FR-DE-skupovi-Diplomacija-Vlada-Izbori francuska-le figaro od 30.7.02. francusko-njemački summit FRANCUSKALE FIGARO30.VII.2002.Pariz i Berlin pripremaju se za sučeljavanje"U Europi, Francuska i Njemačka trenutno sliče na dva vlaka
koja punom brzinom jure jedan prema drugom. U svezi s budućnošću poljodjelske politike i s reformom europskih ustanova francuski i njemački čelnici iznose potpuno oprečna stajališta. No, na današnjem susretu na vrhu u Schwerinu dvije će se zemlje natjecati u očitovanju dobre volje i potvrditi obećanja o poboljšanju suradnje. U svakom slučaju, socijaldemokratski kancelar Gerhard Schroeder mogao bi za dva mjeseca više ne biti na vlasti. Njegov konzervativni izazivač Edmund Stoiber povećava razliku u istraživanjima prije parlamentarnih izbora 22.IX. U očekivanju rezultata izbora, svjetla se oružje i sučeljavanje se odlaže za jesen.Na francuskoj strani, prečka se postavlja visoko. Jacques Chirac očituje želju za novim 'temeljnim ugovorom' između Francuske i Njemačke. Ima dosta manevarskog prostora. Kohabitacija više ne koči njegovu europsku politiku. U parlamentu ima veliku većinu. 'Predsjednik Republike dolazi na susret u Schwerinu sa željom da
FRANCUSKA
LE FIGARO
30.VII.2002.
Pariz i Berlin pripremaju se za sučeljavanje
"U Europi, Francuska i Njemačka trenutno sliče na dva vlaka koja
punom brzinom jure jedan prema drugom. U svezi s budućnošću
poljodjelske politike i s reformom europskih ustanova francuski i
njemački čelnici iznose potpuno oprečna stajališta. No, na
današnjem susretu na vrhu u Schwerinu dvije će se zemlje natjecati u
očitovanju dobre volje i potvrditi obećanja o poboljšanju
suradnje. U svakom slučaju, socijaldemokratski kancelar Gerhard
Schroeder mogao bi za dva mjeseca više ne biti na vlasti. Njegov
konzervativni izazivač Edmund Stoiber povećava razliku u
istraživanjima prije parlamentarnih izbora 22.IX. U očekivanju
rezultata izbora, svjetla se oružje i sučeljavanje se odlaže za
jesen.
Na francuskoj strani, prečka se postavlja visoko. Jacques Chirac
očituje želju za novim 'temeljnim ugovorom' između Francuske i
Njemačke. Ima dosta manevarskog prostora. Kohabitacija više ne
koči njegovu europsku politiku. U parlamentu ima veliku većinu.
'Predsjednik Republike dolazi na susret u Schwerinu sa željom da
postavi temelje za obnovu naše suradnje i jačanje veza između naših
društava', kažu u Elizejskoj palači. (...)
U Parizu, rezultati crveno-zelene koalicije kancelara Schroedera
ostavljaju gorak okus na francusko-njemačkom području.
Nezaboravni sukobi na susretu na vrhu u Berlinu (1999.) oko
financiranja Unije i u Nici (2000.) oko reforme ustanova, ostavili
su traga. Češći susreti između čelnika dviju zemalja koji su se
počeli održavati početkom 2001., nisu doveli do novih inicijativa.
Kada je 16.VII. došao u posjet Chiracu, Stoiberu je upriličen doček
državnog poglavara. Ministar-predsjednik Bavarske izrazio je
žaljenje zbog 'zahlađenja' francusko-njemačkih odnosa. Zalagao se
za 'popravak motora'.
Međutim, u europskim rasprama koje se naziru, francusko-njemački
sukobi po svoj će prilici biti isti, zvao se kancelar Stoiber ili
Schroeder. U podjeli ovlasti u Europi, Nijemci daju prednost
regionalnoj razini, dok Francuzi žele sačuvati nacionalnu državu.
Povrh toga, Nijemci razmišljaju o jačanju uloge Europskog
povjerenstva u suradnji između vlada, što se Francuzima ne sviđa.
Napose, budućnost zajedničke poljodjelske politike je bomba s
kasnim paljenjem. Nijemcima je dosta da plaćaju za druge. U Parizu
teško mogu procijeniti Njemačku oslobođenu kompleksa i ujedinjenu,
u središtu Europe koja će se uskoro proširiti na deset novih
zemalja.
Francuska je izvukla najveću korist od razmjernog slabljenja
pobijeđene i podijeljene Njemačke nakon rata, a najviše je izgubila
kada je ova dobila novi status. Deviza Helmuta Kohla bila je 'triput
se pokloniti francuskoj trobojnici prije nego se pokloniš
njemačkoj zastavi'. To ne vrijedi za Schroedera, a još manje za
Stoibera, bude li izabran.
Hoće li ubuduće biti lakše dogovoriti se o ustroju europske obrane i
o usklađivanju vanjskih politika? Europsko ujedinjenje zadnjih
godina prati razmjerno smanjenje vojnih proračuna koje danas
ograničava mogućnost Europe da djeluje, čak i na vlastitome tlu. U
Francuskoj maštaju o preinaci francusko-njemačkog motora kako bi
se izgradila 'snažna Europa' koja će biti kadra da 'sačuva svoje
mjesto' u svijetu u kojemu vladaju Sjedinjene Države. Može li Pariz
pridobiti Berlin za taj cilj?
Francuska i Njemačka već su puno toga napravile zajedno, primjerice
euro, Airbus i zajedničke vojne postrojbe. Zadnjih su godina
izgubile sposobnost za donošenje inicijativa, u čemu je bila snaga
ovog dvojca. On još uvijek ima mogućnost blokade. Ništa se u Europi
ne može poduzeti protiv njegove volje. Zadnji europski susret na
vrhu u Sevilli, u lipnju, pokazao je da zamjenske osovine kao što je
osovina koju su London i Madrid pokušali stvoriti radi borbe s
ilegalnim useljavanjem, nisu mogle dobiti konsenzus
petnaesterice.
Dakle, koji je razlog za uspostavu nove suradnje? Budući da se
interesi Francuske i Njemačke razlikuju, one su kroz desetljeća
mogle između sebe postizati nagodbe koje su mogle biti temelj
europskog konsenzusa. Povratak tom postupku stvar je političke
volje, ali i boljeg međusobnog razumijevanja i dogovora o
zajedničkoj predodžbi o Europi. Nakon predizbornih utrka koje su u
Njemačkoj i u Francuskoj zanemarile te teme, summit u Schwerinu je
prigoda za početak raspre. Ona će se moći produbiti tek s novom
njemačkom vladom nakon izbora 22.IX. U skoroj budućnosti riječ je o
poštovanju kalendara proširenja na istok u 2004. Na dulje vrijeme,
posrijedi je čitav tijek europske integracije", piše Luc de
Barochez.