IT-FR-globalizacija, gospoadrstvo, integracije-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Zanimljivosti it - 18. XII. avvenire - europa, globalizacija itd. ITALIJAAVVENIRE18. XII. 2002.Europa treba gledati na jug"Serge Latouche je profesor
ekonomije, ali u domovini je uvijek stvarao misli na marginama 'ekonomske akademije' jer je uvijek prioritetnom smatrao kulturalnu bitku u odnosu na 'rat brojkama'. Jedan primjer; raskrinkati jezične prijevare sakrivene u izrazima poput 'održivog razvoja'. U posljednja dva stoljeća je zapravo, podsjeća Latouche, razvoj uvijek suprotan ideji održivosti, jer je nametao iskorištavanje prirodnih i ljudskih resursa kako bi iz njih izvukao najveću dobit. Danas je stari koncept preobučen s jednom patinom ekologije, koja umiruje zapad i skriva polaganu agoniju planeta. 'Jedinstvena misao' tržišta poništava i nacionalne identitete: želimo ista dobra te smo stoga svi jednaki. Rješenje prema Latouchu? Poglavito dekolonizirati naš imaginarij od mitova napretka, znanosti i tehnika.- Profesor Latouche, je li moguća jedna druga Europa?= Kako sam objasnio mnogo puta, još od prvih intelektualnih razmjena s Italijom mojoj se pozornosti snažno ukazala oporba sjever-jug, i jedan, pretpostavljeni, možebitni, savez između
ITALIJA
AVVENIRE
18. XII. 2002.
Europa treba gledati na jug
"Serge Latouche je profesor ekonomije, ali u domovini je uvijek
stvarao misli na marginama 'ekonomske akademije' jer je uvijek
prioritetnom smatrao kulturalnu bitku u odnosu na 'rat brojkama'.
Jedan primjer; raskrinkati jezične prijevare sakrivene u izrazima
poput 'održivog razvoja'. U posljednja dva stoljeća je zapravo,
podsjeća Latouche, razvoj uvijek suprotan ideji održivosti, jer je
nametao iskorištavanje prirodnih i ljudskih resursa kako bi iz njih
izvukao najveću dobit. Danas je stari koncept preobučen s jednom
patinom ekologije, koja umiruje zapad i skriva polaganu agoniju
planeta. 'Jedinstvena misao' tržišta poništava i nacionalne
identitete: želimo ista dobra te smo stoga svi jednaki. Rješenje
prema Latouchu? Poglavito dekolonizirati naš imaginarij od mitova
napretka, znanosti i tehnika.
- Profesor Latouche, je li moguća jedna druga Europa?
= Kako sam objasnio mnogo puta, još od prvih intelektualnih
razmjena s Italijom mojoj se pozornosti snažno ukazala oporba
sjever-jug, i jedan, pretpostavljeni, možebitni, savez između
talijanskog juga i juga svijeta. Neki zazivaju neku vrstu 'pobune'
juga, kako bi se u Europi izbjeglo nesretnim otpacima američkog
zastranjenja, te globalne 'marketizacije' čiji je simptom
uznemirujuća 'macdonaldizacija', ali koju snažno šire naše zemlje
i cijeli planet. Mislim, ipak, da je to jednostavno jedno od
nasljeđa zagovaranja trećeg svijeta toliko živog u velikom dijelu
talijanske kulturalne rasprave. Talijanski jug funkcionirao bi,
dakle, kao 'kulturalni most' prema Mitteleuropi, jedne grčko-
latinske Europe, ali i arapsko-rimske, polazeći od sjeverne obale
Sredozemlja. Izgradnji zamišljenog obzora te druge Europe, snažan
doprinos dali bi Španjolska, ali i Portugal, Grčka, Albanija,
zemlje bivše Jugoslavije kao i dio Francuske. Moći ćemo kazati ne
Europi eurobirokrata, mondijaliziranih burzi, središnjih banaka,
eura, prisilne amerikanizacije, u ime sredozemnih ideala suživota,
tolerancije, obitelji, vremena za život i smrt. No kazao sam i
ponavljam: u neku drugu Europu, kao ni u neku drugu Italiju ne
vjerujem. Ne vjerujem ni da će je revitalizirati borba za takozvani
'europskog socijalni model' ili 'posebnosti'.(...)
- No postoji li alternativa razvoju u pravcu kojega ste vi
naznačili?
= Alternativa se sigurno ne može roditi nepredloživim vraćanjem
natrag, i ne može se, uostalom, uobličiti u neku vrstu
'jedinstvenog mišljenja'. Postrazvojno doba je nužno pluralno.
Radi se o traženju oblika 'procvata' u kojima materijalno
blagostanje, uništavatelj okoliša i društvenih veza, neće biti
prioritet. Drugim riječima, radi se o ponovnoj izgradnji,
pronalaženju novih kultura. Bez unaprijed predrasuda spram
bogatstva novih mogućih društvenih deklinacija, kada će
kreativnost i ljudska um biti oslobođeni ekonomističke i razvojne
hipoteke, mogu se odmah utvrditi dva oblika alternativa:
'jenjavanje gozbe' i lokalizacija. U odnosu na prvo jedan podatak
je već dobiven: naš se sustav neće moći samoproizvoditi još dugo.
Potrebna je sva vjera klasičnih ekonomista kako bi se moglo misliti
da će znanost budućnosti riješiti sve probleme, i da je zamisliva
neograničena održivost prirode pomoću znanstvenih otkrića.(...)
- Je li moguće prevladati, istjerati tržište kakvo poznajemo?
= Svjetsko gospodarstvo zahvaljujući ustanovama Bretton Woodsa, sa
sela je otjeralo milijune i milijune ljudi, uništilo je njihov
stari način života, smanjilo njihova sredstva za preživljavanje,
kako bi ih bacila i nagomilala na periferijama trećeg svijeta: oni
su 'brodolomci razvoja'. Te su osobe primorane organizirati se
slijedeći jednu drugu logiku. One moraju izmisliti, a u nekim
slučajevima su to i učinile, drugi sustav od početka do kraja. Ja
sam ta iskustva nazvao 'neformalnom ekonomijom'. No prostor
koncepta 'neformalnog' koji nas zanima, nije ograničen toliko na
gospodarstvo koliko se on odnosi na drugačije društvo. Ekonomsko
nema, kao takvo, svoju autonomiju. Ono je razliveno, uključeno u
jednu društvenu dimenziju i, posebice, u složene mreže kakve
strukturiraju afrička sela. Radi toga pojam 'domaća društva' bolje
predstavlja ta iskustva od pojma 'neformalne ekonomije'.(...)
Trebamo dakle, činiti suprotno od Penelope: noću tkati to društveno
platno koje mondijalizacija i razvoj danju paraju.", razgovarali
Monica Di Sisto i Alberto Zoratti.