IT-HR-staljinizam - titoizam-Zanimljivosti-Politika it 6. X. il manifesto - talijanski komunisti i tito ITALIJAIL MANIFESTO6. X. 2002.Radnici koje je izdao Tito"Od početka 1946. do kraja 1947, dva 'migracijska' vala susrela su se na
nesigurnoj granici koja dijeli Italiju i Jugoslaviju. Svi govore talijanski pun utjecaja sjevernojadranskih narječja, no duh i razlozi seobe vrlo su različiti, gotovo suprotni. Prva je 'struja' brojnija, kreće od istarskih i dalmatinskih obala i bježi od 'slaveniziranja' tih zemalja, noseći optužbi nacionalnog sudioništva s fašizmom koji je u tim zemljama posijao diskriminaciju tijekom dvadeset godina mira i teror tijekom pet godina rata. U suprotnom pravcu ide druga 'struja', u susret svojim političkim idealima, odlučivši 'otići pomoći izgraditi socijalizam' u novorođenoj narodnoj republici Jugoslaviji. O prvima se mnogo govorilo pedeset godina, iako gotovo uvijek kako bi se tražilo napuštene zemlje i kuće, i propagandistički, po antikomunističkom i rasističkom ključu. Drugima se gotovo nitko nije bavio, jer je neugodan bio izbor tih Talijana da odu živjeti u Titovoj Jugoslaviji. Njima je posvećena knjiga Giacoma Scottija - Goli Otok, Talijani u Titovom gulagu, koja je došla do trećeg
ITALIJA
IL MANIFESTO
6. X. 2002.
Radnici koje je izdao Tito
"Od početka 1946. do kraja 1947, dva 'migracijska' vala susrela su
se na nesigurnoj granici koja dijeli Italiju i Jugoslaviju. Svi
govore talijanski pun utjecaja sjevernojadranskih narječja, no duh
i razlozi seobe vrlo su različiti, gotovo suprotni. Prva je
'struja' brojnija, kreće od istarskih i dalmatinskih obala i bježi
od 'slaveniziranja' tih zemalja, noseći optužbi nacionalnog
sudioništva s fašizmom koji je u tim zemljama posijao
diskriminaciju tijekom dvadeset godina mira i teror tijekom pet
godina rata. U suprotnom pravcu ide druga 'struja', u susret svojim
političkim idealima, odlučivši 'otići pomoći izgraditi
socijalizam' u novorođenoj narodnoj republici Jugoslaviji. O
prvima se mnogo govorilo pedeset godina, iako gotovo uvijek kako bi
se tražilo napuštene zemlje i kuće, i propagandistički, po
antikomunističkom i rasističkom ključu. Drugima se gotovo nitko
nije bavio, jer je neugodan bio izbor tih Talijana da odu živjeti u
Titovoj Jugoslaviji. Njima je posvećena knjiga Giacoma Scottija -
Goli Otok, Talijani u Titovom gulagu, koja je došla do trećeg
izdanja, a koja priča priču Talijana koji su iselili u Jugoslaviju u
poslijeratnom razdoblju, od samog početak baveći se najtežim
dijelom, gotovo ironičnom sudbinom koja je mnoge od njih dovela na
prisilni rad na napušteni kvarnerski otočić, pod optužbom da su
špijuni Kominforma.(...)
Oni su Talijani i našli su se pred nepovjerenjem slavenskih
stanovništava, za koje je Italija nastavila biti istoznačnicom za
rasizam i rasnu diskriminaciju; oni su internacionalisti i nalaze
se pred jednom strankom, jugoslavenskom, angažiranom na složenom
ujedinjavanju stoljećima podijeljenih naroda računajući na cement
novog nacionalnog identiteta, onog 'južnoslavenskog'; oni su
specijalizirani radnici, vrlo politizirani, ponosni na svoju
vještinu i uvjereni da mogu izgraditi novo društvo kao što se gradi
brod a ograničeni su državnim aparatom i partijom društveno
obilježenom seljačkom stvarnošću srpskog, hrvatskog, bosanskog
stanovništva.(...)
Scotti, koji dobro poznaje povijest Talijana koji su iselili u
Jugoslaviju radi političkog izbora, pošto je bio jedan od njih, u
toj hrabroj knjizi ne popušta iskušenju propagande; upravo kao i
protagonisti političkog progona ne kaje se radi svog izbora, no
isto tolikom strogošću dokumentira i prijavljuje jednu od
tragedija njegove (i naše) povijesti. (...) Tito ima tisuću razloga
suprotstaviti se Staljinu i zacementirati na tom raskidu nov
nacionalni identitet i novi državni ustroj (kada su oba pala jasno
se shvatila važnost i, istovremeno, krhkost tog političkog 'čuda'
kakvo je predstavljala poslijeratna Jugoslavija), no čineći to
žrtvuje život tisuća 'svojih', afirmirajući onu diskriminaciju
koju namjerava poništiti: jugoslavenski nacionalizam služi za
borbu protiv hrvatskog ili srpskog nacionalizma, no spram 'drugih'
reproducira iste etnocentričke dinamike: bitka protiv staljinizma
i Staljinovog kulta ličnosti oživljava novi autoritarizam i novi
kult ličnosti. I radi toga će samoupravljanje propasti. Mali prst,
za koji je Staljin mislio da će biti dovoljan da pobunjenika Tita
dovede u red, sada nam izgleda kao metafora političkog progona koji
podsjeća, u manjoj mjeri, na čistke i Staljinove gulage:
poslijeratna Jugoslavija izgubila je okladu demokratskog
socijalizma oborivši se na one 'strance' koji su došli u ime
revolucije i internacionalističke solidarnosti. Tri desetljeća
nakon zatvaranja Golog Otoka 'Titovo čudo' će se raspasti i radi
toga", piše Gabriele Polo.