US-E-proširenje-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Trgovina-Proračun-Organizacije/savezi IHT 11. XII. budućnost europe? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE11. XII. 2002.Vratiti usporeni EU nazad na pravi put"Kada se
europski državni čelnici u četvrtak sastanu u Kopenhagenu, riskiraju utopiti se u detaljima. Kako bi ih usredotočili na važne stvari, možda bi njihovi domaćini Danci trebali na zidove postaviti panoe s dvije ključne činjenice o EU-u. Prva je ta da su Europljani dio svjetskog stanovništva čiji se broj sve brže smanjuje. Stoga se moraju ujediniti kako bi branili svoje geopolitičke i gospodarske interese. Prije tek pedeset godina, Zapadna Europa činila je 15 posto globalnog stanovništva. Uskoro će se ova brojka smanjiti na samo 5 posto. Druga činjenica je da EU nije uspio ostvariti visoki životni standard. Ako usporedimo BDP u Europi i u SAD-u u posljednjih 20 godina, očito je da se jaz od 10 posto u korist Amerike, koji je postojao početkom 1980-tih, dramatično povećao na 42 posto. Europu treba vratiti na pravi put. Uljuljkan idejom da je sigurno sve u redu ako mu se toliko država želi priključiti, EU, čini se, nije svjestan da je, u gospodarskim terminima, u sve većoj krizi. Što čelnici vlada mogu učiniti kako bi ponovno ojačali svrhovitost
e/savezi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. XII. 2002.
Vratiti usporeni EU nazad na pravi put
"Kada se europski državni čelnici u četvrtak sastanu u Kopenhagenu,
riskiraju utopiti se u detaljima. Kako bi ih usredotočili na važne
stvari, možda bi njihovi domaćini Danci trebali na zidove postaviti
panoe s dvije ključne činjenice o EU-u.
Prva je ta da su Europljani dio svjetskog stanovništva čiji se broj
sve brže smanjuje. Stoga se moraju ujediniti kako bi branili svoje
geopolitičke i gospodarske interese. Prije tek pedeset godina,
Zapadna Europa činila je 15 posto globalnog stanovništva. Uskoro će
se ova brojka smanjiti na samo 5 posto.
Druga činjenica je da EU nije uspio ostvariti visoki životni
standard. Ako usporedimo BDP u Europi i u SAD-u u posljednjih 20
godina, očito je da se jaz od 10 posto u korist Amerike, koji je
postojao početkom 1980-tih, dramatično povećao na 42 posto. Europu
treba vratiti na pravi put. Uljuljkan idejom da je sigurno sve u
redu ako mu se toliko država želi priključiti, EU, čini se, nije
svjestan da je, u gospodarskim terminima, u sve većoj krizi.
Što čelnici vlada mogu učiniti kako bi ponovno ojačali svrhovitost
EU-a?
Veleposlanici i viši dužnosnici koji pripremaju summite EU-a tvrde
kako Europskom vijeću nikada ne bi trebalo povjeravati zadaću
detaljnog pregovaranja. Uloga vijeća jest odrediti politički ton
rasprave, usmjeravati ju i određivati njen ritam. Ako se od
premijera zatraži da zasuču rukave i uhvate se u koštac s podatcima
i stranicama sitno tiskanih slova, od toga uvijek naprave zbrku. To
su učinili u Nici prije dvije godine a rezultat je sporazum koji
mnogi smatraju prepunim mana.
Dva pitanja na koja će se čelnici vlada ovog puta usredotočiti su
širenje i budući politički ustroj Europe. Umjesto da pokušaju
razriješiti mnoge pregovaračke mrtve točke i politička neslaganja,
vijeće bi trebalo iskoristiti ovu priliku kako bi naglasilo dvije
veoma važne poruke.
U pogledu širenja, trebali bi podsjetiti često neprijateljski
raspoloženo javno mnijenje da primanje novopridošlica -
uključujući, u ne tako dalekoj budućnosti, i Tursku s brojnim
stanovništvom - predstavlja ključnu strategiju, i u pogledu
ljudstva i sigurnosti. Europski natalitet koji je u padu, stvorio
je manjak ljudstva koje predstavlja mnogo veću prijetnju
gospodarskom razvoju nego što je to nezaposlenost ikada
predstavljala. A stabiliziranje susjednih regija kao što su Kavkaz
i Srednja Azija trebalo bi biti visoko na listi prioriteta u sklopu
EU-ovog plana EU za širenje.
U pogledu budućeg političkog ustroja Europe - odnos između EU-a i
njenih vlada članica - jasno je da je došlo vrijeme da Europsko
Vijeće, kao najvažnije tijelo EU-a ovlašteno za donošenje odluka,
razumljivim rječnikom objavi što je na kocki.
Pravi problem nije to kako reorganizirati EU zbog priključivanja
deset novih članica do 2004. godine. Problem je to kako oblikovati
odgovarajuće političke mehanizme kojima se mogu poticati
gospodarske reforme potrebne da bi se revitalizirala europska
gospodarstva.
Najnoviji primjer nedostatka samodiscipline zemalja EU-a opasna je
zbrka koja je uslijedila nakon prijelaza na euro, prošlog siječnja.
Sumnjičavost i tvrdoglavost pojedinih država ugrožavaju
jedinstveno financijsko tržište koje mora biti stvoreno ako Europa
želi maksimalno iskoristiti euro. Jedinstvenu valutu ugrožavaju
sve rastrošnije proračunske politike nekih vlada u eurozoni.
EU je potrebna čvršća vlast kako bi nametnula obveze zemljama
članicama. Ovo bi trebalo značiti jačanje ovlasti Europskog
povjerenstva. Pa ipak, trenutno je glavni dio rasprave u pogledu
reformiranja Unije usredotočen na to da li ili ne imenovati jednog
od premijera EU-a na mjesto 'predsjednika Europe'. To bi dodatno
ugrozilo položaj povjerenstva. Prije deset godina, kada je
povjerenstvo bilo na vrhuncu pod Jacquesom Delorsom, povjerenstvo
su mnogi priznavali kao izvršno tijelo EU-a. No Europsko
povjerenstvo od tada je toliko oslabjelo da sada riskira postati
super-sekretarijat Vijeća ministara, dok zemlje članice donose sve
ključne odluke.
Summit u Kopenhagenu nudi europskim čelnicima priliku da
zajednički rasprave o tome kako vratiti EU na pravi put. Prvo bi
trebali shvatiti kako je najveći dio mana povjerenstva nastao
njihovom krivicom. Naime, zemlje članice su mu uskratile ljudske i
financijske resurse.
Obzjavljujući kako je potrebno potpuno neovisno tijelo koje bi
usklađivalo i pregovaralo sa zemljama članicama, kojih će u
konačnici biti 28, Europsko Vijeće dalo bi toliko potreban poticaj
povjerenstvu i samom EU-u", piše Giles Merritt, direktor Foruma
Europa u Bruxellesu i glavni tajnik udruge 'Prijatelji Europe'.