shimon Peres i drugi naslikali su
sliku novog Srednjeg Istoka zasnovanu na suradnji, gospodarskoj
međuovisnosti i rastu. No Jaser Arafat razumije da u takovom
svijetu palestinska vlast, a ni on osobno, ne bi napredovali.
Zemlje kao Irska i Izrael imaju velike koristi od dostupnosti
globalnog gospodarstva pa preuzimaju i političke rizike. No većim
dijelom svijeta vlada politička elita koja se ne usuđuje
liberalizirati jer bi time ugrozila svoju vlastitu moć - sjetimo se
Afrike, Središnje i Južne Azije. Za njih globalizacija nije prilika
nego prijetnja.(...)
Globalizacija je dominantna sila u današnjem svijetu i izrazito
progresivna. No kada se Washington zalaže za gospodarsku
liberalizaciju, na umu bi trebao imati politički kontekst u kojem
pojedine zemlje i režimi postoje. Kada pokušava proširiti slobodnu
trgovinu, mora se zalagati i za političke kompromise s ciljem
unaprjeđivanja pregovora.
Kada je u pitanju Europa, npr., morat će koristiti politička
uvjeravanja kako bi modificirao stavove EU-a glede poljodjelstva,
da se sankcije glede Iraka ni ne spominju.
Konačno, postoji i druga strana globalizacije. Krvava raskršća
slijedećeg desetljeća biti će mjesta na kojima će se globalizacija
sresti s terorizmom. Svi krasni aspekti razvoja novog gospodarstva
- sve niže cijene, manje granica, laka komunikacija - pomažu
međunarodnim teroristima i kriminalcima jednako kao i poslovnim
ljudima. A samo dobro vođena sila - vojna, gospodarska i politička-
može se suočiti s ovom novom prijetnjom.
Posljednja era globalizacije, krajem 19. stoljeća, također je bila
brza. I tada su nastale fantastične tehnologije - struja, npr.,
koja je promijenila svijet. I ona je mnoge izbavila iz siromaštva.
Ta je era završena ne lošim gospodarstvom nego lošom politikom-
nacionalističkim suparništvima koji su doveli do Prvog svjetskog
rata.
Danas je gospodarstvo globalizacije u dobrom stanju. Politika
nije", piše Fareed Zakaria za New York Times a prenosi list.
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
3. I. 2001.
Život bez NATO-a
"Državni tajnik nove uprave, Colin Powell, i savjetnica za
nacionalnu sigurnost slijedećega predsjednika, Condoleezza Rice,
iznijeli su glavne probleme vanjske politike s kojima se očekuju
suočiti. Nema iznenađenja. Glatki prijenos vlasti. Uobičajene
općenitosti: Srednji Istok, Irak Sadama Huseina, potreba da
američki vojni resursi, koji su sada nategnuti diljem svijeta, budu
rasterećeni, te uvjeravanje američkih saveznika da se Amerika ne
namjerava izolirati.
Iz svega nedostaje priznanje da je moćni savez na kojemu počiva
veliki dio američke politike suočen s ozbiljnim poteškoćama. NATO,
naime, osigurava sigurnost Europe već pola stoljeća. NATO je i
dalje neophodan za trajnu stabilnost. Pa ipak, danas njegovoj
solidarnosti prijete neke od njezinih europskih članica.
15 zemalja - članica EU-a potvrdilo je svoju namjeru da osnuju
vlastitu vojnu silu, 60.000 vojnika koji bi bili spremni za odlazak
na teren do 2003. godine. U nju bi bili uključeni kontingenti
nacionalnih vojski(...), uvježbani i opremljeni za godinu dana
službe u sklopu misije koju bi odredila EU. Ovo bi moglo uključivati
i prevenciju sukoba, humanitarnu pomoć, rješavanje kriza i jačanje
mira kao ono na Kosovu.
