ZAGREB, 4. prosinca (Hina) - Amatersko kazalište ne treba omalovažavati jer se često zaboravlja da je upravo ono rasadište svježih ideja, rečeno je danas u Matici hrvatskoj na okruglom stolu "Značenje kazališnog amaterizma za
kazališnu kulturu u Hrvatskoj".
ZAGREB, 4. prosinca (Hina) - Amatersko kazalište ne treba
omalovažavati jer se često zaboravlja da je upravo ono rasadište
svježih ideja, rečeno je danas u Matici hrvatskoj na okruglom stolu
"Značenje kazališnog amaterizma za kazališnu kulturu u
Hrvatskoj".#L#
Amatersko kazalište nije u pravoj mjeri uvedeno u sustav društva,
rekla je Zdenka Đerđ, voditeljica okruglog stola, dodavši da se ono
u široj kulturnoj javnosti još doživljava kao ukras ili dodatak, a
ne kao stvaralački izazov.
Đerđ je ocijenila da je amatersko kazalište prepušteno
pojedinicima koji ga stvaraju te drži da bi školski sustav trebao
puno više raditi na podizanju kazališne kulture.
Po njezinim riječima, amateri su u svojim predstavama sasvim
posebni, neuniformirani i nikoga ne oponašaju, a obrađuju širok
raspone tema i kazališnih oblika, od klasičnog teatra do cabareta i
plesnog kazališta. Hrvatska kazališna amaterska scena kreće prema
novom senzibilitetu, a dijelom se oslanja na tradiciju, dodala je.
Kao odrednice za popularizaciju kazališnog amaterizma u svijetu
dramaturginja Sanja Ivić smatra Francusku revoluciju s kratkim
jednočinkama i rusku avangardu dvadesetih i tridesetih kada se
umjetnost trebala približiti "širokim narodnim masama".
Prvi veći val u nas bio je 1948. (kada je u Hrvatskoj bilo 480
kazališta), napomenula je Ivić, podsjetivši da je nakon kraće
stagnacije kazališni amaterizam šezdesetih ponovo pokrenula
studentska populacija. Trend je oživio kasnih sedamdesetih u svim
uzrastima, a najupečatljivija obnova amaterizma bila je u tijeku
Domovinskoga rata u đačkim domovima gdje su izbjeglice u vrlo
skromnim uvjetima radili izvrsne predstave.
Američko kazalište nije samo Broadway, već su amaterska i
studentska kazališta ono što pokriva regionalni kazališni život,
rekla je teatrologinja Sanja Nikčević.
Značaj kazališnog amaterizma je i u tome što donosi svježinu u
idejama i što se usuđuje napraviti i postaviti nešto drugačije od
profesionalnih kazališta, a i sociološki, okuplja ljude koji se
izražavaju kroz kazalište, istaknula je.
Govoreći o slaboj prisutnosti amaterskih kazališta u medijima,
Nikčević je napomenula kako ono ne treba imati jednaki odjek kao
profesionalno, no da mu je potrebna stalna potpora sustava putem
organiziranja radionica, seminara, smotri i festivala.
Organizator okruglog stola, koji je okupio desetak kazališnih
stručnjaka, bio je Odjel za kazalište i film Matice hrvatske.
(Hina) ag mc