FR-IT-BL-DE-mandati-Diplomacija-Parlament-Obrana-Policija franc-le monde od 3.12.02. veće ovlasti eu povjerenstva FRANCUSKALE MONDE3.XII.2002.Povjerenstvo se bori za veće ovlasti u budućoj Europi"Ovog tjedna započinje bitka za ovlasti
u Europi. Predsjednik Romano Prodi i dva izaslanika Povjerenstva u Konventu o budućnosti Europe, Michel Barnier i Antonio Vitorino pripremili su prijedlog institucijske reforme koji u četvrtak 5.XII. trebaju odobriti dvadesetorica povjerenika. Ujedno će g. Prodi svoj prijedlog predstaviti u Europskom parlamentu, a onda i u Konventu.Tog će dana francuski ministar vanjskih poslova Dominique de Villepin prvi put sudjelovati u radu Konventa kao izaslanik francuske vlade, umjesto socijalista Pierrea Moscovicija koji je bio imenovan u doba kohabitacije. Valery Giscard d'Estaing nastupit će u Narodnoj skupštini u utorak 3.XII. I premijer Jean-Pierre Raffarin govorit će o Europi i to 6.XII. u Orleansu. Prijedlozi Povjerenstva jesu sljedeći:Europi ne treba predsjednikNajvažniji prijedlog Povjerenstva nije potpun. Ono ne želi predsjednika Europske unije koji bi trebao utjeloviti Europu, kao što su predlagali Jacques Chirac, Tony Blair i Jose Maria Aznar.
FRANCUSKA
LE MONDE
3.XII.2002.
Povjerenstvo se bori za veće ovlasti u budućoj Europi
"Ovog tjedna započinje bitka za ovlasti u Europi. Predsjednik
Romano Prodi i dva izaslanika Povjerenstva u Konventu o budućnosti
Europe, Michel Barnier i Antonio Vitorino pripremili su prijedlog
institucijske reforme koji u četvrtak 5.XII. trebaju odobriti
dvadesetorica povjerenika. Ujedno će g. Prodi svoj prijedlog
predstaviti u Europskom parlamentu, a onda i u Konventu.
Tog će dana francuski ministar vanjskih poslova Dominique de
Villepin prvi put sudjelovati u radu Konventa kao izaslanik
francuske vlade, umjesto socijalista Pierrea Moscovicija koji je
bio imenovan u doba kohabitacije. Valery Giscard d'Estaing
nastupit će u Narodnoj skupštini u utorak 3.XII. I premijer Jean-
Pierre Raffarin govorit će o Europi i to 6.XII. u Orleansu.
Prijedlozi Povjerenstva jesu sljedeći:
Europi ne treba predsjednik
Najvažniji prijedlog Povjerenstva nije potpun. Ono ne želi
predsjednika Europske unije koji bi trebao utjeloviti Europu, kao
što su predlagali Jacques Chirac, Tony Blair i Jose Maria Aznar.
Naprotiv, u tekstu se predlaže da se 'zadrži polugodišnja smjena u
predsjedanju Europskim vijećem Ššefovi država i vladaĆ', dok
predsjednk Konventa Valery Giscard d'Estaing misli da taj
prijedlog nije moguće provesti u Europi s 25 članova. U svezi s
drugim ministarskim vijećima (financije, poljodjelstvo, itd.),
Povjerenstvo čini mali korak naprijed predloživši da ministri
izaberu jednog između sebe na razdoblje od jedne godine kako bi se
'osigurao veći kontinuitet u radu'.
Neki dužnosnici Povjerenstva misle da je to razdoblje prekratko da
bi Vijeće bilo djelotvorno i zalažu se za dulje razdoblje od dvije i
pol godine. Povjerenstvo traži da se osnuje vijeće Ecofin za
područje eura koje će okupljati samo ministre financija s područja
eura koji će biti u manjini u Europi s 25 članova, a moći će sami
odlučivati o stvarima koje ih se tiču.
Ukidanje jednoglasnog donošenja odluka
Da bi se onemogućilo paraliziranje Vijeća, Povjerenstvo predlaže
da se ukine pravilo jednoglasnog odlučivanja. Da bi se neka odluka
prihvatila, treba ju odobriti većina država koje čine više od
pedeset posto europskog puka. Da bi se 'olakšalo ukidanje
jednoglasnog donošenja odluka' na jako osjetljivim područjima kao
što su porezi i pravna i kaznena suradnja, Povjerenstvo predlaže da
se uvede pojačana većina (tri četvrtine država koje zastupaju dvije
trećine puka u Uniji).
