DE-E-US-STANOVNIŠTVO-Demografija-Politika nj 10.XII.-faz-utjecaj starosti društva na vanj.pol. NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG10. XII. 2002.Sve manji utjecaj"Čini se da se u Njemačkoj postupno shvaća što starenje društva znači
za mirovine i zdravstveno osiguranje. No do sada u javnu svijest nije prodrlo da smanjenje stanovništva može imati i posljedica na vanjsku politiku neke zemlje. To je možda stoga što je rasprava o globalizaciji među mnogima ostavila dojam da sigurnost i blagostanje društva naprotiv ovise samo o čimbenicima poput poreznog opterećenja ili visine sporednih troškova plaće. No zapravo ni sve veće prepletanje svjetskog gospodarstva koje je na posljetku samo novi stupanj industrijalizacije, jedno nije izmijenilo: veličina i sastav naroda je ona 'deviza moći' koja odlučuje o položaju zemlje u međunarodnoj politici. Narodi umorni u reprodukciji poput Nijemaca, moraju stoga računati da će se idućih desetljeća morati pomiriti sa sve manjim utjecajem na svjetska zbivanja.To počinje već u Europskoj uniji. Oni koji u nepreglednom bruxelleskom postupku imaju utjecaja, formalno su određeni isključivo na temelju veličine stanovništva: u Europskom
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. XII. 2002.
Sve manji utjecaj
"Čini se da se u Njemačkoj postupno shvaća što starenje društva
znači za mirovine i zdravstveno osiguranje. No do sada u javnu
svijest nije prodrlo da smanjenje stanovništva može imati i
posljedica na vanjsku politiku neke zemlje. To je možda stoga što je
rasprava o globalizaciji među mnogima ostavila dojam da sigurnost i
blagostanje društva naprotiv ovise samo o čimbenicima poput
poreznog opterećenja ili visine sporednih troškova plaće. No
zapravo ni sve veće prepletanje svjetskog gospodarstva koje je na
posljetku samo novi stupanj industrijalizacije, jedno nije
izmijenilo: veličina i sastav naroda je ona 'deviza moći' koja
odlučuje o položaju zemlje u međunarodnoj politici. Narodi umorni u
reprodukciji poput Nijemaca, moraju stoga računati da će se idućih
desetljeća morati pomiriti sa sve manjim utjecajem na svjetska
zbivanja.
To počinje već u Europskoj uniji. Oni koji u nepreglednom
bruxelleskom postupku imaju utjecaja, formalno su određeni
isključivo na temelju veličine stanovništva: u Europskom
parlamentu primjerice, Njemačka je zastupljena s 99 zastupnika,
više od bilo koje druge zemlje. To izričito pokazuje da je Savezna
Republika sa sadašnjih 82 milijuna stanovnika najveća zemlja
članica u zajednici. Luksemburg sa svojih 430 tisuća stanovnika
može naprotiv dati tek šest zastupnika. Njemačka bi 2050. godine -
prema često citiranoj prosudbi Ujedinjenih naroda - mogla imati
jedva 70 milijuna stanovnika, dočim će druge europske države svoj
broj stanovnika zadržati ili čak povećati, zahvaljujući višim
stopama rađanja. Francuska danas ima jedva 59 milijuna stanovnika a
2050. imat će 62 milijuna. Budući da se odmak od Njemačke time
postupno smanjuje, pariške će vlade prije ili kasnije postati
nezadovoljne sa svojih 78 mjesta. I u ministarskom vijeću EU-a,
moćnom gremiju vlada, moglo bi doći do takvih promjena. Doduše,
velike zemlje članice Njemačka, Francuska, Velika Britanija i
Italija imaju isti broj glasova (za sada po 10, od 2005. godine 29).
Neke manje države poput Irske koje se moraju miriti s daleko manjim
brojem (danas 3, zatim 13 glasova), jednoga će dana tražiti više
ravnoteže: irsko stanovništvo bi do 2050. trebalo s 3,8 milijuna
narasti na 5,4 milijuna.
