SI-HR-KOMENTARI-Politika slo 27.VII.-delo-diplomcija SLOVENIJADELO27. VII. 2002.Picula međi krokodilima"Diplomacija je poslije prijelomnog 3. siječnja 2000. i pada režima HDZ-a bila među najuspješnijim dijelovima vlade Ivice Račana.
Hrvatska je pod Franjom Tuđmanom bila zbog nepoštivanja ljudskih prava i temeljnih demokratskih pravila napola izolirana, bez saveznika na Zapadu i među najneuspješnijima u kategoriji tranzicijskih država na putu u EU. Vođenje ministarstva koje je zbog prepletenosti s politikom bilo među najosjetljivijima, poslije dugogodišnjeg Tuđmanovog ministra vanjskih poslova Mate Granića preuzeo je mladi Tonino Picula, više ili manje anoniman tajnik za međunarodne odnose u Račanovom SDP-u.Činjenica da je predsjednik vlade za šefa diplomacije imenovao nepoznatoga Piculu, sociologa rođenog 1961. na Malom Lošinju, za poznavatelje Račanovoga stila vladanja nije bila iznenađenje. Na čelu osjetljivog ministarstva vanjskih poslova želio je imati apsolutno odanog čovjeka koji će poštivati premijerove upute i koji neće ni pokušati 'solirati'. Zato je predsjednik vlade mogao zadržati primat u vanjskoj politici. U pregovorima sa Slovenijom o
SLOVENIJA
DELO
27. VII. 2002.
Picula međi krokodilima
"Diplomacija je poslije prijelomnog 3. siječnja 2000. i pada režima
HDZ-a bila među najuspješnijim dijelovima vlade Ivice Račana.
Hrvatska je pod Franjom Tuđmanom bila zbog nepoštivanja ljudskih
prava i temeljnih demokratskih pravila napola izolirana, bez
saveznika na Zapadu i među najneuspješnijima u kategoriji
tranzicijskih država na putu u EU. Vođenje ministarstva koje je
zbog prepletenosti s politikom bilo među najosjetljivijima,
poslije dugogodišnjeg Tuđmanovog ministra vanjskih poslova Mate
Granića preuzeo je mladi Tonino Picula, više ili manje anoniman
tajnik za međunarodne odnose u Račanovom SDP-u.
Činjenica da je predsjednik vlade za šefa diplomacije imenovao
nepoznatoga Piculu, sociologa rođenog 1961. na Malom Lošinju, za
poznavatelje Račanovoga stila vladanja nije bila iznenađenje. Na
čelu osjetljivog ministarstva vanjskih poslova želio je imati
apsolutno odanog čovjeka koji će poštivati premijerove upute i koji
neće ni pokušati 'solirati'. Zato je predsjednik vlade mogao
zadržati primat u vanjskoj politici. U pregovorima sa Slovenijom o
granici prije godinu dana su, primjerice, diplomati iz hrvatskog
ministarstva vanjskih poslova imali rubnu ulogu. Zbog toga
premijerov projekt u kritičnim trenucima za sporazum nisu
poduprli. U Piculinim odnosima sa slovenskom diplomacijom posebno
je osjetljiv njegov osobni kontakt sa slovenskim kolegom
Dimitrijem Rupelom. Picula je iskusnom Rupelu zamjerio neku
aroganciju i izbjegavao sastanke s njim. Zato je Rupel već u tisku
upozoravao da usred noći može nazvati jugoslavenskog ministra
vanjskih poslova Gorana Svilanovića, dočim do Picule gotovo ne može
doći. No očito je 'kemija' između ministara u zadnje vrijeme počela
djelovati. Ili samo antipatiju ne pokazuju prema van.