Europski ministar za vanjske poslove, tzv. tajnik Unije
Najveća je novost uvođenje 'tajnika Unije', neke vrste ministra za
vanjske poslove Europe koji će 'zastupati Uniju pred trećim
državama, provoditi vanjsku politiku i biti odgovoran za provedbu
zajedničkih odluka'. Još nisu sazrjeli uvjeti da tu dužnost odmah
obnaša Povjerenstvo, budući da se države još ne žele odreći ovlasti
na tom području.
Zato g. Prodi predlaže mješovito rješenje koje će se moći
mijenjati. 'Tajnik Unije' bit će dopredsjednik Povjerenstva, ali
će vanjsku politiku Unije provoditi 'prema odlukama i ovlastima
vijeća ili skupine država članica koje su osobito zainteresirane za
neko pitanje'. 'Uz zajedničku suglasnost imenovat će ga Vijeće i
predsjednik Povjerenstva (...) koji će ga moći smijeniti'. Nakon
'prijelaznog razdoblja' vijeće će ga moći ovlastiti da 'samostalno
iskoristi pravo Povjerenstva na iznošenje inicijativa u svezi s
vanjskom politikom' i tako ograničiti prava država članica, što će
otvoriti put za veće usklađivanje vanjskih politika.
Predsjednika Povjerenstva birat će Parlament, a odgovorat će
vijeću i Parlamentu
G. Prodi ne želi predsjednika Europe - premda to nije napisao - jer
bi se njegove ovlasti preklapale s ovlastima predsjednika
Povjerenstva čije ovlasti g. Prodi želi povećati. Potonjeg bi birao
Europski parlament, a njegovo bi imenovanje zatim potvrdili šefovi
država i vlada, što je obratno od sadašnje procedure.
'Tako bi Povjerenstvo, s većom dvostrukom legitimnošću, trebalo
ujedno odgovarati i Europskom parlamentu i Europskom vijeću, od
kojih svaki ima pravo da ocjenjuje rad Povjerenstva'. Danas takvu
ovlast ima samo Parlament. Takvim bi izborom Povjerenstvo bilo
manje ovisno o Parlamentu, a uloge u Europi bile bi jasnije:
Povjerenstvo provodi, a Vijeće i Parlament donose zakone.
Veće ovlasti Povjerenstva
Povjerenstvo želi povećati svoje ovlasti. Ono želi nadzirati
europski dnevni red i, na zakonodavnom polju, traži da se proširi
njegov monopol na predlaganje, pa i za policijska i pravosudna
pitanja. To zapravo znači da države članice, da bi izglasovale
zakon protiv njegova prijedloga, moraju biti jednoglasne.
Što se tiče gospodarstva, Povjerenstvo želi imati pravo
predlaganja glavnih smjernica gospodarske politike (GOPE) kojima
se utvrđuje proračunska i strukturna politika koju trebaju
provoditi države članice. Ako se ne slažu s njegovim mišljenjem,
države članice moraju biti jednoglasne. Tako će države članice biti
prisiljene da pod okriljem Povjerenstva usklađuju svoje
gospodarske politike, što trenutno nije slučaj. Ono uz to traži da u
međunarodnim ustanovama zastupa područje eura.
Povjerenstvo se neće reformirati
Tekst g. Prodija predviđa da će sljedeće Povjerenstvo imati
dvadeset pet članova, jednog za svaku zemlju, kako bi 'moglo
povesti računa o različitim brigama i o predodžbama pojedinih
zemalja u času kada Unija prima prilično velik broj novih
kandidata'. Premda želi preustrojiti Povjerenstvo, g. Prodi
razmišlja o 'smanjenju njegovih članova sukladno uvjetima iz
sporazuma iz Nice', samo u stanovitim okolnostima, napose kada
'Povjerenstvo potvrdi svoju ulogu u obnašanju dužnosti vlade'.
Jačanje Parlamenta
Parlament bi morao imati iste ovlasti kao Povjerenstvo i odobravati
sve europske zakone, pa i zakone s područja pravosuđa i policije. On
bi birao predsjednika Povjerenstva. Ne predviđa se pravo na njegovo
raspuštanje. Ne predviđaju se promjene u zastupljenosti država u
Parlamentu, premda Njemačka ima prevelik broj zastupnika", iz
Bruxellesa izvješćuje Arnaud Leparmentier.