ZAGREB, 6. rujna (Hina) - Nakon zalaska Sunca kada se na nebu pojavi prva zvijezda Židovi će večeras u svojoj matičnoj domovini Izraelu te diljem svijeta slaviti početak 5763. godine po njihovu kalendaru i velikoga dvodnevnog blagdana
Roš-Ha-šane koji se često naziva i židovska Nova godina.
ZAGREB, 6. rujna (Hina) - Nakon zalaska Sunca kada se na nebu pojavi
prva zvijezda Židovi će večeras u svojoj matičnoj domovini Izraelu
te diljem svijeta slaviti početak 5763. godine po njihovu kalendaru
i velikoga dvodnevnog blagdana Roš-Ha-šane koji se često naziva i
židovska Nova godina.#L#
Blagdanom Roš-Ha-šane koji je za Židove i jedan od najsvetijih
počinje desetodnevno razdoblje kada se svaki židovski vjernik
okreće propitivanju svojih postupaka i pogrešaka koje je učinio
tijekom protekle godine i promišljanju promjena koje će učiniti u
novoj godini.
Za toga desetodnevnog razdoblja koje se naziva i Dani
strahopoštovanja (Jamim Noraim) ili Dani pokajanja židovski
vjernici pokajat će se zbog počinjenih grijeha i pripremiti se za
najveći židovski blagdan Jom kipur - Dan pomirenja.
Kalendarski, Roš-Ha-šana počinje u jesen - prvoga dana mjeseca
tišrija (sedmoga u židovskome kalendaru) i za Židove je obljetnica
dovršetka Božje kreacije svijeta okrunjene stvaranjem čovjeka.
Istodobno taj blagdan podsjeća i na "početak" Božjega kraljevstva
nad ljudskim rodom i na ponovnu potvrdu svjesne odluke prvoga
čovjeka - Adama o prihvaćanju Božjega gospodstva nad ljudima.
Roš-Ha-šana naziva se još i Dan suda jer, kako Židovi vjeruju, toga
dana Bog otvara "knjigu" sa spisima iz protekle godine i izriče
presudu svakomu pojedincu i cijelomu čovječanstvu. Jer, kako je
zapisano, "odlučeno je na blagdan Roš-Ha-šane, i potvrđeno na Jom
kipur, tko će živjeti, tko umrijeti, tko patiti, a komu će se
narediti da luta".
Zato će Židovi večeras, kao i tijekom dvodnevnoga blagdanskog
razdoblja, jedni druge pozdravljati i čestitati si riječima "Le
šana tova tikatevi v'taihatem" (kada se čestita muškarcu) ili "Le
šana tova tikatevi v'taihatemi" (kada se čestitka upućuje ženi),
što je u hrvatskomu prijevodu - "Da te se zapiše u (Božju) knjigu
radi jedne dobre godine".
Taj blagdan Biblija ne spominje pod nazivom Roš-Ha-šana već kao Jom
Ha-Zikkaron (Dan sjećanja ili uspomena) ili Jom Teruah (Dan kada se
oglašava šofar). A šofar (probušeni ovnujski rog) oglašava se na
Roš-Ha-šanu nakon čitanja Svete Tore - Knjige života nizom od
stotinu prodornih tonova svakoga dana praznika. I dok Biblija ne
navodi neke posebne razloge za tu praksu, zvukom šofara se na
tradicionalan i dramatski način objavljuje prisutnost Kralja te
poziva na buđenje i svjesnost o značenju blagdana.
Ali večeras se tijekom bogoslužja šofar neće oglasiti jer se
početak blagdana podudara s početkom šabata (subote) - dana odmora
za Židove. Veći dio blagdan židovski vjernici provest će u
sinagogama u dugome i svečanom bogoslužju koje će im donijeti
poruku o ozbiljnosti života u Božjemu svijetu i podsjetiti ih da je
pravi cilj života težnja dobroti.
(Hina) ip mć