RU-US-SAVEZI-Glasila/mediji-Politika RU NEZ. GAZETA 15. 10. 2002. ruski nacionalni prioriteti RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA15. 10. 2002.NATO, EU i Rusija - u 17 tezaZastupnik Državne Dume i direktor Instituta za probleme međunarodne
sigurnosti Andrej Kokošin razrađuje suradnju NATO-a, Europske Unije i Rusije u kontekstu dugoročnih tendencija razvoja sustava međunarodnih odnosa. 1. Danas se javno razmatraju tendencije razvoja ustava međunarodnih odnosa koje dopuštaju govoriti o vrlo radikalnim promjenama u svjetskoj politici za bliski period, a još više u dugoročnoj i srednjoročnoj perspektivi - do kraja tekućeg desetljeća i nešto kasnije.To se odnosi praktički na sva glavna 'središta sile', saveze i koalicije, međunarodne odnose, pa i na NATO i Europsku Uniju, koji se oboje nalaze u sve izraženijoj preobrazbi.2. Odnos Rusije i NATO-a s EU-om određuje se ne samo neposredno značajem njezine suradnje s tim dvama krupnim savezima (uključujući i američku 'supersilu' te zapadnoeuropske velike države), nego i s tako utjecajnim državama poput Kine i Indije te niza drugih država, s kojima Rusija gradi važne odnose iz aspekta
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
15. 10. 2002.
NATO, EU i Rusija - u 17 teza
Zastupnik Državne Dume i direktor Instituta za probleme
međunarodne sigurnosti Andrej Kokošin razrađuje suradnju NATO-a,
Europske Unije i Rusije u kontekstu dugoročnih tendencija razvoja
sustava međunarodnih odnosa.
1. Danas se javno razmatraju tendencije razvoja ustava
međunarodnih odnosa koje dopuštaju govoriti o vrlo radikalnim
promjenama u svjetskoj politici za bliski period, a još više u
dugoročnoj i srednjoročnoj perspektivi - do kraja tekućeg
desetljeća i nešto kasnije.
To se odnosi praktički na sva glavna 'središta sile', saveze i
koalicije, međunarodne odnose, pa i na NATO i Europsku Uniju, koji
se oboje nalaze u sve izraženijoj preobrazbi.
2. Odnos Rusije i NATO-a s EU-om određuje se ne samo neposredno
značajem njezine suradnje s tim dvama krupnim savezima
(uključujući i američku 'supersilu' te zapadnoeuropske velike
države), nego i s tako utjecajnim državama poput Kine i Indije te
niza drugih država, s kojima Rusija gradi važne odnose iz aspekta
svojih nacionalnih interesa.
3. Rusija je u etnokulturnom i civilizacijskom smislu neosporno
ponajprije dio europske civilizacije (za što je više puta platila
veliku cijenu, unoseći znatan ' udio' u spašavanju i razvoju
europske civilizacije).
4. Odnos Rusije i Zapadne Europe (tj. euroatlantske civilizacije u
cjelini) igra važnu ulogu zbog toga da se u našoj zemlji stabilno,
bez krivina i zastoja stvori suvremeni sustav političke
demokracije i tržišnog gospodarstva, uz odricanja našega naroda
tijekom dugoga povijesnog razdoblja.
5. Stvaranje sustava djelatne političke demokracije i učinkovita
tržišnoga gospodarstva ne mora biti ideološko 'vjersko pitanje'.
Ruska 'politička klasa', njezin poslovni dio, mora shvatiti da
demokracija, unatoč svim svojim nedostatcima i slabim mjestima, -
jest najučinkovitiji do danas ustav upravljanja (i
samoupravljanja) državom i društvom s raznovrsnim uzajamnim
vezama, koje u pravilu dopuštaju nužne popravne akcije.
'Upravljačka učinkovitost' demokracije pokazala se u pobjedi
Zapada nad Sovjetskim Savezom u Hladnom ratu, koja je pobjeda
postignuta uz mnoga dostignuća sovjetskog naroda u znanosti,
tehnici, socijalnoj sferi te izobrazbi i sl. Ista 'upravljačka
učinkovitost' demokracije pokazala se i u vojnoj sferi, gdje je
Zapad u cjelini racionalnije određivao okvire dodijeljenih pričuva
za vojne ciljeve, prioritete raspoređivanja te metoda i načne
primjene vojne snage u interesu državne politike.
6. Prateći tečaj razvoja političke demokracije i tržišnoga
gospodarstva, 'povratka u Europu', naša zemlja se ne mora nužno
'rastvoriti u euroatlantskoj civilizaciji, poistovjećujući
domaću gospodarsku, vanjsku i obrambenu politiku s politikom naših
bogatih susjeda na Zapadu (razumije se da ubrajamo i našega
istočnog susjeda, preko Tihog oceana, SAD, s nešto udaljenijim
susjedima kao što su Kina, Japan, obje Koreje i Mongolija). Bilo bi
to krivo čak i pri hipotetičkom odsuću posebnih interesa Rusije na
Dalekom istoku, Srednjoj Aziji i nekih drugim regijama svijeta.
Posebne interese Rusija ima prema Kini, a oni se sastoje od
osiguranja mira i sigurnosti u regiji, uključujući srednjoazijske
države - bivše republike SSSR-a. Kina u svojem dinamičnom razvoju
postaje sve važniji trgovačko-gospodarski partner Ruske
Federacije.
