FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SAMO SE HRVATSKI NAROD MOŽE POHVALITI SVOJIM GLAGOLJSKIM TISUĆLJEĆEM - BOGOVIĆ: PITANJE AUTORSTVA I KOLIJEVKE GLAGOLJICE

ZAGREB, 23. kolovoza (Hina) - Ćirilometodska teorija o nastanku glagoljice trebala bi doživjeti temeljitije promišljanje jer je teško povjerovati da su Hrvati dobili glagoljicu iz Moravske, gdje nije sačuvano nijedno slovo uklesano ili urezano u tvrdu materiju, piše u najnovijem broju "Ličke revije", časopisa Matice hrvatske Gospić, u znanstvenom članku "Pitanje autorstva i kolijevke glagoljice", gospićko-senjski biskup Mile Bogović.
ZAGREB, 23. kolovoza (Hina) - Ćirilometodska teorija o nastanku glagoljice trebala bi doživjeti temeljitije promišljanje jer je teško povjerovati da su Hrvati dobili glagoljicu iz Moravske, gdje nije sačuvano nijedno slovo uklesano ili urezano u tvrdu materiju, piše u najnovijem broju "Ličke revije", časopisa Matice hrvatske Gospić, u znanstvenom članku "Pitanje autorstva i kolijevke glagoljice", gospićko-senjski biskup Mile Bogović. #L# "Dosadašnje teorije o autorstvu i kolijevci glagoljice lansirali su uglavnom filolozi i povjesničari književnosti zadojeni ideologijom sveslavenskog jedinstva", piše Bogović, primjećujući kako toj teoriji, koju su u nas prihvatile sve relevantne znanstvene ustanove, najviše nedostaje dublje poznavanje povijesnoga konteksta. Po pristašama ćirilometodske teorije, glagoljica i staroslavensko bogoslužje ne postoji prije svete braće Ćirila i Metodija (Ćiril 826.-869., Metodije 820.-885.) i preko njih i njihovih učenika jedno i drugo dospjelo je u Hrvatsku iz Moravske. "Slušajući govor glagoljskih tekstova uklesanih u kamenu ne bismo mogli nipošto doći do zaključka da je to pismo presađeno u našu zemlju iz Moravske u kojoj nije do sada pronađen nijedan glagoljski natpis", navodi Mile Bogović, poznati hrvatski crkveni povjesničar. Kad bismo na temelju natpisa prosuđivali gdje je nastala glagoljica, najlogičniji bi zaključak bio, kaže Bogović, da je nastala ondje gdje su joj najstariji kameni spomenici, a najstariji, najbrojniji i najvredniji glagoljski natpisi u kamenu smješteni su u Kvarnerskom bazenu i njegovoj okolici. Istina je kako se neki spomenici izvan hrvatskoga prostora obično datiraju kao stariji od prvih naših kamenih spomenika, ali to ipak, kako dodaje, ne mora biti presudno jer imamo dokaza da se glagoljica kod nas rabila prije pojave pronađenih kamenih spomenika. "U vrijeme sabora u Splitu 925. već je raširena: u redovnoj je upotrebi u liturgiji", tvrdi Bogović. Osim toga, kako napominje, glagoljski natpisi koji su stariji od onih na hrvatskom sjeverozapadu, imaju uglavnom osobine grafita, tj. ugrebotine, što može biti djelo i slučajnog prolaznika, dok natpisi uklesani u kamenu poput Baščanske ploče (oko 1100.), Krčkog natpisa, Valunske ploče odaju trajnost i stabilnost. "Hrvatska se s pravom diči svojom tisućljetnom glagoljskom kulturom, gdje se glagoljica nalazi upisana i u kamenu i željezu, u drvu i pergamenu, a dakako najviše na papiru", zaključno ističe Bogović, dodajući kako se nijedan narod ne može pohvaliti desetljećem glagoljske kulture, a hrvatski narod može se pohvaliti svojim glagoljskim tisućljećem. Glede autorstva, navodi, kako nitko ne sumnja da su se bizantski misionari suočili s potrebom novoga pisma za novi slavenski narod i prije svete braće Ćirila i Metodija. "Poznavajući duh onog vremena, gotovo je neshvatljivo da bi se u Bizantu tim pitanjem počeli baviti tek u sedmom desetljeću 9. stoljeća, a već od početka 7. stoljeća Bizant ima stalne kontakte sa Slavenima", ističe Bogović. (Hina) mc

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