DE-US-populizam-Diplomacija-Vlada-Izbori nj 2. XI. SZ: sukob njemačkog i američkog populizma NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG2. XI. 2002.Rat ruža"Ljubavni život dvije nacije nalikuje ljubavnom životu sasvim običnih parova: dakle, bilježi
svoje uspone i padove. Katkad izbije i pravi pravcati rat ruža - obilježen međusobnim nabrajanjem propusta, prijekorima, uvredama i poniženjima. Ključna je riječ percepcija - obje strane osjećaju se pogrešno shvaćenima, ucijenjenima, stjeranima u kut. U određenom trenutku partneri prestanu razgovarati jedan s drugim - tada riječ preuzimaju odvjetnici. U bračnom sporu nacija ulogu odvjetnika preuzimaju diplomati, nastavljajući posao oko raspodjele ostavštine uništene međudržavne veze. Katkad je savez dvije države prisiljen opstati iz čistog interesa. U tom se slučaju diplomati suočavaju s posebno teškom zadaćom - ali održavaju vezu na životu. To im je posao.Takvi brakovi iz interesa strašne su tvorevine - nepošteni do srži. Dobri su izgledi da u slučaju Gerharda Schroedera i Georgea W. Busha riječ upravo o takvom braku iz interesa. Naime, diplomati su odavno preuzeli na svoja leđa posao raspodjele stečevine, proizišle iz saveza dvojice premijera. Održavaju vezu na životu jer ne smije i ne
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
2. XI. 2002.
Rat ruža
"Ljubavni život dvije nacije nalikuje ljubavnom životu sasvim
običnih parova: dakle, bilježi svoje uspone i padove. Katkad izbije
i pravi pravcati rat ruža - obilježen međusobnim nabrajanjem
propusta, prijekorima, uvredama i poniženjima. Ključna je riječ
percepcija - obje strane osjećaju se pogrešno shvaćenima,
ucijenjenima, stjeranima u kut. U određenom trenutku partneri
prestanu razgovarati jedan s drugim - tada riječ preuzimaju
odvjetnici. U bračnom sporu nacija ulogu odvjetnika preuzimaju
diplomati, nastavljajući posao oko raspodjele ostavštine uništene
međudržavne veze. Katkad je savez dvije države prisiljen opstati iz
čistog interesa. U tom se slučaju diplomati suočavaju s posebno
teškom zadaćom - ali održavaju vezu na životu. To im je posao.
Takvi brakovi iz interesa strašne su tvorevine - nepošteni do srži.
Dobri su izgledi da u slučaju Gerharda Schroedera i Georgea W. Busha
riječ upravo o takvom braku iz interesa. Naime, diplomati su odavno
preuzeli na svoja leđa posao raspodjele stečevine, proizišle iz
saveza dvojice premijera. Održavaju vezu na životu jer ne smije i ne
može umrijeti. No, glavni akteri te krize neće tako skoro imati što
reći jedan drugom.
Šteta je totalna. Bush i Schroeder su rastavljeni. Kako su stvari
mogle otići tako daleko? Svatko je razvio svoju percepciju tog
procesa. Njemački kancelar: Bush priželjkuje slabo utemeljeni i
opasni rat. Želi potporu saveznika iako prethodno nije saslušao
njihovo mišljenje. Želi slijepu poslušnost u pustolovini jer samo
tako može dovršiti gradnju svoje zastrašujuće kulise i dobiti
potporu vlastitog stanovništva. Valjda čovjeku mora biti na
raspolaganju mogućnost da se usprotivi takvim namjerama. Američki
predsjednik: Schroeder je želio pobijediti na izborima. Vođen
populističkom računicom, potpirivao je protuameričke osjećaje,
tolerirajući proglašavanje američkog predsjednika novim
Hitlerom. Nije to učinio pod prisilom vanjskopolitičkih prilika
već u očaju čiji izvor leži u politici moći. Schroeder vjerojatno
danas ne bi bio njemački kancelar da nije glumio anti-Busha.
Oba su tumačenja ispravna ali Schroederovi su argumenti ipak
slabiji. Dokaz: kancelar je otkrio svoju stvarnu računicu kada je
odjednom odbio mogućnost bilo kakvog sudjelovanja Njemačke u
iračkom scenariju - naime, čak i u slučaju da Ujedinjeni narodi
formuliraju - kakav god - mandat za operaciju protiv Sadama
Huseina. Tom je odlukom Schroeder proširio antibushovsku politiku
i signalizirao dramatičan zaokret u njemačkoj vanjskoj politici:
njegova bit leži u napuštanju multilateralizma, oproštaju od
međunarodnih organizacija, okretanju leđa Ujedinjenim narodima -
živio njemački put, živjela izolacija!