7. Najvažnije je to da je Kina usporedo s drugim azijskim gigantom
Indijom najkrupniji partner Rusije u vojno-tehničkoj suradnji. Taj
aspekt naše suradnje s tim dvjema državama ima značenje koje
prelazi okvire obrambeno-industrijske i vojno-političke sfere. Od
te suradnje na kineskom i indijskom tržištu u doglednoj perspektivi
ovisi obrambeno-industrijski kompleks, ali i opstanak ruske
znanstveno-primijenjene industrije u cjelini.
8. Ni NATO, ni EU nisu za Rusiju alternative tim tržištima kako za
građansko-znanstvenu proizvodnju, tako i za vojnu proizvodnju. One
imaju vlastite svemirsko-zrakoplovne kompanije i druge vojno-
industrijske tvrtke koje vode žestoku borbu na tržištima
'euroatlantske zajednice', uz primjenu najmoćnijih sredstava
državne potpore.
9. Ne treba isključivati ni to da nova razina odnosa Rusije prema
Europskoj Uniji, postignuta ove godine, dopušta da se opet vratimo
krupnim projektima, za koje bi bili potrebni iznimni napori s obje
strane.
10. Dosad se takvi krupniji projekti odnose prije svega na
energetsku sferu. Ti projekti mogu biti unosni za ukupno rusko
gospodarstvo, ako uspiju u uvjetima povoljne konjunkture na
svjetskom energetskom tržištu. Ali ako se samo na njih usmjerimo,
još ćemo više učvrstiti jednoobraznost strukture ruske industrije,
njezinu orijentaciju na sirovine, što proturječi temeljnim
nacionalnim interesima naše zemlje, te mogućnostima osvajanja,
kako kaže ruski predsjednik V. V. Putin, našega 'mjesta pod
suncem'.
11. Ustanovljavajući osnove odnosa NATO-Rusija za sljedećih 10-15
godina, ruska 'politička klasa' mora jasno predstavljati mjesto te
organizacije u svijesti dominantnoga dijela američke političke
elite, a li i u svijesti političkih snaga vodećih zapadnoeuropskih
država. U Washingtonu se gleda na odluku NATO-a da se poslije 11.
rujna posve stavi 'na raspolaganje' SAD-u kao na oštri devalvaciju
te organizacije u novim vojno-političkim uvjetima. Zato se u
Washingtonovu govori da je 'NATO mrtav', ali u tome jest i važna
mjera pretjerivanja.
12. NATO u mnogo čemu mora prestati s time da bude 'operativni
institut' američke vojne politike izvan granica Europe, ali treba
ostati važno sredstvo 'političke stabilnosti' i u odnosima svojih
saveznika u toj organizaciji, kao i u odnosima Rusije i drugih
zemalja postsovjetskog prostora. Nato mora pomoći u tome da se
Europska Unija ne pretvori u samostalno 'središte sile' u
vojnopoltičkim odnosima.
13. Rusija se neće odricati uzajamno korisne i ravnopravne suradnje
s NATO-om, prije svega u akciji sprečavanja oružja za masovno
uništavanje i u borbi s terorizmom. Ali klima za rješavanje tako
važnih zadaća neće biti pogodna dok se NATO bude i dalje širio.
14. Pri općoj devalvaciji uloge NATO-a u očima SAD-a (prije svega
konzervativnih republikanaca) Washington neće nastojati da se
povuče iz Europe, a ni da proizvede nekakvu 'demontažu NATO-a', čak
ni radi premještanja težišta svojih vojno-političkih napora na
Azijsko-Tihooceansku regiju. Ta se linija jasno otkriva u
rujanskoj Bushovoj 'Strategiji nacionalne sigurnosti SAD-a'
(koja, za razliku od ranijih sličnih dokumenata, izgleda puno
operativnijim, zapovjednijim, ako ne i deklarativnim
dokumentom).
15. U okvirima takve linije SAD-a 'drugi val' širenja NATO-a na
istok zahvaća ovaj put teritorije Ruskoga imperija i Sovjetskog
Saveza, a sad suverene države Litvu, Letoniju i Estoniju.
Nama to širenje izgleda posve negativnim i neopravdanim u uvjetima
tih preobrazba, koje se u posljednjih 125 godina događaju u našoj
zemlji. Također i u kontekstu razine političkih odnosa koji su
poslije 11. rujna postignuti između Rusije i NATO-a, Rusije i SAD-a
i poslije stvaranja sustava 'dvadesetorke' na Rimskom summitu
Rusija-NATO.
16. Širenje NATO-a na Istok može se negativno odraziti i na
gospodarsku suradnju Rusije s novim članicama NATO-a (poput
baltičkih država), koje posebno ovise o transportu robe iz Rusije
(i kroz Rusiju) u zemlje Zapadne Europe.
17. Rusija će, sa svoje strane, i nadalje poduzimati u perspektivi
korake u skladu s okolnostima i sve neophodne mjere za osiguranje
svojih interesa, u prvom redu na polju nacionalne sigurnosti.
Također, i u aspektu koji je trenutačno aktualan i na Zapadu, kao
što je situacija s međunarodnim terorizmom ili primanjem novih
lanova u NATO.
Bez obzira na sve probleme, sve se jasnije oslikava proces
stvaranja obrambenog sustava EU-a. (U posljednje dvije godine
stvoren je niz važnih elemenata buduće infrastrukture obrambenog
sustava EU, uz negativan odnos Washingtona prema tim procesima).
Taj proces nije jednoznačan za ruske interese. Ali on može privesti
kraju bitnu promjenu središnje strukture, bar u tom području
svijeta, i u cjelini je potrebno uvažavati interese Rusije.