US-DE-AT-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.238 13. prosinca 2002. GLAS AMERIKE - VOA12. XII. 2002.Tisak Christian Science Monitor objavljuje naslov Bang-bang!
Mrtav si - što podsjeća na dječje igre u kojima svi ratuju, a pogiba se samo u mašti. List pod tim naslovom postavlja retoričko pitanje: kako djeluju nesmrtonosna oružja i zašto se ne koriste? Zamislite ratište na kojemu se protivnici jednostavno onesvijeste, ili padnu zbog grča u nozi, ili im pozli pa povraćaju, ili ih nešto drugo onemogući u borbi, ali im ne naškodi ozbiljno... samo ih prisili na predaju. Zvuči li to poput science fictiona, pita list i odgovara: uopće ne! Američka vojska i brojni nevojni istraživački instituti vrlo ubrzano rade na razvitku upravo takvih oružja. Mnogi su ili u završnim etapama istraživanja ili već i razvijeni. Mikrovalni udari koji nanose jaku bol u kratkom trenutku, a ne ubijaju ili teško ozlijeđuju napadnutu osobu, dok im je domet djelovanja nekoliko stotina metara. Tu su i elektromagnetska pulsna oružja koja onemogućuju radare, radio, kompjutore, navigacijske uređaje i druge instrumente koje u sebi sadrže poluvodiče. Zatim materijali poput 'ljepljive pjene' koji zapliću vojnike ili posebna maziva koja neprijateljska vozila tjeraju u klizanje i bespomoćno
GLAS AMERIKE - VOA
12. XII. 2002.
Tisak
Christian Science Monitor objavljuje naslov Bang-bang! Mrtav si -
što podsjeća na dječje igre u kojima svi ratuju, a pogiba se samo u
mašti. List pod tim naslovom postavlja retoričko pitanje: kako
djeluju nesmrtonosna oružja i zašto se ne koriste? Zamislite
ratište na kojemu se protivnici jednostavno onesvijeste, ili padnu
zbog grča u nozi, ili im pozli pa povraćaju, ili ih nešto drugo
onemogući u borbi, ali im ne naškodi ozbiljno... samo ih prisili na
predaju. Zvuči li to poput science fictiona, pita list i odgovara:
uopće ne! Američka vojska i brojni nevojni istraživački instituti
vrlo ubrzano rade na razvitku upravo takvih oružja. Mnogi su ili u
završnim etapama istraživanja ili već i razvijeni. Mikrovalni
udari koji nanose jaku bol u kratkom trenutku, a ne ubijaju ili
teško ozlijeđuju napadnutu osobu, dok im je domet djelovanja
nekoliko stotina metara. Tu su i elektromagnetska pulsna oružja
koja onemogućuju radare, radio, kompjutore, navigacijske uređaje i
druge instrumente koje u sebi sadrže poluvodiče. Zatim materijali
poput 'ljepljive pjene' koji zapliću vojnike ili posebna maziva
koja neprijateljska vozila tjeraju u klizanje i bespomoćno
okretanje; biološki agensi koji mogu 'pojesti' plastiku, ulja i
druge materijale, ključne u pogonu neprijatelja. Nabrajanje
čitavog neletalnog arsenala uzelo bi još dosta minuta, stoga,
spomenimo samo i plinove 'smrdljivce' koji izazivaju kod
neprijateljskih vojnika jaku mučninu.
New York Times piše o neimenovanim prijateljima bivšeg
dopredsjednika Ala Gorea koji tvrde da se gospodin Gore neće
kandidirati za predsjedničke izbore 2004. godine. Oni tvrde da će
Al Gore u siječnju najaviti odustajanje kako bi dao priliku nekom
novom imenu iz Demokratske stranke da se iskuša protiv predsjednika
Busha.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
12. XII. 2002.
Tisak
Vodeći britanski listovi ovog jutra na vanjskopolitičkim
stranicama najveću pozornost poklanjaju summitu u Kopenhagenu i
SCUD-ovima koji su se našli i u uredničkim komentarima.
The Guardian postavlja pitanje jesu li Sjedinjene Države možda
namjerno inscenirale incident u Arapskom moru kako bi pokazale
svoje novo, samodarovano pravo preventivne akcije protiv naslućene
prijetnje oružjem za masovno uništenje? Jesu li Amerikanci
dramatizirali presretanje sjevernokorejskih SCUD-ova kako bi
naglasili nužnost tvrđe linije prema Pjongjangu i nove zapadne
proturaketne obrane? Sve to i dalje je maglom obavijena misterija
ali je jedno sigurno: svrsishodna komunikacija na visokoj razini s
Pjongjangom potrebnija je nego ikada ranije. Dodatne prijetnje i
provokacije samo će pogoršati stanje.
The Independent zaključuje da je Sjeverna Koreja danas ono što bi
Irak s oružjem za masovno uništenje mogao postati sutra - država sa
sredstvima za ucjenjivanje susjeda koja tim oružjem opskrbljuje i
druge. Činjenica da jedna zemlja već posjeduje takvo naoružanje ne
isključuje pokušaj da se drugi, ništa manje opasan, režim spriječi
da ga nabavi.
The Daily Telegraf drži da su sazreli uvjeti da se orkestriranim
pritiskom Pjongjang uvjeri da nema izlaza iz diplomatske izolacije
i gospodarskog kraha ukoliko ne okrene leđa oružju za masovno
uništenje. Podjele među regionalnim silama, drži list, dozvolile
su Sjevernoj Koreji da se predugo igra otpadničke države.
The Times objavljuje intervju s Vojislavom Šešeljom koji, pored
ostalog, prijeti da će svrgnuti s vlasti premijera Đinđića. Đinđić
je sposoban i tvrd, ali su opći izbori sada neizbježni, kaže Šešelj
uz procjenu da će radikali postati pojedinačno najjača stranka iako
nitko neće osvojiti apsolutnu većinu. Koštunica je tvrd i
nekoristan, ali sam spreman udružiti se s njim ukoliko je to nužno
za svrgavanje vlada, prenosi list Šešeljeve riječi. List navodi i
da je čelnik radikala ponovio optužbe o sprezi srpskog premijera i
organiziranog kriminala u Srbiji: Đinđić je u potpunosti politički
proizvod mafije. Koštunica to nije, ali je okružen brojnim
mafijašima, svojim savjetnicima, kaže Šešelj. Čelnik radikala je
ponovio i ranije izrečene tvrdnje da Zoran Đinđić zna tko je
umiješan u ubojstvo Slavka Ćuruvije i su dužnosnici aktualne vlade,
svojedobno pripadnici prozapadnog oporbenog pokreta protiv
Miloševića, umiješani u Stambolićev nestanak.
(BBC)
DEUTSCHE WELLE - DW
12. XII. 2002.
Tisak
Njemački dnevni tisak danas se prvenstveno bavi sjevernokorejskim
raketama tipa Scud, pronađenima na brodu koji se nalazio na putu
prema Jemenu.
Dresdner Neueste Nachrichten razmatra ulogu američkog
predsjednika Georgea Busha u ovom slučaju. Nakon otkrivanja tereta
s raketama za Busha bi se odnos prema Sjevernoj Koreji mogao
pokazati kao klasični procjep. Ako će američki predsjednik
pregovarati s Pjongjangom, morat će objasniti zašto je ta mogućnost
isključena u slučaju Iraka. No ako se na Kim Jong Ila učini pritisak
istim sredstvima kao i na Sadama, prijeti izmicanje kontroli drugog
kriznog žarišta. Najviše uspjeha obećava uključivanje Rusije i
Kine u rješavanje teškoća. Ali i ta mogućnost ima svoju cijenu:
Moskva i Peking će za svoj umirujući utjecaj zahtijevati nagradu:
veće sudjelovanje u donošenju odluka o Sadamovom Iraku.
Financial Times Deutschland traži oštrije postupke protiv Sjeverne
Koreje. Pjongjang je još prije dva mjeseca priznao da održava
nuklearni program i time krši važeće sporazume. Taj se režim već
više puta pokazao neuračunljivim i nekooperativnim. Ograničavanje
štete koje Bush pokušava nakon tog priznanja sada više nije
dovoljno. Razgovori, koje su vodili i Južna Koreja, Japan, Kina,
Rusija i Europska unija, nisu strategija protiv sjevernokorejske
opasnosti. Bush mora izvidjeti mogu li Moskva i Peking prisiliti
Sjevernu Koreju na odustajanje od njezinog programa naoružanja.
Ukoliko je to bez izgleda na uspjeh, Washingtonu ostaje samo da sam
uzme stvar u svoje ruke.
I još jedna međunarodna tema: sastanak na vrhu Europske unije o
prijamu deset novih članica.
Sueddeutsche Zeitung piše da je Europska unija u svojim pregovorima
o prijamu najteže ostavila za kraj: svađu oko novca. Kopenhaška su
pitanja postala: koliko može iz Bruxellesa očekivati poljski
seljak i koliko smije koštati širenje unije. Najprije će se
razgovarati o euru, a onda o Europi. To se jedva moglo spriječiti,
jer tko je priželjkivao drugačiju režiju sanja o drugačijoj
Europskoj uniji. Bolne kompromise unija proizvodi samo u stisci s
vremenom.
Die Welt piše o istoj temi. Brige su bile velike: val novih šansi i
izazova, koji sa sobom donosi povijesno širenje Europske unije,
moglo bi izazvati strah prvenstveno kod Nijemaca i Austrijanaca. No
predstojeće ujedinjenje Europe bit će provedeno s poslovnom
samorazumljivošću. To ima dobre i loše strane. Negativno će
odjeknuti činjenica da u zapadnoj Europi još uvijek neki vjeruju da
su oni kod širenja Unije sponzori ili čak gubitnici, dok su ljudi u
Estoniji, Poljskoj i Sloveniji nasuprot tome bez izuzetka
dobitnici. Istina je daleko složenija.
