YU-HR-BA-rat-Glasila/mediji-Politika-Terorizam yu-politika-13.XI. nitko nije kriv? SRBIJAPOLITIKA13. XI. 2002.Pomirba ili parnicaTužba Bosne i Hercegovine protiv SR Jugoslavije podignuta je još 1993. godine za zločin genocida. SR
Jugoslavija je 1999. godine podigla tužbu pred istim sudom protiv deset članica NATO-a koje su sudjelovale u bombardiranju SRJ te godine. Hrvatska je podigla iste godine tužbu pred istim sudom protiv SRJ za agresiju i genocid, piše beogradska Politika. (?) Otvaranje procesa pomirbe odmah poslije pada Miloševićeva režima nije bilo prijateljski dočekano ni u Zagrebu ni u Sarajevu. (?) Pokazuje se da parničenje dobiva prevagu nad pomirbom. Mislim da je nemoguće da bilo tko u svijetu može zamisliti pomirbu stranaka dok se vodi parnica! Svakome je, također, jasno da dok se vodi parnica, prije se može očekivati umnožavanje prepreka pomirbi, nego otklanjanje tih prepreka. (?) O ratovima u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini postojale su različite ocjene međunarodnih čimbenika, kao uostalom i samih zaraćenih strana. One su se kretale između dva suprostavljena stava: po jednom, Srbija je bila agresor, a po drugome, da je riječ o
SRBIJA
POLITIKA
13. XI. 2002.
Pomirba ili parnica
Tužba Bosne i Hercegovine protiv SR Jugoslavije podignuta je još
1993. godine za zločin genocida. SR Jugoslavija je 1999. godine
podigla tužbu pred istim sudom protiv deset članica NATO-a koje su
sudjelovale u bombardiranju SRJ te godine. Hrvatska je podigla iste
godine tužbu pred istim sudom protiv SRJ za agresiju i genocid, piše
beogradska Politika.
(?) Otvaranje procesa pomirbe odmah poslije pada Miloševićeva
režima nije bilo prijateljski dočekano ni u Zagrebu ni u Sarajevu.
(?) Pokazuje se da parničenje dobiva prevagu nad pomirbom. Mislim
da je nemoguće da bilo tko u svijetu može zamisliti pomirbu stranaka
dok se vodi parnica! Svakome je, također, jasno da dok se vodi
parnica, prije se može očekivati umnožavanje prepreka pomirbi,
nego otklanjanje tih prepreka. (?)
O ratovima u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini postojale su različite
ocjene međunarodnih čimbenika, kao uostalom i samih zaraćenih
strana. One su se kretale između dva suprostavljena stava: po
jednom, Srbija je bila agresor, a po drugome, da je riječ o
unutrašnjem međuetničkom ratu.
U političkoj stvarnosti ta tragedija je bila moguća jer su na čelo
Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine došle na vlast snage i,
naročito, osobe s isključivim nacionalističkim ideologijama koje
su nužno vodile sukobima jer su sve polazile od toga da se
nacionalni interes može ostvariti samo putem teritorijalno-
političkog konstituiranja nacionalnih država, a ne putem
ekonomskog, političkog i kulturnog integriranja, funkcionalnim
povezivanjem svojih naroda bez obzira na državne granice. (?)
S druge strane, formalnopravno gledano, niti jedan dokument UN-a
(do Daytona, 67 rezolucija Vijeća sugurnosti), kao što niti jedan
dokument međunarodnih konferencija, od Haaga do Daytona, ne sadrži
kvalifikaciju po kojoj se netko osuđuje za agresiju. Čak ni
Rezolucija 1244 o Kosovu i Metohiji. Potpuno je prevladao stav da se
radi o unutrašnjem međuetničkom sukobu i po tome je uspostavljen
mir i u Hrvatskoj i BiH. Logika je bila jednostavna: budući da su sve
strane u sukobu polazile od svojih nacionalističkih interesa, a
samo jedna od njih bi se proglasila za agresora, onda bi druge
strane ostvarile svoje nacionalističke interese. Tako bi se sukob
samo privremeno zaustavio do nekog drugog povoljnog trenutka.
Vanceov plan i Daytonski ugovor uspostavili su neku ravnotežu
interesa i ciljeva sukobljenih strana. Što Srbi nisu kasnije
prihvatili plan Z-4 to neka se pitaju protagonisti njegova
odbacivanja. Umjesto široke autonomije (šire od one koju Albanci
imaju na Kosovu), Srbi su izabrali - egzodus! Ratna šteta je neka
vrsta kazne koju pobjednik u ratu propisuje pobijeđenom. Ona je
uvijek više kazna nego materijalna nadoknada zbog toga što je
nemoguće nadoknaditi bol, patnje i živote ljudi, piše dr. Radoslav
Stojanović, profesor međunarodnog prava.