CAION/BRUXELLES, 19. studenoga (Hina/Reuters) - Naftna mrlja iz potonulog tankera Prestige mogla bi se pokazati najogorom katastrofom takvog tipa, upozorili su u utorak stručnjaci i aktivisti za zaštitu okoliša.
CAION/BRUXELLES, 19. studenoga (Hina/Reuters) - Naftna mrlja iz
potonulog tankera Prestige mogla bi se pokazati najogorom
katastrofom takvog tipa, upozorili su u utorak stručnjaci i
aktivisti za zaštitu okoliša.#L#
Tanker je prevozio 70.000 tona diesel goriva, dvostruko više od
tankera Exxon Valdez koji je 1989. uništio do tada netaknutu
divljinu Aljaske. Stručnjaci se pribojavaju da bi tanker pri udaru
o morsko dno mogao puknuti, ili bi se, nakon određenog vremena,
mogao raspasti od hrđe, te bi tako iscurila cjelokupna količina
nafte.
Toksini ispušteni u more prijete "dugoročnim i podmuklim učinkom"
na ekosustav, što je gore od trenutne fizičke štete nanesene životu
u moru, rekao je Christopher Hails iz Svjetskog fonda za prirodu
(WWF. On ukazuje na činjenicu da je Exxon Valdez ispustio sirovu
naftu a Prestige diesel gorivo koje je mnogo štetnije po okoliš.
Stražnji dio tankera koji je prošle srijede doživio havariju pred
španjolskom obalom, potonuo je u Atlantski ocean zajedno s većim
dijelom sirove nafte koju je prevozio, dok se prednji dio još
održava na površini, no čini se da će i on uskoro potonuti.
Tanker Prestige, koji je plovio pod bahamskom zastavom, prošle je
srijede pogodila oluja zbog koje su njegovi pomorci doživjeli
brodolom u blizini sjeverozapadne obale Španjolske.
Iz tankera je iscurilo 5.000 do 6.000 tona goriva ostavivši 17
kilometara dugu mrlju.
Španjolski zamjenik premijera Mariano Rajoy je priopćio da prema
mjestu katastrofe plove tri broda za čišćenje naftne mrlje.
Portugalski premijer Durao Barroso je rekao da će se portugalska
fregata pridružiti korveti koja je već u tim vodama.
No, valovi su visoki pet metara, što je uobičajeno za ovo doba
godine, i teško da će se moći spriječiti izlijevanje nafte na obalu
Galicije, kazao je glasnogovornik nizozemske tvrtke Smit Salvage
Lars Walder. Ovim su incidentom ugrožena jedna od najbogatijih
europskih ribolovnih područja, a sama Galicija uglavnom živi od
izlova morskih plodova i turizma.
Kada na red dođe pitanje odštete, krivca će u ovom slučaju biti
teško identificirati, upozorava Greenpeace, ponajprije zbog
problema vlasništva koje karakterizira današnju brodarsku
industriju.
"Radi se o liberijskom tankeru, registriranom na Bahamima, njime
upravlja Grčka a unajmila ga je kompanija iz Švicarske", objasnio
je dužnosnik Greenpeacea David Santillo.
Europski dužnosnici ostali su zgranuti saznanjem da brodovi poput
Prestigea i dalje plove morima. Tankeri s jednostrukom oplatom od
2005. više neće smjeti ploviti vodama zemalja EU, a od sljedeće
godine počinje puno stroža inspekcija u lukama.
Posebice je oštro reagirao francuski predsjednik Jacques Chirac
koji je pozvao na "drakonske mjere" čak i ako štete "interesima
kompanija čije interese nije vrijedno štititi".
Sve u svemu, zaključuju analitičari, nakon ovog incidenta će
dužnosnici EU morati štošta objasniti. Iako je EU usvojio tzv.
"paket Erika", koji uključuje postupno ukidanje tankera s
jednostrukom oplatom, postroženu inspekciju u lukama i osnivanje
Europske agencije za pomorsku sigurnost, sve te mjere još nisu
stupile na snagu.
A u međuvremenu, morima će i dalje ploviti "hrđajuće kante".
(Hina) vk sl