FR-US-VA-vjernici-Terorizam-Diplomacija-Vlada-Vjerske zajednice franc-le monde od 15.10.02. crkve se protive ratu u iraku FRANCUSKALE MONDE15.X.2002.Crkve se protive ratu u Iraku"Prije i tijekom Zaljevskog rata, Crkve su očitovale
protimbu tom oružanom sukobu dajući velik broj izjava, organizirajući molitvena bdijenja, odredivši dane posta i šaljući poruke Georgeu Bushu ocu i Sadamu Huseinu. Od prvog dana iračke invazije na Kuvajt u kolovozu 1990. do raketiranja Bagdada u siječnju 1991., Papa se pedesetak puta očitovao protiv primjene vojne sile. Iznenadivši američke i europske čelnike, distancirao se od zapadne koalicije protiv Bagdada.Protestantske crkve u Sjedinjenim Državama činile su pritisak na upravu kako bi iskoristila sve raspoložive mogućnosti - gospodarske sankcije, diplomatski pritisak - da natjera Irak na uzmak i izbjegne primjenu oružja.Jedanaest godina kasnije, gotovo sve Crkve u SAD-u, Velikoj Britaniji, Europi i na Bliskom istoku, bez razlike na vjeru, ponovno su jednoglasne u protimbi politici Washingtona. Sve češće upozoravaju na materijalne posljedice i na ljudske žrtve vojnog upletanja u Iraku za koje se predviđa da bi mogle biti
FRANCUSKA
LE MONDE
15.X.2002.
Crkve se protive ratu u Iraku
"Prije i tijekom Zaljevskog rata, Crkve su očitovale protimbu tom
oružanom sukobu dajući velik broj izjava, organizirajući molitvena
bdijenja, odredivši dane posta i šaljući poruke Georgeu Bushu ocu i
Sadamu Huseinu. Od prvog dana iračke invazije na Kuvajt u kolovozu
1990. do raketiranja Bagdada u siječnju 1991., Papa se pedesetak
puta očitovao protiv primjene vojne sile. Iznenadivši američke i
europske čelnike, distancirao se od zapadne koalicije protiv
Bagdada.
Protestantske crkve u Sjedinjenim Državama činile su pritisak na
upravu kako bi iskoristila sve raspoložive mogućnosti -
gospodarske sankcije, diplomatski pritisak - da natjera Irak na
uzmak i izbjegne primjenu oružja.
Jedanaest godina kasnije, gotovo sve Crkve u SAD-u, Velikoj
Britaniji, Europi i na Bliskom istoku, bez razlike na vjeru,
ponovno su jednoglasne u protimbi politici Washingtona. Sve češće
upozoravaju na materijalne posljedice i na ljudske žrtve vojnog
upletanja u Iraku za koje se predviđa da bi mogle biti
katastrofalne. Premda im se (osim kršćanskih manjina na Bliskom
istoku koje su pod nadzorom i manipulirane su) režim Sadama Huseina
nikada nije sviđao, neumorno su se borile protiv embarga koji
izolira civilni puk i dovodi ga u težak položaj.
Danas misle da nisu ispunjeni uvjeti za 'pravedan rat', da je
zamisao Georgea W. Busha o preventivnom ratu pljuska međunarodnom
pravu i da bi gubitci nakon američke operacije bili uvod za sukob
između zapadnog svijeta s velikom kršćanskom većinom i čitavog
arapsko-muslimanskog područja s nepredvidljivim posljedicama.
Od XIII. stoljeća, tj. od Tome Akvinskog koji ju je formulirao,
zamisao o 'pravednom ratu' brani čitava kršćanska tradicija.
Primjena oružja zakonita je samo kao odgovor na agresiju, kao način
za ponovnu uspostavu narušenog međunarodnog poretka i kada postoji
'srazmjer' između sukobljenih snaga, procijenjene štete i nepravde
koju treba ispraviti. (...)
Sadašnja prijetnja rata u Iraku nipošto ne ispunjava ta mjerila.
Rat protiv 'osovine zla' nije razuvjerio Crkve koje međunarodnu
sigurnost poglavito temelje na poštovanju procedura, gospodarskoj
pravdi, pravu puka i na ljudskom dostojanstvu. Nacionalno vijeće
Crkava koje u SAD-u okuplja pedesetak imena - metodiste,
prezbiterijance, luterane, baptiste i druge - u nekoliko je navrata
pisalo g. Bushu kako bi ga upozorilo da 'preventivna i jednostrana
primjena vojne sile nipošto nije moralno opravdana' i da će vojno
upletanje u Iraku, čak i uz odobrenje UN-a, biti svijetu 'uzor za
agresiju koji će druge nacije potaknuti da napadnu susjede koji im
prijete'. (...)
Crkve su zauzele takvo stajalište i zato što, godinu dana nakon
11.IX., strah od sveopćeg sukoba između Zapada i islamskih zemalja
nikada nije bio veći. Upletanje u Iraku izazvalo bi, misle,
'destabilizaciju' čitavog područja koje je već dugo izloženo
najvećim potresima. To će uroditi, izjavilo je ovih dana Nacionalno
vijeće američkih Crkava, širenje protuameričkog i protuzapadnog
raspoloženja na Bliskom istoku i u Arapsko-perzijskom zaljevu.
Zbunjenost kršćanskih manjina u islamskim zemljama nikada nije
bila veća u Pakistanu, gdje su kršćanske nevladine organizacije
postale meta terorističkih skupina, kao i na okupiranom području u
Palestini. Beskrajni niz samoubilačkih atentata i odmazde samo je
potaknuo porast fundamentalizma i vjerskog fanatizma u čitavoj
regiji. Među kršćanskim manjinama koje su najviše izložene, kao i u
Crkvama na Zapadu, jača uvjerenje da rat nije najbolji odgovor na
terorizam.
Crkve se ne žele pretvoriti u 'agenciju za međunarodnu etiku koja će
davati dopuštenje ovoj ili onoj vladi', rekao je za afganistanskog
rata kardinal Carlo-Maria Martini, tada milanski nadbiskup.
Poslanje Crkve je na višoj razini, 'ići na izvore siromaštva i
međunarodnih nepravda koje su uvijek uzroci terorističkog
nasilja'", piše Henri Tincq.