Među čestim je prigovorima Piculi da je poslije pada Tuđmanovog
režima hadezeovska utvrda u ministarstvu vanjskih poslova ostala
gotovo nedirnuta. Na početku su pokušavali s čistkama, među ostalim
u veleposlanstvu u Ljubljani kad je na njegovom čelu bio Ivica
Maštruko, no zbog diplomatskog otpora su se predomislili. Picula se
po uzoru na svojega šefa Račana nije odlučio za veće kadrovske
rezove. S tumačenjima da su na položajima u MVP-u nekadašnji
hadezeovski diplomati, koji blokiraju rad ministra vanjskih
poslova, premijera i predsjednika države, Picula se ne slaže. Kad
bi te tvrdnje bile istinite, po njegovu bi mišljenju u vanjskoj
politici u zadnje dvije godine postigli daleko manje uspjeha. Kad
se hrvatski predsjednik vlade odlučio za taktičku ostavku, kod
sastavljanja nove vlade njegovo se ime odmah počelo spominjati među
kandidatima 'za odstrijel'. Za lansiranje takvih informacija tisku
optužio je - bivše Tuđmanove diplomate. Poseban problem je loša
koordinacija diplomatskih nastojanja, jer je predsjednik Stjepan
Mesić unatoč smanjenju predsjedničkih ustavnih ovlasti, ostao među
oblikovateljima vanjske politike. I više puta napravi neki korak s
kojim diplomati nisu baš previše zadovoljni. Zadnji put se dogodio
skandal kad je s Vojislavom Koštunicom u Sarajevu potpisao
deklaraciju u kojoj se zauzimaju za ukidanje viza između država.
Hrvatska je u dvije godine poslije pada HDZ-a od države koja je u
međunarodnoj zajednici slovila kao loš učenik, postala članica
Partnerstva za mir, dobila akcijski plan za članstvo u NATO-u i
potpisala je stabilizacijsko-pridružbeni sporazum s EU-om. A mirni
Picula bio je simbol uspjeha. Hrvatska glavna zadaća bila je
uređenje odnosa sa susjedima jer je regionalna stabilnost na
jugoistoku Europe strateška želja Zapada. Unatoč političkoj
osjetljivosti, Hrvatska je morala započeti normalizaciju odnosa sa
SRJ i odreći se neposrednog rješavanja hrvatskog pitanja u BiH.
Novoj vlasti bila su širom otvorena gotovo sva vrata. Poslije
Piculina i Račanova posjeta SAD-u u lipnju, morali su se odreći
unosnog brodarskog posla s Iranom da bi dokazali vjernost
protuterorističkoj koaliciji. Budući da posthadezeovska Hrvatska
nije ispunila sva obećanja kao što su recimo manjinski zakon,
poticanje povratka srpskih izbjeglica kućama ili funkcioniranje
pravne države i budući da Račnova vlada kronično boluje od
nedjelotvornosti, u Zagreb su prvi put stigle oštre kritike Zapada.
Glavni NATO-ov tajnik George Robertson je, primjerice, Hrvatskoj
postavio političke uvjete za približavanje NATO-u, slične onima iz
doba kada je na vlasti bio HDZ: osuvremenjivanje Hrvatske vojske,
uređenje odnosa sa susjedima, sloboda tiska, neovisnost sudstva i
uklanjanje korupcije.
U jednom od prvih razgovora nakon što je postao ministar vanjskih
poslova, Picula je govorio o strategijskom značenju hrvatskih
odnosa s Bečom i pojasnio da u Hrvatskoj doživljavaju Austriju kao
susjednu državu. Zato u Hrvatskoj postoji osobit strah od
schengenskog zida koji se postavlja na njihovoj sjevernoj granici.
Ulazom Slovenije u EU i najavljenim širenjem NATO-a od Baltika do
Crnoga mora, Hrvatska sa sljednicama SFRJ (minus Slovenija plus
Albanija) ostaje s druge strane crte. Zato je Slovenija, kako je
nedavno ocijenio hrvatski stručnjak za međunarodne odnose Damir
Grubiša, za Hrvatsku geopolitički značajnija nego Hrvatska za
Sloveniju. Slovensko-hrvatsko strateško partnerstvo koje se
pojavilo kao zamisao u diplomatskim krugovima i dobilo okvir na
sastanku Rupel - Picula u utorak, stoga je pozitivan pomak. Osobito
zbog interesa drugih država kao što je primjerice Italija, koja
spretno iskorištava slovensko-hrvatske nesuglasice za
ostvarivanje svojih ciljeva na istočnim obalama Jadranskoga mora.
No glavno je pitanje jesu li političari koji vladaju Slovenijom i
Hrvatskom dorasli takvom projektu", zaključuje Peter Žerjavič.