Cilj, tvrde Europljani, jest rješavanje vlastitih sigurnosnih
pitanja bez pomoći Washingtona, posebice kada su u pitanju stvari
koje nisu od izravnog američkog probitka. Pitanje je kako bi se ovo
uklopilo u sam NATO. Osnovni pokretač programa jest Francuska, koja
želi samo najlabaviju vezu sa savezom. Ona posebno zahtijeva u
potpunosti neovisno osoblje za planiranje i pothvate koje određuje
i vodi EU.
Francuska je desetljećima u ime europske autonomije nastojala
smanjiti američki utjecaj u Europi. Godine 1954. Francuska je
izumila Zapadnu Europsku Uniju kao obrambenu zajednicu koja
isključuje SAD. WEU je na kraju stopljen s EU-om, čija članica
također nije SAD.
Godine 1966. predsjednik Charles de Gaulle izbacio je stožer NATO-a
iz Pariza i izvukao svoju zemlju iz vojnoga zapovjednog ustroja
koji je integrirao NATO.
Zbog svega toga, ni Gaulle ni njegovi nasljednici nisu promijenili
činjenicu da bi tijekom hladnoga rata europska sigurnost bila
iluzija bez američkog sudjelovanja u NATO-u. A kada se Jugoslavija
1991. raspala, Francuzi i Britanci nisu ništa poduzimali sve dok
SAD nije počeo sa zračnim napadajima, a u Daytonu sklopljen mirovni
sporazum. Godine 1999. opet je SAD bio taj koji je vojnom akcijom
istjerao Miloševićeve srbijanske 'etničke čistače' s Kosova.
Iako su Europljani snosili najveći dio tereta na Kosovu, vojna
kampanja je bila gorko poniženje. Bez američke moći - koja je
iskazana kroz NATO(...)- sve bi propalo.
Većina Europljana svjesna je ovoga i žele da njihova nova vojna sila
djeluje preko NATO-a(...). Francuska, velika nacija koja odbija
suočiti se s činjenicom da je drugorazredna sila, ne može
promijeniti činjenicu da se europska zračna obrana danas sastoji od
18 američkih AWACS zrakoplova. Može se podrugivati američkoj
supersili nazivajući ju 'hyperpuissance', no prošla bi desetljeća
prije nego što bi se Europa mogla mjeriti s njom i opstati sama.
Stručnjaci tvrde da bi vojni proračuni u tom slučaju trebali biti
povećani za (...) 50 posto čak i samo da bi se započelo s dugo
odlaganom modernizacijom.
Europa bi trebala prokrčiti sebi put kroz niz kontradikcija. (...)
Što se tiče uskladbe sigurnosnih ciljeva NATO-a i EU-a, osam od 19
članica NATO-a ne nalazi se u EU-u a EU se nalazi u procesu širenja
na više od 20 zemalja. Nacrt europske obrane i sigurnosne politike
(...) čak ni ne postoji.
Postoji stvarna opasnost da bi ovaj pokus mogao zasjeniti i
potkopati učinkovitost NATO-a kao jedine europske utvrđene,
iskušane sigurnosne organizacije i temelja Zapadne zajednice.
Opasnost je u tome da vojna i gospodarska sila SAD-a ne mogu učiniti
ništa s time u svezi.
Mnogi Europljani istinski su uplašeni time da bi se SAD još jednom
mogla okrenuti od njih kako bi se bavila vlastitim problemima.
Uvjeravanja nisu dovoljna. Potrebne su finese da bi se iskorijenile
sumnje i strahovi koji sada iskrivljuju hvale vrijedan cilj-
europske integracije na svim područjima", piše Richard C.
Hottelet.
