FR-E-integracije-Diplomacija-Organizacije/savezi-Obrana franc-le figaro od 7.11.02. europa-superdržava ili zajednica država FRANCUSKALE FIGARO7.XI.2002.Europska unija: superdržava ili zajednica država?"Pitanje je teško. Odluka o
Ustavu Europske unije koji se već dugo očekuje, presudna je. Ona utječe na budućnost pojedine zemlje, kao, na koncu, i na sudbinu svih nas i mora voditi računa o istini koja proizlazi iz činjenica: Europa je potrebna, ali nacije su nužne.Moguća su dva rješenja: federacija ili konfederacija.Federacija je, po definiciji, po naravi i, dakako, po iskustvu, superdržava. Pravnici, povjesničari i promatrači slažu se oko toga. Sjedinjene Američke Države i Savezna Republika Njemačka tipičan su primjer federacije.Iz tog proizlazi da su države koje čine federaciju, primjerice država Teksas u SAD-u ili zemlja Porajnje u Saveznoj Republici Njemačkoj, po definiciji, po naravi i po iskustvu države koje su podložne američkoj, tj. njemačkoj državi. To je jasno.No možemo li zamisliti da naših petnaest nacija, ponosnih na svoju prošlost i jako privrženih svojoj neovisnosti, više ne bude podložno superdržavi, čija su bitna oznaka Ustav i supervlada u Bruxellesu koji bi, automatski i obvezatno, nadzirali i upravljali
FRANCUSKA
LE FIGARO
7.XI.2002.
Europska unija: superdržava ili zajednica država?
"Pitanje je teško. Odluka o Ustavu Europske unije koji se već dugo
očekuje, presudna je. Ona utječe na budućnost pojedine zemlje, kao,
na koncu, i na sudbinu svih nas i mora voditi računa o istini koja
proizlazi iz činjenica: Europa je potrebna, ali nacije su nužne.
Moguća su dva rješenja: federacija ili konfederacija.
Federacija je, po definiciji, po naravi i, dakako, po iskustvu,
superdržava. Pravnici, povjesničari i promatrači slažu se oko
toga. Sjedinjene Američke Države i Savezna Republika Njemačka
tipičan su primjer federacije.
Iz tog proizlazi da su države koje čine federaciju, primjerice
država Teksas u SAD-u ili zemlja Porajnje u Saveznoj Republici
Njemačkoj, po definiciji, po naravi i po iskustvu države koje su
podložne američkoj, tj. njemačkoj državi. To je jasno.
No možemo li zamisliti da naših petnaest nacija, ponosnih na svoju
prošlost i jako privrženih svojoj neovisnosti, više ne bude
podložno superdržavi, čija su bitna oznaka Ustav i supervlada u
Bruxellesu koji bi, automatski i obvezatno, nadzirali i upravljali
cjelinom? Možemo li prihvatiti zamisao da bi Francuska bila
izjednačena s Teksasom ili Porajnjem, da bi spala na razinu nazovi-
države koju bi nadzirala savezna država i tako zapravo imala ulogu
pokrajine s nešto više ovlasti? Bila bi to propast! Nepravda! I
izvor sukoba s pogubno dramatičnim tijekom!
Kako prihvatiti paradoksalnu zamisao o 'federaciji nacionalnih
država', tj. točno utvrđenu postavku o gospodstvu koje se uvodi nad
naših petnaest prastarih država s narodima prekaljenim u borbi i s
tako dubokim korijenima da su postali nacije koje se nagonski
protive bilo kakvoj podložnosti i ovisnosti u bilo kojem obliku.
To znači htjeti svjesno izgraditi projekt 'federacije' upravo na
njegovoj opreci: na projektu 'nacionalnih država', opreci koja je
uz to superosjetljiva i još nosi tragove modrica. Postavka o
'federaciji nacionalnih država' je po sebi proturječna, kao što bi
bila 'demokratska dikatura'.
Proturječje je iste vrste. Neostvarljive.
Federativno rješenje, gledano iz ovog ili onog kuta, utopijsko je i
ponižavajuće. Ono je samoubojstvo za naciju, jer znači podložnost.
A u međunarodnim razmjerima izaziva požar, budući da bi širenje
neizbježnog nezadovoljstva, a onda gnjeva i pobune protiv
federalne vlasti, nedvojbeno izazvalo pustošenje diljem Europe,
zbog procesa neke vrste masovne 'balkanizacije'.
Bio bi to kraj Francuske! I kraj mira! Federalno rješenje treba
odlučno odbaciti.
Konfederacija je po definiciji i po naravi zajednica država. Svi se
pravnici i promatrači u tomu slažu, ali trenutno ne postoji pravi
primjer konfederalnog sustava (Švicarska je uzurpirala naslov).
(...)
Konfederalni sustav zajednice država može se urediti na sljedeći
način: jasni i nedvosmisleni pravilnici o udruživanju, predsjednik
kojeg europsko vijeće, koje okuplja šefove država i vlada, bira na
dvije ili tri godine, 'poslovni odbor' sa stalnim sjedištem u
Bruxellesu koji čine izabrani ili imenovani političari iz pojedine
države, povjerenstvo čija je dužnost upravljati i davati
prijedloge na tehničkom i na upravnom polju, zastupnička skupština
parlamentarnog tipa.
'Europska unija' kao 'konfederacija' mogla bi zaista ispuniti
svoju inicijatorsku i koordinacijsku zadaću udruživanjem s
dvojakim ciljem: uspješnije sudjelovati u općoj sigurnosti i na
više područja (koja treba utvrditi), udružujući sredstva država u
sklopu konfederacije, organizirati veću potporu petnaesterih (ili
dvadeset peterih) država budućnosti pojedine europske nacije koja
bi zadržala neovisnost i suverenitet. (...)
Dvojba je jasna: ili ćemo priznati, uz neprihvatljivo shvaćanje
Europe, da Francuska više nije Francuska, pa ćemo se odlučiti za
federalni oblik superdržave sa supervladom, ili želimo da
Francuska i dalje ostvaruje svoju uzvišenu sudbinu u točno
određenom strukturnom okviru europske solidarnosti koja rađa
sigurnošću i napretkom, a to je konfederalno rješenje udruživanja,
rješenje koje se temelji na sljedećoj činjenici: Europa nije narod
kojim se vlada. Ona je zajednica postojanih nacionalnih država,
čiji se savez mora temeljiti na poštovanju vlastitih osobnosti",
piše Guy Sabatier, bivši zastupnik.