Opisani opasni vanjskopolitički zaokret nije u Njemačkoj izazvao
istinsku kritiku. Iz sasvim jednostavnog razloga: nitko ga ne
shvaća ozbiljno - čak ni novoizabrana vlada. U sporazumu o
koaliciji socijaldemokrati i zeleni hvale novu-staru njemačku
vanjskopolitičku orijentaciju kao da predizborne borbe nije ni
bilo. Međunarodni savezi, značenje sustava UN-a, transatlantski
odnosi, sustav utemeljen na međunarodnom pravu - sporazum o
koaliciji poništava predizbornu borbu, otkrivajući time stvarni
cilj anti-bushovskog raspoloženja: pridobivanje većinske
potpore, mobilizacija moralista.
Moral nipošto nije za odbaciti kada se odlučuje o ratu i miru. No,
vanjskopolitički utjecaj određene nacije ne mjeri se samo njezinom
navodnom moralnom nadmoći već i stvarnom borbenom težinom, koja -
između ostalog - proizlazi iz zbroja njezine gospodarske,
savezničko-političke, vojne i geopolitičke važnosti i usmjerava
prema istinskim političkim alternativama. U toj je računici
njemačka vlada uvelike precijenila svoj utjecaj kada je krenula u
otvoreni sukob s Bushom, u kojem može samo izgubiti.
Rezultat: prvo, Njemačka je u sporu s američkom vladom
minimalizirala svoj utjecaj - umjesto da ga maksimalizira. Sasvim
je suprotan slučaj sa Chiracovom vladom, koja spretnim
taktiziranjem slabi dinamiku američkog ratnog pokreta. Drugo,
njemačka se vlada izolirala u Europi. Više nije moguće zamisliti
jedinstvenu europsku alternativu američkoj politici. I treće:
gledano iz unutarpolitičke perspektive, Schroeder je s uzice
pustio psa koji bi ga jednog dana mogao razderati.
Taj pas odaziva se na ime populizam i posebno je opasan u Njemačkoj
nakon što se nagutao vanjskopolitičke krvi. Svi su kancelari prije
Gerharda Schroedera odolijevali iskušenju da vanjsku politiku
orijentiraju prema raspoloženju njemačke javnosti.
Protiv eura, protiv širenja na istok, protiv pozicije blagajnika,
protiv Amerike - svi su navedeni razlozi bili vrlo izdašan
materijal za njemačke populiste u razdoblju predizborne borbe.
Dosada su njemački kancelari čak i branili vanjsku politiku od
populizma. Schroeder je pak prekršio to čelično pravilo, svjesno
instrumentaliziravši populizam za vlastite ciljeve. No, njegov
trijumf mogao bi biti kratkog daha - i potrajati, primjerice, do
onog dana kada će Bundestag raspravljati o slanju sljedećeg
kontingenta oružanih snaga u postsadamovski Irak, ustrojen po UN-
ovu kroju, te kada mu znatan dio vlastite koalicije uskrati
poslušnost. U tom slučaju pitanje povjerenja neće više biti
dovoljn. Dakle, tempirana bomba otkucava zapravo pod klupom
vladajućih.
Pritom valja napomenuti da opisanoj sklonosti pojednostavljenom
prosuđivanju i stupicama populizma podliježe i George Bush. I on
je, naime, vodio predizbornu borbu i na kraju za dlaku odnio
prevagu. I Bush poseže za pojednostavljivanjem u svom ratu protiv
terora; i on nadjačava svojim ratnim bubnjevima u pitanju Iraka
gospodarsku depresiju koja je za njega opasna. Opravdava li, dakle,
izborna pobjeda uporabu svih raspoloživih sredstava? Kada je o tome
riječ, Bush i Schroeder imali bi jedan drugome puno toga za reći.
Obojica slijede u prvom redu svoje unutarpolitičke gene. Nadalje,
obojica su ideolozi - Bush možda i više nego Schroeder. Doduše,
potječu iz suprotstavljenih blokova. Ta okolnost čini međusobno
približavanje gotovo nemogućim.
Američka vlada ne smije dati oduška svojoj težnji za uzvratnim
prekršajem. time bi samo potpirila populizam u Njemačkoj, usmjeren
protiv Georgea Busha. No, i Schroeder mora pripaziti da dodatno ne
potpiruje raspoloženje. Njemački kancelar ne može očekivati brzi
oprost grijeha. Fischer može posjećivati SAD koliko mu drago,
Struck također: odnosi između dva premijera dugo će ostati
pomućeni. Ostaje mukotrpan i dugotrajan rad, uporno podsjećanje na
važnu ulogu druge strane u životu njihovog saveza. Naime, ako
postoji ikakva utjeha, onda ona glasi ovako: Njemačka i SAD previše
su važni jedno drugom da bi dvojica premijera na njihovu čelu mogla
uistinu uništiti taj odnos", zaključuje Stefan Kornelius.