Nuernberger Nachrichten piše o perspektivama vladajuće crveno-
zelene koalicije u Njemačkoj. Schroederov novi korak u smjeru
osnivanja pravog Saveza za rad, umjereno i za kupce poželjno
omekšavanje odredbi o radnom vremenu trgovina i nužna potraga za
konsenzusom sa strankama unije kod provedbi prijedloga Hertzova
povjerenstva - sve to pokazuje u kojem smjeru se mora ići: prema
neslužbenoj velikoj koaliciji za reforme. (...) Najkasnije nakon
izbora u saveznim zemljama crveno-zeleni više neće moći djelovati -
a onda je i unija, s pogledom na financijsku krizu u pokrajinama u
kojima se nalazi na vlasti, prisiljena na kompromis umjesto na
trajnu konfrontaciju.
Sada treba razmisliti o duši Europe. Prilog Gerde Meuer.
Već je mnogo toga napisano i rečeno o povijesnom sastanku na vrhu u
Kopenhagenu. Istina je da će on donijeti ujedinjenje europskog
kontinenta, da će pomoći u osiguravanju mira i stabilnosti na
području na kojem živi i radi skoro pola milijarde ljudi.
Ali ovo širenje Europske unije, i prije donošenja službene odluke,
više ne stoji u središtu pozornosti sastanka na vrhu u Kopenhagenu.
Jer tamo će se šefovi država i vlada susresti s jednim potpuno
drugačijim pitanjem koje glasi: koliko velika treba postati Europa
koja će uskoro već imati 25 članica i gdje su granice Europske
unije? Tu je raspravu pokrenula Turska čija se nova vlada svim
snagama gura u uniju i to očito s uspjehom. Među ministrima vanjskih
poslova država članica EU-a raspoloženje je u svakom slučaju bilo
pozitivno, barem kada je riječ o odluci o njemačko-francuskom
prijedlogu datuma početka pregovora s Ankarom.
Turcima se žurba ne može zamjeriti. Jer do sada im je Bruxelles
stalno sve više obećavao, sve ih više vezivao uz sebe, ali bez onog
posljednjeg koraka. Početkom 60-ih godina prošlog stoljeća
Sporazum o udruživanju, krajem 80-ih prihvat zahtjeva za prijam,
dok je istodobno odbijen Maroko, a na kraju je 1999. godine Turskoj
u Helsinkiju dodijeljen status kandidata.
Kada je riječ o turskoj zrelosti za prijam - neovisno o pitanju
vrijednosti i vjere - ako EU želi biti iskrena prema sebi tada
Ankara također ima pravo kada kaže da svih deset novih u klubu nisu
ispunili baš sve kriterije za prijam.
Turci se nalaze pred Bruxellesom - to je činjenica. Ali tko još?
2007. trebale bi biti primljene Bugarska i Rumunjska, nestrpljive
su i države nastale na području bivše Jugoslavije, mogle bi
slijediti Ukrajina pa čak i Rusija, a tko se usuđuje poreći europske
korijene Izraelu ako bi ta zemlja zatražila prijam u EU?
Zato je krajnje vrijeme da unija odluči kuda još želi ići, kako
velika još želi postati. Jer već EU s 25 članica je posve drugačija
zajednica nego ona s petnaest. Europski konvent pokušava skoro
godinu dana definirati novu, veću Europu. Ali je li to još uopće
potrebno ako Europa uskoro naraste na 30 ili čak više članica? Jer
jednostavno je: što će ih više biti, teže će se pronalaziti
zajedničke pozicije. To je već sada dovoljno teško. A ta nova Europa
skoro da uopće i neće moći biti Europa zajedničkih vrijednosti i
korijena, već u najboljem slučaju tek gospodarska zajednica.
Ako se to želi onda se u Bruxellesu svaki novi zahtjev za prijam
odmah može naslijepo potpisati. A ako ne, tada sada treba, kako je
to ovih dana formulirao predsjednik Europskog povjerenstva Romano
Prodi, razmisliti o duši Europe.
(DW)
ITALIJA
IL PICCOLO
12. XII. 2002.
Koridor 5, Italija kasni u utrci prema istoku
"Isključeni iz nove Europe. Do sada nakupljena kašnjenja u
ostvarenju multimodalne osi Lyon-Torino-Venezia (Trans european
network-Ten) i potom na njezinom produženju prema Trstu-Ljubljani-
Budimpešti-Kijevu (koridor 5) stavljaju sjever zemlje, posebice
sjeveroistok i pokrajinu Friuli Venezia Giulia, izvan igre velikih
prometa iz, i poglavito prema, osam zemalja koje će u svibnju
postati punopravne članice Europske Unije. Dok će sjeverno od Alpa
os Stuttgart-Muenchen-Beč-Budimpešta biti operativna već 2006., s
Francuskom koja već ostvaruje pravac velike brzine Lyon-
Strasbourgh (dok pravac Lyon-Torino prijavljuje velika
kašnjenja), činjenično konkretizirajući zaobilaženje Padske
nizine u razvoju europskog pravca Zapad-Istok. To su bojazni koje
je izrazio tršćanski zastupnik Riccardo Illy pri ispitivanju
ministra vanjskih poslova Franca Frattiniija. A jučer je Farnesina
odgovorila tijekom 'question time-a' u parlamentu. Ispred vlade je
podtajnik za vanjske poslove Mario Baccini prikazao stajalište
Italije na razini zajednice glede ostvarenja koridora 5 i koridora
8 (Bari-Drač-Sofija-Varna). On je potvrdio angažman na 'potpori
uključivanja u zaključke europskog vijeća u Kopenhagenu (koje će se
održati danas i sutra) spominjanja nužnosti održavanja postojeće
sheme koridora Ten, braneći koridor 5 i 8'. Baccini je potom najavio
vršenja politike pritiska spram drugih zemalja uključenih u trasu
koridora 5 'kako bi prvenstvo u svojim nacionalnim planovima dale
razvoju tih projekata' vezanih uz tu infrastrukturnu os.
Na financijskoj razini, kazao je podtajnik, Italija će djelovati s
Europskom bankom za ulaganja i Europskom bankom za obnovu i razvoj
ako bi se dobili krediti potrebni za ostvarenje poslova. 'Službeno
priznanje (koje nije uopće sigurno) od strane EU prioritetnog
karaktera koridora 5', objasnio je Baccini, 'olakšat će priljev
europskih financiranja nepovratnih fondova'. Ne zaboravljajući
uključivanje 'privatnog sektora formulom 'project financinga'.'
Drugi će pritisci biti provedeni u okviru Pakta stabilnosti,
Srednjeeuropske i Jadransko-jonske inicijative.
No Illy nije zadovoljan. (...) Lyon-Torino praktički stoji, 'Na
prijelazu Brennero svakog dana ima 100 slobodnih pruga na
talijanskoj strani', objašnjava Illy, 'koje se zaustavljaju na
uskom grlu Innsbrucka, gdje će učetverostručenje željezničke
linije biti spremno tek 2007.. Isto je na Pontebbi; ovdje slobodnih
pruga ima 150 u Italiji, koje su međutim guše u dvostrukom lijevku
Villacha, bilo prema Beču, bilo prema Salzburgu. Za Illyija u
Italiji ne postoji potrebna senzibilnost spram problema i to unatoč
snažnih apela u korist koridora 5 od strane predsjednika
Assindustrie Antonija D'Amata i državnog čelnika Carla Azeglia
Ciampija. Istočno od Trsta stanje postaje mutnije no ikada.
'Slovenija', precizira bivši gradonačelnik glavnog mjesta Julije
je dala prednost vezi Maribor-Graz spram veze Maribor-Budimpešta,
dok je Mađarska prethodno dala prednost smjeru Budimpešta-
ukrajinska granica prije no trasi koja od mađarske granice ide
prema slovenskoj granici'.
Do 2010. razmjena između istočne Europe i Italije će se
udvostručiti, ali paradoksalno, glavni prometni protok riskira u
pravcu zapad-istok krenuti sjeverno od Alpi, uz jednu već tešku
penalizaciju i talijanskog lučkog sustava s pristaništima u Trstu,
ali i Genove ako će se neće pokrenuti transpadanijski pravac, a koji
riskiraju teške udarce u pogledu prometa robe. 'Španjolska
realizira pravac Barcelona-Lyon', zaključuje Illy, 'do tamo će joj
biti dovoljan pravac Lyon-Strasbourgh i onda na istok preko
Stuttgarta i Beča'. Izvući iz toga žalosne zaključke je i previše
lako", piše Mauro Manzin.
CORRIERE DELLA SERA
12. XII. 2002.
Svadbena torta neo-Europe
"Ravnodušni spram vlastite banalnosti, europska Petnaestorica u
Hamletovu zemlju dolaze puni dvojbi. Skup na vrhu koji se danas
održava u Kopenhagenu mora ponovno obgrliti Europu izgubljenu u
Jalti, no povijesna dimenzija događaja ostat će talac cjenjkanja.
Potrebno je potom dati odgovor Turskoj koja traži skoriji datum za
pregovore o priključenje, no u Kopenhagenu će se prije razgovarati
o načinima tko zna koje po redu odgode.(...)
