FR-NL-YU-suci-Kriminal-Sudovi-Ratovi franc-le figaro od 21.11.02. jorda o međunarodnom sudu FRANCUSKALE FIGARO21.XI.2002.Moguće je pravo međunarodno pravosuđe"Međunarodni kazneni sud (MKZ) postao je stvarnost 1.VII.2002. Riječ je o
važnom događaju kojim se ostvaruje stari san ljudskog roda; samo će budućnost moći reći je li ta ustanova bez premca ispunila velike nade koje se polažu u nju. Zasad samo znamo da je njezin veliki nedostatak što je nije potvrdila, dakle priznala, velika većina država, među kojima i najmoćnije države na planetu. Prema tomu, da bi uvjerio potonje, taj se sud mora što prije dokazati. Zato je za nj važno da izvuče pouke iz iskustva Međunarodnog kaznenoga suda koji sudi osumnjičenicima za ratne zločine počinjene na tlu bivše Jugoslavije.Unatoč zaprekama na koje je nailazio, taj je sud za nepunih osam godina uspio ispuniti dobar dio zadaće koju mu je povjerilo Vijeće sigurnosti, bilo da je riječ o broju osoba kojima se sudilo, ili o njihovu položaju. Razloge tog uspjeha - koji je, istina, neočekivan - treba raščlaniti mladi MKZ kako bi mogao prihvatiti izazove skopčane s osobitostima međunarodnog sudbenog postupka koji bih ukratko opisao ovako: taj sud mora raditi više nego nacionalni
FRANCUSKA
LE FIGARO
21.XI.2002.
Moguće je pravo međunarodno pravosuđe
"Međunarodni kazneni sud (MKZ) postao je stvarnost 1.VII.2002.
Riječ je o važnom događaju kojim se ostvaruje stari san ljudskog
roda; samo će budućnost moći reći je li ta ustanova bez premca
ispunila velike nade koje se polažu u nju. Zasad samo znamo da je
njezin veliki nedostatak što je nije potvrdila, dakle priznala,
velika većina država, među kojima i najmoćnije države na planetu.
Prema tomu, da bi uvjerio potonje, taj se sud mora što prije
dokazati. Zato je za nj važno da izvuče pouke iz iskustva
Međunarodnog kaznenoga suda koji sudi osumnjičenicima za ratne
zločine počinjene na tlu bivše Jugoslavije.
Unatoč zaprekama na koje je nailazio, taj je sud za nepunih osam
godina uspio ispuniti dobar dio zadaće koju mu je povjerilo Vijeće
sigurnosti, bilo da je riječ o broju osoba kojima se sudilo, ili o
njihovu položaju. Razloge tog uspjeha - koji je, istina, neočekivan
- treba raščlaniti mladi MKZ kako bi mogao prihvatiti izazove
skopčane s osobitostima međunarodnog sudbenog postupka koji bih
ukratko opisao ovako: taj sud mora raditi više nego nacionalni
sudovi, a ima manje ovlasti. Naime, od njega se traži ništa manje
nego da smanji broj nekažnjenih zločina i tako spriječi recidiv
masovnih zločina, da rasvijetli povijest i tako omogući nacionalnu
pomirbu.
No istodobno treba reći da je zadaća suca postala puno teža:
međunarodna dimenzija sukoba, masovnost zločina, potreba da se s
udaljenog područja pribave dokazi koje politički dužnosnici koji
su još na vlasti nisu voljni dati, strah žrtava od svjedočenja i
nedostatak suradnje ne samo od strane država koje su izravno
upletene, već ponekad i od trećih država koje se smatraju čestitim:
sve to ne ide na ruku vremenskoj stisci, a ni utvrđivanju pravne i
povijesne istine.
Sud ponajprije mora dokazati svoju djelotvornost. U tu svrhu mora
utvrditi kaznenu politiku, što znači da mora imati vodiča kroz
sudbeni postupak i da mora postojati suradnja s državama. Izbor
postupka koji je više tužbene nego istražne naravi ne treba dovesti
u pitanje, već ga treba uravnotežiti: on zapravo ometa sudca u
vođenju sudbenog postupka. Iskustvo pokazuje da se u tim postupcima
koji su dobrim dijelom u rukama stranaka, činjenična istina i briga
za zaštitu međunarodnog javnog reda potiskuju u drugi plan pravnog
dvoboja između tužiteljstva i obrane, a žrtve su tek
instrumentalizirani svjedoci. (...)
Iskustvo ICTY-ja je pokazalo da postoji pogibelj od odugovlačenja
kada se želi strpljivo ići prema vrhu svih političkih i vojnih
zapovjednih lanaca optužujući prvo izvršitelje i prijelazne
razine, a tek onda najviše dužnosnike. Zbog toga je umalo došlo do
zagušenja suda baš u času kada trebaju početi najveća suđenja, pa i
ona koja su nedvojbeno u njegovoj ovlasti. ICTY je uložio puno
napora da utvrdi pravila za zaštitu izvora podataka, kao i
takozvanih osjetljivih svjedoka, tražeći ravnotežu između
državnih razloga i prava otpuženika, a ta je pravila u dobroj mjeri
nadahnuo poslovnik suda. (...)
Zadaća je ipak iznimno teška: ni nekoliko godina nakon službenog
svršetka sukoba, čak i u zemljama koje su u potpunosti prihvatile
demokraciju, loše obnovljen pravosudni sustav još uvijek je slab.
Iskustvo pokazuje da je spremnost koju države očituju za suđenje
vlastitih predmeta često obrnuto srazmjerna njihovoj sposobnosti -
pa i želji - da to učine. Sud je, nakon puno lutanja, uspio utvrditi
pravila ponašanja, što mu omogućuje da ispuni zadaću koju mu je
povjerilo Vijeće sigurnosti, potičući nacionalnu pomirbu na
Balkanu. (...)
Težak suživot između političkog pregovaračkog procesa za koji je
ovlaštena međunarodna zajednica s jedne strane i sudbenog postupka
koji isto tako zakonito pokreće glavni tužitelj s druge, osobitost
je međunarodnog prava koje ne želi biti pravo pobjednika. Zato je
teško uspostaviti ravnotežu između političke stvarnosti i idealne
pravde: međunarodno se pravosuđe, htjeli-nehtjeli, mora
prilagoditi političkom okružju. (...)
U stoljeću koje počinje javlja se dvojaka težnja: veća zaštita
ljudskih prava zahvaljujući sve većem broju pravnih ustanova i
pomak prema nekom obliku pravosudnog nacionalizma koji države
tjera da s nepovjerenjem gledaju na napadaj svake ustanove koja bi
mogla sličiti na sudačku vladu. Međunarodni kazneni sud zacijelo
ima u sebi nešto od te dvojake težnje.
U takvim zamršenim pravnim i političkim okolnostima sud mora
pokazati svoje sposobnosti. U drukčijem kontekstu, rad ICTY-ja
omogućio je da se postupno nametne zamisao da nikakvo političko
rješenje sukoba, nikakva nacionalna pomirba nisu mogući ako se ne
ispravi nepravda prema žrtvama. U tome su važnu zadaću imali
upornost i stručnost sudaca. ICTY je pokazao da je moguće pravo
međunarodno kazneno pravosuđe. Na MKZ-u je da nastavi tim putom, ne
popuštajući napasti da se nametne kao univerzalni autoritet za što
nije ovlašten, ni da pasivno uzmakne, što bi razočaralo one koji
žele da zločin ne ostane nekažnjen", piše Claude Jorda, predsjednik
Međunarodnog kaznenoga suda za bivšu Jugoslaviju od 1994.