DE-TR-E-islam-eu-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Obrana nj 13. XI. SZ: europsko ne turskoj? NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG13. XI. 2002.Kada polumjesec postane kvaka"Tko se u Europi eventualno potajno uzdao u islamiste u Ankari,
mogao bi se razočarati. Naime, Turke neće biti baš tako jednostavno držati pred europskim vratima. Štoviše, čini se da pobožni novi gospodari u vladi još upornije slijede put ulaska u Europsku uniju nego njihovi prethodnici. Izborni pobjednik Recep Tayyip Erdogan obići će ove srijede glavne gradove članica EU, gdje će ustrajati na zahtjevu da Turska dobije termin za početak pregovora o pristupu europskoj zajednici. Turci žele da datum bude određen već na sastanku na vrhu EU, zakazanom sredinom prosinca ove godine. Zauzvrat Erdogan signalizira fleksibilnost u pitanju Cipra. Dakle, mirovni plan za taj podijeljeni otok, koji je upravo izložio glavni tajnik UN Kofi Annan, mogao bi uroditi plodom. U tom bi slučaju bila uklonjena prepreka za pristup Ankara EU.No, kako stoje stvari s ljudskim pravima i ulozi vojske u Atatuerkovoj zemlji? Na tom području ima još puno prostora za poboljšanje - reformama usprkos. No, nitko ne bi trebao cinično računati na neuspjeh Ankare u rješavanju tih pitanja. Jednog dana
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
13. XI. 2002.
Kada polumjesec postane kvaka
"Tko se u Europi eventualno potajno uzdao u islamiste u Ankari,
mogao bi se razočarati. Naime, Turke neće biti baš tako jednostavno
držati pred europskim vratima. Štoviše, čini se da pobožni novi
gospodari u vladi još upornije slijede put ulaska u Europsku uniju
nego njihovi prethodnici. Izborni pobjednik Recep Tayyip Erdogan
obići će ove srijede glavne gradove članica EU, gdje će ustrajati na
zahtjevu da Turska dobije termin za početak pregovora o pristupu
europskoj zajednici. Turci žele da datum bude određen već na
sastanku na vrhu EU, zakazanom sredinom prosinca ove godine.
Zauzvrat Erdogan signalizira fleksibilnost u pitanju Cipra. Dakle,
mirovni plan za taj podijeljeni otok, koji je upravo izložio glavni
tajnik UN Kofi Annan, mogao bi uroditi plodom. U tom bi slučaju bila
uklonjena prepreka za pristup Ankara EU.
No, kako stoje stvari s ljudskim pravima i ulozi vojske u
Atatuerkovoj zemlji? Na tom području ima još puno prostora za
poboljšanje - reformama usprkos. No, nitko ne bi trebao cinično
računati na neuspjeh Ankare u rješavanju tih pitanja. Jednog dana
Turci neće biti prepreka na vlastitom putu do uspjeha i ispunit će
pretpostavke za pristup EU. Taj se dan brže približava no što mnogi
priželjkuju. Time je došao kraj europskoj taktici otezanja. EU mora
odlučiti hoće li - i želi - primiti Ankaru u svoje društvo.
Turski polumjesec u krugu europskih zvjezdica - predodžba krije u
sebi određene čari. Na prvom mjestu valja spomenuti demokratsku i
pravnu državu Tursku, članicu zajednice zapadnih država s
islamskim stanovništvom koja bi u toj funkciji funkcionirala kao
protumodel borbi kultura. Osim toga, članstvo Turske u EU koristilo
bi geostrteškim interesima Amerike i njezinih saveznica. Izbočeni
položaj u odnosu na Bliski istok i na naftna polja u Perzijskom
zaljevu bio bi ojačan, a Bruxelles bi napokon mogao riješenim
smatrati svoje probleme poput ciparskog pitanja, turskog otpora
izgradnji oružanih snaga EU i teškog odnosa između Atene i Ankare.
Trebaju li i smiju europski državnici odbaciti sve te prednosti
odbijanjem Ankare kao što priželjkuje predsjednik Konventa EU
Valery Giscard d'Estaing? Ne bi li u tom slučaju razočarana Turska
bila izgubljena za Zapad? Iza te bojazni krije se teorija kaosa koju
su u odnosu prema Bruxellesu već uspješno primjenjivale
istočnoeuropske zemlje. Njezina je osnova sljedeća: ako nas ubrzo
ne primite, naš će reformatorski žar utrnuti, naši će se građani
odvratiti od Europe a ekstremisti će ojačati. Takav scenarij nije
potpuno neuvjerljiv ali zanemaruje jednu točku: kandidati za
pristup moraju provoditi reforme u prvom redu u vlastitom interesu.
Komunistička planska privreda odnosno izolacionistički desni
populizam ne bi bili primamljiva alternativa demokratskom ustroju
zapadnog tipa čak ni da Bruxelles ne postoji. Osim toga, Turci
vjerojatno neće pronaći primjerenije modele ni u svom susjedstvu.
Dakle, teorija kaosa ne može obesnažiti argumente protiv prijema
Turske u EU. No, kakvi su još argumenti navedeni? Giscard spominje
zemljopis. 95 posto Turaka živi izvan Europe, podsjeća on. No,
uzdignuti tu činjenicu na razinu kriterija za donošenje odluke o
(ne)prijemu Turske bio bi previše formalističan pristup. Ostali
argumenti spominju religiju. Muslimanska Turska ne uklapa se u
kršćansku Europu, istaknuto je. Mnogi bi se građani složili s tom
tvrdnjom ali bi se morali suočiti s protutvrdnjom da je sekularna
moderna EU ugradila u svoje temelje brojne vrijednosti ali ni jednu
jedinu religiju. Te vrijednosti prihvaćaju - odnosno povlače po
blatu - i kršćani i muslimani podjednako. Upravo je to istinska
vrijednosna granica u Europi.
Ostaje treći argument: Europska je unije stvorena kako bi države
mogle politički srasti pomoću privrede. Taj dugoročni projekt
pogodovao je miru. Danas tome valja dodati i sljedeće: samo će
jedinstvena Europa snažnog identiteta moći u svijetu obraniti
svoje predodžbe o socijalnoj privredi, pravnoj državi i otvorenom
društvu. Pretjerano proširena Europa s premalenim zajedničkim
nazivnikom osuđena je na propast.
Opasnost pretjeranog širenja prijeti već danas - u vidu
predstojećeg prijema deset novih država. Već time Europa dolazi u
poziciju carstva koje se neprekidno povećava sve dok se jednog dana
ne uguši od vlastitog rasta.
Prijem velike, mnogoljudne, politički i društveno sasvim drugačije
strukturirane Turske s izrazito razvijenom sviješću o vlastitom
suverenitetu dodatno bi oslabio ionako slabe vezivne snage EU.
Upravo tu - a ne u vjeri - leži kvaka kada je u pitanju polumjesec.
Zato članicama ne mogu postati ni Rusija ni Ukrajina - ako se
europski projekt ne želi razvodniti u euroazijsku regionalnu
organizaciju Ujedinjenih naroda.
Treba li, dakle, prekršiti zadanu riječ Ankari? Da, ali: košarica
europske jezgre ne znači da će Turci ili Rusi ostati sasvim izvan
Europe. EU može oko svoje jezgre grupirati krug država koje će biti
gospodarski integrirane dok na političkoj razini jedinstvo može
biti ostvareno tek u pojedinim točkama - u slučaju Turske,
primjerice, u pitanju obrane. Na taj bi način EU i njezine susjede
mogle povezati svoje interese i istodobno sačuvati svoj
identitet", zaključuje Stefan Ulrich.