Svima je jasno da širenje na deset novih partnera (u 2007. i na
Rumunjsku i Bugarsku) donijet će 'staroj' Europi nove prilike i
probleme. Isto je tako jasno da je Turska dobila previše obećanja,
da je Amerika previše podupire, te da predugo čeka da bi na kraju
dobila jedan 'ne' koji bi imao okus protuislamskog isključivanja.
No ako će minimalni kriteriji biti zadovoljeni, kako će se jednog
dana moći odbiti Ukrajinu, Moldaviju, ili ruskog diva? Hoće li
Europa prihvatiti republike središnje Azije, ili sjeverne Afrike
gdje čeka Maroko? I nije li možda točno da je europska perspektiva
već naznačena balkanskim zemljama?
Europa koje se ne bi uspjela zaustaviti sigurno bi mogla proširiti
svoje gospodarske obzore, no razvodnjavajući se osudila bi se na
političku nevažnost. Neki glasovi, u Francuskoj više nego drugdje,
smatraju da je još moguće staviti kočnicu: prolaz za Tursku ali je
onda dosta. Sam predsjednik komisije Romano Prodi govori o
'prstenu' prijateljskih i pridruženih zemalja, ali ne članica.
Hoće li to dakle biti putovi za rješavanje problema identiteta,
koji je odjednom postao glavna muka europskih svijesti? Ne
vjerujemo. U Europi postoji stabilizacijska dinamika koja će
poticati nova pridruživanja i bit će politički nemoguće stvoriti
partnere prve i druge kategorije, i moći će se selektivnijom
učiniti motrenje kriterija za priključenje, no na kraju Europa neće
znati zatvoriti svoja vrata i prestat će biti, kako možda već sada
prestaje, biti povezan prostor.
Ostaje dakle jedna 'svadbena torta na kat': Europa na sve užim
slojevima, na vrhu s jezgrom zemalja-predvodnica jamaca baštine i
težnji zajedničke povijesti posljednjih pola stoljeća.
'Avangarde' i 'snažnije suradnje' pripadaju, uostalom, već dugo
radovima na institucionalnim reformama. Njihova će primjena sutra
iscrtati političku Europu unutar proširene Europe.
Upravo ovdje, u pripadnosti najvišem sloju torte, treba Italija
smjestiti svoj primarni nacionalni interes. Može se razumjeti da će
Berlusconijeva vlada izabrati posrednički oprez kako bi što bolje
pripremila ključni turnus predsjedavanja kojega će voditi za nešto
manje od šest mjeseci.(...)", piše Franco Venturini.
NJEMAČKA
DPA *
12. XII. 2002.
Nema mira na Balkanu - bespravnost kao smetnja u radu političkog
sustava
"U okviru pomoći pri obnovi poslijeratnih balkanskih država
učinjena je proteklih godina velika pogreška, uvjeren je Paddy
Ashdown, glavni koordinator međunarodne zajednice u Bosni i
Hercegovini. 'Temelj za uspostavu mira nije u prvom redu
demokracija, kao što smo vjerovali, već pravda', kazao je Ashdown
nakon ovogodišnjeg preuzimanja dužnosti.
'Sigurnost ljudi, demokracije i privrede, kao ni ulaganja ni svega
što nakon toga slijedi nije moguće postići ako prethodno nije
uspostavljena vladavina zakona', smatra Ashdown, koji u Bosni ima
protektorske ovlasti. 'Tu smo grešku prvo napravili ovdje a zatim
je ponovili na Kosovu jer nismo smjesta uspostavili vladavinu
zakona', ističe on.
Raširena bespravnost slabi državne institucije i potkopava
povjerenje građana u državu i reforme, uvjereni su i ostali
pomagači pri obnovi. Organizirani kriminal raširio se poput hidre,
smatraju oni. Gdje sudovi ne funkcioniraju, vrijedi zakon jačeg.
Ako se svi prešutno dogovore da neće poštivati zakone, reformska
nastojanja neće se pomaknuti s polazišne točke.
Pravosudne vlasti nisu sposobne kažnjavati ratne zločine čak ni ako
novi odnos snaga na vlasti to omogućuje. U Srbiji su suci i državni
odvjetnici pri prvim suđenjima bili izloženi tako snažnom pritisku
ratnih veterana i ekstremista da je suđenje u gradiću Prokuplju
moralo biti preseljeno u glavni grad Beograd.
Ni Hrvatska nije sposobna podizati optužnice protiv ratnih
zločinaca iz redova vlastitog naroda, smatra Anto Nobilo, jedan od
najpoznatijih odvjetnika u toj zemlji. '80 posto Hrvata, protiv
kojih su vođeni sudski postupci za ratne zločine, oslobođeno je
krivnje', ističe Nobilo. 'Protiv ostalih 20 posto sudski su
postupci još u tijeku', dodaje on. Kažnjavanje pak ratnih zločinca
smatra se jednom od pretpostavki pomirenja.
Zato se zasada ne treba previše uzdati u mir, smatraju veterani,
angažirani u programima pomoći Balkanu. Doduše, opasnost rata među
državama više ne postoji, istaknuto je u novoj američkoj studiji o
stanju u regiji (www.cfr.org) ali ona je zbog korupcije, etničkih
napetosti i kriminala i dalje moguće žarište terorizma i
organiziranog kriminala ne bude li pomoć izvana pojačana, navode
njezini autori.
'Zanemarivanje tih izazova imat će teške i destabilizirajuće
posljedice za jugoistočnu Europu', istaknuto je. Ne bude li Balkanu
pružena financijska pomoć, prijeti velika migracija nezaposlenih u
zapadnu Europu, gdje će tražiti zaposlenje i javnu potporu, navode
autori spomenute studije. 'Vladavina zakona temelj je demokracije,
blagostanja i dugoročne stabilnosti. Organizirani kriminal
ugrožava sve to', konstatirano je na europskoj konferenciji o
stanju na Balkanu, održanoj u studenom ove godine.
Usprkos tome, već je sada jasno da će međunarodna pomoć Srbiji,
Crnoj Gori, Kosovu, Albaniji, Makedoniji i Bosni i Hercegovini biti
osjetno srezana. Nova krizna žarišta u svijetu zahtijevaju
resurse, osoblje i vojne snage. To je jedan od razloga zašto
predstavnici međunarodnih organizacija poput posebnog
povjerenika UN za Kosovo, njemačkog diplomata Michaela Steinera,
zahtijevaju brži napredak na putu prema ostvarivanju europskih
standarda.
'Doduše, neobično je da što veće napore međunarodna zajednica ulaže
u ubrzavanje reformi, to jasnije postaje da Bosanci nisu gazde u
vlastitoj kući', iznosi svoja iskustva iz te zemlje Mark Wheeeler,
koji u Sarajevu zastupa intelektualni pogon 'International Crisis
Group' (ICG). Po njemu, napori usmjereni na jačanje države iznose
na svjetlost dana slabost i nekompetenciju. Wheeler: 'To je
paradoksalno ali to proturječje ne možete izbjeći'", prenosi na
kraju priloga Carsten Hoffmann.
DIE WELT
12. XII. 2002.
Turska i Armenija
"Cijeli svijet se spori (barem u Njemačkoj) smije li ili treba ili
čak mora Turska postati članom ekskluzivnog kluba europskih
država. Pripada li turska republika kulturalno Europi ili ne? Ne
počinje li Azija odmah iza Bospora? Što znači 'kulturalno'? I što je
to uopće: Europa?
Predlažem da se pitanje 'Pripada li Turska Europi?' zamijeni
drugim, naime: 'Pripada li Turska Zapadu?' Pod 'Zapadom' se ne
podrazumijeva zemljopisni položaj , čak ni specifična kultura ili
državni ustroj. Zapad je što više obilježen spremnošću da stalno i
načelno samoga sebe dovodi u pitanje. Samo one zemlje zaslužuju da
ih se nazove 'zapadnima' u kojima se tako zvanim štetočinama može
oduzeti čast.
Francuska je recimo zapadna zemlja, jer se tamo otvoreno može
govoriti o mučenjima u alžirskom ratu. SAD je zapadni jer tamo svaki
bolji učenik točno zna sve o pokoljima tijekom indijanskih ratova i
o zločinima crnoga ropstva. 'Ako drugi mogu govoriti o svojim
sramotama, mogu i ja', napisao je Bertolt Brecht (Ali toga se nije
držao!). Ta se velika rečenica nevidljivo vijori kao geslo na
zastavi svake zapadne države. Liberalna demokracija dakako u prvom
redu počiva na parlamentarnim izborima, diobi vlasti, slobodi
okupljanja. Ali sve su te lijepe stvari matematička funkcija
sposobnosti rasvjetljivanja mračnih, strašnih, neugodnih i bolnih
mjesta vlastite prošlosti.
Za Tursku je to osobito značajno, jer ona u povijesnom podrumu
skriva brdo leševa. 1915. godine su Osmani obavili prvi suvremeni
genocid čije su žrtve bili pola milijuna armenskih muškaraca, žena
i djece. Taj je genocid dobro dokumentiran. Postoje izjave
očevidaca od njemačkog književnika Armina T. Wegenera, od
američkog veleposlanika Henryja J. Morgenthaua starijeg, od
austrijskog vojnog izaslanika Pomiankowskog. Postoji bezbroj
depeša i brzojava koji pokazuju zločin sa stajališta počinitelja.
Neko vrijeme poslije Prvog svjetskog rata Turska je sama pokušavala
kazniti pripadnike režima koji je hladno isplanirao i obavio
ubijanje. No uskoro se prebacila na poricanje.
