ID-US-INDONEZIJA-ZLOČINI-SUD-Organizacije/savezi-Sudovi-Ratovi-Kriminal nj 26. VIII. FR: međ. zajednica mora inzistirati na valjanom suđenju za ratne zločine NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU26. VIII. 2002.U slučaju Indonezije međunarodna
je zajednica zakazala"Možda suci suda za zločine počinjene u Istočnom Timoru zapravo zaslužuju zahvalnost što su odriješili krivnje indonezijske vojne i policijske dužnosnike. Naime, oni sasvim otvoreno pokazuju koliko ozbiljno shvaćaju proces suočavanja s prošlošću. Skeptici su upozoravali na tu mogućnost i bili su u pravu. Indonezijsko pravosuđe, desetljećima Suhartov voljni pomagač, nije bilo sposobno sudski kazniti zločine protiv čovječnosti koje je počinila stara elita. Pritom valja napomenuti da su suđenja pred nacionalnim sudom mogla pružiti prihvatljivu priliku Indoneziji mladoj istočnotimorskoj državi da se suoče s vlastitom poviješću obilježenom nasiljem.Kambodžanska polja smrti, čileanske karavane smrti, ćelije za mučenje u državi obilježenoj apartheidom, polja leševa u Ruandi, masovne grobnice na Balkanu: ti sinonimi užasa neprekidno aktualiziraju pitanje o suočavanju s prošlošću. Amnestija ili kazneno gonjenje, povjerenstvo za utvrđivanje istine, suđenje pred nacionalnim ili pred međunarodnim sudovima? Iako bi bilo lijepo
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
26. VIII. 2002.
U slučaju Indonezije međunarodna je zajednica zakazala
"Možda suci suda za zločine počinjene u Istočnom Timoru zapravo
zaslužuju zahvalnost što su odriješili krivnje indonezijske vojne
i policijske dužnosnike. Naime, oni sasvim otvoreno pokazuju
koliko ozbiljno shvaćaju proces suočavanja s prošlošću. Skeptici
su upozoravali na tu mogućnost i bili su u pravu. Indonezijsko
pravosuđe, desetljećima Suhartov voljni pomagač, nije bilo
sposobno sudski kazniti zločine protiv čovječnosti koje je
počinila stara elita. Pritom valja napomenuti da su suđenja pred
nacionalnim sudom mogla pružiti prihvatljivu priliku Indoneziji
mladoj istočnotimorskoj državi da se suoče s vlastitom poviješću
obilježenom nasiljem.
Kambodžanska polja smrti, čileanske karavane smrti, ćelije za
mučenje u državi obilježenoj apartheidom, polja leševa u Ruandi,
masovne grobnice na Balkanu: ti sinonimi užasa neprekidno
aktualiziraju pitanje o suočavanju s prošlošću. Amnestija ili
kazneno gonjenje, povjerenstvo za utvrđivanje istine, suđenje pred
nacionalnim ili pred međunarodnim sudovima? Iako bi bilo lijepo
pronaći jednostavne odgovore, u procesu suočavanja s kolektivnim
okrutnostima oni ne postoje.
Na Zapadu se vrlo brzo javlja zahtjev za utemeljenjem međunarodnih
sudova. U početku on zvuči dobro, smiruje savjest nemoćnog
promatrača ali pak nije patent-recept. Tu činjenicu ne bi trebalo
potisnuti u drugi plan ni suđenje Miloševiću u Den Haagu. Rad suda
UN za zločine počinjene u Ruandi, smještenog u tanzanijskom gradu
Arushi, nesumnjivo je sporan, oteže se i osam godina nakon pokolja,
dosada je doneseno manje od deset presuda a zemlja je daleko od
procesa kolektivnog pročišćenja. Odavno je istaknut i zahtjev za
utemeljenjem međunarodnog suda za Kambodžu ali ništa se ne događa.