THE LOS ANGELES TIMES
3. I. 2000.
Putin izaziva zabrinutost
"Ruski predsjednik Putin popularan je čelnik. Bio je strog prema
pobunjenoj Čečeniji, učinivši tako Ruse ponosnima na vojnu moć
svoje zemlje. Umirovljenici ponovno dobivaju svoje mirovine a
gospodarstvo je u porastu. To je za većinu Rusa, za koje je kolaps
Sovjetskog Saveza značio nesigurnost i siromaštvo, najbitnije. Ono
što Rusima nije tako bitno, a Washingtonu jest, Putinova je
sklonost autoritarnom vladanju, koja se očitovala u njegovom
nemilosrdnom napadu na političke slobode i sve veću netoleranciju
prema kritikama medija.
Prva godina na vlasti 48-godišnjeg predsjednika rezultirala je
različitim gospodarskim postignućima i demokratskim štetama.
Putin je pokazao svoju predanost gospodarskom napretku
inzistirajući na tako potrebnoj poreznoj reformi(...).
Ovo su dobri rezultati no nekadašnji član KGB-a svoju zemlju
svakoga mjeseca sve više vuče nazad u doba Sovjetskog Saveza - jake,
centralizirane moći i snažne netolerancije prema kritici.
Putin je pokušao uvjeriti strance kako ne pokušava poništiti
demokratska postignuća Rusije, tvrdeći: 'Uvjeravam vas da nema
opasnosti da će čitavi ustroj demokratskog društva kakav je stvoren
u posljednjih 10 godina biti uništen.' No njegova zamisao
demokracije ona je u kojoj središnja moć nema konkurencije. Umanjio
je ovlasti regionalnih guvernera a na izborima koji su održani
prošlog mjeseca pomogao je zaposliti vojne i sigurnosne dužnosnike
kao čelnike područnih uprava.
Ruski mediji koji se nisu slagali s načinom na koji je Kremlj vodio
rat u Čečeniji skupo su platili. Andrej Babicki, izvjestitelj Radio
Free Europe koji je kritizirao kampanju uhićen je prošloga siječnja
i držan u zatočeništvu nekoliko tjedana, i nije se znalo gdje je.
Neovisna Tv mreža- NTV, Media Most-a, zauzeta je a njezin je
vlasnik, Vladimir A. Guzinski, nakratko zatvoren. Guzinski se sada
nalazi u španjolskom zatvoru čekajući izručenje, a ruske su porezne
vlasti pokrenule pravni postupak s ciljem likvidiranja NTV-a.
Prema Putinovom mišljenju, zadaća medija jest davati punu potporu
njegovu režimu. To je pojašnjeno prošloga rujna kada je Kremlj
objelodanio novu vladinu doktrinu glede informacijske sigurnosti.
Ruski liberali ju vide onakvom kakva jest: režim sankcija protiv
kritički raspoloženog tiska.
Putinov energični image i njegova uvjerenost da je Rusija velika
sila koja ponovno treba zauzeti svoje mjesto u svijetu kod kuće su
ga učinili popularnim. No nedemokratske metode koje koristi,
Rusiju vuku unazad a to bi trebalo brinuti skoru Bushovu upravu i
njezine zapadne saveznike. Jasno je da bi odlučna demokratska
Rusija bila izazov, no autoritarna Rusija prijetnja je globalnoj
sigurnosti", stoji u uvodniku lista.
FRANCUSKA
LE MONDE
3. I. 2001.
Uspostava američkog proturaketnog štita zapet će o Kinu
"Strategijska doktrina koju novi poglavar Bijele kuće želi
provesti u djelo temelji se na programima National Missile Defense
(NMD) i Theater Missile Defense (TMD) koji se međusobno dopunjuju,
a Sjedinjenim bi Državama trebali omogućiti da jamče vlastitu
sigurnost i sigurnost svojih saveznika od raketnih napadaja iz
neprijateljskih zemalja i terorističkih skupina koje posjeduju
takvo oružje. Washington je već ponudio Japanu da se okoristi njima
kako bi se zaštitio od napadaja iz Sjeverne Koreje i planira da
Tajvan uključi u sustav. Poput Rusije na europskom području, Kina
se žestoko usprotivila toj zamisli koja bi poništila njezine
najnovije napore na putu da postane vjerodostojna balistička sila.