U biti je to apsurdno jer pravno gledano turska republika uopće ne
snosi odgovornost za ono što su činili njezini prethodnici. Unatoč
tomu službeni govor u Turskoj do danas ustraje da se genocid nad
Armencima nikada nije dogodio. Službena vladina inačica glasi:
tijekom Prvoga svjetskoga rata Armenci su uz rusku pomoć digli
ustanak koji je ugušen. Pokolj? Da, dakako, bilo je pokolja -
Armenci su ga obavili nad Turcima. Tako su žrtve naknadnim lažima
još jedanput ubijene.
Pripada li Turska Zapadu? Želi li Turska pripadati Zapadu? Ako
želi, mora prestati ponašati se poput djeteta koje vjeruje da će
postati nevidljivo ako prekrije oči rukama. Mora napokon krvavim
činjenicama pogledati u lice. Nema nesporazuma: nitko od Turske ne
zahtijeva ozbiljno da Armencima učini uslugu. Ne mogu biti po
srijedi teritorijalni zahtjevi niti supstancijalne materijalne
odštete. Nasljednici onih koji su preostali kod ubijanja, imaju
dakako pravo na to da deportirani, prognani u pustinju Deir-es-Zor,
mučena, zatučena, izgladnjela i utopljena djeca napokon počivaju u
istini.
No ponajprije se radi o prirođenom nacionalnom interesu Turske. Bez
obzira govori li se ortodoksno frojdovski o prisili ponavljanja ili
staromodno o prokletstvu zlih djela: sve dok Turska poriče genocid,
neće naći unutarnji mir. Ta se zemlja jamačno izborila za dojmljivu
mjeru slobode - vjera i država su odvojene, ima izabrani parlament i
čak donekle slobodan tisak. Ali budući da genocid nad Armencima
ostaje tabu, uvijek je nazočno iskušenje da se manjinski problemi
rješavaju tadašnjim metodama. Kurdi mogu o tomu pjevati tužnu
pjesmu. Ako liberalna demokracija nije plod napora shvaćanja
vlastite sramote, tada će do žetve u Turskoj još potrajati.
Ovo je članak u njemačkim novinama. Njemačka ima na savjesti
najgori genocid u povijesti. Ali još u Prvom svjetskom ratu časnici
njemačkog carstva pomagali su svojim turskim saveznicima da
Armence deportiraju u ništa. Ne bi li to za njemačku vanjsku
politiku danas trebao biti razlog da govori o vlastitoj sramoti? I
tada, ne, upravo tada kad ima posla s turskim sugovornicima?
Francuska Nacionalna skupština odavno je osudila genocid iz 1915.
Nije li vrijeme da njemački Bundestag slijedi taj primjer?", pita
Hannes Stein.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
12. XII. 2002.
Strategija bespomoćnosti
"Američka sigurnosna politika mijenja se brzinom koja oduzima dah.
Poslije Nacionalne sigurnosne doktrine Bushova je vlada sada
obznanila dokument o strategiji koji treba razumjeti kao odredbu
izvođenja. Postoji odgovor na to što SAD točno kani napraviti
protiv država ili skupina koje šire i primjenjuju oružje za masovno
uništenje: te države ili skupine moraju računati s najgorom mogućom
osvetom, sve do nuklearnog razaranja. Osim toga moraju biti spremne
na vojne napade kako bi se eskalacija ugušila već u zametku.
Strategija, kao i ranije doktrina, preokreće više načela iz odavno
prošlih sigurnosnopolitičkih vremena: prvo, oružane snage moraju
se sada primijeniti preventivno - o pravilima i međunarodnopravnoj
legitimaciji u međuvremenu vlada silovita svađa. Drugo, snižava se
prag za atomsku primjenu. Atomsko oružje više nije zadnje sredstvo
ili odgovor na prvi atomski udar. Ne, atomsko se oružje može
primijeniti taktički i sloviti i kao odgovor na kemijski ili
biološki napad. Treće, ne samo države nego i terorističke skupine
moraju se bojati klasičnih ratnih sredstava u svoj strahoti.
Strategija je ipak manje napisana za terorističke skupine nego za
osobite drugove iz terorističkog posla: diktatore u Iraku i
Sjevernoj Koreji. Otkriće sjevernokorejskih raketa na brodu u
smjeru prema Jemenu daje dobrodošao (i vremenski dobro usklađen)
dokaz da SAD odgovara na stvarne scenarije prijetnje. Oni koji šire
oružje za masovno uništenje ili proizvode i prodaju rakete za
njegovu primjenu, ne smiju se više osjećati sigurnima. Štit
Sjeverne Koreje je njezino atomsko oružje - zaštita koju si Sadam
Husein još ne može priuštiti. No budući da je pod opravdanom sumnjom
da nuklearnom bombom kao sredstvom ucjene i zaštite želi izmijeniti
odnose snaga u arapskom svijetu, logika SAD-a o preventivnom ratu
upravo je prisilna.
Koliko je strategija nedostatna, u međuvremenu opet pokazuje
sjevernokorejska isporuka raketa. Jemen se proglašava legitimnim
vlasnikom raketa. Oružje je naručeno i plaćeno i slovi - službeno -
za obranu. Upletene države trgovinom ne krše međunarodni sporazum.
Činjenica da bi oružje u Jemenu moglo pasti u ruke teroristima
neprijeporna je, ali se ne može dokazati. Washington ima
predosjećaj ali pravo nije na njegovoj strani. To nije dovoljno.
Strategiji udri-ga zbog zaštite od oružja za masovno uništenje i
proliferacije nedostaje dakle mekani dio: gdje je sposoban program
za razgradnju nekontroliranih nuklearnih arsenala? Zašto
savezniku u protuterorističkom ratu Jemenu nije ponuđena zaštita?
Više pitanja Washingtonu nego odgovora", piše Stefan Kornelius.
Ujedinjeni u međusobnom nepoznavanju
"Prošle je godine iz bečke zračne luke u smjeru Praga poletio maleni
zrakoplov u kojem su se nalazili austrijski ulagači. Put ih je vodio
'prema istoku', napisao je tada jedan bečki informativni tjednik.
Pilot je bio bolje upućen u te stvari - letio je malo zapadno, malo
sjeverno i na kraju sletio na Vltavu. Tjedniku se potkrala - možda
brzinom uzrokovana - greška koja ipak skriva u sebi dublju istinu.
Kao što postoji subjektivna tjelesna temperatura, osjetno niža od
stvarne, postoji i subjektivni zemljopis koji se jasno razlikuje od
stvarnog.
To će ovih dana na sastanku na vrhu EU u Kopenhagenu osjetiti na
svojoj koži i šefovi država i vlada. Oni žele iscrtati novi
politički zemljovid Europe i time dokončati ono što je prije 13
godina započelo prevratom u gradovima poput Praga, Varšave i
Budimpešte. Dotada je Europa bila podijeljena strogo nadziranim
granicama ali i nejasnim pojmovima. U međuvremenu se razdvajajući
učinak pojmova Zapada i Istoka pokazao postojanijim od zidova i
bodljikave žice. Zato uspjeh povećanja Europske unije za dodatnih
10 država pomućuje jedan neuspjeh: međusobno nepoznavanje Zapada i
Istoka dosada nije prevladano. Istinska radost zbog ujedinjenja
izostala je na obje strane.
Ta okolnost proizlazi u prvom redu iz sasvim praktičnih razloga. U
pregovorima o pristupu Europska je unija odgodila najteže za sam
kraj: riječ je o sporu oko novca. Što poljski seljak ubuduće može
očekivati od Bruxellesa i koliki će biti dopušteni troškovi čitavog
procesa proširenja pitanja su koja će trebati rješavati u
Kopenhagenu. Govorit će se prvo o euru a tek nakon toga o Europi. To
gotovo i nije bilo moguće izbjeći budući da onaj tko priželjkuje
drugačiju regiju sanja o drugačijoj Europskoj uniji. EU proizvodi
bolne kompromise tek pod vremenskim pritiskom. Doduše, cjenjkanje
uzrokuje poveliku psihološku štetu.
Ljudi u srednjoj i istočnoj Europi neće danas, neposredno prije
donošenja odluke, otkriti novu stranu Europske unije. Štoviše,
mukotrpni pregovori oko financiranja proširenja potkrepljuju
dojam koji su odavno stekli kada je u pitanju bruxelleska
građevina. Naime, nove članice osjećaju se u njoj poput gostiju
koji stižu u nepovoljnom trenutku a ne poput mladih suvlasnika.
Stare članice bile su baš zaokupljene procesom osuvremenjivanja a
sada se moraju uz negodovanje pobrinuti za nadograđeno krilo.
Ponajprije zato spor oko proračuna za poljoprivredu ima tako veliko
simbolično značenje. Ono što Poljaci ili Česi smatraju njemačkom
škrtošću pojačava osjećaj da im je namijenjen status građana EU
drugog reda. U svakom slučaju, primjer poljoprivrede pokazuje da je
Europska unija lošije pripremljena za proširenje nego neprekidno
provjeravani kandidati. Ponajprije zbog francuskog egoizma EU nije
bila sposobna reformirati sustav financiranja poljoprivrede prije
pristupa novih članica.
No, nepravedan bi bio prigovor da je EU nakon raspada istočnog bloka
postupala neodogovorno. Ona je financijski i praktično podupirala
nove demokratske zemlje, obećavši im vrlo rano - 1993. g. - da će im
otvoriti svoja vrata. U tim prvim godinama Poljska, Češka i
Mađarska upravo su zasipane očitovanjima solidarnosti. Namjere su
bile dobre ali ti su istupi razvili učinak nalik onome koji
proizvodi neobuzdan rad tiskare novca. Inflacija velikih govora
smanjila je njihovu vrijednost. Zato danas nedostaju riječi kojima
bi se iskazalo povijesno značenje proširenja. Preostaju velike
geste i isprazni patos.
