IT-FR-društvo, ideje, javnost-Politika-Zanimljivosti it - 22. XI. la repubblica - interview - lindenberg. ITALIJALA REPUBBLICA22. XI. 2002.Djeca velikog razočaranja"Povjesničar ideja, Daniel Lindenberg izazvao je potres u francuskom
intelektualnom svijetu: njegov pamflet protiv novih reakcionara, 'Poziv na red', izaziva jednu od onih strastvenih rasprava za koje su Francuzi stručnjaci.- Gospodine Lindenberg, zašto ste pokrenuli taj napad?= Deset godina se rasprava vodila oko totalitarizma, trebalo je braniti demokraciju protiv revolucionarnih iskušenja. Danas je ta rasprava zaključena i pojavljuju se nova sporna pitanja; s jedne strane neki misle da se demokracija i ljudska prava, iako nesavršeni, mogu poboljšati, s druge neki ih dovode u pitanje i misle da demokracija često djeluje protiv naroda. U ozračju stvorenom nakon 11. rujna kruži zamisao da se u pitanju dovedu otvaranje prema useljavanju, jednakost prava, i slobodarske ideje '68.. I da se na njihovo mjesto stave ideje sigurnosti.- Dolaze li novi reakcionari s ljevice?= Neki od njih, a drugi dolaze iz liberalnog centra. Bili su zagovornici otvorenog društva i pluralizma, sada se vraćaju ideji
ITALIJA
LA REPUBBLICA
22. XI. 2002.
Djeca velikog razočaranja
"Povjesničar ideja, Daniel Lindenberg izazvao je potres u
francuskom intelektualnom svijetu: njegov pamflet protiv novih
reakcionara, 'Poziv na red', izaziva jednu od onih strastvenih
rasprava za koje su Francuzi stručnjaci.
- Gospodine Lindenberg, zašto ste pokrenuli taj napad?
= Deset godina se rasprava vodila oko totalitarizma, trebalo je
braniti demokraciju protiv revolucionarnih iskušenja. Danas je ta
rasprava zaključena i pojavljuju se nova sporna pitanja; s jedne
strane neki misle da se demokracija i ljudska prava, iako
nesavršeni, mogu poboljšati, s druge neki ih dovode u pitanje i
misle da demokracija često djeluje protiv naroda. U ozračju
stvorenom nakon 11. rujna kruži zamisao da se u pitanju dovedu
otvaranje prema useljavanju, jednakost prava, i slobodarske ideje
'68.. I da se na njihovo mjesto stave ideje sigurnosti.
- Dolaze li novi reakcionari s ljevice?
= Neki od njih, a drugi dolaze iz liberalnog centra. Bili su
zagovornici otvorenog društva i pluralizma, sada se vraćaju ideji
nacije, vjeri, moralnog reda.
- Kako objašnjavate taj pokret?
= Postoji promjena u javnom mišljenju. Možda je to proizvod
političkih procesa razočaranja, proizvedenih činjenicom da ni
ljevica ni desnica nisu riješile temeljne probleme. Nekad je
postojala utopija, zamisao da će doći bolje društvo, no otišlo je u
stečaj i danas više nema blistave budućnosti. I onda se okreće
prošlosti, prema ideji da je prije sve bilo bolje. Nije slučajno što
epigoni ponovno čitaju Josepha De Maistrea ili Carla Schmitta.
Obraćaju se prorocima prošlosti, a ne budućnosti.
- Vi se okomljujete poglavito na pisce: činite li to zato što je
književnost učinkovitija, uvjerljivija?
= Da. Uvijek je bilo tako, posebice u Francuskoj, gdje je pisac
uvijek igrao uloga intelektualnog i moralnog vodiča koji
najavljuje kretanja mišljenja. Dovoljno je pogledati Michela
Houllebecqua: on iznosi ideje protivne jednakosti, čak i
ksenofobne, na granici rasizma i mržnje spram žena, no to postaje
prihvatljivo. To je simptom. Bio je na krajnjoj ljevici i pomalo
skliznuo prema sve protuliberalnijim stajalištima, no bliže onima
desnice i krajnje desnice.
- Nije li to reakcija na pomirljivost, određeni konformizam
ljevice?
= Nedvojbeno, no ja mislim da je to nova pomirljivost, nova
politička korektnost. Došlo je do sklizanja prema novom
reakcionarnom konformizmu. Vidim znakove toga svaki dan, u
političkoj teoriji, umjetnosti, glazbi, književnosti.
- Je li to samo francuska pojava ili i europska?
= Sličnih stvari ima drugdje, potrebno je napraviti dublju analizu.
No poglavito postoji utjecaj koji dolazi iz Sjedinjenih Država za
jednu snažnu, imperijalnu naciju.", razgovarao Giampiero
Martinotti.