To bi, prema njezinu mišljenju, značilo poticati Tajvan da se
konačno oslobodi pokroviteljstva Pekinga nad otokom.
'Proturaketni štit' mogao bi biti prva provjera vanjske politike
republikanskog predsjednikovanja.
U Aziji će George W. Bush, barem koliko i u Europi, imati teškoća da
provede strateške zamisli koje je zagovarao u predizbornoj utrci:
povlačenje kopnenih snaga koje sudjeluju u operacijama očuvanja
mira i provedba programa 'proturaketnog štita' koji bi trebao
odvratiti svaku opasnost od napadaja na SAD ili njegove saveznike.
Jer, TMD na kojemu se temelji ta strateška doktrina, ponajprije
otvoreno napada crte loma koje je Clintonova diplomacija htjela
izbrisati.
'Može se reći da će političke prepirke poput ljudskih prava i
demokracije biti manje, dok će se povećati vojni nesporazumi oko
pitanja kao što je Tajvan, obrambene rakete i nadzor nad oružjem',
rekao je sredinom prosinca kineski strateg kojeg navodi 'New York
Times'. Ukratko, Peking je svjestan da je došao do točke u kojoj
lijepe fraze Billa Clintona o uspostavi prividnog 'strateškog
partnerstva' između Washingtona i Kine neće biti dovoljne da
prikriju konkretno neprijateljstvo između današnjih kineskih
interesa i američkih životnih interesa na drugoj obali Tihog
oceana.
Jedini je pravi partner SAD-a na Dalekom istoku - osim Južne Koreje,
gdje je raspoređeno 37 tisuća američkih vojnika - Japan. Ovaj
potonji bio je u najmanju ruku razočaran 'kineskim tropizmom' kojeg
je pokazao Bill Clinton i njegova vlada. On je zato s odobravanjem
dočekao izbor g. Busha mlađeg koji je u nekoliko navrata istaknuo da
od arhipelaga kani načiniti glavno uporište američke politike u
Aziji. Ta politika nije moguća bez jačanja japansko-američkog
saveza čija je prvotna svrha bila da obeshrabri pustolovni duh
zemalja poput Sjeverne Koreje, koja službeno nije odustala od
nabavke suvremenog balističkog oružja, unatoč neodređenim
obećanjima koja je u zadnje vrijeme vrhovni poglavar Kim Jong-il
davao američkoj upravi kojoj izlazi mandat. (...)
Kineski se čelnici pak plaše da bi se njihova moć vojnog
zastrašivanja Tajvana mogla smanjiti nakon uključivanja otoka u
TMD; i, istodobno, da će biti uvučeni u utrku u naoružavanju koja je
još skuplja od sadašnjih napora u modernizaciji vojske. Poticaji
neovisnosti Tajvana, koji bi mogli dovesti do proširenja TMD-a na
otok, 'ozbiljno bi pogoršali kinesko-američke veze', kažu kineski
dužnosnici. Imenovanje g. Rumsfelda u ministarstvo obrane povećava
njihovu zabrinutost, to više što ovaj nema puno predrasuda o Kini.
Dok sjevernoistočna Azija očito zauzima prvo mjesto među zadaćama
buduće američke vlade, ista bi ju ocjena trebala potaknuti da
dvostruko poveća oprez prema 'grickanju' koje je za dvaju mandata
Billa Clintona provodila Kina u pravcu njezine južne periferije - u
Južnom kineskom moru i prema Indijskom oceanu, preko Burme. (...)