Napokon, činjenice su dobro poznate: da se u Njemačkoj glasalo o
proširenju, što je jednom prilikom zabunom zatražio povjerenik EU
Guenter Verheugen, taj bi projekt propao. Vlade u Berlinu, Beču i
ostalim glavnim gradovima nisu uspjele rastumačiti građanima
smisao povećanja EU. Pokušale su s povijesnim značenjem ali i u tom
je slučaju učinak patosa bio prilično slab. Iznosile su argument o
gospodarskoj koristi ali subjektivni je zemljopis govorio ljudima
da na Istoku nije moguće zarađivati pravi novac.
Njemački su poduzetnici upućeniji u te stvari. U supermarketima u
Varšavi prodaju zubnu pastu, u auto-kućama u Budimpešti automobile
srednje klase a u Pragu po potrebi i šunku. Nacionalne ekonomije
istočno od Odre dinamično su se razvijale u razdoblju nakon velikog
zaokreta. Preobrazile su zabetonirane planske u fleksibilne
tržišne privrede i u okviru tog procesa pokazale strahovitu
sposobnost prilagodbe. Tko pak proširenje obrazlaže čisto
ekonomskim razlozima, neće imati uspjeha s uvjeravanjem. Naime,
nove će članice, doduše, svojim uspjesima unijeti malo svježine ali
i razmjerno malo svježeg novca u Europsku uniju.
EU mora biti proširena zato što nijedan argument ne govori protiv
tog poteza. To ne zvuči pretjerano važno ali jest. Naime, isključi
li Europska unija iz svog kruga europske države istih vrijednosti i
istog gospodarskog sustava, zacementirat će umjetnu granicu. Bila
bi to pobjeda subjektivnog nad objektivnim zemljopisom", upozorava
na kraju komentara Daniel Broessler.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. XII. 2002.
I Amerika treba stabilnost na Balkanu
"Dok je pažnja usredotočena na Irak, zanemaruju se manje dramatični
interesi. To je štetno, jer postoji snažna veza između Balkana i
rata protiv terorizma, kao i odnosa Amerike i njenih europskih
saveznika.
Stabilnost na Balkanu od ključne je važnosti za uspjeh u ratu protiv
terorizma. Bez stabilnog političkog, gospodarskog i sigurnosnog
okružja, ova regija će postati vakuum u kojem dominira organizirani
zločin, siromaštvo potiče nelegalne i destabilizirajuće migracije
u Europu i Ameriku, a teroristi će u njemu pronalaziti sigurno
utočište.
Takav bi razvoj stanja bio porazan za Balkan a za Ameriku bi
predstavljao veliki politički neuspjeh. Štetu bi pretrpjeli i
balkanski muslimani a trpjeli bi i američki odnošaji s muslimanima
u cijelom svijetu. Balkan predstavlja i ispit za sposobnost
Europske Unije i za razvoj novog tipa suradnje između Sjedinjenih
Država i Europe, što bi na kraju moglo rezultirati novom shemom za
buduću transatlantsku suradnju.
Sudjelovanje SAD-a u regiji bilo je od iznimne važnosti 1990-tih,
no danas je odgovornost u pogledu Balkana isključivo na leđima
Europljana. Europska Unija pruža gospodarsku i tehničku pomoć ( u
vrijednosti od 4.65 milijardi dolara do 2006. godine) i potiče
političku, pravnu i društvenu reformu.
U interesu je Amerike da potiče napore balkanskih država s ciljem
provedbe promjena - posebice koristeći svoj utjecaj u NATO-u. Treba
se pobrinuti da se ostvari stabilno sigurnosno stanje i treba
predvoditi vojnu reformu - istodbno priznavajući i podupirući
čelnu ulogu EU-a u određivanju standarda i pružanju pomoći.
Ovo ne znači da Amerika Balkan može ostaviti u potpunosti na teret
Europljanima. Ne znači niti to da se Sjedinjene Države trebaju
odreći svojih principa ili interesa, u slučaju da se razlikuju od
onih saveznika.
SAD shvaća da, iako je nastavak uključenosti SAD-a na Balkanu nužan
ako se želi ostvariti stabilnost koja će balkanske države potom
učiniti produktivnim partnerima, postojeći problemi s kojima je
suočen SAD znače kako je u interesu Sjedinjenih Država da preuzmu
sporednu ulogu u rekonstrukciji Balkana.
U toj regiji treba obaviti još mnogo posla. Glavni prioritet je
uhititi i izručiti Haagu ratne zločince koji se još uvijek nalaze na
slobodi, u regiji, posebice Radovana Karadžića i Ratka Mladića. I
lokalne i međunarodne vlasti trebaju hitno provesti akciju protiv
organiziranih političko - zločinačkih sindikata koji potkopavaju
reforme i vladavinu zakona na čitavom Balkanu.
Prijašnja iskustva u Bosni i na Kosovu pokazala su kako odlučna
akcija koja cilja središta moći, pod kontrolom ilegalnih
sindikata, daje rezultate. Kampanje protiv tih skupina u početku
mogu predvoditi međunarodne snage, dok ih balkanske vlade ne budu
bile u stanju provoditi same. Može se početi prvo u Bosni i na
Kosovu, u kojima je autoritet međunarodnih institucija najveći, a
zatim proširiti i na Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju i Hrvatsku, u
kojima bi uključenost međunarodne zajednice varirala prema
potrebama lokalnih vlasti.
Na Balkanu je od ključne važnosti i intenziviranje trgovine a
zahtijeva nastavak reforme bankovnog sektora i ubrzanje
privatizacije i restrukturiranja poduzetništava u vlasništvu
države. Potrebne su i inicijative za razvoj privatnog sektora i
zakonodavna i pravosudna reforma. Te reforme može se poduprijeti
programima tehničke pomoći, koje bi financirali EU i Svjetska
banka.
Balkanski čelnici i međunarodna zajednica u regiji, koja je do sada
djelovala neusklađeno i ad hoc, moraju zajednički poduprti
standarde i odredbe procesa za stabilizaciju i pridruživanje EU-u i
NATO-ovih Partnerstva za mir i Plana djelovanja za ostvarivanje
članstva. Ti programi, zajednički, nude nužne standarde za
udruživanje sa, i integraciju u Europu. Uvjetovanje međunarodne
pomoći ostvarivanjem konkretnih ciljeva najbolji je način da se
osigura to da složene i nepopularne, ali nužne, promjene budu
ostvarene.
Sjedinjene Države su u proteklih osam godina u Balkan uložile mnogo
resursa, a ta se ulaganja sada počinju isplaćivati. Ovaj je projekt
previše važan da bi ga se ostavilo nedovršenog", piše Edward C.
Meyer, general i umirovljeni bivši šef štaba Vojske
SAD-a, i predsjednik operativnog tima za Balkan pri Vijeću za
međunarodne odnose.
Nekorisno povjerenstvo?
"Povjerenstvo zaduženo za istragu 11. rujna od početka je okruženo
kontroverzom zbog imenovanja Henrya Kissingera za predsjednika.
Sada su u Kongresu neodlučni oko pitanja Warrena Rudmana.
Republikanci iz Kongresa boje se da je Rudman, bivši republikanski
senator i jedan od autora proročanskog izvješća o terorističkim
prijetnjama, preneovisan da bi funkcionirao kao jedan od njihova
četiri predstavnika. Desetočlano povjerenstvo, sa pet demokrata i
pet republikanaca, trebat će dobiti podršku barem šest članova da
bi moglo izdavati sudske pozive. Neki republikanci strahuju da bi
Rudman, ako bude imenovan, mogao glasovati zajedno s demokratima,
barem povremeno. Čini se da žele povjerenstvo koje bi uvijek bilo
podijeljeno, uz 5 glasova predstavnika demokrata i 5 glasova
republikanaca, što bi jamčilo bezopasnu istragu.
Čelnici stranaka u Kongresu do nedjelje moraju imenovati svoje
predstavnike koji će se potom pridružiti Kissingeru i njegovom
potpredsjedniku, bivšem senatoru Georgeu Mitchellu. Rodbina
žrtava poginulih 11. rujna lobira za imenovanje Rudmana. Obitelji
žrtava u pravu su kada strahuju da bi povjerenstvo moglo zapeti na
stranačkoj nepokretnosti. Naime, dok se istraga bude, tijekom svog
18- mjesečnog mandata, približavala izborima 2004., vjerojatno je
da će se demokrati i republikanci početi međusobno optuživati.
Povjerenstvo je već opterećeno Kissingerom, koji je odbio
prekinuti svoje veze sa savjetodavnom tvrtkom koja ovisi o njegovim
vezama u visokim vladinim krugovima. Ne treba ga dodatno
opterećivati predstavnicima Kongresa koji su usredotočeni samo na
interese svojih stranaka. Rudman ima sve kvalifikacije za taj
posao. Kada budemo znali imena predstavnika, znat ćemo ima li
povjerenstvo težinu koja mu je potrebna", stoji u uvodniku New York
Times-a a prenosi list.
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
12. XII. 2002.
Prkosne Koreje
"Koliko god bio usredotočen na Irak, predsjednik Bush ne smije
ignorirati nevolje koje se gomilaju, za SAD, i u Sjevernoj i u
Južnoj Koreji.
Južnokorejci su izrazito neprijateljski raspoloženi prema SAD-u, a
19. prosinca bi se trebali održati predsjednički izbori. Osim toga,
ovog je tjedna otkriveno da je Sjeverna Koreja Jemenu slala rakete
Scud.
