FR-US-pokreti-Diplomacija-Vlada-Političke stranke francuska-le monde od 3.10.02. američki neokonzervativci FRANCUSKALE MONDE3.X.2002.Neokonzervativni pokret obnavlja tradicionalnu desnicu"Budući da je među njima jedan Cohen, Kagan,
Krauthammer i nekoliko Horowitza i budući da bezuvjetno brane Izrael, neki su ih njihovi protivnici svrstali u skupinu židovskih lobija. Naravno, takvo je određenje bremenito primislima. Natuknjuje da Amerika više ne podupire Izrael, već da Izrael - točnije, izraelska desnica - preko neokonzervativaca nadahnuje američku politiku.Stvarnost je puno drukčija, premda je istina da je pustolovina neokonzervativaca djelomice, barem spočetka, bila židovska priča. Nastala je u newyorškoj intelektualnoj sredini, gdje je 1950-ih marksizam bio utjecajan, a njegova staljinska inačica jako zastupljena. Neki koji se nisu slagali s ortodoksnim komunistima okrenuli su se trockizmu. Za mnoge je te intelektualce i aktiviste borba protiv Sovjetskog Saveza bila glavna zadaća.To je jedna od tema oko koje će se razići s ostatkom ljevice, a onda poći dalje i pobiti takozvanu politiku mirne koegzistencije između dvaju blokova. Tako će se udaljiti od pokreta protiv Vijetnamskog rata. Neokonzervatizam se spočetka rađa iz podjele unutar
FRANCUSKA
LE MONDE
3.X.2002.
Neokonzervativni pokret obnavlja tradicionalnu desnicu
"Budući da je među njima jedan Cohen, Kagan, Krauthammer i nekoliko
Horowitza i budući da bezuvjetno brane Izrael, neki su ih njihovi
protivnici svrstali u skupinu židovskih lobija. Naravno, takvo je
određenje bremenito primislima. Natuknjuje da Amerika više ne
podupire Izrael, već da Izrael - točnije, izraelska desnica - preko
neokonzervativaca nadahnuje američku politiku.
Stvarnost je puno drukčija, premda je istina da je pustolovina
neokonzervativaca djelomice, barem spočetka, bila židovska priča.
Nastala je u newyorškoj intelektualnoj sredini, gdje je 1950-ih
marksizam bio utjecajan, a njegova staljinska inačica jako
zastupljena. Neki koji se nisu slagali s ortodoksnim komunistima
okrenuli su se trockizmu. Za mnoge je te intelektualce i aktiviste
borba protiv Sovjetskog Saveza bila glavna zadaća.
To je jedna od tema oko koje će se razići s ostatkom ljevice, a onda
poći dalje i pobiti takozvanu politiku mirne koegzistencije između
dvaju blokova. Tako će se udaljiti od pokreta protiv Vijetnamskog
rata. Neokonzervatizam se spočetka rađa iz podjele unutar
ljevice.
Nova struja misli da se Sjedinjene Države s pravom bore protiv
komunizma na indokineskom poluotoku. Kada je riječ o Izraelu,
njezini se pripadnici udaljuju od prvotne političke obitelji.
Premda je protucionizam popularan u radikalnoj ljevici, pa i
židovskoj, oni ostaju vjerni potpori koju je demokratska ljevica,
kao i socijaldemokracija u Europi, uvijek pružala židovskoj
državi. Misle da Izrael, jedina demokracija na tom području, stalno
stavlja na kocku svoju opstojnost i da se mora odlučno braniti.
Tada, 1970-ih, počinje dublje preispitivanje američkog
konzervatizma. Pobornici te obnove dolaze s raznih strana. Jedni iz
ljevice, pa i krajnje, newyorške. Drugi iz tradicionalnog
konzervatizma, često pod utjecajem Jamesa Burnhama i Wilmoorea
Kendala, koji su također prihvatili trockizam, ali su stariji za
jedan naraštaj. Treći je izvor konzervatizam vjerskog nadahnuća
kojeg je Russell Kirk rehabilitirao u svojoj knjizi 'Konzervativni
duh' (1953.), koja je postala jedna od glavnih odrednica te misaone
škole.
Svi su ti intelektualci jednako udaljeni od demokrata i od
republikanaca. Potonji moralno propadaju nakon predsjednikovanja
Richarda Nixona i Watergatea koji je 1976. doveo do izbora
demokrata Jimmyja Cartera. Ovaj je, u očima onih koje počinjemo
zvati neokonzervativcima, vrhunac američkog skretanja nakon
Vijetnama i Watergatea.
Odgovor priprema bivši filmski glumac, političar instinkta i
'stručnjak za odnose s javnošću' bez premca, Ronald Reagan koji će
Jimmyja Cartera potući na predsjedničkim izborima 1980. Dvadeset
godina kasnije, Reaganovo je doba i dalje zlatno doba
neokonzervatizma. 'America is back!', objavio je predsjednik.
Amerika se vratila; prošlo je vrijeme osjećaja krivnje i povijesne
sumnje. Smanjenje poreza i borba protiv 'carstva zla': nema više
govora o mirnoj koegzistenciji, već o 'ratu zvijezda' kako bi se
Sovjetski Savez primoralo na vojne napore koje njegovo
gospodarstvo ne može podnijeti.
Bitno obilježje neokonzervativaca nije samo njihovo stajalište
prema Sovjetskom Savezu. Oni se protive ljevici i na drugim
poljima. U gospodarstvu, gdje prihvaćaju monetarizam Miltona
Friedmana i Čikaške škole. Na socijalnom polju radikalno pobijaju
državu blagostanja koja, po njihovu mišljenju, porazno djeluje na
crnu zajednicu.
Po mišljenju Michaela Horowitza, jednog od čelnika Hudson
Institutea, profesora prava koji je svojedobno sudjelovao u borbi
protiv rasne diskriminacije, 'dječji su doplatci u crnim
obiteljima postavili državu na mjesto čovjeka'. Zbog sličnih
razloga, neokonzervtivci se protive politici pozitivne
diskriminacije koja jamči pristup manjina na neke dužnosti.
Drugim riječima, neokonzervativci obnavljaju načela
tradicionalne desnice: obitelj, rad, napori pojedinca, moral,
manje države i više odgovornosti. Oni su za smrtnu kaznu - to je,
misle, moralna pouka osobne odgovornosti - i protiv ograničavanja
prava na posjedovanje oružja i protiv pobačaja, premda ova tema
neke dovodi u neugodan položaj. Amerika je, misle, Bogom dana
nacija koja se ravna prema nepobitnim moralnim načelima koja su
'non negociables' kako je rekao predsjednik George W. Bush u govoru
koji je u lipnju održao na West Pointu - i čiji se probitci
podudaraju s probitcima čitavog čovječanstva.
S Georgeom W. Bushom neokonzervativci ponovno pronalaze nadahnuće
iz Reaganova doba. Neprijatelj više nije komunizam, već
islamistički terorizam, ali se načela na kojima se mora temeljiti
nova borba Amerike nisu promijenila: 'moralna jasnoća' i 'pravedan
rat'. UN je, u njihovim očima, tek nedjelotvorna birokracija koja
je u sprezi s najmrskijim režimima na planetu i koju nagriza
antisemitizam. Washington se, dakle, ne treba plašiti sukoba s
'međunarodnom zajednicom', a taj im je pojam u najmanju ruku
sumnjiv. Niti se treba plašiti da će potresti Europu koja je, drže,
odavno ostavila sve povijesne ambicije", piše Patrick Jarreau.