FR-IE-referendumi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada franc-le figaro od 21.10.02. irski referendum i proširenje eu-a FRANCUSKALE FIGARO21.X.2002.Europa: treba promijeniti postupak"Tri milijuna Iraca neće spriječiti četiristo
pedeset milijuna Europljana da izgrade zajedničku sudbinu. Sada je ta besmilena mogućnost isključena, preostaje samo da se uspješno provede proširenje. Ono nije sigurno.Prvo treba izvući pouku iz referenduma koji je, nakon nekoliko stoljeća, drugi put u godinu dana održan na malom otoku, daleko od kontinentalnih podjela. Ako svaka zemlja mora odobriti svaki ugovor, kamo ćemo dospjeti kada nas bude dvadeset pet? Ili dvadeset sedam? Prije Iraca i Nice, Danci su također dvaput glasovali kako bi prihvatili Maastricht. Tko će biti sljedeći? Slovaci? Ili Estonci...? Možda je vrijeme da se promijeni postupak.Dakako, Europe neće biti bez demokratske zakonitosti. Dvojba Iraca i Danaca, kao i naša uostalom, uglavnom proizlazi iz činjenice da graditelji Europe ne znaju protumačiti svoj pothvat.Demokracija, odaziv i jasnoća nisu za birača u očitovanju o tajnovitim dokumentima. Petnaestorica će jednom morati odobriti
FRANCUSKA
LE FIGARO
21.X.2002.
Europa: treba promijeniti postupak
"Tri milijuna Iraca neće spriječiti četiristo pedeset milijuna
Europljana da izgrade zajedničku sudbinu. Sada je ta besmilena
mogućnost isključena, preostaje samo da se uspješno provede
proširenje. Ono nije sigurno.
Prvo treba izvući pouku iz referenduma koji je, nakon nekoliko
stoljeća, drugi put u godinu dana održan na malom otoku, daleko od
kontinentalnih podjela.
Ako svaka zemlja mora odobriti svaki ugovor, kamo ćemo dospjeti
kada nas bude dvadeset pet? Ili dvadeset sedam? Prije Iraca i Nice,
Danci su također dvaput glasovali kako bi prihvatili Maastricht.
Tko će biti sljedeći? Slovaci? Ili Estonci...? Možda je vrijeme da
se promijeni postupak.
Dakako, Europe neće biti bez demokratske zakonitosti. Dvojba Iraca
i Danaca, kao i naša uostalom, uglavnom proizlazi iz činjenice da
graditelji Europe ne znaju protumačiti svoj pothvat.
Demokracija, odaziv i jasnoća nisu za birača u očitovanju o
tajnovitim dokumentima. Petnaestorica će jednom morati odobriti
proširenje, no mora li doista svaka država članica odobriti odluku
kojom bi se, primjerice, broj zastupnika u strasbourškom
parlamentu smanjio sa 626 na 625?
Praktične bi dokumente možda mogla donositi većina država. Uz uvjet
da Europa dobije Ustav koji bi se propisno ratificirao. Države koje
bi ga odbacile morale bi napustiti Uniju. Tako svaka ratifikacija
ne bi bila prigoda da mala zemlja onemogući napredak drugih država
članica, kao što se danas događa. Na tome bi se morao temeljiti rad
Konventa koji treba pripremiti reforme koje su s proširenjem
postale prijeko potrebne.
Jer, irsko 'da' ugovoru iz Nice, ništa ne rješava. Tekst koji je
prihvaćen u prosincu 2000., nakon žestoke prepirke, i dalje je
šepav i, vrlo vjerojatno, neprovediv.
Oni koji su u obračunavanju s ugovorom računali na Irce, uzalud su
se nadali. Pošto su ga petnaestorica ratificirala, ima snagu
zakona; stupit će na snagu s proširenjem koje je predviđeno za
1.I.2004. Morat ćemo se zadovoljiti njime.
Sada je Konvent koji predvodi Valery Giscard d'Estaing zadnji spas.
On treba dovršiti ono što je tako nespretno učinjeno u Nici.
Radi više demokracije i jasnoće upravljen je poziv parlamentima
koji ulaze u igru zajedno s vladama. Tako Konvent mora izaći ususret
potrebi raspre o europskim pitanjima koju je potaknuo irski
referendum. Još samo da članovi Konventa uspiju svladati opću
ravnodušnost u kojoj rade", u uvodniku lista piše Pierre
Rousselin.