FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PREDLAŽE SE JEDINSTVEN ZAKON O DOPRINOSIMA ZA OBVEZNA OSIGURANJA

ZAGREB, 8. prosinca (Hina) - Jedinstvenim zakonom o doprinosima za obvezna osiguranja, čiji je konačni prijedlog Vlada uputila u saborsku proceduru i koji bi se trebao početi primjenjivati 1. siječnja 2003., ujednačava se i pojednostavljuje sustav jer su njime obuhvaćena plaćanja svih doprinosa, utvrđene iste osnovice i rokovi plaćanja, a i provedba bi bila na jednom mjestu - u Poreznoj upravi.
ZAGREB, 8. prosinca (Hina) - Jedinstvenim zakonom o doprinosima za obvezna osiguranja, čiji je konačni prijedlog Vlada uputila u saborsku proceduru i koji bi se trebao početi primjenjivati 1. siječnja 2003., ujednačava se i pojednostavljuje sustav jer su njime obuhvaćena plaćanja svih doprinosa, utvrđene iste osnovice i rokovi plaćanja, a i provedba bi bila na jednom mjestu - u Poreznoj upravi.#L# Zamjenik ministra financija Damir Kuštrak ističe kako danas postoji više od 40 raznih propisa kojima je regulirano to područje, te šest institucija-tijela koja ih provode. Sustav financiranja polazi od 1,5 milijuna radno aktivnih, milijun umirovljenika, 4,3 milijuna zdravstveno osiguranih, te činjenice da se za oko 200.000 zaposlenih plaćaju doprinosi na najnižu osnovicu, kao i da oko 360.000 osoba godišnje ima primitke po ugovoru o djelu. Konačnim se prijedlogom jedinstvenog zakona, proširuje osnovica na dosad neobuhvaćene primitke od drugih samostalnih djelatnosti i povremeni nesamostalni rad. Tako bi se doprinosi plaćali i na svaki primitak od druge samostalne djelatnosti člana predstavničkih i izvršnih tijela državne vlasti, jedinica područne i lokalne samouprave, primitak člana skupština i nadzornih odbora trgovačkih društava, člana upravnog odbora, upravnog vijeća i drugih njima odgovarajućih tijela drugih pravnih osoba, člana povjerenstava i odbora tih tijela, upravitelja zgrada, stečajnog upravitelja i suca porotnika. Istodobno bi se uvelo i plaćanja doprinosa na primitke od druge samostalne djelatnosti, kao što su povremene djelatnosti sudskih vještaka, predstavnika stanara, trgovačkih putnika, agenata, športskih sudaca i delegata te od druge povremene samostalne djelatnosti. Uvode se instituti prosječne plaće, veličine koja množena s različitim koeficijentima zapravo daje najnižu i najvišu mjesečnu osnovicu, najvišu godišnju kao i osnovicu za obračun doprinosa raznim skupinama osiguranika. I dalje će biti zadržan institut najniže mjesečne osnovice prema kojem se obračunavaju doprinosi i ostvaruju prava s osnove obveznog osiguranja, a posebno je za sustav bitno ujednačavanje rokova za plaćanja - istovremeno s isplatom, zadnji dan u mjesecu, do 15. u mjesecu te do 15-og dana u tromjesečju. Ukida se obveza poslodavcu da uplati doprinose prema najnižoj osnovici u slučaju kada plaća nije isplaćena do 15. dana u mjesecu te uvodi obveza obračuna i plaćanja doprinosa te izvješćivanja, prema stvarnoj plaći najkasnije do posljednjeg dana u mjesecu za prethodni mjesec. I dalje će vrijediti institut zabrane isplate plaće ako se istovremeno ne plaćaju doprinosi. Kuštrak je na prezentaciji zakona iznio i primjer kako bi to moglo izgledati kad se uzme u obzir da je prosječna plaća za razdoblje siječanj-kolovoz iznosila 5.310 kuna. Tako se izvodi da bi u 2003. npr. najniža mjesečna osnovica iznosila 2.124 kune, najviša mjesečna osnovica 31.860 kuna, a najviša godišnja osnovica 382.320 kuna. Kod doprinosa bi došlo, kažu u Ministarstvu financija, i do manjih promjena postotaka. Tako bi stopa doprinosa iz plaća bila smanjena sa 20,6 na 20 posto, a stopa na plaću povećana sa 17,07 na 17,20 posto. Doprinos za mirovinsko osiguranje, po novom bi se obračunavao iz plaće, a za zdravstveno osiguranje i zapošljavanje na plaću. Tako bi ukupna stopa doprinosa za mirovinsko osiguranje bila 20 posto, a za zdravstveno osiguranje 15,50 posto. Usporedi li se prvotni s konačnim zakonskim tekstom vidljive su znatne suštinske razlike. Tako bi se na rad učenika i studenata obračunavao samo doprinos za mirovinsko osiguranje u slučaju ozljede na radu i profesionalne bolesti, doprinosi se ne bi obračunavali na primitke od druge samostalne djelatnosti za isporuku autorskog ili umjetničkog dijela (za sve na koje se odnosi Zakon o autorskim pravima), a osnovica doprinosa samostalnom umjetniku je najniža mjesečna osnovica. Osnovica doprinosa obrtnika i slobodnog zanimanja ne bi bio dohodak iz poslovnih knjiga nego se predlaže da to bude umnožak iznosa prosječne plaće i koeficijenta prema radnom mjestu, što bi bila osnovica i za pomorce. Stopa doprinosa za zdravstvenu zaštitu radnika u inozemstvu se s prvotnih 20 posto prepolavlja - na 10 posto, stopa doprinosa za zdravstveno osiguranje poljoprivrednika smanjuje sa predloženih 16 na 7,5 posto. Novina je i da bi se pravo na povrat doprinosa plaćenih iznad najviše godišnje osnovice ostvarivalo i utvrđivalo godišnjom prijavom poreza na dohodak. Usporedi li se obračun plaće sa starim i novim doprinosima, po tablicama Ministarstva financija, proizlazi da bi uz iznos plaće od 6000 kuna zaposlenik na ruke trebao dobiti 160 kuna više odnosno 4.180,50 kuna umjesto dosadašnjih 4.022,37 kuna. Ako je plaća 1800 kuna, a najniža mjesečna osnovica bude 2.124 kune, primatelju će biti isplaćeno 15-ak kuna manje - 1.375,20 kuna, umjesto sadašnjih 1.397,49 kuna. (Hina) db db

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