Što se tiče potkontinenta, štit nije najveća briga Indije koja se
osjeća nepozvana u raspri i koja napose očekuje hoće li g. Bush
nastaviti politiku njegova prethodnika prema njoj i Islamabadu,
kako bi pokušao ukloniti napetost između dvojice susjeda koji su
ujedno i nuklearne sile. No, na koncu, zabrinutost koju su članovi
nove američke momčadi više puta očitovali zbog uspostave u SAD-u
sustava obrane od terorističkog raketnog napada, tiče se također
azijskog gorja gdje se skrivaju neki zakleti neprijatelji
Washingtona, među kojima i muslimanski milijarder saudijskog
podrijetla Usama Ben Laden", piše Francis Deron s izvjestiteljima
iz Pekinga, Tokija, Bankoka i New Delhija.
Euro: odlučujuća godina
"Zbog duljine procesa na koncu smo zaboravili: godina koja počinje
završit će se konačnim prijelazom na euro, zajedničku valutu
dvanaesterih europskih zemalja. U sljedećih će dvanaest mjeseci
trebati svladati više zapreka praktične i tehničke naravi, kako bi
se cilj napokon dostigao.
Kao i druge nacionalne valute, franak će 1. I. 2002. ustupiti mjesto
zajedničkoj valuti, ali će službeno prestati postojati tek 17. II.
2002. u ponoć. Takozvano razdoblje dvostrukog optjecaja između
ovih dvaju nadnevaka, omogućit će da se zamijene novčanice i
kovanice, da se kupuje za franke u gotovu novcu, ali će povrat
najčešće biti u eurima. Banke će do 30. VI. besplatno obavljati
zamjenu, vjerojatno samo za svoje klijente, dok će u zadnjoj fazi
Banque de France primati kovanice tri, a novčanice deset godina.
Stručnjaci misle da će tom prigodom isplivati na površinu 150
milijarda franaka koji su se uglavnom čuvali u novčanicama od
petsto i dvjesto franaka, bilo da su se skrivali u čarapi, ili su
sumnjiva podrijetla. To je zgodna prilika za bankarske ustanove
koju prati opasnost od mogućeg pranja novca.
Kako god bilo, s novim tisućljećem započinje novo doba u povijesti.
Nikada se u prošlosti takav novčarski prevrat nije istodobno
dogodio u tolikom broju zemalja. Nikada također sličan događaj nije
bio toliko važan na političkom i na gospodarskom polju. Jaka
Europa, u koju se zaklinju Predsjednik Republike i premijer u
svojim novogodišnjim porukama, znatno ovisi o njezinu uspjehu.
Etape koje dolaze, bit će odsudne za dotične narode i za predodžbu
koju će s budućim naraštajima stvoriti o europskoj izgradnji.
To je još jedan razlog da se zabrinemo za dobar raspored susreta
utvrđenih u kalendaru monetarnog zaokreta u ovoj odlučujućoj
godini. To više što je ona već obilježena pripravom za
parlamentarne i predsjedničke izbore 2002. Bilo da sve prođe dobro,
ili da se, naprotiv, dogodi nezgoda, rezultati bi mogli trpjeti.
Euro ulazi u promjene zdraviji nego što je bio prije nekoliko
mjeseci. Premda je od uvođenja 1. I. 1999. izgubio dvadeset posto
vrijednosti naspram dolara, sada se približava paritetu zbog
usporavanja američkog rasta. Hoće li to biti dovoljno da narod
prihvati novu valutu? Do sada je prijelaz na euro bio stvar
tehnokrata i središnjih banaka. Sada je to stvar svih nas, u
svakodnevnom ponašanju i reakcijama. Na koncu, sve ovisi koliko su
javnosti kadre da se prilagode", piše u uvodniku lista.
