FR-US-RU-integracije-Obrana-Terorizam-Organizacije/savezi franc-l'express od 21.11.02. o nato-ovu proširenju FRANCUSKAL'EXPRESS21.XI.2002.Izazovi proširenja"(...) Ne bude li većih iznenađenja, sedmorica pristupnika iz bivšeg
komunističkog bloka trebali bi u Pragu dobiti službenu ulaznicu za NATO u 2004. Litva, Letonija i Estonija s jedne strane, Slovenija i Slovačka s druge i, na koncu, Rumunjska i Bugarska - koja danas strahuje da će skandal u svezi s nedopuštenom trgovinom dijelovima vojnih vozila sa Sirijom, koji su zatim dospjeli u Irak, umanjiti njezine izglede. Naprotiv, Albanija i Makedonija moraju pričekati. Međutim, izbor izabranika zadovoljava mjerila s promjenljivom geometrijom. Ustvari, Rumunjska i Bugarska su na popisu samo zbog svog strateškog položaja koji otvara put prema Kavkazu, Turskoj i Iraku. U svim drugim slučajevima potez je političke naravi, budući da NATO postupno postaje neka vrsta paneuropske ustanove pod nadzorom Washingtona, zadužena za stabilnost kontinenta i to popularnija u većini zemalja bivšeg totalitarnog bloka što se poistovjećuje sa Sjedinjenim Državama. G. 1999., kada su Prag, Varšava i Budimpešta povjerovali da će se skloniti pod NATO-ov štit, on je postao virtualan. Na području
FRANCUSKA
L'EXPRESS
21.XI.2002.
Izazovi proširenja
"(...) Ne bude li većih iznenađenja, sedmorica pristupnika iz
bivšeg komunističkog bloka trebali bi u Pragu dobiti službenu
ulaznicu za NATO u 2004. Litva, Letonija i Estonija s jedne strane,
Slovenija i Slovačka s druge i, na koncu, Rumunjska i Bugarska -
koja danas strahuje da će skandal u svezi s nedopuštenom trgovinom
dijelovima vojnih vozila sa Sirijom, koji su zatim dospjeli u Irak,
umanjiti njezine izglede. Naprotiv, Albanija i Makedonija moraju
pričekati. Međutim, izbor izabranika zadovoljava mjerila s
promjenljivom geometrijom. Ustvari, Rumunjska i Bugarska su na
popisu samo zbog svog strateškog položaja koji otvara put prema
Kavkazu, Turskoj i Iraku. U svim drugim slučajevima potez je
političke naravi, budući da NATO postupno postaje neka vrsta
paneuropske ustanove pod nadzorom Washingtona, zadužena za
stabilnost kontinenta i to popularnija u većini zemalja bivšeg
totalitarnog bloka što se poistovjećuje sa Sjedinjenim Državama.
G. 1999., kada su Prag, Varšava i Budimpešta povjerovali da će se
skloniti pod NATO-ov štit, on je postao virtualan. Na području
novih država članica nema ni baza ni raketa. Tu je cijenu zacijelo
trebalo platiti kako bi se neutralizirala Moskva kojoj je kasnije
dodijeljen poseban status među saveznicima zahvaljujući vijeću
Rusija-NATO.
'Danas barem, ističu u glavnom stožeru saveza u Bruxellesu, ne
moramo dijeliti stajališta Kremlja a da to ne izazove veću krizu'.
Uoči susreta na vrhu glavni tajnik NATO-a lord Robertson najavio je
'zaokret' saveza, 'orijaški korak u njegovoj preobrazbi - novi
članovi, nove zadaće, nove vojne snage'. Još samo treba utvrditi
koliko će organizacija u kojoj sve počiva na konsenzusu biti
djelotvorna kada bude imala 26 članova - pitanje koje muči i
Europsku uniju. NATO se zasad ne brine previše. Druga je
nepoznanica stajalište SAD-a: u lipnju 2001., iznenadivši neke
europske partnere, George W. Bush se očitovao za veliko proširenje
koje je naglasilo političko skretanje saveza. Time je, ističe Sean
Kay, bivši savjetnik u State Departmentu, 'Washington pokazao da je
opalo njegovo zanimanje za vojnu zadaću NATO-a'. Nakon 11.IX.
pozivalo se na članak 5, prema kojemu je napadaj na jednu članicu
napadaj na sve članice, ali je prinos saveza u borbi protiv
terorizma zasad prilično slab. Povrh toga, sve veći tehnološki
rascjep između SAD-a i njegovih europskih saveznika ništa ne
rješava. Velika Britanija i Francuska zacijelo su povećale svoje
izdvajanje za obranu, ali su iznosi namijenjeni istraživanju i
razvoju preko Atlantika četverostruko veći nego kod petnaestorice
zajedno. 'Vjerodostojnost NATO-a temelji se na njegovim snagama',
stalno podsjeća lord Robertson. Na praškom summitu puno će se
razgovarati o razmještanju snaga. Europljani koji u 2003.
planiraju osnovati snage za brzo djelovanje od šezdeset tisuća
ljudi, nemaju više vremena žele li ostvariti svoj cilj. Ipak, treba
imati i opremu za slanje snaga. SAD ima oko 340 velikih transportnih
zrakoplova C 17. S ove strane Atlantika ima ih četiri, i to u Velikoj
Britaniji. U očekivanju da europski Airbusovi za zračni prijevoz A
400M izađu iz tvornice - do 2008., ili 2009. - NATO traži da se
države članice opreme, udružujući se radi dugoročnog
unajmljivanja. U nedostatku 'operativnih snaga', Europljani
riskiraju da se ograniče na operacije očuvanja mira, dok bi se SAD
sam igrao cybersherifa", piše Sylvaine Pasquier.