Da bi se riješila oba problema, potrebna je izravna akcija. Bush se
najprije treba osobno ispričati za ubojstva dvije južnokorejske
djevojčice, koja su 12. lipnja počinili američki vojnici. Vojni sud
SAD-a oslobodio je vojnike, što je toliko razbjesnilo Južnokorejce
da se predsjednički kandidati natječu tko će više kritizirati SAD.
Ovo je prisililo SAD da jučer obeća kako će izvršiti reviziju
sporazuma o pravnom postupanju s 37.000 vojnika SAD-a koji brane
Jug. Brojni Južnokorejci sada se pitaju treba li im uopće obrana
SAD-a.
Sjeverna Koreja još uvijek predstavlja prijetnju. Za razliku od
Iraka, ona vjerojatno već raspolaže sa nuklearnom bombom i raketama
dugog dometa, koje može i lansirati i izvoziti. Za razliku od Iraka,
kada je posrijedi Sjeverna Koreja, Bush daje prednost diplomaciji
pred izravnim sukobom.
Glavni adut SAD-a u Sjevernoj Koreji je njen jedini saveznik,
Peking. Iako je Bush nedavno kazao kineskim čelnicima da obuzdaju
Koreju, očito je da nije izvršio dovoljno jaki pritisak na Kinu.
Možda je vrijeme da Kina dopusti sjevernokorejskim izbjeglicama da
slobodno uđu u Kinu, što bi vjerojatno značilo propast
sjevernokorejskog oslabljenog režima. U tom slučaju Južna Koreja
više ne bi trebala vojnike SAD-a", stoji u uvodniku lista.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
12. XII. 2002.
Diktatura WTO-a
Poduzetnici sumnjaju u to da vlada brani zastupa njihove interese u
pregovorima s Svjetskom trgovinskom organizacijom (WTO), piše
Konstantin Frumkin.
U Ženevi je počela redovna runda pregovora o pristupanju Rusije
WTO-u. Oni postaju sve oštriji i tajniji. Predstavnici WTO-a ističu
da Rusija može biti primljena u klub izvoznika samo pod njegovim
uvjetima. Ali u samoj zemlji biznismeni i njihovi istomišljenici
pokazuje sve više nezadovoljstva zbog mogućih posljedica koje im
prijete u slučaju ruskog pristupanja WTO-u. Poduzetnici ne vjeruju
da će vlada braniti njihove interese kad se domaće tržište otvori
stranim konkurentima. Nemir unosi i to što vladini službenici kriju
tijek pregovora, služeći se praznim floskulama. Moguće je da se pod
zavjesom tajnosti donose ustupci koji će kobno pogoditi domaće
poslovanje. Po svemu sudeći, politička nužnost integracija u
svjetsko gospodarstvo ide protiv naših gospodarskih interesa.
Nitko u Rusiji ne drži da naše tržište treba zatvoriti za strane
banke, osiguravateljske kuće, telekomunikacijske veze ili
prijevoznike. Ali naši poslovni krugovi dijele se na manjinu koja
se ne boji liberalizacije tržišta i većinu koja smatra da ulazak u
WTO treba prikočiti prijelaznaim razdobljem, vremenskim
ograničenjem, te drugim mjerama koje ublažavaju posljedice
pridruživanja.
Pitanje je može li se Rusija u tim pregovorima suprotstaviti kako
treba, a zasad se priopćava kako je završetak predgovora još jako
daleko. Čak se ženevski proces neuvijeno naziva - diktatom. Zapad
diktira Rusiji one uvjete pod kojima će ona biti primljena u
'svjetski klub izvoznika'. Te okolnosti treba izložiti ruskoj
javnosti kako ne bi polagala prevelike nade u ženevske pregovore.
Treba li doista tome pridavati toliko značenje, makar se zna da
ruski biznismeni nikako neće biti zadovoljni. O tome svjedoči
tajnovitost oko zapisnika Radne skupine za pristupanje Rusije WTO-
u."
ITOGI
12. XII. 2002.
Velika Azija
Svoju vanjsku politiku na Istoku Moskva kani voditi prema europskim
uzusima. Radi se o strateškom savezu s velikim državama regije -
onima kojima najviše prijete terorizam i separatizam, piše Andrej
Vladimirov.
Posjet Vladimira Putina Kini, Indiji pa Kirgistanu vratio je u
rusku vanjskopolitičku uporabu do neki dan opravdano zaboravljeni
termin 'višepolarnost'. Udarni tempo rusko-američkog
približavanja zbog prijetnja od međunarodnog terorizma prilično su
uzdrmali omiljene euroazijske pozicije među našom političkom
elitom. Azijska pak turneja našeg predsjednika bila je, sudeći po
svemu, usmjerena na to da se korigira taj 'europski pregib'.
Uostalom, današnji višepolarni model ima drukčije značajke.
Geopolitički trokut Moskva-Delhi-Peking više se ne tumači kao
vojno-politički pol, nasuprot američkome. Danas je to samo
ravntežni vektor ruske vanjske politike, koji treba omogućiti
Moskvi više prostora za manevre glede svjetskih središta moći.
Tehnički se ta geopolitička konstrukcija zasniva na nekoliko
elemenata. Prvo, Moskva se trudi biti tampon-zonom između dviju
azijskih supersila - Indije i Kine. Tijekom posjeta je Putin više
puta isticao da stari terotorijalni spor između njih ne smije biti
povodom za nove sukobe. Zato što Indiju i Kinu povezuje zajednički
neprijatelj - separatizam. Nije to bio slučajno lajtmotiv cijeloga
posjeta: u potpisanim deklaracijama se ističe pitanje
teritorijalne cjelovitosti. Moskva je uvjerila Kinu u to da dijeli
zabrinutost za tajvansko i tibetsko pitanje, a Indija - za
kašmirsko. Analogne izjave domaćini su dali gostu u povodu
Čečenije.
U biti, Rusija svoju azijsku politiku želi graditi po zapadnim
načelima. Radi se o tijesnoj suradnji s vodećim državama koje
najviše pogađa međunarodni terorizam. 'Velika' Azija je za Moskvu,
prije svega, Indija i Kina. A s 'malom', koju predstavljaju režimi
pod sumnjom za islamski radikalizam, dijalog će se voditi s
oštrijih protuterorističkih pozicija.
Još je jedna funkcija ruske politike u Aziji - to je 'dogradnja'
rusko-američkih odnosa. I u trenutku sadašnjeg rusko-američkog
približavanja nije moguće izbjeći proturječnosti. Nedavna
polemika u Vijeću sigurnosti oko iračke rezolucije pokazuje kako je
kineska podrška Rusija zapravo skupa. Zato nije sve idealno ni u
rusko-kineskim odnosima: tu su problemi migracije i završavanja
gospodarskih priča. Kina, na primjer, dobiva od Rusije suglasnost
na oveće smanjivanje uvoznih carina u okviru pregovora o
pridruživanju WTO-u. Smjena generacija u kineskom vodstvu također
unosi u rusko-kineske odnose razne nepoznanice. Tvrdih jamstava da
će se nastaviti zacrtana linija u odnosima - nitko zasada nije u
stanju dati. Tako se saveznički odnosi i s Washingtonom i s Pekingom
doista omogućuju Moskvi da ih utemelji na pragmatičnim i konkretnim
interesima. Uostalom, zadaća geopolitičke ravnoteže, kako je
poznato, obvezuje na ekvidistancu spram ostalih centara moći. To je
ruski predsjednik i pokazao: odmah po povratku u Moskvu telefonski
je izvijestio o rezultatima azijske turneje svojega zapadnog
partnera Georgea Busha.
O tome da Rusija učvršćuje svoj položaj vrlo pažljivo, svjedoči i
Putinov posjet Biškeku. U trenutku predsjednikovog dolaska rusko
vojnici su izveli 'skok na jug' - Kirgistan je postao drugom,
poslije Tadžikistana, državom u koju se smjestio ruski vojni
kontingent. U okviru Ugovora o kolektivnoj sigurnosti za tu batu
Kant kod Biškeka već je počelo prebacivanje ruske vojnog i vojno-
transportnog zrakoplovstva. Baza se stvara radi sprečavanja
mogućeg prodora terorističkih skupina na teritorij
srednjoazijskih članica Ugovora.
U toj operaciji postoji, osim vojnoga, i snažan politički podtekst.
Na prvi pogled situacija podsjeća na upad ruskih desantnih
postrojba na Kosovo, kada se Moskva upirala preduhitriti SAD i
njegove saveznike u NATO-u da bi označila svoju nazočnost u tako
važnoj strateškoj regiji. Uostalom, prebacivanje zrakoplovne
postrojbe u Kirgistan dobro je došlo Putina i u
unutrašnjopolitičkoj utakmici. Moskva je time pokazala da je,
gubeći svoju vojnu nazočnost u regijama koje su izgubile za Rusiju
geostratešku težinu (na primjer, zatvaranje vojnih baza na Kubi i u
Vijetnamu), ona je spremna povećavati svoju nazočnost u zonama
novih mogućih prijetnja."