LES ECHOS
3. I. 2001.
Schroeder superstar
"'Ova je godina bila dobra za našu zemlju. Imamo razloga da novu
godinu dočekamo s optimizmom i povjerenjem u vlastite snage'. U
čestitci koju je 31. XII. upravio svojim sugrađanima, Gerhard
Schroeder nije propustio da izrazi zadovoljstvo prilikama u
zemlji, u kojoj je 'u 2000. otvoreno više od petsto tisuća radnih
mjesta, a u zadnje dvije godine milijun radnih mjesta. Nakon
pobjede na izborima rekao je kako bi htio da o njemu sude po
rezultatima u borbi s nezaposlenošću: bilo mu je teško reći naglas
da na sljedeću godinu gleda 's optimizmom i povjerenjem', ali s
obzirom na sjajno raspoloženje, čini se da nije bio daleko od takvog
mišljenja...
Naime, njemački se kancelar više no ikada čini siguran s obzirom na
opće izbore u jesen 2002. 'Više od 60 posto Nijemaca misli da vlada
dobro radi. To je prvi put da se jedna momčad na polovici mandata
našla na toj razini', rado ističe Gerhard Schroeder koji je za sada,
čini se, nepobjediv u utrci za kancelarsku dužnost. Nakon Kohlova
razdoblja koje je pod kraj obilježio 'Reformstau' (zastoj u
reformama), bivši je ministar-predsjednik Donje Saske dokazao da
je 'Macher', čovjek kadar da pokrene stvari. Istina, puno mu je
pomoglo neobično iznenađenje kada je Hans Eichel u proljeće 1999.
došao u ministarstvo financija kao zamjena za nepredvidljivog
Oskara Lafontainea. Premda su ga u početku držali za lakrdijaša,
novi je ministar nametnuo socijaldemokratima strog stegovni
program, a zatim i poreznu reformu koja Njemačku vraća u
konkurentnu poreznu utrku i koja bi trebala potaknuti temeljit
preustroj rajnskog kapitalizma. Gerhard Schroeder koji se prije
izbora hvalio da je 'prijatelj poslodavaca', tako je potvrdio svoj
ugled liberalnog reformatora među odličnicima javnog mišljenja i u
gospodarskim krugovima.
Istodobno je ovaj bliski suradnik direktora Volkswagena znao biti
obziran prema pristašama zaštite okoliša. Zbog njega su progutali
nekoliko gorkih pilula, a najgora je bila sudjelovanje njemačke
vojske u sukobu na Kosovu. No popustio im je u napuštanju nuklearne
energije, reformi prava na državljanstvo, homoseksualnoj
zajednici i uvođenju ekološkog poreza. (...)
Točka na 'i' bio je velik uspjeh ovog Europljanina iz računa na
susretu na vrhu u Nici, kada je Francuze pustio da se ulove na
pitanje različitog broja glasova naspram Njemačke u Europskom
vijeću. U zamjenu za očuvanje statusa quo u svezi s ovim pitanjem,
uspio je povećati razliku u broju zastupnika u Europskom parlamentu
i dobiti 'sigurnosnu pričuvu' koja vodi računa o demografskoj
važnosti njegove zemlje u Vijeću. U sučeljavanju s Francuskom
napose se istaknuo kao zagovornik malih zemalja i novih demokracija
na Istoku, osobito Poljske. (...)
Za sada je teško reći koji bi mu oporbeni vođa mogao zapriječiti
put. Mlada predsjednica Kršćansko-demokratske stranke (CDU)
Angela Merkel nije položila ispit; Edmund Stoiber, ministar-
predsjednik Bavarske prevelik je tehnokrat, a mnogi ga Nijemci
doživljavaju kao prevelikog Bavarca-konzervativca. Kada je riječ o
Rolandu Kochu, ministru-predsjedniku Hessena, koji bi mogao biti
novi predsjednik CDU-a, on je zaglibio u financijskim skandalima
svoje stranke.
Kancelar kojemu odjednom sve uspijeva, ima ipak previše političkog
iskustva da bi mislio kako je sada sve sigurno. Iskustvo propasti
CDU-a nakon otkrića tajnih blagajna koncem 1999., pokazuje da je
javnost jako prevrtljiva. Kriza kravljeg ludila koju je njegova
momčad - ali i odgovorni ministri u saveznim pokrajinama, osobito u
Bavarskoj - u početku loše svladavala, mogla bi biti pogubna.
