ZAGREB, 18. prosinca (Hina) - Poslovna očekivanja hrvatskih gospodarstvenika za iduću godinu optimističnija su nego u svih deset godina koliko Hrvatska gospodarska komora (HGK) i Privredni vjesnik zajednički provode anketu o protekloj
te očekivanjima za iduću godinu, objedinjenih u danas predstavljenom posebnom izdanju Privrednog vjesnika "Poslovna očekivanja".
ZAGREB, 18. prosinca (Hina) - Poslovna očekivanja hrvatskih
gospodarstvenika za iduću godinu optimističnija su nego u svih
deset godina koliko Hrvatska gospodarska komora (HGK) i Privredni
vjesnik zajednički provode anketu o protekloj te očekivanjima za
iduću godinu, objedinjenih u danas predstavljenom posebnom izdanju
Privrednog vjesnika "Poslovna očekivanja".#L#
Analizom su obuhvaćena očekivanja 36 poslovnih ljudi, kao i
procjene poslovne klime iz 68 najvećih i najuspješnijih tvrtki
hrvatske prerađivačke industrije. Industrija je, naime, bila i
glavna tema ovogodišnjeg istraživanja, naslanjajući se na
prošlogodišnji naglasak na izvoz.
Revitalizacija industrije i povećanje izvoza trebala bi biti dva
najvažnija cilja ekonomske politike do 2010. godine, odnosno u
razdoblju priprema za pridruživanje Europskoj uniji, rekao je
ekonomski stručnjak Žarko Primorac.
Svoju izvoznu poziciju Hrvatska je, ponajprije, izgubila zbog
tehnološkog zaostajanja, rata, negativnih posljedica
privatizacije, gubitka dijela izvoznih tržišta, slabe izvozne
ponude i precijenjenog tečaja kune, rekao je Primorac.
Stoga u promjeni te pozicije treba poticati domaća istraživanja,
ali i inozemna ulaganja i uvoz tehnologija, pri čemu je
istraživačko-razvojni rad ključni faktor razvoja hrvatskog
izvoznog proizvoda. Naime, dok Hrvatska u istraživanje i razvoj
ulaže tek oko 50 USD po glavi stanovnika, taj se iznos u, primjerice
Mađarskoj diže na 100 USD, u Austriji na 485, a Finskoj na više od
800 dolara, naglasio je Primorac.
Predstavljajući rezultate ankete o poslovnoj klimi u prerađivačkoj
industriji, ekonomist Gorazd Nikić je rekao da je ona u odnosu na
2001. godinu poboljšana te kako menadžeri očekuju da će se taj trend
nastaviti i u idućoj godini. Njihov optimizam temeljen je na
očekivanom rastu potražnje na domaćem tržištu, kao i izvoznim
šansama na tržištima zemalja bivše Jugoslavije.
Rezultati ankete tako pokazuju da čak 77,6 posto menadžera 2002.
ocjenjuje boljom od prethodne godine, dok njih 81,4 posto u 2003.
očekuje još bolje poslovne rezultate. Kao ohrabrujući podatak
Nikić je izdvojio kako je čak 87,5 posto ispitanika za iduću godinu
najavilo investiranje u proširenje poslovanja ili proizvodnog
programa.
Zanimljivo je da 56 posto ispitanika trend izvoza u svojim
tvrtkama, usprkos desetogodišnjoj stagnaciji na razini države,
procjenjuje uzlazno, 43,6 posto stagnirajuće, a tek 0,4 posto
smatra da je u opadanju. Ipak, očekivanja za 2003. manje su
optimistična - više od 67 posto menadžera smatra da im se razina
izvoza iduće godine neće mijenjati.
(Hina) rub db