AUSTRIJA
DER STANDARD
12. XII. 2002.
Sramota
"Najveći problem svjetske politike, prijetnja u vidu međunarodnog
terorizma, počinje nalikovati jeftinom stripu: najnovija epizoda
serije 'George i nitkovi' odigrava se u Arapskom moru, negdje pred
obalom Jemena. U strip-kvadratu je teretni brod iz zemlje-nitkova
Sjeverne Koreje, koji plovi punom brzinom, nakrcan - naravno! -
raketama tipa Scud, U posljednjem trenutku presreću ga Španjolci,
vjerni saveznici Sjedinjenih Država. Scenarij predviđa i namršteni
izraz lica šefa Pentagona Rumsfelda, koji upravo boravi u posjetu
novoj američkoj bazi u Džibutiju, na dohvat nepredvidivom Jemenu, i
upućuje upozorenja Sjevernoj Koreji, te - kao privremeni finale -
sigurnu ruku predsjednika, položenu na netom iz tiska izišlo
izdanje najnovije sigurnosne doktrine. U aktualnoj aferi s
raketama Scud krije se sada već velik broj podudarnosti i neobičnih
pojedinosti. A one pak pokazuju u prvom redu dvije stvari: kulisu
prijetnje uoči rata protiv Iraka, kojom Washington manje ili više
spretno manevrira širom svijeta; i krhkost unilateralizma koji
američka vlada posebno forsira od 11. rujna 2001. g.
Naime, Wasington je doživio izvanserijsku sramotu - Jemen će dobiti
svoje rakete a Amerikanci moraju konstatirati sljedeće: države-
nitkovi smiju izvoziti oružje. Bar neke koje - poput Sjeverne
Koreje - nisu potpisale nikakav sporazum o kontroli niti podliježu
sankcijama izuzev onih Georgea W. Busha. Zašto su Jemenu -
službenom 'prijatelju i partneru' SAD u antiterorističkoj borbi -
sada potrebne rakete sjevernokorejske proizvodnje, primjerenije u
funkciji napadačkog nego preciznog obrambenog oružja - ostaje
zasada tajnom jemenske vlade. Apsurdno je - iako manje čudno - što
Sjeverna Koreja krije navodno službenu pošiljku oružja pod vrećama
cementa i šalje ih na rog Afrike, gdje je teroristička mreža Al-
Qa'ida izvela svoj najnoviji napada a teritorijalne vode ionako
kontrolira međunarodno brodovlje. Ovih mjeseci Sjeverna Koreja
uživa slobodu tipičnu za doba karnevala i vodstvo okupljeno u
Pjongjangu oko Kima Jonga-ila to zna - pretpostavimo li da uopće
slijedi pravila logike.
Posljednji staljinistički režim u svijetu priznao je - uglavnom bez
ikakvih posljedica - da i dalje marljivo radi na programu
proizvodnje atomskog oružja. Prvi puta satelitske snimke radnog
logora u Sjevernoj Koreji, koje je objavio jedan hongkonški
tjednik, nisu privukle veću pozornost. Naime, i
najnepopustljivijim protivnicima Pjongjanga u Washingtonu jasno
je sljedeće: vojni udar na Sjevernu Koreju trenutno je nezamisliv -
reakcija sjevernokorejske vojske i njezino oružje previše su
nepredvidivi, američke postrojbe u Južnoj Koreji previše su
ranjive i - što je najvažnije - trenutak ni u kom slučaju nije
povoljan. SAD se pripremaju za rat protiv Iraka i signaliziraju to
svim zemljama. Nova doktrina 'preventivnih vojnih udara' ne
vrijedi za sve jednako", zaključuje Markus Bernath.
APA *
12. XII. 2002.
Hrvatska želi iduće godine postati kandidat za pristup u EU
"Hrvatska želi prvih mjeseci iduće godine postati kandidat za
članstvo u EU. To je glavni cilj Zagreba, naglasio je hrvatski
ministar vanjskih poslova Tonino Picula u četvrtak u govoru pred
Stalnim vijećem OESS-a. Status kandidata za Hrvatsku ne bi bio samo
simbolične vrijednosti, nego bi posve konkretno ojačao potporu
stanovništva i sljedećeg naraštaja za započete reformske procese.
'Oduševljeno gledamo u svoju budućnost', rekao je ministar
vanjskih poslova vrlo optimistično.
Status kandidata ponajprije bi izazvao pozitivan razvitak u
cijeloj regiji. Dugoročna stabilnost u jugoistočnoj Europi
presudno ovisi o 'vidljivim perspektivama budućnosti u EU'.
'Želimo biti pokretač napretka u regiji'. Picula je osim toga
naglasio da će Zagreb i dalje surađivati s UN-ovim sudom za ratne
zločine u Haagu. U 'slučaju Bobetko' liječnička bi ekipa iz Haaga
mogla ispitati zdravstveno stanje optuženog i u međuvremenu teško
bolesnog bivšeg generala Janka Bobetka. Ali konačnu odluku o
možebitnom izručenju vjerojatnog ratnog zločinca donijet će
županijski sud u Zagrebu, rekao je Picula.
Ministar vanjskih poslova pohvalno se izrazio o procesu povratka
izbjeglica od 2000. godine. U svoja se područja vratilo 68 tisuća
hrvatskih državljana, među njima 38 tisuća srpske narodnosti. Od
svršetka rata u bivšoj Jugoslaviji (1991.-1995) ukupno se u svoja
ranija prebivališta vratilo gotovo sto tisuća Srba. Presudna za taj
uspjeh je i bilateralna kooperacija i uska suradnja između
pojedinih vlada u regiji.
Picula je najavio da će od petka hrvatski parlament ponovno
raspravljati o ustavnom zakonu o nacionalnim manjinama. U srpnju za
taj zakon nije postignuta potrebna dvotrećinska većina, što je
donijelo i međunarodne kritike. Nakon toga je održana 'živa
rasprava u javnosti' i konačno je postignut konsenzus između vlade,
oporbe i predstavnika nacionalnih manjina. Ustavni će zakon
štititi već postojeća prava nacionalnih manjina i dalje ih jačati,
naglasio je Picula."
FRANCUSKA
LE FIGARO
12.XII.2002.
Pascal Lamy: 'Osveta za Jaltu'
S europskim povjerenikom za trgovinu Pascalom Lamyjem u Bruxellesu
su razgovarali Pierre Bocev i Philippe Gelie: " - Nije li pomalo
tužno gledati Petnaestoricu i kandidatske zemlje kako se tuku zbog
financijskog paketa koji na koncu iznosi tek 25 eura na godinu po
europskom građaninu?
= Normalno je da se pod kraj cjenjka oko sitnica. Uvijek je tako:
novac je prilično prirodan način da se završe pregovori, klasična
varijabla prilagodbe. Za Uniju je izazov bio da prihvati ispravno
stajalište o financiranju proširenja. Životni je standard u
kandidatskim zemljama upola niži od onog u Uniji. Euro poljskom
poljodjelcu osigurava dvostruko veću kupovnu moć. A kandidati
danas imaju ograničenu mogućnost potrošnje tih povelikih iznosa.
- Nije li se zanemario politički cilj?
= Mislim da nije. Zatvorit će se povijesni krug, bit će to osveta za
Jaltu, vrlo važan trenutak. Bez obzira na taktička stajališta,
želja zemalja kandidata vrlo je jaka. Šteta da taj osjećaj u
jednakoj mjeri ne dijele javnosti država članica. U Njemačkoj i u
Austriji raspra se vodila dok se pregovaralo o slobodnom kretanju
radnika, prije osamnaest mjeseci. U Francuskoj raspru treba sada
pokrenuti, treba uvjeravati. (...)
- Jeste li skloni referendumu o proširenju?
= To je odluka francuske unutarnje politike. Među razlozima za
referendum je činjenica da se 70-ih proveo referendum o prijamu
Ujedinjenog Kraljevstva; protiv govori činjenica da će na
referendumu trebati potvrditi reformu ustanova koju priprema
Konvent i da taj postupak treba biti razmjerna iznimka. Kada je
riječ o 'udruživanju' pregovora o proširenju i o ustanovama, mislim
da mu kalendar ne ide na ruku. Ta je bitka izgubljena prije deset
godina, kada se odlučilo provesti proširenje prije produbljenja.
Osobno bih prednost dao potonjem.
- Čelnici umanjuju posljedice ulaska deseterih zemalja: hoće li
Europljani osjetiti ikakve posljedice?
= To nipošto nije 'big bang'. Proširenje se, što se tiče mnogih
aspekata, dogodilo još prije deset godina, kada se počelo s
liberalizacijom trgovine s tim zemljama. Gospodarski su učinci već
tu: trgovačka bilanca Unije sa srednjom i s istočnom Europom je
golema, to je svakako naš najveći trgovački suficit. Još samo treba
ostvariti političko proširenje.
- Plašite li se na svom području proameričkog stajališta nekih
novih članova?
= Nimalo. Nove će države članice prihvatiti trgovačku politiku kao
što se rakete spajaju sa svemirskom postajom. To je područje na
kojemu se ne može biti unutra i vani. Postoje nacionalni osjećaji
koji su povezani s nekim gospodarskim djelatnostima, ali to neće
bitno utjecati. EU-u se samo dodaje pet do deset posto BDP-a. (...)
- Ne treba li razmišljati i o granicama Europe?
= Europski identitet teško može biti bez granica. To je važno napose
za Francuze koji su veći kartezijanci od drugih. Povjerenstvo o
tomu razmišlja.
- Treba li se Konvent baviti tim pitanjem?
= Ne propisujem Konventu čime se ne treba baviti. Mislim da bi više
vremena trebao posvetiti sadržaju politika nego institucijskim
sitnicama."
FRANCUSKA
LE MONDE
12. XII. 2002.
Vatikan želi slomiti otpor katolika u kandidatskim zemljama
"Ako na svjetskoj pozornici ima čovjek koji više nego bilo tko drugi
uživa u budućim izgledima za proširenje Unije na istok, to je Ivan
Pavao II. Otkako je izabran, prije četvrt stoljeća, ovaj prvi papa
Poljak, koji je živio pod dvama jarmovima, nacističkim i
komunističkim, sanja o ujedinjenju Starog Kontinenta.