(...)", piše Vincent de Feligonde, izvjestitelj lista iz Berlina.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
4. I. 2001.
Europa - što sada?
"Komentari o Nici su prošli, različite objave pobjede rasplinule se
a europska se svakodnevica opet vratila. Postoje dakako različiti
komentari o francuskom predsjedavanju a odgovarajuća očekivanja od
Šveđana za idućih pola godine već su formulirana. No pravo je
pitanje što očekujemo od Europe. Najprije treba pričekati kako će
nova američka vlada pod Georgeom W. Bushom uopće odrediti svoj
odnos prema Europi. Željeli mi to ili ne, naš će dnevni red ovisiti o
tomu. Ako neki tonovi iz izborne borbe postanu stvarnost,
primjerice da će se SAD vojno povući iz jugoistočne Europe, to će,
željeli mi to ili ne, utjecati na europske odluke. Moguće će to
potaknuti napore da EU a time i kontinent postanu suvereniji. Ako EU
mora stupiti na Balkan umjesto SAD-a, morat će ubrzati proces
vojnog osamostaljivanja. Treba pričekati želi li to SAD uistinu,
jer time će doći i do prividne diobe NATO-a.
Austrija je po tim pitanjima više li manje po strani, jer ne možemo
određivati naš vlastiti sigurnosni položaj, budući da je i nova
vlada pitanje NATO-a proglasila tabuom, jer se bez
socijaldemokracije odnosno neutralnosti jednostavno ništa ne može
pokrenuti.
Treba pričekati kako će drugi svladavati europska pitanja. Neki još
uvijek to ne žele shvatiti, no pitanju proširenja približili smo se
ravnini do cilja. Terminski plan Povjerenstva EU-a je izrazito
gust, u iduću jednu i pol godinu želi sva otvorena pitanja
raspraviti barem s luksemburškom skupinom. To pak zahtijeva da se
najprije članice EU-a međusobno dogovore koje im je stajalište.
Prvi oprezni tonovi saveznog kancelara Schroedera u pogledu
slobode kretanja osoba ukazuju da će razilaženje u EU možda biti
silovitije nego sa zemljama kandidatima. Za to je nedvojbeno
potrebna koordinacija: koordinacija između zemalja članica i
koordinacija u zemljama članicama. Za saveznu vladu počinje
jamačno ne baš jednostavna faza, jer ipak na području slobode
kretanja i financija treba utvrditi stajališta. Da bismo ih
proveli, u EU trebamo imati i prijatelje. To pak zahtijeva odlučan
nastup a ne vječne prijetnje vetom ili referendumom. Bodrenje nije
upućeno vladi, nego i pokrajinskim vijećima, pokrajinskim
čelnicima i građanskim inicijativama koji su u zadnje vrijeme jako
utjecali na vanjsku politiku. Daleko je važnije riješiti otvorena
pitanja. Proširenje nam pruža priliku za oživljavanje graničnih
područja, uspostavljanje prometnih veza i daljnje oživljavanje
gospodarstva.
Nadati se da u politici postoji jasno pozicioniranje, jer samo ona
može postići ono što je bez daljnjega moguće, naime, proširenje
Europske unije pretvoriti u apsolutni dobitak za Austriju. No da bi
se to postiglo, treba napraviti domaće zadaće. Posve je jasno da će
se pri tomu riješiti problem koji bitno određuje prvu polovicu XXI.
stoljeća. Pitanje je naime postoji li Europa uopće kao samostalna
jedinica. Nije odviše reći da se od nedavno i stalno krećemo na
raskrižju u budućnost Europe" - piše Erhard Busek, vladin dužnosnik
u EU.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
3. I. 2001.
Veliki brojnik, mali nazivnik
"Željezo treba kovati dok je vruće: u zadnjoj minuti Amerikanci su
se sjetili te izreke. Potpisali su sporazum o utemeljenju
međunarodnoga kaznenoga suda - i time osigurali svoj utjecaj na
provedbene odredbe i postupke. Ako se dakle sada oblikuju propisi,
Amerikanci će voditi glavnu riječ.
