IT-US-IQ-atentat, spersila, globalizacija-Politika-Terorizam it - 11.IX. avvenire - svijet nakon 11. rujna ITALIJAAVVENIRE11. IX. 2002.Lekcija za one koji upravljaju složenošću svijeta"(...)Koje su, dakle, 'lekcije' godinu dana nakon
11. rujna? Na prvom mjestu 'tehnološka' ranjivost suvremenog društva: kada se neki čovjek ne boji žrtvovati svoj život, u simbiozi sa svojim ciljevima može postati oružje kojemu se teško suprotstaviti i koje je razorno. Ne samo upravljanjem zrakoplova prema neboderu, već i udarom na neku nuklearnu centralu, ulaskom u dvorane za upravljanje branom, provaljivanjem u kemijske ili biološke laboratorije... Protivno tome, u prošlosti, za pokretanje svetog rata bila su potrebna nacionalna novačenja, cijele vojske a posljedice su često bile ograničenije. Ne treba biti ni naivan pa misliti da su Mohammed Atta i njegovi drugovi bili zaneseni momci, koji su tko zna kako odrasli u umjerenom i tolerantnom kulturalnom kontekstu. Postoji jedna ideološka klima koja potiče terorizam i, kao što neumorno naglašava Papa, gospodarska i društvena nepravda može dati i plodove pobune i nasilja, koje se ni na koji način ne može opravdati, ali koji ipak nisu neshvatljivi. Druga je 'lekcija', dakle, ona nužnosti 'uravnotežene globalizacije', odnosno pomoć i
ITALIJA
AVVENIRE
11. IX. 2002.
Lekcija za one koji upravljaju složenošću svijeta
"(...)Koje su, dakle, 'lekcije' godinu dana nakon 11. rujna? Na
prvom mjestu 'tehnološka' ranjivost suvremenog društva: kada se
neki čovjek ne boji žrtvovati svoj život, u simbiozi sa svojim
ciljevima može postati oružje kojemu se teško suprotstaviti i koje
je razorno. Ne samo upravljanjem zrakoplova prema neboderu, već i
udarom na neku nuklearnu centralu, ulaskom u dvorane za upravljanje
branom, provaljivanjem u kemijske ili biološke laboratorije...
Protivno tome, u prošlosti, za pokretanje svetog rata bila su
potrebna nacionalna novačenja, cijele vojske a posljedice su često
bile ograničenije. Ne treba biti ni naivan pa misliti da su Mohammed
Atta i njegovi drugovi bili zaneseni momci, koji su tko zna kako
odrasli u umjerenom i tolerantnom kulturalnom kontekstu. Postoji
jedna ideološka klima koja potiče terorizam i, kao što neumorno
naglašava Papa, gospodarska i društvena nepravda može dati i
plodove pobune i nasilja, koje se ni na koji način ne može
opravdati, ali koji ipak nisu neshvatljivi. Druga je 'lekcija',
dakle, ona nužnosti 'uravnotežene globalizacije', odnosno pomoć i
dijeljenje resursa, vrijednosti, demokracije, a ipak, bez
uspostavljanja novih hegemonija, s određenom nepopustljivošću
spram onih koji vode agresivne ili prijeteće politike.
Treća je pouka manje ohrabrujuća, jer nam kaže da se neke opće dobre
namjere može lako dijeliti, no njihovo pretvaranje u programe i
akcije nije automatsko, a ni jednodušno. Razlike između Amerike i
Europe, nova nepovjerenja između Zapada i islamskog svijeta
rječito tome svjedoče. A shema se ponavlja na svim razinama. Kako se
suočiti s useljavanjem stranaca? Strogoća ili bratsko prihvaćanje?
Poticanje na integraciju ili poštivanje različitosti kao
pozitivnog pluralizma? Nakon 11. rujna, kada su se otkrile ćelije
muslimanskih ekstremista čak i u našim gradovima, dobili smo
neizbježne reakcije ali malo zamisli mogućih rješenja.
Danas je dan boli i sjećanja na sve žrtve. Ono što svi mogu činiti
jest idejno se okupiti u zagrljaju na Ground Zero-u. Ono što bi se
čelnici trebali sjetiti jest da nitko ne može gospodariti
složenošću svijeta: svaki čin ima nepredvidljive posljedice, no
katkada je nedjelovanje još štetnije. Tako i pred dugmetom rata
protiv Iraka, trebali bi se sjetiti da se nikada ne iskoristi
maksimum razbora. Nitko ne može htjeti 11. rujan sa Saddamovim
potpisom, nitko ne može htjeti 11. rujan počinjen od Saddamove
siročadi", piše Andrea Lavazza.