US-IL-dug-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe-Umjetnost/kultura/zabava-Vlada-Ljudska prava-Ratovi LAT 21. XI. nadoknada štete SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES21. XI. 2002.Procjena štete nanesene Židovima"Priznanje krivice u javnosti
prava je rijetkost, bilo da dolazi od okrivljenih pojedinaca ili institucija. Još je rjeđe to da nakon priznanja uslijedi principijelna rasprava o tome što okrivljeni pojedinci ili institucije moraju učiniti kako bi nadoknadili nanesenu štetu. Isprika se uglavnom smatra dovoljnom. Papa Ivan Pavao II. kazao je kako žali zbog uloge Katoličke crkve u Holokaustu. Ipak samo u nemoralnom svijetu, u kojem moćni određuju pravila igre, nekoliko riječi može biti prihvaćeno kao dovoljna nadoknada za počinjene zločine i nepravde. Iako Crkva nije uzrokovala holokaust, Papa Pio XII. i svećenstvo u čitavoj Europi Židovima su nanijeli katastrofalnu štetu. Širili su antisemitizam iz kojeg je izrastao nacistički antisemitizam, što je pak potaknulo milijune ljudi da podupre nacističke zločine protiv Židova. Poduprli su kriminalne rasne zakone i politiku Njemačke i njenih saveznika. Slovačka katolička Crkva sudjelovala je u deportaciji Židova u
ka prava-Ratovi
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
21. XI. 2002.
Procjena štete nanesene Židovima
"Priznanje krivice u javnosti prava je rijetkost, bilo da dolazi od
okrivljenih pojedinaca ili institucija. Još je rjeđe to da nakon
priznanja uslijedi principijelna rasprava o tome što okrivljeni
pojedinci ili institucije moraju učiniti kako bi nadoknadili
nanesenu štetu.
Isprika se uglavnom smatra dovoljnom. Papa Ivan Pavao II. kazao je
kako žali zbog uloge Katoličke crkve u Holokaustu. Ipak samo u
nemoralnom svijetu, u kojem moćni određuju pravila igre, nekoliko
riječi može biti prihvaćeno kao dovoljna nadoknada za počinjene
zločine i nepravde.
Iako Crkva nije uzrokovala holokaust, Papa Pio XII. i svećenstvo u
čitavoj Europi Židovima su nanijeli katastrofalnu štetu. Širili su
antisemitizam iz kojeg je izrastao nacistički antisemitizam, što
je pak potaknulo milijune ljudi da podupre nacističke zločine
protiv Židova. Poduprli su kriminalne rasne zakone i politiku
Njemačke i njenih saveznika.
Slovačka katolička Crkva sudjelovala je u deportaciji Židova u
Auschwitz. U Hrvatskoj, svećenici su ubijali Židove. Nakon rata,
Vatikan je pomogao Adolfu Eichmannu, doktoru Josefu Mengeleu i
mnogim drugim nacistima masovnim ubojicama da pobjegnu u Južnu
Ameriku. Budući Papa Pavao VI. pomogao je organizirati njihov
bijeg.
Crkva duguje nadoknaditi štetu Židovima. Crkvena doktrina ovo
podupire - službeni katekizam Katoličke crkve određuje da 'treba
učiniti što je moguće kako bi se nadoknadila' šteta nanesena svom
bližnjem: 'vratiti ukradeno, oklevetanoga vratiti na dobar glas,
isplatiti nadoknadu za nanesenu štetu'. Najkompletnija nadoknada
je 'obveza', neizbježna moralna dužnost.
Osim kompenzacije, koji su univerzalni principi nadoknade štete?
Kada se primijene na Katoličku crkvu, koje konkretne mjere znače?
Kazati potpunu istinu. Crkva mora zaustaviti svoju agresivnu
kampanju prikrivanja i zataškavanja, koja traje 60 godina,
otvoriti svoje arhive u čitavoj Europi i odobriti ispitivanja koja
bi provodili neovisni znanstvenici, tako da se objavi istina.
Boriti se protiv učinaka te štete koji i dalje traju. Unatoč
određenom napretku, Crkva je još uvijek odgovorna za enormnu
količinu antisemitizma. Istraživanja pokazuju kako desetci
milijuna europskih katolika i dalje vjeruje da je najštetnija
drevna kršćanska kleveta ta da su i današnji Židovi krivi ili
prokleti zbog Isusove smrti. Crkva mora pokrenuti opsežne
obrazovne programe u svim državama, na svim razinama obrazovanja, i
za odrasle. Mora podučavati o tome kako se zadrtost onih koji
vjeruju u to zasniva na lažnim pretpostavkama i kako je pogubna.
Mora, kazano riječima katekizma, 'vratiti na dobar glas oklevetani
narod'. Transformirati sve pogubne interne strukture koje su
dovele do ove štete tako da frazu 'nikad više' poprate i potrebne
promjene.
Crkva mora prestati biti politička institucija utjelovljena u
vatikanskoj državi, jer to je suprotno od moralne institucije.
Njena politika širenja svog suvereniteta na sve Židove i sve ljude
dovela je do štete koja je nanesena Židovima, narodu koji je samo
želio štovati Boga na svoj način.
Crkva mora prestati širiti i svoj antisemitizam u kršćanskoj
Bibliji i svojoj liturgiji. Zamislite da knjiga, koja se dadne 2
milijarde ljudi kao Riječ Božja, kleveće crnce ili kršćane kao
đavolji okot, nesposoban da čuje riječ Božju, krive i zauvijek
proklete zbog smrti sina Božjeg? Ljudi bi se digli na oružje.
Zbog čega bi stvari bile drukčije ako su žrtve Židovi? Crkva mora
prestati hiniti da Biblija ne širi antisemitizam, i mora poduzeti
konkretne mjere kako bi bila sigurna da više neće širiti tako štetne
predrasude.
Univerzalni principi nadoknade štete su jednostavni, no, kao i
mnogi drugi moralni principi, imaju dalekosežne korisne
posljedice.
Primjena ovakvog modela nadoknade štete ne samo na holokaust nego i
na sve slučajeve u kojima je nadoknada, posebice od strane moćnika,
nužna, promijenila bi način na koji se pristupa mnogim suvremenim
društvenim i političkim pitanjima - ne samo u pogledu Crkve nego i,
na primjer, u pogledu duga Sjedinjenih Država afro-Amerikancima.
Ovo bi dovelo do veće pravde za žrtve, smanjilo štetne posljedice
koje i dalje postoje i spriječilo buduće štete", piše Daniel Jonah
Goldhagen, član harvardskog Centra za europske studije, i autor
knjige "Moralna procjena: uloga Katoličke crkve u holokaustu i
njena neispunjena dužnost nadoknade štete" (A Moral Reckoning: The
Role of the Catholic Church in the Holocaust and Its Unfulfilled
Duty of Repair).