Scenarij se može promatrati jednim nasmiješenim a drugim uplakanim
okom. S jedne strane: svjetski sud bez SAD-a ne bi uistinu bio
svjetski sud. S druge strane: odredbe suda sada će biti slabije nego
što je planirano. Od kaznenih djela o kojima tamo treba
raspravljati, formulirana su tek dva: 'ratni zločini' i 'zločini
protiv čovječnosti'. Treći, 'agresija', još nije opisan. Vojni
napadaj kao u Panami, po sadašnjim je kriterijima bio agresivan
čin. SAD će provesti mjere opreza koje će ih tu izvesti izvan opasne
zone. I pokušat će postići dobiti imunitet za svoje vojnike u
ratovanju kako poslije pothvata sličnih kosovskomu, ne bi morali
odgovarati zbog bombardiranja civilnog stanovništva. Možda će
Amerikanci provesti i svoj stari zahtjev: da svjetski sud smije
stupiti u akciju ako ju odobri zemlja porijekla vojnika.
SAD je 139. potpisnik. To puno znači. Međutim kod računanja
razlomka nije važan samo brojnik, nego i nazivnik. A zajednički će
nazivnik sada postati manji" - zaključuje komentator lista pra.
DIE TAGESZEITUNG
3. I. 2001.
Teško održavanje imidža
"Od početka godine Rumunjska doživljava novu čast ali i teret:
zemlja preuzima predsjedanje Organizacijom za sigurnost i suradnju
u Europi (OESS). A to je više od formalnog čina turnusne promjene.
Jer zemlja sada mora izdržati europsko vatreno krštenje. Taj
izazov, čini se, u Bukureštu podcjenjuju. Novi rumunjski
predsjednik države Ion Iliescu u tomu vidi ponajprije 'najbolju
priliku Rumunja da postanu poznati u inozemstvu'. Međunarodni bi
gremij dakle u prvom redu trebao ispolirati imidž, nedavno jako
oštećen izborima.
Pri tomu je upravo OESS izrazio zabrinutost zbog izbora u studenom.
Jer za desno ekstremnu stranku velike Rumunjske glasovalo je skoro
20 posto. Ultraši su time postali po jačini druga stranka u novo
odabranom parlamentu. Jedan od tih velikorumunjskih zastupnika,
Ilie Ilascu, mogao bi se pobrinuti za najveće probleme na
međunarodnom parketu.
Jer Ilascu od sredine 90-ih godina u Transnistriji koja se
odcijepila od Rumunjskoj susjedne zemlje Moldavije, sjedi u
zatvoru. Zbog velikorumunjske agitacije. Upravo u tom sukobu
između Moldavije i Transnistrije OESS već godinama pokušava
posredovati kako bi među ostalim postigao da se tri tisuće ruskih
vojnika povuče iz Transnistrije. Iz tog ionako već zamršenog
meteža, velikorumunjski nacionalisti poput Ilascua, pokušavaju
izvući korist: stalno bubnjaju za priključenje Transnistrije i
Moldavije Rumunjskoj.
Ilascuov bi mandat stoga mogao pokvariti planove nove rumunjske
diplomacije koja se unutar OESS-a želi i mora boriti ponajprije za
slobodu kretanja, ljudska i manjinska prava, osiguranje mira i
političku stabilnost u istočnoj Europi. No kako će Rumunjska
prevladati raskorak između nacionalnih i međunarodnih interesa,
vidjet ćemo" - piše komentator lista William Totok.