To su dakako sve sitnice ako se možebitan pristup Turske EU-u
promatra s demografskog stajališta. Zahvaljujući svojoj
izvanredno visokoj stopi rađanja, tursko će stanovništvo sa
sadašnjih 67 milijuna stanovnika već 2015. godine narasti na 79
milijuna, čime će se izjednačiti s Njemačkom. Nakon toga bi se
zemlja ubrzo razvila u na daleko najveću zemlju članicu unije:
prognozira se 87 milijuna stanovnika 2025. godine i 99 milijuna
2050. godine. Ako ostane na sadašnjem obliku bruxelleskih
institucija, Turska bi dakle već za nekih 15 godina imala pravo na
najveći broj zastupnika u Europskom parlamentu i na najveći udio
glasova u ministarskom vijeću. Najveći gubitnik te nove podjele
moći bila bi Njemačka čija se vlada za sada osobito silovito zalaže
za prijam Turske: Berlin bi u EU-u pao na drugo mjesto.
Ništa veselije nisu ni prognoze o demografskoj težini Europljana u
svjetskoj usporedbi. Tu Njemačkoj i njezinim partnerima prijeti
nazadovanje u odnosu na Sjedinjene Države što bi moglo imati
osjetljivih posljedica na odnos moći u zapadnom taboru. Do nedavno
su smanjene stope rađanja slovile kao fenomen svih (zapadnih)
industrijskih država. Na posljetku su blagostanje i socijalno
državno jamstvo u tim društvima učinili da je dobivanje djece kao
ekonomskog osiguranja za starost i bolest postalo nepotrebno. No to
očito više ne vrijedi za Ameriku. Nedavni su popisi stanovništva
iznenađujuće pokazali da je tamo stopa rađanja (prosječan broj
djece po ženi) ponovno narastao na gotovo 2,1. To je upravo
vrijednost koju treba postići da bi se održala količina
stanovništva. Neznatnim dijelom za to su krivi useljenici sa
španjolskog govornog područja čija je stopa nataliteta daleko viša
nego drugih narodnosnih skupina. Ali i bijeli su Amerikanci u
zadnje vrijeme došli do značajne stope rađanja od 1,8.
Na temelju takvog razvitka Sjedinjenim se Državama proriče
dugoročno velik porast stanovništva: sa sadašnjih 283 milijuna
stanovnika na 346 milijuna 2025. godine i 397 milijuna 2050.
godine. Prema više postavljenim projekcijama američko bi
stanovništvo za pedeset godina moglo biti čak oko 550 milijuna.
Posve je drukčije s Europljanima: ako se zbroji 15 država EU-a,
dobiva se ukupan broj 'europskog' stanovništva od sadašnjih 370
milijuna. Još je razvidno više od američkog stanovništva. Tih će 15
zemalja 2050. godine zajedno brojati tek 335 milijuna stanovnika.
Budući da će iz srednje i istočne Europe idućih godina biti
primljene u EU ponajprije male zemlje, gospodarska i politička
jezgra unije za pedeset bi godina imala stanovništvo koje je
(barem) za petinu manje od američkog.
Snu mnogih europskih političara, da se jednoga dana u političkoj
snazi izjednači s Amerikom, takav bi razvitak mogao donijeti kraj.
EU rado ističe da je najveće (unutarnje) tržište na svijetu i to
takvo koje od nedavno ima jedinstvenu valutu. Kad bi taj jak položaj
malo po malo morao prepuštati Sjedinjenim Državama, ne bi oslabio
samo položaj bruxelleskih izaslanika u trgovačkim razgovorima. I
inozemni će ulagači američko tržište držati još privlačnijim nego
danas a euro neće više biti vodeća svjetska valuta nego tek mali
brat dolara. Treba dodati da bi Amerika koja proizvodi veće
blagostanje nego sve zemlje EU-a zajedno, imala prosječno mlađe pa
stoga i produktivnije radno stanovništvo. To bi pojačalo trend zbog
kojega Europljani već danas često izgledaju slabi: u EU-u se izdaju
sve veći dijelovi bruto domaćeg proizvoda za poravnanje mirovina (i
drugih prijenosnih davanja) dok Amerika svojim blagostanjem plaća
najjaču vojsku na svijetu. Ne treba puno mašte za zaključak tko će
ostati broj jedan u svijetu", piše Nikolas Busse.