U nedjelju 8.XII. zamolio je europske političke vođe da što prije
zaključe pregovore koji će Poljskoj, Mađarskoj, Republici Češkoj,
Slovačkoj, Sloveniji, kao i baltičkim zemljama, omogućiti da se
ponovno integriraju u europsku zajednicu.
Već u prigodi svog prvog putovanja u Poljsku, u lipnju 1979., Karol
Wojtyla izrazio je želju da Europa počne disati s 'oba plućna
krila', bez obzira na političke, ideološke i vojne podjele koje je u
svim svojim nagovorima i poslanicama uvijek smatrao nesretnim
slučajem u povijesti.
Europska biskupska konferencija (Comece) objavila je pak u
ponedjeljak 9.XII. u Bruxellesu izjavu koja je trebala slomiti
zadnji otpor katolika prema ulasku nekih kandidata u zemljama kao
što su Poljska, Slovačka, Mađarska i Malta.
Proširenje je 'povijesna prigoda', ističe se u tom tekstu potpore
biskupskim zborovima koji se moraju sučeliti s nepovjerenjem
seoskih, konzervativnih, katoličkih i protestantskih krugova. No
procesom se mora 'politički upravljati' uz poštovanje - koje je
ustupak Crkvi u Poljaka - 'nacionalnog identiteta i razlika u
kulturnim tradicijama'. Europski biskupi žele naglasiti: 'Sve su
države u Uniji jednake'.
Tekst je i poziv političkim čelnicima Unije da se odupru svjetovnim
napastima: 'Ukidanje granica u novoj Uniji ne smije dovesti do
izgradnje utvrde na vanjskim granicama Europe'. Prema useljenicima
i političkim izbjeglicama moramo biti 'milosrdni i pravedni'.
U svezi s turskom kandidaturom službeno stajalište Katoličke crkve
zapravo je povoljno. Papa je u nedjelju rekao da bi se 'Europa mogla
dodatno obogatiti prinosom kulturnih i vjerskih tradicija naroda
koji su nam kroz stoljeća ostavili dragocjenu zajedničku uljudbenu
baštinu'. U izjavi biskupa Comecea ističe se pak nužnost reforma
koje će u Turskoj jamčiti 'demokraciju, vladavinu prava, ljudska
prava i zaštitu manjina'. Ne spominje se nikakva zapreka vjerske
naravi", piše Henri Tincq.
10.XII.2002.
Zašto nećemo ratovati
"Američka je uprava uspjela uvjeriti većinu novinara i čelnika u
svijetu da će uskoro napasti Irak. Svjedoci smo retoričkog
nadmetanja i pojačanog kretanja postrojba. Američka vojska
trenutno ima šezdeset tisuća vojnika duž iračke granice, a uz to je
četredeset pet tisuća ljudi spremno da se u najkraćem roku pridruži
snagama na terenu.
Curenje podataka u svezi s planiranom strategijom upućuje na
nemilosrdan i kratak rat kojim bi se trebao izolirati, a onda i
svrgnuti Sadam Husein. Arapski čelnici se službeno protive ratu,
ali podatci govore o prešutnoj potpori. Čini se da je George W. Bush
spreman da svakog časa počne rat.
Upravo zato ne će to morati učiniti.
Jednoglasna rezolucija Vijeća sigurnosti kojom se od Iraka traži da
dopusti dolazak UN-ovih inspektora - uz sigurnu prijetnju rata ako
iračke vlasti odbiju taj zahtjev - tjera Sadama Huseina na suradnju
s inspektorima UN-a.
Prve su se inspekcije dobro završile i Irak je 8.XII. vjerojatno
proizveo gomilu informacija, sukladno zahtjevima rezolucije UN-
a.
Deklaracija bi mogla biti krnja i nepotpuna, ali bi mogla
sadržavati podatke s kojima su Amerikanci, po Sadamovu mišljenju,
već upoznati, kao što je tajni uvoz i stara spremišta kemijskog
oružja. U skoroj budućnosti neće biti dokaza da Sadam ne želi
surađivati. Dakle, i najrevnijim američkim jastrebovima bit će
jako teško započeti rat ako Sadam ne bude otvoreno ometao
inspektore.
Upravo je to stupica koje se bojala tvrda linija u američkoj upravi
i razlog zbog kojeg nije htjela da predsjednik ide pred UN. No nakon
oštrog govora koji je 12.IX. održao u Glavnoj skupštini i
višemjesečnih napora da se postigne jedinstveno stajalište u
Vijeću sigurnosti, g. Bush ne može samo tako skrenuti s
diplomatskog puta. Kao što je rekao, rat nije ni siguran ni
neotklonjiv, ako Sadam pristane na razoružanje Iraka.
Ipak, diplomatski razlozi nisu jedini koji ne govore u prilog ratu.
Mnogi vojni dužnosnici, djelatni i umirovljeni, misle da rat nije
ni nužan ni jednostavan.
U najboljem slučaju, oružani bi sukob mogao potrajati tek nekoliko
dana. No ima nekoliko mogućih scenarija po kojima bi se taj rat
mogao pretvoriti u katastrofu. Primjerice, primjena kemijskog i
biološkog oružja protiv američkih postrojba; ili pak napadaj na
Izrael koji bi izazvao izraelski odgovor, možda i nuklearnim
oružjem; ili zauzeće Bagdada koje bi se završilo tisućama mrtvih
Arapa i Amerikanaca. Čak i ako se sve dobro završi, američke će
postrojbe godinama ostati u Iraku.
'Jesmo li spremni za okupaciju Iraka u sljedećih trideset ili
pedeset godina?', pita bivši Reaganov načelnik pomorskih snaga
James Webb, dodajući da bi američke postrojbe bile 'pedeset tisuća
terorističkih meta'.
Pritisak u korist napadaja na Irak ne čine vojnici. Umirovljeni
general Anthony Zinni, bivši glavni zapovjednik glavnog
zapovjedništva američkih snaga i izaslanik Georgea W. Busha za
Bliski istok iznosi mišljenje mnogih kada kaže, kao što je u
listopadu rekao na konferenciji u Washingtonu: 'Gledamo li na to
upletanje kao na početak niza događaja, što znači da problem želimo
riješiti nasilno, uzimamo loš pravac. Za početak, mislim da takva
strategija nije potrebna. Zatim, mislim da su rat i nasilje zadnje
mjere i da jako moramo paziti kako ćemo postupiti, napose s obzirom
na naš sadašnji položaj u svijetu'. Zinni također ističe da
američki prioriteti moraju biti obnova izraelsko-palestinskog
mirovnog procesa, poticanje promjena u Iranu prema umjerenom
režimu i obnova Afganistana. Irak je tek na kraju popisa žurnih
zadaća.
Tu su i snažni gospodarski razlozi protiv rata. Istraživanje koje
je u studenom provelo Središte za međunarodna i strateška
istraživanja iz Washingtona zaključuje da bi dulji sukob doveo do
sloma burze, porasta nezaposlenosti do 75 posto i recesije u koju bi
bila uvučena i europska gospodarstva.
Procjene o izravnoj cijeni rata kreću se od šezdeset do preko
dvjesto milijarda dolara. G. 1991. arapski je narod platio najveći
dio Zaljevskog rata. Ovaj put, malo je vjerojatno da će neka treća
zemlja platiti račun. Čak i u najpovoljnijem scenariju rat će
ubrzati porast saveznog deficita kojeg je George W. Bush stvorio u
samo dvije godine.
To je razlog zbog kojeg su mnogi republikanci iz stare garde
preporučili g. Bushu da ne ratuje. Sjećaju se što se dogodilo prvom
predsjedniku Bushu nakon vojne pobjede. Rat bi mogao uništiti još
uvijek krhko američko gospodarstvo, kao i političku budućnost
republikanaca.
Bivši državni tajnik James Baker i bivši general Brent Scowcroft
nagovarali su Busha u kolovozu prošle godine da ne zaobiđe
Ujedinjene narode. Danas Scowcroft ponovno zagovara strpljenje. U
tekstu objavljenom u rubrici 'Mišljenja' u Washington Postu
(21.XI.), čestita Bushu na pobjedi u UN-u i potiče ga da izbjegne
rat, ali da 'isto toliko dara, odvažnosti i pažnje pokaže u
rješavanju izraelsko-palestinskog problema'.
Dok mnoga glasila u Americi potiču na 'odbrojavanje' i
'odmjeravanje snaga' s Irakom, građani ne potiču predsjednika na
rat. Istraživanja pokazuju da je 60 posto Amerikanaca za primjenu
sile u Iraku koja se temelji na odluci UN-a, ali ih samo 30 posto
želi da SAD u rat krene sam. Javnost bi se sigurno ujedinila oko g.
Busha čim bi rat počeo, ali ako stvari krenu loše, slaba bi se
potpora javnosti brzo mogla završiti oštrim zaokretom i
predsjednika i njegovu stranku ukloniti s vlasti. Politički,
gospodarski i vojno, rat protiv Iraka bio bi, dakle, vrlo pogubna
operacija.
Iz ovih triju razloga, malo je vjerojatno da će SAD započeti
kratkotrajni rat. Dvije pogrješke u računici mogle bi utjecati na
jednadžbu: da Sadam načini glupost i pruži izliku za početak rata,
ili da Bush dopusti da ga začara pjev sirena - savjetnika
'tvrdolinijaša' - da je rat nužan i lak. Povijest je pokazala da
taština može prevagnuti nad najoštroumnijom raščlambom
činjenica", piše Joseph Cirincione, direktor istraživačkog odjela
u Zakladi Carnegie za mir u svijetu u Washingtonu.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk