IT-FR-DE-savezi-Politika-Vojna industrija it - 26. XI. la stampa - europske vojne snage ITALIJALA STAMPA26. XI. 2002.Na stolu Konvencije prvi kamen vojske EU-a"Prateći NATO koji je prije nekoliko dana na skupu u Pragu ustanovio 'snage
za brzu intervenciju', Europa požuruje rokove. Jučer ujutro za stol radne skupine za obranu Konvencije došao je nacrt De Villepin-Fischer za uspostavu multinacionalnih europskih snaga. U međuvremenu su povjerenici raspravljali o dokumentu kojega je predstavio predsjednik skupine Michel Barnier. Europska obrana nikada nije bila toliko konkretna, makar i toliko složena za upravljanje, obzirom da među Petnaestoricom postoji stalan otpor neutralnih zemlja poput Švedske i Finske i da se svaka odredba gleda kroz perspektivu širenja. Radi toga su Francuska i Njemačka uzele bika za rogove te su znakovito tijekom skupa na vrhu u Pragu NATO-a, Jacques Chirac i Gerhard Schroeder potpisali dokument goleme političke važnosti: dva europska čelnika koji su na najjasniji način izrazili neslaganje s 'preventivnim ratom'Georgea Busha, postavili su prvi pravi kamen za uspostavljanje europskih snaga. S političke točke gledanja to je samo potvrda koliko središnju ulogu danas u Europi ima francusko-njemačka
ITALIJA
LA STAMPA
26. XI. 2002.
Na stolu Konvencije prvi kamen vojske EU-a
"Prateći NATO koji je prije nekoliko dana na skupu u Pragu ustanovio
'snage za brzu intervenciju', Europa požuruje rokove. Jučer ujutro
za stol radne skupine za obranu Konvencije došao je nacrt De
Villepin-Fischer za uspostavu multinacionalnih europskih snaga. U
međuvremenu su povjerenici raspravljali o dokumentu kojega je
predstavio predsjednik skupine Michel Barnier. Europska obrana
nikada nije bila toliko konkretna, makar i toliko složena za
upravljanje, obzirom da među Petnaestoricom postoji stalan otpor
neutralnih zemlja poput Švedske i Finske i da se svaka odredba gleda
kroz perspektivu širenja. Radi toga su Francuska i Njemačka uzele
bika za rogove te su znakovito tijekom skupa na vrhu u Pragu NATO-a,
Jacques Chirac i Gerhard Schroeder potpisali dokument goleme
političke važnosti: dva europska čelnika koji su na najjasniji
način izrazili neslaganje s 'preventivnim ratom'
Georgea Busha, postavili su prvi pravi kamen za uspostavljanje
europskih snaga. S političke točke gledanja to je samo potvrda
koliko središnju ulogu danas u Europi ima francusko-njemačka
osovina.(...)
Iz novog praškog tete-a-tete Chirac-Schroeder izišao je novi
izazov osovini Bush-Blair, no u nekoj mjeri i NATO-u: europska
obrana je politički izbor i poslovna je korisna. Opasnost
udvostručenja s NATO-om postoji, kako je na sastanku radne skupine
Konvencije kazao talijanski povjerenik Valdo Spini. Mada NATO-ove
snage za brzu intervenciju nemaju određenije ciljeve, postoji
rizik preklapanja između te dvije snage. Integracija će biti
složena jer je, tek za primjer, Turska članica NATO-a a ne Europske
Unije, a odluke atlantske organizacije trebaju biti jednoglasno
donesene. To je još jedan razlog koji pomaže shvatiti koliko je
osjetljiv i ključan problem Turske unutar Europe.(...)
Francuska i Njemačka predlažu da europska konvencija predvidi
'solidarnost i zajedničku sigurnost između država' u obrani, no i u
identificiranju zajedničkih neprijatelja. Kako? Potrebni su,
jasno je, fleksibilni instrumenti u procesima odlučivanja pred
Europom od 25 država kakva će biti za dvije godine. Neće sve članice
biti spremne ili u stanju sudjelovati. Stoga se treba pribjeći
'pojačanim suradnjama'. U europskom žargonu to znači
'fleksibilnost'. U slučaju eura, primjerice, samo je 12 od 15
zemalja prihvatilo zajedničku valutu. Druge tri se nisu
priključile ali radi toga nisu izvan Unije. De Villepin i Fischer
predviđaju pojačane suradnje u ustanovljavanju multinacionalnih
snaga s integriranim zapovjedništvom, ne na štetu angažmana u
okviru NATO-a, u naoružavanju, upravljanju ljudskim resursima i
stvaranju zajedničke doktrine. Prirodno, sve to može biti odlučeno
'kvalificiranom' većinom, dok će se za pokretanje vojnih
operacija, prema francusko-njemačkom dokumentu, trebati zadržati
načelo jednoglasnosti, makar i uz mogućnost 'konstruktivnih
suzdržavanja'. U dokumentu Michela Barniera, međutim (koji je
jedan od dva predstavnika Francuske u Komisiji Romana Prodija i
Chiracov čovjek) pitanje jednoglasnosti je međutim prevladano
idejom da odlučuju samo članice Eurozone (odnosno države koje
sudjeluju u pojačanoj suradnji).(...) Njemačko-francuski
dokument na kraju prevodi politiku i obranu u business, dakle; sve
to mora ići kroz snaženje vojnih sposobnosti, boljom raspodjelom
resursa i razvojem opreme za postrojbe. Za zaključak, potrebna je
europska politika naoružanja kroz stvaranje jedne Agencije.
Prirodno, na temelju 'pojačane suradnje'."