U međuvremenu su Pol Pot i ostali zločinci iz redova Crvenih Kmera
poumirali u odmakloj dobi i nitko ih nije prisilio da odgovaraju
pred sudom.
Sve navedene primjedbe ipak ne podrazumijevaju da međunarodno
kazneno gonjenje genocida i zločina protiv čovječnosti nije
potrebno ali ono je zapravo ultima ratio. To propisuju i statuti
novog međunarodnog kaznenog suda. Prvo treba omogućiti državama da
u potrazi za kaznom, reparacijom i isprikom pronađu vlastiti (u
većini slučajeva nepotpuni) kompromis. U slučaju Indonezije to je i
učinjeno. SAD su još za Clintonove vlade zamrznule vojnu suradnju s
Jakartom nakon pokolja viš od 1000 civila u Istočnom Timoru i
protjerivanja pola milijuna ljudi. Bila je to nadasve djelotvorna
sankcija.
Potonje su vlade zato promijenile politiku i signalizirale
spremnost na kompromise, čiji je vrhunac bilo proglašenje
nezavisnosti Istočnog Timora u svibnju ove godine. Washington,
koji je prethodnih desetljeća tolerirao zaposjedanje i aneksiju
nekadašnje portugalske kolonije, protivnu međunarodnim zakonima,
odjednom je podvrgnuo Indoneziju pritisku. Odgovorni za zločine u
Istočnom timoru trebali su biti pozvani na odgovornost. Manje od
tri godine nakon zločina Indonezija je osnovala ad-hoc sudove.
Zločini nekadašnje vladajuće elite kazneno su gonjeni i kažnjeni i
u drugim slučajevima, poput ubojstva suca koje je potaknuo jedan
Suhartov sin. Bilo je to nešto sasvim novo za Indoneziju i tračak
nade za hitno potreban preokret u smjeru pravne države.(...)
No, već na početku suđenja počelo se nazirati da neće biti podignuta
optužnica protiv dvaju najistaknutijih osumnjičenika - bivšeg
vrhovnog zapovjednika vojske i ministra obrane Wirantoa i bivšeg
šefa obavještajne službe Zackyja Anwara Makara. I tu je započeo niz
grešaka. Neprimjereno nije bilo samo suđenje pred nacionalnim
sudom već nemar međunarodne zajednice koja je novoj demokratskoj
državi tolerirala neke stare repove u pravosudnoj obradi vlastite
povijesti.
Primjerice, državno tužiteljstvo i sud ignorirali su dokaze
istražnog povjerenstva UN o zločinima u Istočnom Timoru, važni
svjedoci nisu ni saslušani a loše obrazovani i plaćeni tužitelji
bili su temeljito preopterećeni svojom zadaćom. Umjesto da u tako
važnom suđenju, vezanom za ljudska prava, ustraju na potpori
iskusnih pravnika te da kod nacionalistički orijentirane i vojnim
odorama sklone predsjednice Megawati ishode jačanje pozicije suda
u odnosu na vojsku, u prvom su redu Sjedinjene Države zatvarale oči
pred navedenim zbivanjima.
U Washingtonu se sada toliko zgražaju nad presudama za zločine
počinjene u Istočnom Timoru između ostalog i zato što je američka
vlada zainteresirana za obnovu vojnih odnosa s najvećom
muslimanskom zemljom u svijetu. I to - samo se po sebi razumije - u
kontekstu borbe protiv terora nakon 11. rujna. No, upravo bi u tom
kontekstu moglo biti teško objasniti Indoneziji zašto je
dosadašnje suđenje za zločine počinjene u Istočnom Timoru puka
farsa i time neprihvatljivo. Naime, Bushov je kabinet u svojoj
hajci na teroriste suspendirao načela pravne države u vlastitoj
zemlji. To je loša pretpostavka za preuzimanje uloge uzora u
jugoistočnoj Aziji i ostalim dijelovima svijeta", upozorava na
kraju komentara Brigitte Spitz.